Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
Vi som satt 2014 och tittade drömmande på 2015-kartan är ganska luttrade vid det här laget.

Tyvärr är det i vanlig ordning mycket snack och lite verkstad. Även här helt i onödan eftersom det saknas konkurrenter.
Håller inte med, det händer mycket på Supercharger-utbyggnaden. Kartan ska dock inte ses som fakta om vad som skall byggas och när. Detta är också Tesla tydliga med på sidan. Det är istället en målsättning och riktning var stationerna skall byggas. Mycket i utbyggnaden ligger ju helt utanför Teslas kontroll så det är självklart att det inte kan vara fakta. Kartan från 2014 för 2015 skiljer sig också en hel del från kartan för 2017.

Tesla skulle alternativt kunna göra som konkurrenterna, inte presentera någon karta alls och inte bygga något nät alls...
2014 så trodde man att portugal-istanbul snart skulle vara möjligt. Likaså Polen...
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av chpaulin »

Kan hålla med om att Tesla nästan alltid är för tidsoptimistiska oavsett om du handlar om nya produkter eller utbyggnaden av snabbladdarnätverket. Tror vi skall det hela med en näve salt och i stället glädja oss i att Tesla åtminstone på sikt kommer bygga ut så att det blir ännu enklare att ta resa fossilfritt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Lophornis »

chpaulin skrev:
Kan hålla med om att Tesla nästan alltid är för tidsoptimistiska oavsett om du handlar om nya produkter eller utbyggnaden av snabbladdarnätverket. Tror vi skall det hela med en näve salt och i stället glädja oss i att Tesla åtminstone på sikt kommer bygga ut så att det blir ännu enklare att ta resa fossilfritt.
Jag tror att Tesla kommer öka farten på utbyggnad nu när konkurrenterna startar ett ccs nätverk.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Gustafsson »

IOM modell III runt hörnet och en avgift bör det komma upp minst tio gånger så många SuC laddplatser med fler stall dessutom inom ett par-tre år.
Tror inte vi behöver vara oroliga för den geografiska belägenheter så länge till heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Svenssons »

Lophornis skrev:
chpaulin skrev:
Kan hålla med om att Tesla nästan alltid är för tidsoptimistiska oavsett om du handlar om nya produkter eller utbyggnaden av snabbladdarnätverket. Tror vi skall det hela med en näve salt och i stället glädja oss i att Tesla åtminstone på sikt kommer bygga ut så att det blir ännu enklare att ta resa fossilfritt.
Jag tror att Tesla kommer öka farten på utbyggnad nu när konkurrenterna startar ett ccs nätverk.
Jag har ännu inte sett att konkurrenterna startar ett CCS-nätverk och även ifall de skulle göra det så är det ju inget negativt för Tesla, tvärt om så är detta ju något positivt och som antagligen skulle kunna nyttjas av Teslas bilar så fort en CCS-adapter tas fram. CCS-laddare är ju inget som konkurrerar med SuperCharger-laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Laban »

bylund skrev:
Personligen tycker jag att det är tråkigt att norra Norrlands inland inte får någon, då det skulle vara bra för yttäckning. Det finns ju inga som helst alternativ om man ska förbi Kiruna om man kör E10 från Töre. En liten station med bara två stolpar i Gällivare skulle göra mycket för framkomligheten.
Håller med. Och för mig som åker över Pajala till Levi (skidort) någon gång/år så känns det lite trist att det även där saknas täckning. Det gäller också finska sidan som hade fungerat. Laddaren i Pello (Chademo) som du nämnde i någon tråd här finns iofs men då går det förstås inte att betala med kreditkort där.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av bylund »

Laban skrev:
bylund skrev:
Personligen tycker jag att det är tråkigt att norra Norrlands inland inte får någon, då det skulle vara bra för yttäckning. Det finns ju inga som helst alternativ om man ska förbi Kiruna om man kör E10 från Töre. En liten station med bara två stolpar i Gällivare skulle göra mycket för framkomligheten.
Håller med. Och för mig som åker över Pajala till Levi (skidort) någon gång/år så känns det lite trist att det även där saknas täckning. Det gäller också finska sidan som hade fungerat. Laddaren i Pello (Chademo) som du nämnde i någon tråd här finns iofs men då går det förstås inte att betala med kreditkort där.
Fast just den fixar du med https://www.plugsurfing.com/en/.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Vasp »

Såg att i Usa så kommer nästan alla delstater att ha minst en supercharger. T.o.m Hawaii ska få en. Bara Alaska kommer att sakna.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av AnteF »

Inte en endaste i Ungern? Vadan detta?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Laban »

bylund skrev:
Fast just den fixar du med https://www.plugsurfing.com/en/.
Laddade hem den, tyckte det såg lite glest ut när man kollar laddplatser häruppe i norr :-) Sen ser laddaren i Pello ut att ligga lite dåligt till, finns det någon resturang i närheten ?

Nåväl, det kanske är en ickefråga om 1 1/2+ år då min Model 3 förhoppningsvis anländer. Det är inte bara Tesla som bygger laddare nuförtiden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Haglund »

Med anledning av förstasidesartikeln idag så förstår jag inte kritiken mot placeringarna. Det är för mig ganska ifrågasättningsbart att önska att det skulle satsas mer på Norrlands inland i stället för sydvästra Sverige. Det skulle bara hjälpa en kundgrupp, nämligen Stockholmarna som åker till fjällen en gång om året för att åka skidor eller fjällvandra. Hade man fått önska så hade det väl gärna fått finnas en supercharger vid varenda tuva även i Norrland, men superchargernätverket är fortfarande underutvecklat även i den tätbefolkade delen av landet, där de flesta resor faktiskt genomförs, så om man inte kan få upp hur många laddare som helst så är det väl bättre att satsa på de delar där de faktiskt skulle få en hög utnyttjandegrad.

Och att sätta en laddare mitt i Göteborg känns också lite konstigt då vi redan har erfarenhet av hur det fungerar i Stockholm när man gjort så. Den är full av taxi. Nä, se till att sätta en i Borås/Ulricehamn som det nu verkar som att de tänker göra. Då är Göteborg täckt norrifrån (Torp), söderifrån (Falkenberg) och österifrån (Borås/Ulricehamn). Bra jobbat av Tesla!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Surfaren »

Haglund skrev:
Och att sätta en laddare mitt i Göteborg känns också lite konstigt då vi redan har erfarenhet av hur det fungerar i Stockholm när man gjort så. Den är full av taxi. Nä, se till att sätta en i Borås/Ulricehamn som det nu verkar som att de tänker göra. Då är Göteborg täckt norrifrån (Torp), söderifrån (Falkenberg) och österifrån (Borås/Ulricehamn). Bra jobbat av Tesla!
Instämmer till fullo! Om jag vill åka till Liseberg över dagen (från Stockholm) så funkar Borås eller Ulricehamn utmärkt. Det är svårt att köra Ödeshög-Götet-Ödeshög utan att ladda emellan, men med en SuC nånstans mitt i den resan så är saken biff.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Svenssons »

Haglund skrev:
Med anledning av förstasidesartikeln idag så förstår jag inte kritiken mot placeringarna. Det är för mig ganska ifrågasättningsbart att önska att det skulle satsas mer på Norrlands inland i stället för sydvästra Sverige. Det skulle bara hjälpa en kundgrupp, nämligen Stockholmarna som åker till fjällen en gång om året för att åka skidor eller fjällvandra.
Det hade hjälpt alla norrbaggar och norrlänningar också samt gett bättre yttäckning för att göra det möjligt över huvud taget att köra via supercharging där. Som skrivits tidigare så kör norrmännen ofta via Sverige när de ska ta sig mellan norra och södra Norge eller från norra Norge till kontinenten eftersom det är en kortare sträcka.

Jag ser dock inga större bekymmer med den avvägning som gjorts. Det är troligen så att det är många fler Tesla-ägare som kör sträckorna som nu får lite fler laddare. Jag hoppas och tror att under 2018 kommer stationerna i norra Sverige och norra Norge kopplas samman med stationer mellan sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Laban »

Haglund skrev:
Med anledning av förstasidesartikeln idag så förstår jag inte kritiken mot placeringarna. Det är för mig ganska ifrågasättningsbart att önska att det skulle satsas mer på Norrlands inland i stället för sydvästra Sverige. Det skulle bara hjälpa en kundgrupp, nämligen Stockholmarna..
Håller delvis med, Tesla måste förstås prioritera enligt sålda bilar i området. Men samtidigt så behöver stationerna på dessa vägar inte ha speciellt många laddplatser initialt. Och de kan också kombineras med destinationsladdare, något som affärsverksamheter i eller på väg till ex skidorter rimligtvis kommer att vara väldigt intresserade av när elbilsförsäljningen tar fart på allvar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Vasp »

Jag tycker absolut att det är en felprioritering att inte satsa på Norrlands inland. Det res väldigt mycket mellan Norge och den Norrländska kusten. Många norrmän åker på semester varje sommar till den Norrländska kusten. Min stad Skellefteå med omnejd är helt full av norrmän. Vissa småorter runt omkring lever helt och hållet på de turisterna. De kan ha Ica och Konsum butiker och så i orter som egentligen är för små för att ha både och. Många av de turisterna vill säkert kunna köpa sig en Tesla och ta den på semester men det går inte om det inte finns laddning längs vägen. Med Model X kan de t.o.m ta med husvagnen. Även om många faktiskt bor i stugorna på campingarna.

En absolut minimum placering hade varit tre stycken för att koppla ihop länderna. En i Storuman en i Arvidsjaur och en i Gällivare. Även om jag inte är säker att de tre hade räckt om man ska dra husvagn. Men för de som tältar eller bor i stugor absolut.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Vasp »

Taiwan har nu fått sin första supercharger station. Och de första leveranserna har gjorts. Det verkar som om det enligt planerna ska byggas 5 stycken där. Tror att det kan bli ett av få länderna där planerna inte är för optimistiska.

https://electrek.co/2017/01/24/tesla-ta ... ercharger/
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Vasp »

Planer ändras. Nu har de öppnat upp två i UAE.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av AnteF »

Vasp skrev:
Planer ändras. Nu har de öppnat upp två i UAE.
Coolt, nån mer info om dem???

Edit: Hittade

https://electrek.co/2017/02/12/tesla-su ... usk-dubai/
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Svenssons »

AnteF skrev:
Vasp skrev:
Planer ändras. Nu har de öppnat upp två i UAE.
Coolt, nån mer info om dem???

Edit: Hittade

https://electrek.co/2017/02/12/tesla-su ... usk-dubai/
Tesla uppdaterade även kartan över SuperChargers tidigare: https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Bod »

När jag gick in på https://supercharge.info/ så finns det 3 SuC i Jordanien men inga i UAE. När jag går in på tesla.com och deras karta över SuC finns inga i Jordanien men två i UAE. Undrar just om supercharge.info har missuppfattat något.

Angående UAE, attans många destinationsladdare!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Vasp »

Bod skrev:
När jag gick in på https://supercharge.info/ så finns det 3 SuC i Jordanien men inga i UAE. När jag går in på tesla.com och deras karta över SuC finns inga i Jordanien men två i UAE. Undrar just om supercharge.info har missuppfattat något.

Angående UAE, attans många destinationsladdare!
De i Jordanien är privatinköpta om jag minns rätt. Fast öppna för allmänheten. Tänk fastchargen i Karlskrona. Fast de i Jordanien ska vara supercharger snabba. Min teori är att det är nån rik snubbe som vill kunna köra sin Tesla mellan sitt sommarhus och sin vanliga bostad. Och tog saken i egna händer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Svenssons »

Bod skrev:
När jag gick in på https://supercharge.info/ så finns det 3 SuC i Jordanien men inga i UAE. När jag går in på tesla.com och deras karta över SuC finns inga i Jordanien men två i UAE. Undrar just om supercharge.info har missuppfattat något.

Angående UAE, attans många destinationsladdare!
Ingen missuppfattning. De i Jordanien har funnits ett bra tag och är privatbetalda, ej Tesla som satt upp. Du kan se bilder på de i Jordanien om du följer Discuss-länken:

Supercharge.info har inte uppdaterat sin sida ännu vilket kanske beror på att de vill lägga till en region till eller inte vet exakt var SuC i UAE finns.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Anders77 »

Någon som har koll på när någon av de nya i Sverige skall börja byggas?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av pegs »

vigge50 skrev:
Är det Borås jag ser?
Ser också ut som en ny norr om Uddevalla och en runt Torsby
Känns som jackpot. "Äntligen händer det". Riktigt nice.
Känns som att Tesla-tomten hittade min önskelista med SuC.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av 12man »

AnteF skrev:
Vasp skrev:
Planer ändras. Nu har de öppnat upp två i UAE.
Coolt, nån mer info om dem???

Edit: Hittade

https://electrek.co/2017/02/12/tesla-su ... usk-dubai/
halvvägs till thailand, blir avancerat pulse and glide för att ta sig hela vägen, sen är det lite fel sida viken också
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar