Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplatser?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplatser?

Inlägg av Jocce »

I mina ögon en klar intressant fråga.
Låt mig förklara lite mer.

Jag har sällan behov av att ladda bilen, då tack vare långa räckvidden på Teslan så klarar jag mig bra på den laddning jag kan få på t.ex. jobbet.
Men trots detta är jag väldigt sugen på att laddinfrastrukturen byggs ut. Framförallt hos företag, dvs destinationer. Allt från butiker, till köpcentrum, till hotell m.m.

Själv gör jag detta på i första hand 3 sätt:
1. Jag väljer destinationer där laddning finns. T.ex. hellre Mall of Scandinavia och Sollentuna Centrum än Stinsen t.ex.

2. Jag kopplar in och laddar även när jag inte behöver. Jag vill visa att Laddplatserna används.
Visst, ska jag stanna i 10-20 minuter och det endast finns 1x16A så orkar jag nog inte ta ut laddkabeln. Men ska jag stanna i en timme, då gör jag ganska ofta detta ibland, även på sådana med "låg" effekt.
Dock brukar jag alltid kontakta ägaren av laddstolpen, oftast via mail och fråga om planer finns för kraftigare laddning. Finns viljan är 3x16A sällan ett problem att få fram. Mer än så ser jag svårt att "kräva" i ett så här tidigt skede i uppbyggnaden av infrastrukturen. Allt över det så blir det nog svårt att motivera kostnaden.

3. Detta tycker jag är den viktigaste punkten. Jag kontaktar ställen jag ska till för att kolla om det finns laddning. Eller snarare jag ställer inte frågan OM det finns laddning utan med om VART jag kan ladda. Lite psykologi där man får dem att få uppfattningen om att det är en sådan självklarhet att det skall finnas att det inte är en fråga om, utan var.
Detta gör jag ibland även om jag vet att det finns laddning. Detta för att visa intresse och lite som i punkten ovan att det faktiskt används.
Är det en destination där jag ska vara längre och de inte har laddning brukar jag enkelt fråga om antingen vanligt "två hål i väggen" eller 3-fas, då det alltid finns nått, för att visa hur enkelt det är.
Oinvigda verkar tycka det är svårt / komplicerat / dyrt osv.
Räknar aldrig med att det är gratis och frågar då också ibland vad det kostar. Än så länge har svaret alltid blivit att det är gratis.
Får jag svaret att laddning ej finns på t.ex. ett köpcentrum eller liknande så brukar jag fråga om NÄR de tänkt sig investera i detta.


Detta kanske är lite "fåniga" saker, men för min del tror jag att det gör en del för infrastrukturens uppbyggnad. Desto fler som faktiskt visar intresse i att det finns infrastruktur för att ladda, desto mer villiga blir en företagare att skaffa det.


Så vad gör DU för utbyggnaden av publika laddplatser?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Bjelke »

Jag gör iaf alla tre saker, och om svaret är att dom inte har laddning eller inte bryr sig osv så försöker jag att välja något annat alternativ och påpekar även detta, speciellt för hotell mm.
Jag försöker även att påverka kommuner osv i min närhet, men det är ett riktigt träsk att vandra i häromkring iaf :(
Hade tex ett möte med ansvarig chef i Bollnäs och det var evigheter sedan och det har inte hänt ett skit här :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Svenssons »

Vid hotellövernattningar brukar jag försöka kolla upp innan bokning om det finns laddmöjlighet och fråga hotellen om sådan finns. När jag kommer till hotellet frågar jag alltid efter laddning. Borde göra det samma på attraktioner som jag besöker men det har inte varit så mycket sådant.

Jag lägger upp alla nya laddpunkter som jag hittar i Uppladdning.nu. Det är förvånansvärt många som saknas där.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av mati »

Jag gör som ovan. Jag använder type2-laddstolparna överallt där de finns. Det är bara för att markera att de behövs. Däremot så laddar jag aldrig i vanliga vägguttag som marknadsförs som laddstolpar. Nån måtta får det vara. Det är också lite för att markera att dessa stolpar inte behövs eftersom de är för klena för dagens elbilar.
Sen försöker jag tjata med kommungubbar osv, men det har visat sig vara som att nöta ner ett berg, typ. Det händer inte så mycket på den punkten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Jocce »

mati skrev:
Jag gör som ovan. Jag använder type2-laddstolparna överallt där de finns. Det är bara för att markera att de behövs. Däremot så laddar jag aldrig i vanliga vägguttag som marknadsförs som laddstolpar. Nån måtta får det vara. Det är också lite för att markera att dessa stolpar inte behövs eftersom de är för klena för dagens elbilar.
Sen försöker jag tjata med kommungubbar osv, men det har visat sig vara som att nöta ner ett berg, typ. Det händer inte så mycket på den punkten.

"Risken" att inte använda de "dåliga" laddstolparna är att ägaren av dem ser: "Nej, men laddstolparna används inte, så de behövs inte. Vi gör inga mer nyinvesteringar".
Om de ser att dom används så är chansen större att de snarare tänker "Oj, alltid fullt..varför, behöver vi fler eller andra laddmöjligheter?"

Sen brukar jag alltid försöka påpeka att ett Schuko är långt ifrån optimalt för dom som har sådana stolpar. Men klart bättre än inget.

På en av parkeringarna i Hagalund i Solna finns Schukouttag. Max p-tid är 4 timmar. Är jag hos en vän där uppe en kväll och äter middag och kollar en film t.ex. så har jag mao fått i ca 50 km.
Där tycker jag ett sådant uttag räcker.

I Solna Centrum finns också ett Schuko. Där stannar jag sällan länge, så där behövs så klart mer för att göra nytta. Men ser det ändå som positivt att de har.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Rennwagen »

Jocce, bra initiativ och idé. Självklart! Jag anammar det direkt och har börjat maila / fråga om det för hotell, köpcentrum och andra platser.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av mati »

Jocce skrev:
"Risken" att inte använda de "dåliga" laddstolparna är att ägaren av dem ser: "Nej, men laddstolparna används inte, så de behövs inte. Vi gör inga mer nyinvesteringar".
I princip håller jag med dig, delvis. Låt mig säga såhär: Ett schukouttag utanför en matbutik där jag stannar kanske 20 minuter är inte värt besväret att pilla fram UMC:n. Den ger mig noll laddning. En 22kW-stolpe däremot gör det. Och skulle jag ladda där ändå så skulle ägaren lika väl kunna säga: "Det räcker gott med 230V 16A, vi behöver inte investera i mer än så." Det är alltså lite både och. Jag köper ju inte heller en dålig produkt som jag inte har någon nytta av bara för att den finns att köpa. Det måste ju ändå vara efterfrågan som styr och jag efterfrågar inga laddstolpar som inte ger mig nånting. Om jag då istället åker till ett ställe där det finns bra laddning så kan ju svagströmsladdarägaren se att konkurrenterna får (elbils-)kunder, medan hans egna uttag står oanvänd.
I så fall är det bättre att kontakta vägguttags-innehavaren och påpeka att en vettig laddstolpe behöver lite mer pulver om man vill locka till sig kunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Elbilisten »

Många bra tankar här! Man kan kanske inte klaga på att "MaxDonalds" gratis stolpe inte funkar. Men man kan fråga i kassan om de vet att de måste kanske ringa elektrikern. Funkar det inte att ladda kan man vänligt meddela att man åker till ett annat ställe och äter. Då ser de kanske till att det är hel säkring i stolpen. Så koppla i sladden även om det bara ger någon mil. En vacker dag säger elektrikern att de måste skaffa modernare grejer. Bästa argumenten vid kontakter med köpcentra, större bensinmackar och kommuner är nog möjligheten att locka köpstarka kunder. Sen får vi ju förstås fortsätta hjälpas åt att kolla när något behöver uppdateras på uppladdning.nu Åk runt och testladda på några ställen på nästa söndagsutflykt :-)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Jocce »

mati skrev:
Jocce skrev:
"Risken" att inte använda de "dåliga" laddstolparna är att ägaren av dem ser: "Nej, men laddstolparna används inte, så de behövs inte. Vi gör inga mer nyinvesteringar".
I princip håller jag med dig, delvis. Låt mig säga såhär: Ett schukouttag utanför en matbutik där jag stannar kanske 20 minuter är inte värt besväret att pilla fram UMC:n. Den ger mig noll laddning. En 22kW-stolpe däremot gör det. Och skulle jag ladda där ändå så skulle ägaren lika väl kunna säga: "Det räcker gott med 230V 16A, vi behöver inte investera i mer än så." Det är alltså lite både och. Jag köper ju inte heller en dålig produkt som jag inte har någon nytta av bara för att den finns att köpa. Det måste ju ändå vara efterfrågan som styr och jag efterfrågar inga laddstolpar som inte ger mig nånting. Om jag då istället åker till ett ställe där det finns bra laddning så kan ju svagströmsladdarägaren se att konkurrenterna får (elbils-)kunder, medan hans egna uttag står oanvänd.
I så fall är det bättre att kontakta vägguttags-innehavaren och påpeka att en vettig laddstolpe behöver lite mer pulver om man vill locka till sig kunder.

Och om du läser mitt första inlägg så ser du att för ett kortare stopp tar jag sällan fram kabeln för ett Schuko vid korta stopp heller.

Att endast inte använda det, kommer inte ge någon effekt, då MÅSTE man kontakta dem (vilket jag brukar göra om det rör sig om Schuko på "fel" ställen, t.ex. utanför en matbutik).

Står det alltid oanvänt ser jag dock risken som ganska stor att ägaren tycker just "Men vilken onödig investering som aldrig används" snarare än "Åh jag gjorde fel investering jag behöver göra mer investeringar för att få kunderna hit"...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av eric »

Bra synpunkter! Jag tänker mig att göra ungefär samma saker nu när man är med elbil.

Det enda jag funderar på är att det blir lite knas om man alltid kopplar in sig på exempelvis Typ-2 när det finns även om man inte behöver. I och med att antalet laddplatser än så länge är lite begränsat riskerar man samtidigt att blockera för någon som faktiskt måste ladda.

Man kanske kan lägga en liten lapp synligt i rutan med mobilnummer att ringa om man är i elektron-nöd.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Jocce »

eric skrev:
Bra synpunkter! Jag tänker mig att göra ungefär samma saker nu när man är med elbil.

Det enda jag funderar på är att det blir lite knas om man alltid kopplar in sig på exempelvis Typ-2 när det finns även om man inte behöver. I och med att antalet laddplatser än så länge är lite begränsat riskerar man samtidigt att blockera för någon som faktiskt måste ladda.

Man kanske kan lägga en liten lapp synligt i rutan med mobilnummer att ringa om man är i elektron-nöd.

Finns det säg 4 laddplatser och en är ledig och jag inte behöver laddning, då ställer jag mig inte där och kopplar in.

Finns det dock endast en plats och den är ledig så kopplar jag nog oftast in.
Då kan det absolut vara så att man hindrar någon som har större behov av att ladda än en själv.
Men en lapp i rutan är absolut inte fel i ett sådant fall!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Bjelke »

Eller som Tibor skrev om för länge sedan, mycket bra faktiskt :)

http://teslaclubsweden.se/ladd-etiketten/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av bonath »

eric skrev:
Bra synpunkter! Jag tänker mig att göra ungefär samma saker nu när man är med elbil.

Det enda jag funderar på är att det blir lite knas om man alltid kopplar in sig på exempelvis Typ-2 när det finns även om man inte behöver. I och med att antalet laddplatser än så länge är lite begränsat riskerar man samtidigt att blockera för någon som faktiskt måste ladda.

Man kanske kan lägga en liten lapp synligt i rutan med mobilnummer att ringa om man är i elektron-nöd.
Den gamla ladd-etikett frågan... :!:
http://teslaclubsweden.se/ladd-etiketten/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av mati »

Jocce skrev:
Finns det säg 4 laddplatser och en är ledig och jag inte behöver laddning, då ställer jag mig inte där och kopplar in.
Bra poäng. Jag har aldrig funderat på det. Men jag har faktiskt aldrig stått på ett ställe där det fanns mer än max två platser och då har jag såklart ställt mig och laddat.
Risken att jag blockerar för någon annan som måste ladda är tyvärr fortfarande betydligt mindre än risken att laddplatsen är upptagen av en bensinbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av apkungen »

Generellt tycker jag inte att destinationsladdare är viktigt annat än där man stannar länge, typ skidort, övernattningsställe eller likande. Behöver jag det så kontaktar jag stället i fråga. Tycker är det blir larvigt att hålla på o be om laddning eller koppla in o ladda när man inte behöver.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av bylund »

Jag frågar om laddning vid övernattning. Det är inte alltid en dealbreaker om det inte går att ordna, men jag vill definitivt se till att det upplevs att det finns en efterfrågan.

Jag laddar ofta även om jag inte strikt behöver. Jag har såklart laddetiketten och lägger ibland även en utskriven lapp på svenska och engelska med mitt telefonnummer i rutan, där et står att man kan kontakta mig för att se om jag har laddat färdigt.

Nyligen skrev jag en motion till OK om att satsa på elbilsladdning:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=7572
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Remuz »

Jag laddar alltid där jag kan få 11kW. Ska jag ladda schuko så sker det bara i garage på två av jobbets kontor samt på laddplats som en forummedlem lånar mig eftersom jag på dessa ställen står länge.

Jag måste i princip ladda överallt eftersom min maddlösning hemma är genomusel. Men jag orkar inte dra runt med alla sladdar för att ladda 20min på 2.3kW.

3.7kW på Ikea har jag använt en gång, på Ikea stannar man ofta 2-3h så det känns värt.

I övrigt skriver jag till Ica Maxi i Haninge samt lite andra ställen att 11kW/22kW skulle vara bra för oss som kommer dit och ska handla. Noll respons från alla än så länge. (Maxi Haninge har 2st 230V 6A)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Jensa »

6A Shuko? Då vill de att man ska storhandla på riktigt på Ica Maxi :lol:
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Remuz »

Jensa skrev:
6A Shuko? Då vill de att man ska storhandla på riktigt på Ica Maxi :lol:
Vid minus 7 ute och kallt batteri fick jag svindlande 0km/h
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av bylund »

Lite gratis underhållningsvärme av batteriet är ju inte fy skam :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av 12man »

bylund skrev:
Lite gratis underhållningsvärme av batteriet är ju inte fy skam :)
ja ledsna batterier är ju trist
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Bjelke »

12man skrev:
bylund skrev:
Lite gratis underhållningsvärme av batteriet är ju inte fy skam :)
ja ledsna batterier är ju trist
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av bylund »

12man skrev:
bylund skrev:
Lite gratis underhållningsvärme av batteriet är ju inte fy skam :)
ja ledsna batterier är ju trist
Eller hur? Ledsna batterier kräver mer underhåll
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Teslaspolen »

bylund skrev:
12man skrev:
bylund skrev:
Lite gratis underhållningsvärme av batteriet är ju inte fy skam :)
ja ledsna batterier är ju trist
Eller hur? Ledsna batterier kräver mer underhåll
Batterivärmaruttag? :lol:
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Grammi »

Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hadde TVÅ snabbläsare.
Sökt lite och hitt a detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.

http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb

Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått

Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?

Skriv svar