Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av lator »

bonath skrev:
_TonyV skrev:
TiborBlomhall skrev:
Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:

...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...
Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll :evil: Fusk! ;)
Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt? ;)
Nä du, fick köpa egen för surt fördärvade pengar :|
Men jag har hört att nuförtiden följer det med en.
Kan vara att typ2-1 kablen ingår till alla 30 kwh bilar.


Enligt den Leaf-ägaren som jag träffade i bilhallen så följer den bara med Tekna, inte Acenta.
Det skiljer "bara" 200/mån på Acenta o Tekna och det är rätt cool med 380 graders kameran. Inte mycket att tveka på...
Nja, typ2-sladden följer med alla 30 kWh-bilar däremot så är det där med dubbelladdare lite luddigt... "380"-kamera har ju ett visst nöjesvärde, sen är det väl om man gillar skinn eller föredrar tygstolarna... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av _TonyV »

Jag tog en accenta igen kanske snålade lite i stundens hetta :)
Skulle gilla en ren tyg klädsel mer än plyshen som är, är orolig för svettas i läder på sommarn,
360 view var ok i QQ:n iaf saknar det lite,
Men sen hur bra är LED lysena? Är det på halv / helljus eller något av de?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av lator »

_TonyV skrev:
Jag tog en accenta igen kanske snålade lite i stundens hetta :)
Skulle gilla en ren tyg klädsel mer än plyshen som är, är orolig för svettas i läder på sommarn,
360 view var ok i QQ:n iaf saknar det lite,
Men sen hur bra är LED lysena? Är det på halv / helljus eller något av de?
LED-ljuset är hur bra som helst på de gamla Japan-bilarna men tyvärr bara på halvljus. När man slår på helljus så försöker man oftast en gång till då man inte märker någon skillnad... :mrgreen: Jag antar att det är samma på Tekna-modellen men har faktiskt aldrig kollat.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
eskil71
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 okt 2016 09:14

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av eskil71 »

Håller med om att det är värt de extra hundringarna. Har en 24 idag och önskar det lilla extra. Når ca 10mil på vintern oxå.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av chaffis75 »

eskil71 skrev:
Håller med om att det är värt de extra hundringarna. Har en 24 idag och önskar det lilla extra. Når ca 10mil på vintern oxå.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
I helgen provade vi en Leaf och började räkna på det... Vi kom ganska snabbt fram till att med en 24 KW batteri så går vi i princip break even på denna bil jämfört med att Leasa en Peugot 208 och då får man inte glömma att Peugoten är på 3 år leasing, Nissan bara på 2år.

Ni som har en Leaf med 24 KW batteri, är detta er enda bil eller har ni ofta en bil till. Det är ju så lyxigt att vi kommer ha denna som andra bil (om de blir affär) och då räknar vi med att 24KW borde räcka eller vad tror ni?
Kan säga att först var vi helt inne på 30KW men med tanke på att vi ska ha de som andra bil och den kommer vara begränsad till 1500 mil/år så kommer vi troligen ändå inte köra den några långa sträckor.

Frun som kommer ha bilen mest kör normalt ca 2,5 mil till jobbet(i kanten på malmö) plus kanske in i centrum efter jobb ibland. Som jag ser de så är där gott om marginal även på ett 24KW batteri.

Laddning, säljaren var lite dålig på denna biten, hur laddar ni hemma? Som jag förstår det så är det enfas men vad klarar den sladd man får med? Är de ok att köra med den sladden eller bör man skaffa en laddbox? Vilken laddbox kan rekommenderas i sådan fall? Jag vill gärna att den laddboxen även klara ladda en Modell3 med 3 fas. Just nu är jag huvudsakligen inne på vanlig shuko (mm hur stavas det) laddning.

Något annat vi bör tänka på? Jag har hela tiden varit inne på att modell3 ska bli vår första elbil och ska då ersätta vår förstabil och har därför aldrig läst på jättemycket om Leaf.
För mig känns de som en ganska säker affär med tanke på att de "bara" är 2 år vi binder oss på.

Oj de blev ett långt inlägg, hoppas de finns lite svar här bland Leaf ägare och elbilsägare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av apkungen »

Många brukar tro att de köper en andrabil men sen visar det sig att de faktiskt köper en förstabil. Många börjar tänja på gränserna och snabbladdar lite då och då för att även kunna ta 10-15 mils resor med elbil och så blir det bråk om den hemma :p. Vem får köra elbil idag!? Haha. Och vips så är det elbilen som körs längst. Men om ni inte har några halvlånga resor utan alla är under 7 mil eller över 30 mil då är nog 30kWh modellen ingen vits om ni ändå tar bensinbilen på långresorna.

P.s. batteriets energiinnehåll mäts i kWh. kW är en effekt så som hästkrafter.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av chaffis75 »

apkungen skrev:
Många brukar tro att de köper en andrabil men sen visar det sig att de faktiskt köper en förstabil. Många börjar tänja på gränserna och snabbladdar lite då och då för att även kunna ta 10-15 mils resor med elbil och så blir det bråk om den hemma :p. Vem får köra elbil idag!? Haha. Och vips så är det elbilen som körs längst. Men om ni inte har några halvlånga resor utan alla är under 7 mil eller över 30 mil då är nog 30kWh modellen ingen vits om ni ändå tar bensinbilen på långresorna.

P.s. batteriets energiinnehåll mäts i kWh. kW är en effekt så som hästkrafter.

Hehe... jo jag är väldigt medveten om att de är kWh men de känns som att de ofta skrivs som kW när man pratar storlek på batteriet och de är lätt man själv råkar skriva så :roll:

Jo du har kanske en poäng med att man ta elbilen mer och mer, den var ju sjukt härlig att köra (men utseendet är sådär), blir nog så att vi lånar hem en bil under något dygn för att prova också.
De blir dock lite problem om vi börjar använda den eventuella Leafen för mycket då vi idag redan kör nära 1500mil om året med den och går vi över den sträckan så kostar de 15kr milen. Säljaren kände inte till någon lösning där man ökade ökade sina tillåtna mil under leasing perioden utan då är de 15kr milen som gäller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
apkungen skrev:
Många brukar tro att de köper en andrabil men sen visar det sig att de faktiskt köper en förstabil. Många börjar tänja på gränserna och snabbladdar lite då och då för att även kunna ta 10-15 mils resor med elbil och så blir det bråk om den hemma :p. Vem får köra elbil idag!? Haha. Och vips så är det elbilen som körs längst. Men om ni inte har några halvlånga resor utan alla är under 7 mil eller över 30 mil då är nog 30kWh modellen ingen vits om ni ändå tar bensinbilen på långresorna.

P.s. batteriets energiinnehåll mäts i kWh. kW är en effekt så som hästkrafter.

Hehe... jo jag är väldigt medveten om att de är kWh men de känns som att de ofta skrivs som kW när man pratar storlek på batteriet och de är lätt man själv råkar skriva så :roll:

Jo du har kanske en poäng med att man ta elbilen mer och mer, den var ju sjukt härlig att köra (men utseendet är sådär), blir nog så att vi lånar hem en bil under något dygn för att prova också.
De blir dock lite problem om vi börjar använda den eventuella Leafen för mycket då vi idag redan kör nära 1500mil om året med den och går vi över den sträckan så kostar de 15kr milen. Säljaren kände inte till någon lösning där man ökade ökade sina tillåtna mil under leasing perioden utan då är de 15kr milen som gäller.
Min sambo kör numera vår Leaf till allt hon behöver och det är oftast bara några mil/dag och det funkar perfekt, laddar hemma för det mesta (på stan ibland) och bara med den originalsladden som då går på 10A enfas,
det ger ca 1,5 mil/timme i räckvidd så det blir som allra mest typ 7-8 timmar men ungefär varannan dag brukar vi ladda den :)
1500 mil kan, precis som apkungen säger, bli för lite dock ;) nästan alla våra korta resor hemma blir med Leafen... (Teslan är lite stor och dyra mil om man räknar med värdeminskningen jämfört med Leafen osv).
Vi har gjort oss av med dom andra bilarna här (en Mondeo står avställd på gården för den ska grabben få tror jag iaf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av bonath »

Jaha, då har jag "förbokat" en Leaf Tekna 30 kwh via telefon. Ska få besked under dagen och skriva pappren imorgon när jag kommit hem. SPÄNNANDE!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:

Min sambo kör numera vår Leaf till allt hon behöver och det är oftast bara några mil/dag och det funkar perfekt, laddar hemma för det mesta (på stan ibland) och bara med den originalsladden som då går på 10A enfas,
det ger ca 1,5 mil/timme i räckvidd så det blir som allra mest typ 7-8 timmar men ungefär varannan dag brukar vi ladda den :)
1500 mil kan, precis som apkungen säger, bli för lite dock ;) nästan alla våra korta resor hemma blir med Leafen... (Teslan är lite stor och dyra mil om man räknar med värdeminskningen jämfört med Leafen osv).
Vi har gjort oss av med dom andra bilarna här (en Mondeo står avställd på gården för den ska grabben få tror jag iaf).
OK... det låter som ni använder den lite så som vi tänkte använda vår dock med skillnaden att vi inte äger en Tesla än (utan måste tyvärr släppa ut massa sot fortfarande) men innan Leasing perioden är ute så hoppas jag vi även är ägare till en Tesla och därefter är helt fossil fria, ja gräsklipparen är på El redan även om den gamla bensinaren står kvar där i en hörna och skäms :D .

Låter som de funkar ganska bra att köra med vanlig shuko hemma som huvudsaklig laddare, tror de får bli så åtminstone i början. Möjligen kanske man ska se över elinstallationen så de inte blir varmkörning i någon dosa.

mm.. jo känns allt mer som de är dags att slå till men måste kolla upp lite kostnad för försäkring och vad vi får för den gamla bilen först...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av chaffis75 »

bonath skrev:
Jaha, då har jag "förbokat" en Leaf Tekna 30 kwh via telefon. Ska få besked under dagen och skriva pappren imorgon när jag kommit hem. SPÄNNANDE!
Grattis vad kul...
Vad var det som gjorde att du valde Tekna och inte Accenta?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av bonath »

200 kr mer för skinn, bosepaket och 360 kamera. Tyckte inte det var svårt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av Kalle »

chaffis75 skrev:
bonath skrev:
Jaha, då har jag "förbokat" en Leaf Tekna 30 kwh via telefon. Ska få besked under dagen och skriva pappren imorgon när jag kommit hem. SPÄNNANDE!
Grattis vad kul...
Vad var det som gjorde att du valde Tekna och inte Accenta?
Morsan ville skaffa 30kWh batteriet Accenta som bilhandlaren gjorde reklam för. Fast när hon skulle skriva på va de en dyrare månadshyra för då va de tenkan istellet. De sa att de bara fans tenka i sverge och att de va ventetid på accentan så hennes nuvarande leasing skulle hinna gå ut. Dåligt faktist. Ska bli skönt att slippa bilhandlare när model 3 kommer..
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av chaffis75 »

bonath skrev:
200 kr mer för skinn, bosepaket och 360 kamera. Tyckte inte det var svårt.
OK.. ja de var enkelt...
Dock kan man inte få Tekna med 24kWh batteriet så behöver man inte 30 så blir de 700kr.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av bonath »

Har lärt mig här på forumet att max gäller.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av Bjelke »

bonath skrev:
Jaha, då har jag "förbokat" en Leaf Tekna 30 kwh via telefon. Ska få besked under dagen och skriva pappren imorgon när jag kommit hem. SPÄNNANDE!
Leveranstid på en sån?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av bonath »

Tar jag silver blir det i veckan. Brons tar ca tre veckor.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av evilirish »

Blir det en Tekna så får du med en typ2->typ1 kabel. Typ2 är det som funkar med i stort alla andra bilar förutom asiatiska (amerikansk och europeisk standard). Det är även den sortens som sitter i stort sett överallt på laddstationer runt om i landet.

Tips från coachen är att kika på erbjudandet om att få laddbox installerad för hyfsat billig peng när ni leasar en Leaf, och sätt isåfall en box med typ2 _uttag_, så har ni framtidssäkrat för teslan.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av bonath »

Då é man fast. Skrev på idag på en silverfärgad Leaf Tekna.
Kommer nog denna veckan. :D

Har redan fått laddkort/brickor från Clever och inCharge.

Ska sätta upp ett 3-fas uttag med inbyggt separat 230v uttag på egen matning från elcentralen.

Vad behöver man skaffa mer för grejer????????

Cittran blir nog skrot. Mekonomen vägrar att ta haveriet.
"Nytt glapp i multiremsspännare, multiremmen vandrat av och låst kamremmen"... :evil:

Ska bli så j-a skönt och slippa fossilträsket!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av mati »

Grattis till skrotbilen (Cittran alltså) och välkommen i ditt nya liv som elbilsägare. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av bonath »

Ryser och kan inte sitta still. Sjuk. El-influelsan...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av Bjelke »

bonath skrev:
Ryser och kan inte sitta still. Sjuk. El-influelsan... Bild
Abstinens i förväg ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av pinussen »

Tack för bra tråd! Är i liknande situation, Volvon som skulle räcka tills m3 dök upp har för många fel och måste besiktigas i mars.. Alldeles för oekonomiskt att laga. 15000 mil :( Dock 15 år gammal.

Så det blir nog elbilssprånget redan nu [RELIEVED FACE]. Känns faktiskt jäkligt bra. Står långt bak i m3 kön så den är nog minst 18 månader bort, köat sen Juli. Så 24 månaders leasing blir nog bra. Provkörde en kortis i fredags men får nog till långtidslån i veckan, Nissan erbjuder 1-3 dagar.

Skickat från min Lenovo YB1-X90F via Tapatalk
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av lator »

bonath skrev:
Då é man fast. Skrev på idag på en silverfärgad Leaf Tekna.
Kommer nog denna veckan. :D

Har redan fått laddkort/brickor från Clever och inCharge.

Ska sätta upp ett 3-fas uttag med inbyggt separat 230v uttag på egen matning från elcentralen.

Vad behöver man skaffa mer för grejer????????

Cittran blir nog skrot. Mekonomen vägrar att ta haveriet.
"Nytt glapp i multiremsspännare, multiremmen vandrat av och låst kamremmen"... :evil:

Ska bli så j-a skönt och slippa fossilträsket!!
Jag blir så jä**a less på alla verkstäder som skyller ifrån sig när det blir ett haveri! Även om det är en slags välgärning att skrota Cittran så är det ju ett ekonomiskt bakslag för er. När en verkstad utför ett arbete så ska de givetvis kontrollera andra saker som kan påverka den reparation som utförs och vid behov påtala brister för kunden som sen får ta ansvaret om denne ej accepterar den ökade kostnaden, men att sätta ihop något som man på förhand kan anta att det inte kommer att fungera? Nej, så gör man inte!!!

Tyvärr så finns det egentligen ingen hjälp att få i sådana frågor utan nästan alla dessa fall förblir utan åtgärd och kunden får ta kostnaden trots att verkstaden har försäkringar som täcker dessa missar. :x
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?

Inlägg av Tars »

bonath skrev:
Då é man fast. Skrev på idag på en silverfärgad Leaf Tekna.
Kommer nog denna veckan. :D

Har redan fått laddkort/brickor från Clever och inCharge.

Ska sätta upp ett 3-fas uttag med inbyggt separat 230v uttag på egen matning från elcentralen.

Vad behöver man skaffa mer för grejer????????

Cittran blir nog skrot. Mekonomen vägrar att ta haveriet.
"Nytt glapp i multiremsspännare, multiremmen vandrat av och låst kamremmen"... :evil:

Ska bli så j-a skönt och slippa fossilträsket!!
Byter de inte spännaren vid kamremsbyte? Tycker att detta bör omfattas av deras garanti. Tjat har nästa alltid lönat sig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar