Laddning av elbil i gemensamt garage

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Lucidor »

Jag sitter i en arbetsgrupp som ska ta fram ett förslag på laddstolpar / laddkontakter för elbilar i det gemensamma garaget i vår bostadsrättsförening. Lite efterforskning visar att det tyvärr inte tycks finnas någon ensad standard för detta då flera system finns beroende på bilmärke. Jag talade med en säljare på Tesla här i Täby som rekommenderade en vanlig 3-fas kontakt med 64A (!). Nu tror jag att han överdrev strömstyrkan eftersom vi inte behöver snabbladda - det typiska är nog att man lämnar bilen på laddning över natten. Men kontaktstandard är ju ett riktigt problem. Oavsett vilken vi väljer så kommer den inte passa till alla bilar, men jag utgår ifrån att det finns adaptrar för de flesta övergångar.

Frågan är vilken standard som är bäst lämpad för att passa så många bilar som möjligt? Vanlig röd 3-faskontakt, Typ-1, Typ-2, ChaDeMo, två hål i väggen eller något annat? Och ska det vara en kontakt där bilägaren står för kabeln, eller ska kabeln vara en del av installationen?

Jag är själv part i målet då jag hoppas kunna äga en Tesla så småningom (det var därför jag gick med i arbetsgruppen), så jag vill ju att lösningen ska funka bra för detta märke.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

Jag skulle spontant säga Type 2 (Mennekes). Detta är en standard avsedd för elbilsladdning med växelström och supporteras av en mängd elbilsmärken. Jag är lite osäker på huruvida äldre elbilar med adapter kan anslutas mot Type 2-kontakter, men annars kan man sätta upp några röda 16A 400V-industrikontakter om någon skulle ha en gammal bil. Type 2-kontakter klarar upp till 43kW, förutsatt att bilen har laddare som mäktar med detta (som exempelvis Renault Zoe), men det borde räcka fint att säkra upp på 16- eller 32A vilket ger 11 respektive 22kW (Tesla Model S klarar maximalt 22kW). Men om ni har bra med kräm i garaget så skulle jag rekommendera att ni drar fram tillräckligt kraftiga kablar för att kunna öka effekten i framtiden när det blir fler elbilar och större batteripaket.

Om installationen endast är avsedd för elbilsladdning så skulle jag iallafall välja en standard som är avsedd för att ladda just elbilar, och med tanke på hur oändligt få elbilar det finns i Sverige över huvud taget så känns det knasigt att välja en vedklyvs-standard bara för att vara bakåtkompatibel med gamla bilar som sannolikt ändå ingen har (samtidigt som alla användare blir tvungna att mecka med adaptrar). Type 2-elektronik är billig - sätt hellre upp många sådana än ett fåtal dyra ChaDeMo likströmsladdare - det är helt poänglöst att ha likströms snabbladdare i ett parkeringsgarage där bilarna ändå står hela natten.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Sofie »

Sätt upp CEE 400V 16A med 1fas schuco på, sedan kan dom som köper elbil ansluta tex en Typ2 laddare i befintliga uttag.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Enklast, billigast och som passar alla elbilar oavsett märke är att sätta upp ett 16A rött trefas uttag och ett helt vanligt 16A vägguttag bredvid varandra för varje laddplats.

De ger tillräcklig strömstyrka för att ladda bilarna över natten och alla elbilar säljs med passande sladd.

Sofie skrev samma sak, fast med andra ord ;)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Sofie skrev samma sak, fast med andra ord ;)
Nej det gjorde hon inte - Sofie föreslog 1-fas Schuko, dvs. vanligt vägguttag medan du föreslog 3-fas vedklyvsstandard (industrikontakt).

Edit: Tibor har rätt - jag läste inte ordentligt.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

"CEE 400V 16A" ÄR röd trefaskontakt.

Man drar fram alla tre faser till CEE-kontakten, och en av dem dessutom till en schuko också.

Combined CEE 400V 16A and Schuko:
Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av LarsL »

Jag skulle också satsa på en röd CEE 3-fas plus Stickpropps uttag, Enkelt, billigt och flexibelt. Alla bilar säljs åtminstone med en av dessa anslutningar eftersom de flesta med villa har de här uttagen.

Hur är det med Type 2 går det göra roligare lösningar där, eller är de bara glorifierade stickproppar? Något man skulle vilja ha i att flerbilsgarage är ju möjlighet att dela på tillgänglig effekt. Tex är det många i garaget har du kanske bara 1-fas 10A ur kabeln, men är det färre som drar ström så kopplas du upp mot hela effekten på 3-Fas, 400V och 32 A.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Type 2 uttag är vanskliga.

Uttaget kan teoretiskt leverera enfas, trefas, till och med likström. Men vad du verkligen får beror på laddaren uttaget är ansluten till.
Så bara för att du ser en Type 2 uttag kan du inte veta vad det är för ström i, bara hoppas det är något som din bil klarar ta emot.

Många bilar har dessutom inte Type 2 uttag öht, så redan där får du problem.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

Lucidor skrev:
Jag sitter i en arbetsgrupp som ska ta fram ett förslag på laddstolpar / laddkontakter för elbilar i det gemensamma garaget i vår bostadsrättsförening. Lite efterforskning visar att det tyvärr inte tycks finnas någon ensad standard för detta då flera system finns beroende på bilmärke.
Jag gillar ert initiativ och din frågeställning starkt och tycker att vi här på forumet ska hjälpa Tibor att sätta ihop en vägledning just för bostadsrättsföreningar.
Jag har researchat lite - eftersom jag har förmånen att bo i Norge (världens elbils-mecka) så har jag kikat lite på hur man gör här när man är i samma situation, och käckt nog så har norrmännen klara och tydliga riktlinjer och rekommendationer för bostadsrättsföreningar.

Den samlande kraften för elbil i Norge heter Norsk elbilförening (http://www.elbil.no) och har självklart en riktigt kompetent guide just för bostadsrättsföreningar - den finns här: http://www.elbil.no/elbilforeningen/pro ... borettslag.
Eftersom det inte finns något liknande i Sverige, rekommenderar jag svenska bostadsrättsföreningar att titta på de norska rekommendationerna - Norge har nu många års erfarenhet inom extensiv elbilism och de lärdomar de har dragit här bör man definitivt ta med sig till Sverige. Det vore dumt att göra något annat än vad norrmännen kommit fram till är bäst.
I huvudsak säger norrmännen att man i bostadsrättsföreningar ska välja Type 2 (Mennekes) med uttag så att den boende använder sin egen kabel. När man tänker efter är det ganska självklart att BRF inte bör tillhandahålla kabeln, eftersom denna behöver vara i gott skick för att vara säker, och därmed kräver tillsyn och underhåll.
Norsk elbilförening rekommenderar ett gäng laddboxar för BRF, och det finns en hel del kul teknik som man kan tänkas vilja aktivera i framtiden (autentisering via ett RFID-kort, betalningslösningar etc.) http://www.elbil.no/elbilforeningen/pro ... borettslag. Det ser ut som att de flesta boxarna klarar upp till 22kW och priserna börjar på 5000 NOK (ungefär det samma i SEK numera).

Jag skulle gått för ett gäng tandem Type 2-uttag (dvs. två uttag per box så att två kan ladda samtidigt) med kapacitet upp till 22kW. Jag skulle också ha sett till att ha någon form av RFID-autentisering så att det finns möjlighet att ta lite betalt om det blir många elbilar på sikt. Om man inte vill ta betalt från dag 1 så känns RFID-autentisering ändå som ett bra alternativ för att förhindra att uttagen används till något annat än de är avsedda för, eller av någon annan än de är avsedda för. Jag skulle nog undvikit röda trefasuttag och vanliga Schukouttag (stickkontakter för hushållsanvändning) så länge dessa inte är kopplade till samma RFID-autentisering som de övriga uttagen.

Här kommer en liten text som jag översatt till svenska från denna sidan: http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen ... u-en-elbil
Den nya elbilskontakten

På sikt kommer den nya elbilskontakten (Typ 2) bli den standard som alla elbilar använder sig av. Typ 2 är en mer robust kontakt som är specifikt skapad för att ladda elbil. Den nya elbilskontakten ska ersätta användning av vanliga stickuttag när det gäller laddning av elbil. Medan laddning med vanlig stickkontakt är begränsad till ca. 2,5kW (ca. 3,6 i Sverige), kan den nya elbilskontakten ladda upp till 43 kW. Förutsättningen är att ladduttaget klarar att leverera så mycket ström och att elbilen klarar att ta emot den snabba laddningen hos den nya elbilskontakten.

Laddkabel med denna kontakten börjar nu bli levererad som standard på nya elbilar.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Uttaget kan teoretiskt leverera enfas, trefas, till och med likström. Men vad du verkligen får beror på laddaren uttaget är ansluten till.
Så bara för att du ser en Type 2 uttag kan du inte veta vad det är för ström i, bara hoppas det är något som din bil klarar ta emot.
Well, här överraskar du Tibor - det du skriver stämmer inte.
Hela poängen med Type 2-uttag är att den innehåller en standard för kommunikation mellan bilen och uttaget - detta innebär att bilarna kan kommunicera med uttaget så att bilen får precis den laddning den tål. Genom detta kan det inte bli fel. Type 2 (Mennekes) är speciellt producerad för att fungera med elbilar på växelström (inte likström!) och elektroniken skulle aldrig släppa på ström om det av någon absurd anledning skulle vara likström i kablarna.
Däremot finns det en variant av Type 2 (CCS/Combo type 2) som också kan skicka likström till bilen, men dessa kontakterna ser helt annorlunda ut och är ägnade som ny gemensam standard för snabbladdning. Dessa är inte aktuellt att montera i ett gemensamt parkeringsgarage om man inte har helt separata krav att kunna hantera likströms snabbladdning (dvs. om exempelvis någon i BRF driver Taxiföretag och avser att använda parkeringsgaraget som bas för denna verksamhet).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo, tyvärr stämmer det.

Typ 2 kontakten kan leverera upp till 140 A 500 V DC ström utan de extra pinnarna som ingår i CCS:
Bild

Läs även sidan 7 på http://www.mennekes.de/uploads/media/Ty ... ter_01.pdf

Det är sant att laddaren och bilen kommunicerar med varandra för att hitta lämplig laddström.
Problemet är att alla laddare implementerar inte alla möjliga laddströmmar som Typ 2 kontakten klarar överföra - och alla elbilar klarar inte av att ta emot alla typer av laddströmmar heller.

Har du tur hittar bilen en gemensam strömtyp som både din bil och laddaren klarar. Har du otur så kan du inte ladda - trots att kontakten passar.
Jag har hört om skräckexempel på allt ifrån Typ 2 kontakter som var direktkopplade på 240V 10A utan någon kontrollsignal, till sådana som endast levererade DC ström.

Så går det när man tar fram en standard som är för mångsidig - alla stödjer den inte till fullo och då blir det pannkaka.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Hammar »

Håller med om att ett "Combined CEE 400V 16A and Schuko" uttag är bästa lösningen på grund av priset.
Du får ett sådant uttag för 149 kr på jula. Ett 3-fas Type-2 uttag kostar runt 15 000. Elektrikern tar nog lika mycket för att koppla in dem.
Om ett par år när ni behöver sätta upp fler uttag, så är det ju bara att byta uttaget, och då bör ju Type-2 uttag ha gått ned i pris.
Man kan ju fundera över livslängden och tillförlitligheten på Type-2 uttag som måste aktiveras med rdif.

Lite att fundera på är om: Kabeln fram skall klara 32A. Om det finns billiga 16A 3-fas säkringsboxar som kan monteras bredvid uttaget. I så fall kan man ju mata 2 16A uttag från en 32A kabel.
Ytterligare en fördel är att de kan användas som motorvärmaruttag fram till dess att fler skaffar elbil.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

Alright, jag har nu lagt mycket tid på att lusläsa materialet från Norsk elbilförening – de har massor av information för bostadsrättsföreningar som är i exakt samma situation som trådstartaren.

Eftersom jag vet av erfarenhet att många svenskar tycker att det kan vara jobbigt att läsa norska, har jag översatt de viktigaste bitarna nedan. För er som själva vill plöja materialet så finns källan här: http://www.elbil.no/index.php?option=co ... 27&catid=8
Trådstartarens bostadsrättsförening har ju redan bestämt sig för att skapa laddplatser för elbilar, men för andra som bor i BRF där styrelsen inte ännu bestämt sig för att göra detta, tog jag med några starka argument för varför BRF kan förväntas se till att det finns möjlighet till ordentligt dimensionerad laddning av elbil.

Erbjudande till boende med elbil
Bostadsrättsföreningar som erbjuder parkeringsplats för traditionella bilar bör också ha ett erbjudande för boende med elbil. Alla elbilister är beroende av tillgång till laddning för att kunna använda sin elbil i vardagen.
Mestadelen av elbilens laddbehov täcks över natten när elbilen står parkerad. I bostadsrättsföreningar är parkeringsplatser och parkeringshus gemensam egendom, och de boende kan inte på egen hand etablera laddplatser för sin elbil. Därför måste styrelsen ta ansvar och tillrättalägga för elbilar och andra laddbara bilar.

Enkelt och billigt
Att etablera en laddplats för elbil är i de flesta situationer både enkelt och billigt. En elektriker kan kontrollera den existerande gemensamma elanläggningen och ge pris på installation av laddutrustning. I vissa kommuner kan man också ansöka om bidrag för att få täckt delar av etableringskostnaden. Användarna av laddplatser kan täcka strömkostnader och underhåll genom en månatlig betalning. För de flesta är det tal om maximalt ett par hundralappar i månaden för att täcka de driftskostnader som bostadsrättsföreningen har.

Hur gör man?
Här följer en kort lista över vad styrelsen i BRF kan göra för att etablera laddplatser. Hela processen tar mellan tre och sex månader.

Kartlägg behovet
Genomför gärna en liten undersökning bland de boende om hur många som skulle kunna tänka sig att skaffa elbil om det etablerades en laddstation. En bra början, beroende på bostadsrättsföreningens storlek, kan vara att etablera 2-4 laddplatser. Samtidigt kan man planera för en framtida utökning av platser. Fler boende kommer att överväga elbil när de ser att det fungerar bra för grannen.

Kontrollera existerande elanläggning
Ta kontakt med en lokal el-installatör och få en bedömning av den existerande el-anläggningen samt en beskrivning över vilken typ av arbete som måste göras. Placera laddplatserna så nära ett elskåp som möjligt för att reducera installationskostnaderna.

Be om offert
Skapa en kravspecifikation och be eventuellt om offert från flera leverantörer. Förslag till kravspecifikation finner du längst bak i denna broschyr (Herr X anm.: se länk till broschyren ovanför).

Sök bidrag
Undersök om din kommun eller län har ett bidragssystem för etablering av laddplatser.

Genomför installationen
Se alternativa tekniska lösningar i separat stycke nedan.

Uppdatera föreningens stadgar
Se till att få in regler för fördelning av laddplatser och betalningslösning i föreningens stadgar. Förslag till text finner du längst bak i denna broschyr (Herr X anm.: se länk till broschyren ovanför).

Informera de boende
Ge de boende information om laddplatserna och kom ihåg att sätta upp skyltar som visar att laddplatserna är reserverade för elbilar. Uppmana alla att överväga att införskaffa en elbil - det är både behagligt för den globala och lokala miljön.

Registrera laddplatserna
Registrera laddplatserna i laddstation-databasen NOBIL med tillgänglighet begränsad till boende. Potentiella lägenhetsköpare kan då se att bostadsrättsföreningen erbjuder laddplats för elbil (Herr X anm.: Detta är en sär-norsk sajt där alla norska laddplatser finns redovisade, men det kan nog vara smart att få med laddplatserna i någon annan form av svensk databas så att de dyker upp när folk säljer sina lägenheter. Det är inte otänkbart att man får betydligt fler spekulanter på BRF:s lägenheter om man erbjuder laddplats för elbil med tanke på att möjligheterna för personer med elbil än så länge är förhållandevis begränsat i Sverige. Att lägenheterna potentiellt ökar i värde kan vara ytterligare en anledning för BRF att installera laddplatser.)

Användarbetalning för etablering och drift
Det är upp till bostadsrättsföreningen att själv bestämma om användarna måste betala för etablering och drift av laddplatserna, eller om det ska ingå i de gemensamma utgifterna. Med användarbetalning kommer det enklaste vara att komma överens om en fast månatlig summa för betalning av strömförbrukning och underhåll. Med en separat elmätare på laddplatsen kan man beräkna den faktiska strömanvändningen och eventuellt justera det fasta månadsbeloppet. Förändrat strömpris eller användning kan vara anledningar till att justera beloppet.

Strömanvändningen hos en elbil utgör inte mycket under ett år. Den elektriska motorn är väldigt effektiv och merparten av energin används till framdrift i stället för värme som hos en förbränningsmotor. En elbil som kör 1000 mil per år använder exempelvis omkring 2000 kilowattimmar per år. Detta motsvarar ca. 10 procent av strömförbrukningen hos en mellanstor lägenhet och utgör ca. 15-20 öre per körd kilometer. Normalt kommer en elbil också laddas delvis hos arbetsgivaren eller på offentliga laddstationer. Som det tydligt framgår är strömanvändningen hos en elbil på inget sätt avskräckande. Krav på eget strömabonnemang på en laddplats kommer ge oproportionerligt höga fasta kostnader.

Laddutrustningen kräver inte mycket underhåll. Men det kan vara tryggt att ha en årlig kontroll av anläggningen och beräkna ca. 500kr per år i underhållskostnader. En fast månatlig betalning på exempelvis 200kr per laddplats kommer i de flesta situationer med god marginal täcka både ström- och underhållskostnader. Strömförbrukning kommer vara beroende av hur långt användarna kör och om dessa laddar på flera platser, som exempelvis på arbetsplatsen.

Regler för användarbetalning bör skrivas in i stadgarna och i kontrakt med de boende. Se förslag till text i stadgarna och kontrakt längst bak i denna broschyr (Herr X anm.: se länk till broschyren ovanför). Det är bostadsrättsföreningen som måste stå som ansvariga för laddplatserna eftersom dessa är kopplade till gemensamma utrymmen och den gemensamma elektriska anläggningen.

Teknisk information
Som minimumkrav måste varje laddplats för elbil ha en dedikerad 16A-säkring och en stickkontakt av hög kvalitet. Detta är tillräckligt för att fylla upp batterierna hos de flesta elbilarna på marknaden medan de är parkerade nattetid. Se till att el-anläggningen är dimensionerad för belastningen. Er lokala elektriker kan bedöma den existerande anläggningen och installera laddplatser. Men styrelsen måste ta några val runt tekniska lösningar som kommer ha betydelse för pris och vilka elbilar som supporteras.

Hushållskontakten (Schuko) kan användas av alla elbilar, både äldre och nyare bilar. Detta är den stickkontakt som du har hemma. Emellertid är den inte avsedd för snabbare laddhastigheter och är utsatt för belastningsskador på grund av tungt laddkablage. Den är på väg ut som standard för laddkontakt till elbilar. Om ni väljer att montera denna stickkontakten, måste ni sätta upp en krok eller en hylla vid sidan av kontakten för att avlasta vikten hos laddkabeln.

Den nya elbilskontakten (Typ 2) kan användas av alla nya elbilar. I Norge blir denna kontakt mer och mer vanlig för varje dag. De flesta nya elbilar på marknaden levereras med laddkabel som passar till denna kontakt. Norsk Elektroteknisk kommitté rekommenderar den nya elbilskontakten framför hushållskontakten. Enligt ett förslag till nytt EU-direktiv ska denna kontakt vara standard hos elbilar i Europa innan slutet av 2015. Den nya elbilkontakten är en robust lösning som ger både säkrare laddning, snabbare hastighet och mindre underhåll.

Fastmonterad kabel kan användas på de flesta nya elbilar (Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV mfl). Precis som hos den nya elbilskontakten, reducerar den risken för överbelastning, överhettning och slitage samt ger något snabbare laddning än med hushållskontakten. Dessa måste som regel hängas på väggen, men de finns också som laddstolpar med fastmonterad kabel.

För bostadsrättsföreningar är det förnuftigt att tänka långsiktigt och välja en flexibel laddlösning som inte binder sig till en typ av teknik eller bilmodell.
Den Norska elbilföreningen rekommenderar:
En laddplats (väggbox eller stolpe) som har två kontakttyper. En vanlig hushållskontakt för att supportera äldre elbilar och den nya elbilkontakten, också kallad Type 2. (Herr X anm.: i Sverige är det mycket tveksamt om man behöver supportera den gamla hushållskontakten, Schuko. Sverige har i stort sett inga gamla elbilar som saknar Typ 2-stöd, medan norrmännen sitter med en stor elbilsflotta där en liten grupp bilar är så gamla att de inte stödjer Typ 2. Jag hade valt att se på rena Typ 2-lösningar för svenska BRF – norska erfarenheterna som beskrivits ovan är att vanliga Schukokontakter går sönder av tyngden från laddkabeln, och underhållskostnaden kommer att öka för BRF om man har laddplatser med trasiga Schuko för att enskilda boende inte orkat införskaffa en Typ 2-kabel.)

Det står en del ytterligare i broschyren, men nu orkar jag inte översätta mer. Hoppas att huvudbitarna gick fram i alla fall – den norska BRF-vägledningen borde fungera alldeles strålande som vägledning till svenska BRF också. Svenska bostadsrättsföreningar behöver absolut inte uppfinna hjulet på nytt när norrmännen redan har så mycket erfarenhet av laddning, både av äldre och nyare elbilar i gemensamma garage och parkeringsplatser.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Sofie »

Jag menar att man har strömmen framtagen och klar med precis en sådan kontakt som visats på bild, efter hand som elbilar införskaffats så sätter man upp typ-2 boxar där dessa behövs. För det var väl fråga om att alla har fasta platser och man ej ännu vet var kommande elbilar skall stå. Nästa problem blir hur många A som garaget skall ha i kabeln in, och om man behöver ett program så att inte alla laddar samtidigt.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Jo, tyvärr stämmer det.
Det är första gången jag hör detta. Kan det vara så att Mennekes också tänkte sig att Type 2 skulle kunna användas för DC-laddning när kontakten designades? Har du någon annan källa än den bilden som du klistrat in? Kan du hänvisa till någon existerande anläggning som levererar DC via Type 2? Är du säker på att den bild som du länkat in beskriver den nu gällande standarden för Type 2?
TiborBlomhall skrev:
Jag har lusläst den sidan och det står inget om DC-laddning där, däremot står det att Type 2 är gjord för 1- eller 3-fas AC-laddning (för forumläsare som inte är elektriker så innebär detta växelström som man har i hemmet, antingen i vanlig 1-fas stickuttagstandard som man kopplar brödrosten, i eller som trefaslösning som motsvarar de röda uttagen som man kopplar vedklyv eller industrimaskiner i - samtliga elbilar på marknaden klarar båda dessa varianter, förutom några gamla rosthögar från 80-talet som i stort sett inte existerar i Sverige över huvud taget). Däremot står det i dokumentet att "Type 2 copes with all relevant performance classes around the world: from single phase AC in the private home to high performance three phase connections with 63A.". Detta är ju det som är bra med Type 2 - det är en kombinerad 1-fas Schuko och 3-fas IEC 60309-kontakt men med ett signalprotokoll så att bilen vet hur laddningen ska tas emot - så att det inte ska bli fel om man inte vet exakt vad man gör. Man behöver alltså inte fundera på att mecka med adaptrar eller inställningar i bilen - kontakten berättar för bilen hur den levererar ström och ser till att den laddar bilen på rätt sätt. För elbils-nerdar kan det vara roligt att hålla på att justera ampere-tal på elbilens skärm utifrån kabeldimension och uppsäkring i den elanläggning som man kopplat sig mot, men om elbilar ska bli utbredda så ska man inte behöva tänka på detta. Man vill ha en kontakt som kan pluggas in i alla bilar och alltid fungerar utan att man riskerar att förstöra något. Type 2 är precis detta - det är därför den är standard för elbilar i Europa. Jag menar att det är direkt kontraproduktivt att rekommendera en lösning som inte gör det jättelätt att ladda en elbil - hur ska andra boende i trådstartarens BRF bli övertygade om elbilars förträfflighet, när det röda trefasuttaget riskerar att fritera batteriet hos en billig elbil om man glömt att justera någon inställning på en obskyrt placerad panel bakom det vänstra baksätet.
TiborBlomhall skrev:
Har du tur hittar bilen en gemensam strömtyp som både din bil och laddaren klarar. Har du otur så kan du inte ladda - trots att kontakten passar.
Du målar upp ett skräckscenario som inte är förankrat i verkligheten. Du vet mycket väl att Tesla Motors själva menade att Type 2-kontakten var så utbredd i Europa att de valde att inte leverera Tesla Model S med den proprietära Tesla-kontakten i Europa, utan istället förse Europeiska Tesla Model S med en modifierad variant av Type 2-kontakten som fungerar i publika laddstationer.
Jag respekterar att du har en avvikande mening, men när bostadsrättsföreningar över hela Europa, EU och biltillverkarna bestämt att Type 2-kontakten är den gemensamma europeiska standarden för laddning av elbilar så kan det vara läge att överväga att ändra åsikt i frågan.

Edit: Tibor - jag menar absolut inte att bråka med dig - jag beundrar och respekterar det arbete du gör med detta forum och Tesla Club Sweden. Vi kommer garanterat mötas fysiskt i framtiden och då kommer vi såklart ha en god samtalston (när du inte skriker av skräckblandad förtjusning av att åka med i min P85D). Men jag menar verkligen att du bör fundera en extra vända kring om din aversion mot Type 2 verkligen är motiverad.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Nä nu blir jag ledsen: får man inte bråka med mig bara för att jag driver forumet? Så klart man får! :mrgreen:

Jag sov också på saken och insåg att bara för att det finns idioter som inte kopplat Typ 2 rätt behöver det inte betyda att alla behöver göra det. Installerar man Typ 2 (eller råder folk att installera det) får man se till och speca att den ska leverera... ja vaddå? 16A enfas och 16A trefas? Man ska väl speca att den måste kunna leverera både en och trefas eller hur?

Kan man få igenom kostnaden på minst 8 000:- per laddplats som Typ 2 laddare kostar så visst, fine. Många bostadsföreningar drar dock nog öronen åt sig för sådana investeringar (tänk gånger 50 platser). Då är det enklare att sälja in trefas-schuko-kombouttaget för 149:-
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ag-400708/

Jag förstår att Norska elbilsföreningen förespråkar Typ 2 iom att de inte har samma fina trefasnät i Norge som vi har i Sverige. Då måste man ju gå på Typ 2 linjen. Jag anser att i Sverige kan vi välja.

Extrakostnaden på 8 000:- ser jag inte ge något extra. Ut kommer ändå bara en- och trefas. Med nackdelen att alla elbilar har inte Typ 2 kontakt. Tex Sveriges vanligaste elbil, Nissan Leaf har bara Typ 1 kontakt, så då får man köpa adapter till den - istället för att använda laddaren man fick med bilen när man köpte den. Och laddaren man fick med bilen friterar ju inga batterier.

Alla elbilar levereras med laddare med antingen röd trefas eller vanlig schuko vägguttag. Alla levereras däremot inte med typ 2 sladd.

Har bostadsföreningen snålat och installerat trefasuttag kan de alltid i framtiden ansluta en Typ 2 laddare till den - folk kan tom köpa en egen och koppla den till trefasuttaget om de vill ha en. Och kommer det nån annan laddstandard om 10 år kan man ansluta en sån laddare till trefasuttaget då.

Så jag lutar åt att ska man rekommendera så kan man rekommendera båda:
Vill du installera elbilsplatser så kan du antingen:
A) skaffa Typ 2 laddboxar,
eller
B) montera trefas- och vägguttag.

A) fördelar:
- många elbilar (BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model S, VW e-Up, VW e-Golf, etc) kan anslutas direkt.
- bilen själv väljer rätt laddström
- laddboxen brukar/kan/bör ha inbyggd säkring och jordfelsbrytare
- det finns laddboxar som kan utrustas med elmätare och debitering för förbrukad ström
nackdelar:
- passar inte alla elbilar, vissa (tex Nissan Leaf, Kia Soul EV) behöver ha adapter, vissa (tex Mitsibishi i-Miev, Renault Twizy) kan inte ladda öht
- högre prisnivå, kostnad mellan 8 000 - 20 000:- per laddplats

B) fördelar:
- passar alla elbilar på marknaden, utan undantag
- billigt, från 149:- per laddplats
- det går att ansluta en Typ 2 laddbox till trefasuttaget i framtiden om så önskas
nackdelar:
- bilens laddare måste användas (krångligare anslutning)
- kräver extern säkring och jordfelsbrytare
- kan ej debitera förbrukad ström

Vad sägs om ovanstående rekommendationsförslag?
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Bengt »

Håller med dej Tibor.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Hur är det med Typ 2 kontakten?

Ska vi rekommendera fast sladd eller kontakt?

Fast sladd har fördelen att det blir löjligt enkelt att koppla in Tesla, VW, BMW etc. Bara ta sladden å plugga in.

Nackdelen är att jag vet att det finns Typ 1 - Typ 2 sladd (med Typ 1 hane kontakt i ena ändan och Typ 2 hane i andra ändan) som man kan ansluta en Leaf med till en laddbox med Typ 2 kontakt. Men jag har aldrig sett nån Typ 2 hona till Typ 1 hane adapter som skulle behövas för att kunna ansluta en laddbox med fast Typ 2 kabel till tex Nissan Leafs Type 1 kontakt. Fast jag har aldrig letat efter en sån heller, så det är kanske bara därför jag inte vet om nån sån?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Hur är det med Typ 2 kontakten?

Ska vi rekommendera fast sladd eller kontakt?

Fast sladd har fördelen att det blir löjligt enkelt att koppla in Tesla, VW, BMW etc. Bara ta sladden å plugga in.

Nackdelen är att jag vet att det finns Typ 1 - Typ 2 sladd (med Typ 1 hane kontakt i ena ändan och Typ 2 hane i andra ändan) som man kan ansluta en Leaf med till en laddbox med Typ 2 kontakt. Men jag har aldrig sett nån Typ 2 hona till Typ 1 hane adapter som skulle behövas för att kunna ansluta en laddbox med fast Typ 2 kabel till tex Nissan Leafs Type 1 kontakt. Fast jag har aldrig letat efter en sån heller, så det är kanske bara därför jag inte vet om nån sån?
Jag menar att elbilsägaren själv bör stå för sladden i gemensamma parkeringshus (detta är också rekommendationen från norska elbilsföreningen). Sladdar kan få kabelbrott, kontakterna bli smutsiga, överkörda, tappade etc., och BRF drar på sig onödigt stort ansvar om man ska se till att sladdar och kontakter är hela, rena och säkra. De som har privata garage monterar naturligtvis upp en box med sladd så att laddningen går så smidigt och snabbt som möjligt.
TiborBlomhall skrev:
Jag förstår att Norska elbilsföreningen förespråkar Typ 2 iom att de inte har samma fina trefasnät i Norge som vi har i Sverige. Då måste man ju gå på Typ 2 linjen. Jag anser att i Sverige kan vi välja.
Här är du ute på lite tunn is igen :o - Norge har två olika elnät och i båda kan man få tillgång till tre faser. Också norska bönder har vedklyvar, kapsågar och annan trefasutrustning, men de pluggarna ger bara 3x230V och ser ut så här:
Bild
Det finns absolut ingen anledning till att norrmännen skulle välja Typ 2 på grund av någon form av påstådd elnätsproblematik - någon sådan problematik finns inte. De norrmän med IT-nät har blå trefaskontakt eller blå tvåfaskontakt istället för den röda trefaskontakten. Det fungerar på samma sätt som i Sverige.
Hemma väljer många att sätta in en blå tvåfas eller röd trefaskontakt i sitt garage, men BRF väljer i regel Typ 2-uttag.
TiborBlomhall skrev:
Kan man få igenom kostnaden på minst 8 000:- per laddplats som Typ 2 laddare kostar så visst, fine. Många bostadsföreningar drar dock nog öronen åt sig för sådana investeringar (tänk gånger 50 platser). Då är det enklare att sälja in trefas-schuko-kombouttaget för 149:-
Det räcker nog med en eller två laddplatser till att börja med - det finns så få elbilar i Sverige att det vore vanvett att göra en jätteinvestering och sätta upp en Typ 2-box på varje parkeringsplats.
Det finns en tydlig poäng i att man kan lätt kan debitera de som använder boxen - i Sverige är elbilar inte särskilt utbredda och som alla på detta forumet har upptäckt finns det en stor tveksamhet i Sverige mot elbilar. Det kan lätt bli konflikter i en BRF om man sätter upp uttag för elbilsladdning där samtliga boende förväntas betala för det fåtal som laddar sina elbilar. Det är garanterat lättare för en boende med elbil om den lösning som rekommenderas inte innebär någon nettokostnad för föreningen - detta är säkerligen anledningen till att Norska elbilsföreningen rekommenderar Typ 2-boxar med låg månatlig debitering (200 kr) för de som använder laddaren.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Vad sägs om ovanstående rekommendationsförslag?
Har uppdaterat lite:

Vill ni installera elbilsplatser i er bostadsrättsförening, kan ni antingen:
A) Skaffa Typ 2 laddboxar,
eller
B) Montera trefas- och vägguttag.

A) Fördelar:
  • Många elbilar (BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model S, VW e-Up, VW e-Golf, etc) kan anslutas direkt.
  • Bilen själv väljer rätt laddström.
  • Typ2-boxen har inbyggd säkring och jordfelsbrytare.
  • De flesta Typ2-boxarna kan utrustas med elmätare och RFID-autentisering som kan användas för att debitera för användning. Att de som använder enheten också betalar för strömmen gör det lättare för BRF att motivera installationen till de boende.
  • Lätt att ansluta och koppla loss – standarden är utvecklad just för elbilsladdning och kontakterna är ergonomiska och lätta att använda.
  • Standarden, kommunikationsprotokollet och boxarna är konstruerade för laddning av just elbil.
  • Är den europeiska kontaktstandarden för elbilar och rekommenderas av branschorgan, biltillverkare och EU. Kontakten har också valts som svensk standard för elbilsladdning.
Nackdelar:
  • Anslutningen passar inte direkt i ladduttaget på alla elbilar. Några bilar, tex Nissan Leaf, Kia Soul EV, behöver ha adapter, medan andra, tex Mitsibishi i-Miev, Renault Twizy, kan inte ladda över huvud taget. (Tibor: är du säker på detta? Googlar man så verkar det finnas adaptrar till Renault Twizy, och i-MiEV verkar ha Typ2 som anslutningsport vilket gör det lika lätt att ansluta den till Typ 2 som en Tesla eller annan bil med Typ 2-port (http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i-MiEV))
  • Högre prisnivå: kostnad mellan 5 000 - 20 000:- per laddplats exklusive installation, (beroende på hur avancerad teknisk lösning som önskas).
B) Fördelar:
  • Kan med adapter användas av alla elbilar på marknaden.
  • Billig kontakttyp, från 149:- per laddplats exklusive installation.
  • Det går att ansluta en Typ 2 laddbox till trefasuttaget i framtiden om så önskas.
  • Uttagen kan användas till annat än elbilsladdning, exempelvis städtantens dammsugare, eller kupévärmare till fossilbilar.
Nackdelar:
  • Alla bilar som ansluts måste ha adapter och egen laddelektronik.
  • Bilens egen elektronik för laddstyrning måste användas (krångligare och mer tidskrävande anslutning).
  • Innehåller ingen intelligens för att kontrollera laddningen, utan är bara ett standardiserat plast-uttag.
  • Kräver extern säkring och jordfelsbrytare.
  • Kan inte debitera för förbrukad ström eller begränsa obehörig användning.
  • Krångliga att ansluta, kan vara trögt och tungt att koppla in eftersom kontakten är utvecklad för industriell användning och inte för att kopplas in och ut regelbundet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
  • Anslutningen passar inte direkt i ladduttaget på alla elbilar. Några bilar, tex Nissan Leaf, Kia Soul EV, behöver ha adapter, medan andra, tex Mitsibishi i-Miev, Renault Twizy, kan inte ladda över huvud taget. (Tibor: är du säker på detta? Googlar man så verkar det finnas adaptrar både till iMiev och Renault Twizy)
Ja det har du rätt i, det finns tydligen Type 2 till Schuko adapterkablar till överkomlig peng (1 500:- ), det visste jag inte.
Så då blir det att några bilar, tex Nissan Leaf, Mitsubishi i-Miev, Renault Twizy behöver adaptrar.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Ja det har du rätt i, det finns tydligen Type 2 till Schuko adapterkablar till överkomlig peng (1 500:- ), det visste jag inte.
Så då blir det att några bilar, tex Nissan Leaf, Mitsubishi i-Miev, Renault Twizy behöver adaptrar.
Du ser ju själv att det blir tydligare och tydligare att vi i Sverige också borde rekommendera Typ 2 till BRF, eller hur? Det är inte så mycket som talar för att man skulle vilja sätta in en vedklyvskontakt - det gör det bara mer meckigt att ladda elbilen, och ser mindre lockande ut för de grannar som annars kanske hade börjat intressera sig för elbil. Typ 2-boxarna brukar lysa med ett läckert grönt eller blått LED-ljus när de laddar, och det ser verkligen High-tech ut. De röda vedklyvsuttagen ser tråkiga och gamla ut.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
Jag menar att elbilsägaren själv bör stå för sladden i gemensamma parkeringshus (detta är också rekommendationen från norska elbilsföreningen). Sladdar kan få kabelbrott, kontakterna bli smutsiga, överkörda, tappade etc., och BRF drar på sig onödigt stort ansvar om man ska se till att sladdar och kontakter är hela, rena och säkra.

Jo det har du rätt i. Fast detta innebär då att alla måste skaffa sladd, ingen kan bara plugga in.
Herr X skrev:
Det räcker nog med en eller två laddplatser till att börja med - det finns så få elbilar i Sverige att det vore vanvett att göra en jätteinvestering och sätta upp en Typ 2-box på varje parkeringsplats.
Fast då blir det återkommande kostnad om och om igen varje gång någon fler skaffar elbil.
En bra grej att diskutera är hur stor andel av platserna bör man elektrifiera? 1%? 10%? 100%?
Själv lutar jag åt att -om man kör med billiga trefas-enfas-kombokontakten iaf- bör man elektrifiera typ 25% av platserna. Dessa kontakter kan förresten även fossilbilar använda som motorvärmare på vintern.
Herr X skrev:
Det finns en tydlig poäng i att man kan lätt kan debitera de som använder boxen - i Sverige är elbilar inte särskilt utbredda och som alla på detta forumet har upptäckt finns det en stor tveksamhet i Sverige mot elbilar. Det kan lätt bli konflikter i en BRF om man sätter upp uttag för elbilsladdning där samtliga boende förväntas betala för det fåtal som laddar sina elbilar. Det är garanterat lättare för en boende med elbil om den lösning som rekommenderas inte innebär någon nettokostnad för föreningen - detta är säkerligen anledningen till att Norska elbilsföreningen rekommenderar Typ 2-boxar med låg månatlig debitering (200 kr) för de som använder laddaren.
Fast en laddbox med mätning och debitering av förbrukad el kostar väl uppåt 20 000 kronor, plus montering - då räcker 200 kr per månad inte att återbetala investeringen (eller är det 200/mån + förbrukad el?).

Annars kan man bara ta säg 200 kronor extra per månad för P-plats med elbilsladdning jämfört med P-plats utan el. De 200 kronorna täcker elkostnaden, och så slipper man investera i dyra laddboxar med förbrukningsmätning, chips och allt. Ungefär som platser med motorvärmare brukar kosta extra.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja det har du rätt i, det finns tydligen Type 2 till Schuko adapterkablar till överkomlig peng (1 500:- ), det visste jag inte.
Så då blir det att några bilar, tex Nissan Leaf, Mitsubishi i-Miev, Renault Twizy behöver adaptrar.
Du ser ju själv att det blir tydligare och tydligare att vi i Sverige också borde rekommendera Typ 2 till BRF, eller hur? Det är inte så mycket som talar för att man skulle vilja sätta in en vedklyvskontakt - det gör det bara mer meckigt att ladda elbilen, och ser mindre lockande ut för de grannar som annars kanske hade börjat intressera sig för elbil. Typ 2-boxarna brukar lysa med ett läckert grönt eller blått LED-ljus när de laddar, och det ser verkligen High-tech ut. De röda vedklyvsuttagen ser tråkiga och gamla ut.
Njae, jag ser fortfarande att Typ 2 laddbox kostar 100 gånger så mycket som trefasuttag utan att ge så mycket extra.
Du måste likförbannat ansluta din sladd till uttaget. Typ 2 sladd till laddboxen, eller bilens laddare till trefasuttaget. Jag ser inte hur Typ 2 blir mindre "meckigt".
Cool lysdiod brukar finnas på bilens laddare också ;-)
Trefas-enfas-kombouttaget kan dessutom användas både av fossilbilsägare (motorvärmare) och elbilsägare som vill installera sina egna laddare.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
Jag menar att elbilsägaren själv bör stå för sladden i gemensamma parkeringshus (detta är också rekommendationen från norska elbilsföreningen). Sladdar kan få kabelbrott, kontakterna bli smutsiga, överkörda, tappade etc., och BRF drar på sig onödigt stort ansvar om man ska se till att sladdar och kontakter är hela, rena och säkra.

Jo det har du rätt i. Fast detta innebär då att alla måste skaffa sladd, ingen kan bara plugga in.

Det är en nackdel, men en box på väggen (oavsett om det är en Typ 2-box för elbilar eller ett rött uttag för vedklyvar) kräver mindre underhåll än om man tillhandahåller kabeln. Det beror kanske på hur viktigt det är för BRF att pusha för att de boende skaffar elbilar? Om BRF motvilligt går med på att sätta upp en box för att enstaka boende pushar för detta, så bör den boende använda sin egen kabel. Om BRF av ideologiska, eller andra skäl, vill att de boende ska byta till elbil och aktivt pushar för detta så kanske man ska se till att Typ2-kablarna är lätt tillgängliga för de boende?
TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
Det räcker nog med en eller två laddplatser till att börja med - det finns så få elbilar i Sverige att det vore vanvett att göra en jätteinvestering och sätta upp en Typ 2-box på varje parkeringsplats.
Fast då blir det återkommande kostnad om och om igen varje gång någon fler skaffar elbil.
En bra grej att diskutera är hur stor andel av platserna bör man elektrifiera? 1%? 10%? 100%?
Själv lutar jag åt att -om man kör med billiga trefas-enfas-kombokontakten iaf- bör man elektrifiera typ 25% av platserna. Dessa kontakter kan förresten även fossilbilar använda som motorvärmare på vintern.
I ett parkeringsgarage behöver man sällan motorvärmare - om det hade funnits behov för detta så hade det redan funnits kontakter på parkeringsplatserna. Normalt i norska parkeringsgarage är att det finns ett par stycken platser med Typ 2-boxar där de boende kan ansluta sina bilar. När det blir fler elbilar bygger man ut med fler laddplatser.
TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
Det finns en tydlig poäng i att man kan lätt kan debitera de som använder boxen - i Sverige är elbilar inte särskilt utbredda och som alla på detta forumet har upptäckt finns det en stor tveksamhet i Sverige mot elbilar. Det kan lätt bli konflikter i en BRF om man sätter upp uttag för elbilsladdning där samtliga boende förväntas betala för det fåtal som laddar sina elbilar. Det är garanterat lättare för en boende med elbil om den lösning som rekommenderas inte innebär någon nettokostnad för föreningen - detta är säkerligen anledningen till att Norska elbilsföreningen rekommenderar Typ 2-boxar med låg månatlig debitering (200 kr) för de som använder laddaren.
Fast en laddbox med mätning och debitering av förbrukad el kostar väl uppåt 20 000 kronor, plus montering - då räcker 200 kr per månad inte att återbetala investeringen (eller är det 200/mån + förbrukad el?).

Annars kan man bara ta säg 200 kronor extra per månad för P-plats med elbilsladdning jämfört med P-plats utan el. De 200 kronorna täcker elkostnaden, och så slipper man investera i dyra laddboxar med förbrukningsmätning, chips och allt. Ungefär som platser med motorvärmare brukar kosta extra.
Laddboxen är föreningens egendom och de boende ska inte behöva betala för köp och installation av denna. Det är på samma sätt med gemensam tvättstuga - alla använder inte den gemensamma tvättstugan (eftersom vissa har tvättmaskin i lägenheten), men alla är via föreningsavgiften med och betalar för den.

Typ 2-boxarna är inte heller så dyra - den mest avancerade boxen som en BRF kan köpa idag är en tandemladdare med plats för två bilar som laddar samtidigt, system för behörighetskontroll via RFID, möjlighet till användardebitering och en mängd annan funktionalitet. En sådan box kostar 23 750:-, dvs. 11 900:- per laddplats exklusive installation. http://www.salto.no/produkt/100015-Tandemlader
Enklare boxar är billigare.
Jag ser din poäng med att det teoretiskt fungerar med ett vanligt vägguttag (hushållskontakt eller rött industriuttag), men dessa är inte gjorda för elbilar och samtliga användare måste blaska med onödigt mycket kablage och adaptrar. En Teslaägare måste langa fram sin stora UMC som ska läggas på det smutsiga garagegolvet, den röda vedklyvsuttags-adaptern ska kopplas på UMC:n, Teslans Typ 2-kontakt ska kopplas in i bilen och vedklyvsadaptern ska lirkas in i vedklyvsuttaget på väggen. Och detta måste göras varje morgon och varje eftermiddag, samt alla övriga gånger som man vill ut och köra.

Ett väggmonterat Typ2-uttag kräver bara att användaren kopplar in en enda kort Typ2-kabel som passar perfekt utan behov av adaptrar eller annan elektronik. Så bra kommer upplevelsen vara för alla användare av europeiskt- eller utländskt producerade bilar, förutom de elbilsägare som köpt en utländskt producerad elbil där producenten behållit den lokala standarden för det land elbilen ursprungligen producerades i (exempelvis den nuvarande generationen av Nissan Leaf som fått behålla den japanska Typ 1-standarden även när bilen gått på export - Nissan kommer säkerligen se till att nästa generation Leaf får Typ 2-uttag på samma sätt som alla andra elbilar som produceras för den europeiska marknaden).

Användarna bör betala en schablonkostnad som täcker den ström de förbrukar + service och underhåll på boxarna. Norsk elbilförening rekommenderade ett pris på 200kr per månad och användare, och menar att detta mer än väl täcker de löpande kostnaderna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar