Kraftiga vibrationer efter laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Guldis-54 »

Laddade min S90D uttagen december -16 vid Gävle igårkväll för att komma till Uppsala till ca 25% fr 13% vilket tog ca 20 min. När jag kommer tillbaka och tar ur laddaren och sätter mig i bilen är allt normalt.
Plötsligt börjar det låta otroligt i bilen och den börjar vibrera/skaka som en gamal diesel men som frugan sa: Är som om man sitter i ett charterplan och det varvar upp till start fast vibrationerna var värre.
Det rykte fr hö sida fram!
Blev riktigt orolig och öppnade dörren för att kolla vad som händer och i samma stund slutar allt oljud, tog ca 10-15 sekunder innan det upphörde. Sedan gick färden till Uppsala utan problem.

På morgonen, samma dag, på väg upp till Hudik så laddade vi på i Gävle och där stod då redan en S och laddade. När vi klev ur vår bil så hörde vi ett liknande ljud fr den, ingen förare på plats vid den bilen och vi gick för att ta morgonfika.

Är detta något normalt, som inträffar ibland? Har aldrig hänt mig tidigare.
Det som oroar mig mest är vibrationerna, vad tar skada om något är i obalans (fäkt?) :roll:
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av e5m1r »

Obalans i fläkten till batteri kylning
Fixa innan sommaren
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Bjelke »

Det gissar jag oxo på...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Mrk »

Händer mig varje gång jag snabbladdar, känns som att sitta i en 747a. Enligt Tesla 'normalt'
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Guldis-54 »

Ska ta upp detta med Tesla. Har lite andra smågrejor som garantinnska få ta snart.

Tack för inputen :)
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av lator »

Mrk skrev:
Händer mig varje gång jag snabbladdar, känns som att sitta i en 747a. Enligt Tesla 'normalt'
Gammal Citroën-reklam: Vi flyger inte, det bara känns så!

Självklart ska fläktar vara balanserade och inte låta så att man blir rädd. Gör om, gör rätt!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av mati »

Det känns inte helt obekant. Fast det händer mig bara på sommaren när batteriet behöver mycket kylning vid supercharging. Då vibrerar bokstavligen hela bilen och låter som ett startande flygplan. Första gången det hände blev jag riktigt rädd och sprang ifrån bilen eftersom jag var säker på att den skulle börja brinna eller nåt. Min AC-kompressor fick hädanefter ett ljuddämpande skydd installerad vilket gjorde att den blev allmänt tystare vid normal drift, med det där extrema flygplansdiesel-beteendet är kvar. Jag tror att det är ganska normalt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av PoloPrinsen »

Det är ingen fara, skall tydligen vara den nya sammarbetspartnern som tesla samköper tex fläktar med.
vw har kanske varit tvungna att öka storleken på fläkten så att alla kravnivåer i kupen inte överskrids så fort man startar deras motorer. typ.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Gustafsson »

Råkade också ut för detta igår. Funderade över hur man bär sig åt för att tillverka en fläkt som är så obalanserad :shock: Kändes ordentligt i ratten ett par minuter...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mbj
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 dec 2015 09:19
Ort: Sollentuna

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av mbj »

Guldis-54 skrev:
Laddade min S90D uttagen december -16 vid Gävle igårkväll för att komma till Uppsala till ca 25% fr 13% vilket tog ca 20 min. När jag kommer tillbaka och tar ur laddaren och sätter mig i bilen är allt normalt.
Plötsligt börjar det låta otroligt i bilen och den börjar vibrera/skaka som en gamal diesel men som frugan sa: Är som om man sitter i ett charterplan och det varvar upp till start fast vibrationerna var värre.
Det rykte fr hö sida fram!
Blev riktigt orolig och öppnade dörren för att kolla vad som händer och i samma stund slutar allt oljud, tog ca 10-15 sekunder innan det upphörde. Sedan gick färden till Uppsala utan problem.

På morgonen, samma dag, på väg upp till Hudik så laddade vi på i Gävle och där stod då redan en S och laddade. När vi klev ur vår bil så hörde vi ett liknande ljud fr den, ingen förare på plats vid den bilen och vi gick för att ta morgonfika.

Är detta något normalt, som inträffar ibland? Har aldrig hänt mig tidigare.
Det som oroar mig mest är vibrationerna, vad tar skada om något är i obalans (fäkt?) :roll:
Ha! Jag hade exakt samma obehagliga upplevelse i Mora idag. Det var en helikopter ovanför oss och det kändes som om hela bilen vibrerade i takt med den. Men det fortsatte även när den försvann... Jag ska lämna in bilen på service om en vecka, ska ta upp det då.
90D
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Gastrogate »

Jag hade liknande känsla i min med.
De bytte fläkten eller något liknande och visst minskade vibrationerna. Dock är det kvar och när fläkten startar så vibrerar hela instrumentpanelen.
Ska in igen på "diagnos"...
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av jonas »

Kan det vara smuts på fläktbladen som gör obalansen? Ofta används ju inte fläkten under den smutsigaste tiden på lång tid.
Går det komma åt och spola rent?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Bjelke »

jonas skrev:
Kan det vara smuts på fläktbladen som gör obalansen? Ofta används ju inte fläkten under den smutsigaste tiden på lång tid.
Går det komma åt och spola rent?
Bra idé :)
Kan ju vara läge att montera bort och göra en balansering oxo om det inte är allt för meckigt att få loss dom (borde vara skapligt enkelt). Fast har dom
(återigen) snålat på själva motorn kan det vara lagringarna i den som är grundproblemet och då blir det svårt att balansera bort problemet :(
Fast å andra sidan så är det säkert en std-motor som kanske går att byta ut :geek: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laponia
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 aug 2015 16:05

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Laponia »

Igår hade jag en del problem med min S60D. Det började med att det inte gick att aktivera farthållning eller autopilot. :cry:
Jag kunde fortsätta resan med att köra helt manuellt. Jag kontaktade Tesla service och fick tips om att stänga av bilen och starta om den. Det hjälpte inte och de förde ärendet vidare till servicecenter i Täby. Jag har ännu inte hört något från dem...

På hemvägen stannade jag vid en supercharger och laddade upp bilen fullt. Men när jag skulle åka och lade i backen så började bilen att skaka. Kraftiga vibrationer som kändes i ratten och även i stolen, hela bilen vibrerade lågfrekvent ungefär som ett nätbrum. :shock:

Jag stängde av strömmen och ringde service igen. De kunde inte se att det var något särskilt med bilen och jag startade upp den på nytt. Nu var vibrationerna borta och bilen uppträdde normalt igen... Men inte nog med det... när jag kom ut på vägen så visade den igen att den detekterade körbanan och gällande fartgräns, vilken den inte gjort sedan det inte gick att aktivera farthållning och autopilot. Jag provade att koppla in autopiloten... och javisst, den tog över precis som vanligt och allt funkade igen. :P

Visst, jag har vart imponerad av bilen ända sedan jag hämtade den för ett halvår sedan... men att den kunde skaka av sig felen som uppstår (ungefär som en hund skakar vattnet ur pälsen) visste jag inte, det är ju riktigt häftigt... :D

Är det någon som upplevt något liknande? Killen på service kände inte till dessa vibrationer. Jag tror inte att det kom från något fläkt som det snackats om i inlägget. De vibrationer jag hade var alltför kraftiga för det. Jag gissar att motorn inte fick den ström den vill ha. Det upplevdes ungefär som när man koppar in en trefasmotor där faserna ligger fel. Och att skaka på krånglande elektronik kan ju ibland ha effekt... vilket det hade på autopiloten. :mrgreen:
S60D uttagen okt. 2016
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Guldis-54 »

Laponia skrev:
Igår hade jag en del problem med min S60D. Det började med att det inte gick att aktivera farthållning eller autopilot. :cry:
Jag kunde fortsätta resan med att köra helt manuellt. Jag kontaktade Tesla service och fick tips om att stänga av bilen och starta om den. Det hjälpte inte och de förde ärendet vidare till servicecenter i Täby. Jag har ännu inte hört något från dem...

På hemvägen stannade jag vid en supercharger och laddade upp bilen fullt. Men när jag skulle åka och lade i backen så började bilen att skaka. Kraftiga vibrationer som kändes i ratten och även i stolen, hela bilen vibrerade lågfrekvent ungefär som ett nätbrum. :shock:

Jag stängde av strömmen och ringde service igen. De kunde inte se att det var något särskilt med bilen och jag startade upp den på nytt. Nu var vibrationerna borta och bilen uppträdde normalt igen... Men inte nog med det... när jag kom ut på vägen så visade den igen att den detekterade körbanan och gällande fartgräns, vilken den inte gjort sedan det inte gick att aktivera farthållning och autopilot. Jag provade att koppla in autopiloten... och javisst, den tog över precis som vanligt och allt funkade igen. :P

Visst, jag har vart imponerad av bilen ända sedan jag hämtade den för ett halvår sedan... men att den kunde skaka av sig felen som uppstår (ungefär som en hund skakar vattnet ur pälsen) visste jag inte, det är ju riktigt häftigt... :D

Är det någon som upplevt något liknande? Killen på service kände inte till dessa vibrationer. Jag tror inte att det kom från något fläkt som det snackats om i inlägget. De vibrationer jag hade var alltför kraftiga för det. Jag gissar att motorn inte fick den ström den vill ha. Det upplevdes ungefär som när man koppar in en trefasmotor där faserna ligger fel. Och att skaka på krånglande elektronik kan ju ibland ha effekt... vilket det hade på autopiloten. :mrgreen:
Din beskrivning av vibrationerna är klockren :)
Min AP1 kändes bättre också när jag fortsatte mot Uppsala tyckte jag. Men tänkte väl att det var mest inbillning, eller?
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
OVERTORQUE
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 mar 2017 22:46

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av OVERTORQUE »

Kylsystemet på Model S är avancerat och under eller efter supercharging så kan både fläktar, AC kompressor och kylvätskepumpar gå för fullt.
Senast redigerad av OVERTORQUE, redigerad totalt 1 gånger.
FreddanBe
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 mar 2017 15:11

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av FreddanBe »

Exakt samma hände mig och jag slängde mig ur bilen övertygad om att det skulle börja brinna eller något liknande. Ringde Tesla som trevligt besvarade med att jag kunde kontakta Upplands Väsby på måndagen. Vid kontakt med dem i Upplands Väsby sa de att de skulle gräva i loggarna och återkomma men det har de inte gjort. Tvärtyst från Tesla, inte ok! De upplyste inte om att detta var ett vanligt problem, som jag tycker det verkar som från den här tråden. Känns dock lite bättre att fler varit med om samma sak och att bilen fungerat som vanligt efteråt.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av bullen »

Hade precis samma idag efter Suc besök. Slutade efter ett par min. Aldrig upplevt det förut
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Guldis-54 »

För en stund sedan ringde Jakob fr Teslasupport upp för att förhöra sig om vad o hur det hände med bilen vid laddningen i Gävle.

Han förklarade att det troligen är kompressor o fläktar som går på högvarv för att kyla batteriet när det laddats med hög effekt.
Som i mitt fall när jag ska starta bilen så känner den av att nu ska det köras och försöker då kyla lite extra.
Det som Jakob tyckte var lite underligt var den rök jag såg stiga upp framför hö lykta.

Bilen skall in på några garantiåtgärder och då tittar dom över även detta.

Tog även upp det som jag nyss skrev om i AP olyckan tråden.
Jakob sade att det är ju så att det är kameran som ser linjerna och att det fortfarande kan bli fel i dessa avläsningar, speciellt i uppförsbacke, vilket det ju faktiskt är lite grann där det inträffade för mig, mer prat blev det inte om detta.

Verkligen härligt bemötande i telefon av Jakob och jag sade att man ibland läst lite negativa saker här på forumet om just service o bemötande.
Jakob sa att de just nu befinner sig i en stark expansion/uppbyggnad och att det tyvärr kanske blir något fel ibland. :D
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
Laponia
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 aug 2015 16:05

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Laponia »

Nu har jag fått svar från TeslaService på min fråga om vibrationer...
"En tekniker har kollat I dina loggar och har inte hittat några felkoder eller liknande.
Det är normalt att Ac-kompressorn och fläktarna låter högt när man superladdar eller efter då de går på max för att kyla batteriet. Då kan man även känna vibrationer från dem i sätet och ratten.
Så det är ingenting att oroa sig över."

Jag har i min tur svarat...
"Det låter bra att allt verkar normalt. Men vibrationerna var definitivt inte normala och kom inte från fläktar. De var alldeles för kraftiga för det. Ni har något konstigt som händer, det är det ingen tvekan om. Har du läst på forumet så förstår du att det är något som ni behöver gå till botten med, eftersom flera är drabbade. Jag är övertygad om att det kommer från motorn. Jag vet vad som händer om man ger en elmotor fel spänningar och det var alldeles säkert något sådant som hände.
Var snäll och håll mig informerad om ni kommer till klarhet om vad det är…"
S60D uttagen okt. 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Gustafsson »

Vad är det för kompressor som sitter i kylningen, kan det vara den som vibrerar så hårt ? Jag har också noterat detta nån gång. I mitt fall tror jag inte på motorerna, då vibrationerna kändes lika mycket när bilen stod helt still i pläge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laponia
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 aug 2015 16:05

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Laponia »

Har fått ett förtydligande från Tesla och det verkar som det är just kompressorn som orsakar vibrationerna...

"Ljudet och vibrationerna kommer även från AC-kompressorn som även den vid höga temperaturer i batteriet behöver gå med full effekt. Både kompressor och fläktar sitter i det främre utrymmet under front trunken, och att vibrationer då kan kännas i ratten är inte ovanligt.
Hade ljudet på något sätt varit relaterat till bilens drivenheter så hade vi sett det i bilens loggar då de komponenterna är väldigt välövervakade."
S60D uttagen okt. 2016
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Heiko »

Har också vibrationer i bilen men också någon form av resonansljud och väldigt jobbigt att lyssna på.
Körde från Falkenberg till Malmö och hade vibrationer och detta resonansljud hela vägen till Malmö.
Man mådde inte riktigt bra när man kom fram pga ljudet.

Detta uppträder när man mellan 115km till 120km men inte alltid.
Senast i förra veckan råkade jag ut för detta ett par gånger på vägen hem.

Hade en kollega med mig på väg till en kund och han sa bara att det är något allvarligt fel på bilen.

Haft bilen inne flera gånger för detta och de kan inte få fram detta igen och de anser att det inte är något fel.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av e5m1r »

Ring supporten medan det håller på
Sen kan det faktiskt vara däck / fälg där med inget som tesla kan se i diagnosen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Heiko »

Har ringt Supporten ett antal gånger och de kan inte se något när man kör.

Bilen har varit inne och de har plockat av däcken och monterat om dem och lagt på nya vikter på fälgarna men inget hjälper.
På det tyska och engelska forumet kan man läsa att det ska vara något med fronten och att Telsa jobbar med att lösa problemet.
Frågan är varför känner inte Servicecenter till detta i Danmark.
Vad händer om man nu löser problemet kommer man justera eller byta ut fronten på bilen?
Tesla Model Y
Skriv svar