Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Smutt »

Självklart vill dom ha fler beställningar på s60 och sen har dom nåt annat som fyller orderböckerna, jag gissar på dragkrok bara för nya bilar känns logist att ta bort 60 först så slipper man gnäll om kort räckvidd med släpvagn
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av blincoln »

lator skrev:
bylund skrev:
Jerker skrev:
Fick mail från Tesla:
För ett år sedan introducerade vi Model S 60 kWh batteriet som ett överkomligt alternativ till att accelerera antalet elbilar på vägarna. Vi såg dock att de flesta kunderna valde att köpa Model S 75 kWh batteriet istället. För att underlätta beställningsprocessen för våra kunder, har vi beslutat att ta bort 60 kWh-alternativet från vårt utbud.

Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlösuppdatering.
Om man ska vara snäll i tolkningen är sant det de skriver, att alla köpte 75-batteriet. Problemet för Tesla är ju att de bara betalar för 60. :)
Ja, allt handlar ju om hur man tolkar saker... ;)
Någon som har läst originalet på Engelska?
Jag får av någon anledning mailen på engelska:

One year ago, we introduced the Model S 60 kWh battery as a more affordable option to accelerate the adoption of electric vehicles. However, most customers ended up buying an equivalent to the Model S 75 kWh. To simplify the ordering process for our customers, we will be removing the 60 kWh option from our lineup.Customers who still want the opportunity to own a 60 kWh Model S will have until April 16, 2017 to place their order. Any 60 kWh Model S will have the ability to upgrade their battery to 75 kWh via an over the air update.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av lator »

Bullshit! Det var det enda som kom till mig... tyvärr. :( Det finns egentligen ingen anledning att ta bort S60 och definitivt inte före lanseríngen av Model 3.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
Bullshit! Det var det enda som kom till mig... tyvärr. :( Det finns egentligen ingen anledning att ta bort S60 och definitivt inte före lanseríngen av Model 3.
Vad menar du med att det inte finns någon anledning? Visst, för kunderna finns det inte någon anledning men för Tesla är det inte ekonomiskt försvarbart att skicka med 75 kWh batteri om köparna bara betalar för 60 kWh. Kanske borde de börja tillverka 60 kWh batterier igen men då hade modellen nog inte vara lika bra och populär.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av lator »

vigge50 skrev:
lator skrev:
Bullshit! Det var det enda som kom till mig... tyvärr. :( Det finns egentligen ingen anledning att ta bort S60 och definitivt inte före lanseríngen av Model 3.
Vad menar du med att det inte finns någon anledning? Visst, för kunderna finns det inte någon anledning men för Tesla är det inte ekonomiskt försvarbart att skicka med 75 kWh batteri om köparna bara betalar för 60 kWh. Kanske borde de börja tillverka 60 kWh batterier igen men då hade modellen nog inte vara lika bra och populär.
Anledningen är att de kommer att få en rusch efter S60 nu i en månad men sen blir det ingenting innan M3 börjar levereras och det kan ta ett år här i Europa. De måste försöka ha bilar i ett prisspann mellan 400000 och 1200000 kr också...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Jerka »

Även om det vore sant att flest kunder väljer att uppgradera, vilket det inte verkar vara i Sverige i alla fall, så känns anledningen "för att underlätta beställningsprocessen för våra kunder" rent löjeväckande. Vad blir enklare av det liksom?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Gustafsson »

Kommer nog nåt annat inom kort !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
vigge50 skrev:
lator skrev:
Bullshit! Det var det enda som kom till mig... tyvärr. :( Det finns egentligen ingen anledning att ta bort S60 och definitivt inte före lanseríngen av Model 3.
Vad menar du med att det inte finns någon anledning? Visst, för kunderna finns det inte någon anledning men för Tesla är det inte ekonomiskt försvarbart att skicka med 75 kWh batteri om köparna bara betalar för 60 kWh. Kanske borde de börja tillverka 60 kWh batterier igen men då hade modellen nog inte vara lika bra och populär.
Anledningen är att de kommer att få en rusch efter S60 nu i en månad men sen blir det ingenting innan M3 börjar levereras och det kan ta ett år här i Europa. De måste försöka ha bilar i ett prisspann mellan 400000 och 1200000 kr också...
Tror du Sverige är Teslas viktigaste marknad? Visst har dollarn gått upp jämfört med euron också men inte alls lika mycket vilket är anledningen till att euron idag ligger på 9,50 istället för 9,10 som den brukade göra. Tror jag att alla Model 3 kommer kosta 400 000? Nä, den kan mycket väl spänna sig från 400 000 till 8-900 000 och därmed så blir det ett litet gap mellan Model 3 och Model S.

Sen så varför sälja en bil om man knappt har någon vinstmarginal på den? De kanske tappar några köpare nu men de kanske är bättre för Tesla rent vinstmässigt att sälja en 75a än att sälja tre 60. Om tre stycken skulle köpt en 60 så gör detta kanske att två struntar i att köpa en Model S men den tredje väljer att köpa en 75 istället. Jag har ingen aning om hur det är för Tesla men detta kanske är bättre och därför väljer de att göra detta även om de leder till ett högre instegspris. Den stora frågan är helt enkelt om Tesla ska prioritera antalet köp eller vinst. Vad de bör välja enligt dig verkar vara rätt tydligt, skit i vad de kostar, försök sälja så många bilar som möjligt.

Självklart förstår jag också att om de inte säljer alls så kommer de gå utåt för Tesla men så mycket bättre är det inte om de väljer att sälja en produkt som de inte går med vinst på.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av mati »

Kan det inte vara så att 60-modellen infördes bara för att få potentiella Model-3-kunder att köpa en Model S istället? Man hade redan 400k förbokningar och visste inte om alla dessa bilar kunde byggas inom en rimlig tidshorisont. Det var ju betydligt fler förbokningar än vad man hade räknat med.
Nu har förserieproduktionen av Model 3 kommit igång och man vet vad man klarar av att leverera. Model S 60 behövs helt enkelt inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av lator »

Om det bara handlar om vinstmarginaler så skulle de ju sluta sälja allt utom de dyraste modellerna för det är ju där pengarna ligger.

Att S60 inte ger någon vinst? Nej, det tror jag inte på. Dessutom så kommer antagligen de flesta S60 att någon gång i framtiden inkassera mellanskillnaden då någon (antingen en ägare eller Tesla) väljer att uppgradera sitt batteri. De pengarna kommer visserligen senare men de kommer ändå...

Jag resonerar som så att det gäller att ha en bra kontakt men sina kunder för att överleva och om man tappar de rimligt prissatta instegsmodellerna så får man också en massa icke-kunder som inte sprider välvilja och tacksamhet utan ser Tesla som oförbätterliga vinstprioriterande översittare. Nä, annat blir det när Volvo släpper sin elbil! :lol:

Att man kommer att kunna köpa en Model 3 för mycket mer än 400000 kr det förstår ju till och med jag men dels så får vi (Europa) inte några leveranser än på länge, sen så blir det liksom med Model S en "sanning" att bilen kostar ett medianvärde och inte ett maxvärde. Model S får nu ett klart ökat medianvärde.

Varför har du (Vigge50) fått för dig att jag tror att Sverige är Teslas viktigaste marknad? Det vet ju alla att det Norge som är viktigast... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av lator »

mati skrev:
Kan det inte vara så att 60-modellen infördes bara för att få potentiella Model-3-kunder att köpa en Model S istället? Man hade redan 400k förbokningar och visste inte om alla dessa bilar kunde byggas inom en rimlig tidshorisont. Det var ju betydligt fler förbokningar än vad man hade räknat med.
Nu har förserieproduktionen av Model 3 kommit igång och man vet vad man klarar av att leverera. Model S 60 behövs helt enkelt inte längre.
En logisk och vettig tanke men det är fortfarande alldeles för tidigt att ta bort S60 nu då det dröjer länge än innan de stora volymerna rullar ut.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Bjelke »

Om Tesla tror att 60-modellen kannibaliserar på den kommande 3:an så kan man ju fundera på vilken av dom som ger
mest vinst per bil, och då är jag ganska säker på att en såld 60:a idag ger bra mycket mera vinst än en framtida såld
3:a (det dröjer ju ett tag till sas), för inte fan går dom back på 60-bilarna iaf...
Däremot är det som flera varit inne på här att 60-modellen hittar kunder som inte skulle köpa en Tesla annars om den
inte fanns (pgav priset sas).
Känns bara som girighet att ta bort den (och det slår nog fel för priset för instegsmodeller är alltid intressant i olika
sammanhang ju)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av chpaulin »

De skulle kunna fortsätta erbjuda S60 i Europa ett tag till kan man tycka då det lär gå minst ett halvår efter lansering innan 3:an dyker upp här.

Inte ovanligt att biltillverkare erbjuder olika motoralternativ på olika marknader. Finns väl en BMW 5-serie med 1,6 liters motor i Norge för att få låg straffskatt. Denna går inte att få någon annanstans. Att den inte klarar backar verkar ingen bry sig om :P
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Känns bara som girighet att ta bort den (och det slår nog fel för priset för instegsmodeller är alltid intressant i olika
sammanhang ju)
Nu sa du en sak där. I Tyskland har Tesla såld en extrem snikvariant av 60-versionen, utan navigator och så. Detta gjordes för att sänka baspriset på bilen, annars hade inte Tesla-köpare fått någon skattesubvention. I och med att baspriset låg under gränsen så fick alla Model S en skatterabatt.
Nu finns inte den billiga versionen kvar vilket innebär Model S inte längre kvalar in som supermiljöbil i Tyskland, vilket är Europas största bilnation.
Har Tesla sålt så lite bilar i Tyskland att de kan strunta i att bli av med några kunder där?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Känns bara som girighet att ta bort den (och det slår nog fel för priset för instegsmodeller är alltid intressant i olika
sammanhang ju)
Nu sa du en sak där. I Tyskland har Tesla såld en extrem snikvariant av 60-versionen, utan navigator och så. Detta gjordes för att sänka baspriset på bilen, annars hade inte Tesla-köpare fått någon skattesubvention. I och med att baspriset låg under gränsen så fick alla Model S en skatterabatt.
Nu finns inte den billiga versionen kvar vilket innebär Model S inte längre kvalar in som supermiljöbil i Tyskland, vilket är Europas största bilnation.
Har Tesla sålt så lite bilar i Tyskland att de kan strunta i att bli av med några kunder där?
Om man ska vara noga så kvalar den väl in som supermiljöbil oavsett, men tappar subventioner?
Vet vi att den försvinner i Tyskland också?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Om man ska vara noga så kvalar den väl in som supermiljöbil oavsett, men tappar subventioner?
Vet vi att den försvinner i Tyskland också?
Jag använde begreppet supermiljöbil eftersom det är den svenska motsvarigheten. Däremot så har ju vi tack och lov ingen övre prisgräns, vilket innebär att även svindyra Teslor klassas som supermiljöbil och får skatterabatter.
Jag utgår ifrån att försvinnandet av 60-modellen gäller i hela världen. Eller finns det anledning att tro att det bara gäller vissa länder?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av vigge50 »

Tesla hade förra kvartalet en vinstmarginal på sina bilar på ungefär 20%, antagligen så har de betydligt större marginal på deras dyrare modeller och tillbehör så låt oss säga att marginalen på en Model S 75 är 15%. En Model S 60 kostar 9% mindre trots att den har exakt samma hårdvara vilket betyder att marginalerna kanske hamnar på 4,6%. Visst är se vinst men Tesla vill väll ha större marginaler på sina bilar.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av jpetters »

Jag fick samma mail i Schweiz och gäller ju även USA. Men Tyskland kan så klart vara annorlunda.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av mati »

jpetters skrev:
Jag fick samma mail i Schweiz och gäller ju även USA. Men Tyskland kan så klart vara annorlunda.
Jag skummade lite snabbt igenom en tråd på tyska Tesla-forumet om detta. Samma sak där alltså. Det påstås att det bara har sålts 300 Model S 60 i Tyskland. Orkade inte läsa mer eftersom jag hade hittat det jag var ute efter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Tesla hade förra kvartalet en vinstmarginal på sina bilar på ungefär 20%, antagligen så har de betydligt större marginal på deras dyrare modeller och tillbehör så låt oss säga att marginalen på en Model S 75 är 15%. En Model S 60 kostar 9% mindre trots att den har exakt samma hårdvara vilket betyder att marginalerna kanske hamnar på 4,6%. Visst är se vinst men Tesla vill väll ha större marginaler på sina bilar.
Ok jag hade för mig att bruttomarginalen låg närmare 30% men kanske minns fel, för OM den skulle ligga neråt 4-5% så är
det ju en helt annan sak lixom... Fast nog tror jag att marginalen ligger bättre även på en 60:a än bara några få % och
även dom bilarna får ofta diverse tillbehör ;) (med avsevärt högre marginaler)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Tesla hade förra kvartalet en vinstmarginal på sina bilar på ungefär 20%, antagligen så har de betydligt större marginal på deras dyrare modeller och tillbehör så låt oss säga att marginalen på en Model S 75 är 15%. En Model S 60 kostar 9% mindre trots att den har exakt samma hårdvara vilket betyder att marginalerna kanske hamnar på 4,6%. Visst är se vinst men Tesla vill väll ha större marginaler på sina bilar.
Ok jag hade för mig att bruttomarginalen låg närmare 30% men kanske minns fel, för OM den skulle ligga neråt 4-5% så är
det ju en helt annan sak lixom... Fast nog tror jag att marginalen ligger bättre även på en 60:a än bara några få % och
även dom bilarna får ofta diverse tillbehör ;) (med avsevärt högre marginaler)
Och som jag påpekade, många av de bilar som säljs som S60 uppgraderas senare till S75 och vinstmarginalen blir den ursprungliga.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Tesla hade förra kvartalet en vinstmarginal på sina bilar på ungefär 20%, antagligen så har de betydligt större marginal på deras dyrare modeller och tillbehör så låt oss säga att marginalen på en Model S 75 är 15%. En Model S 60 kostar 9% mindre trots att den har exakt samma hårdvara vilket betyder att marginalerna kanske hamnar på 4,6%. Visst är se vinst men Tesla vill väll ha större marginaler på sina bilar.
Ok jag hade för mig att bruttomarginalen låg närmare 30% men kanske minns fel, för OM den skulle ligga neråt 4-5% så är
det ju en helt annan sak lixom... Fast nog tror jag att marginalen ligger bättre även på en 60:a än bara några få % och
även dom bilarna får ofta diverse tillbehör ;) (med avsevärt högre marginaler)
Tror det är AP2 som drog ner marginalerna, här är från senaste kvartalsrapporten.
IMG_0821.PNG
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Tesla hade förra kvartalet en vinstmarginal på sina bilar på ungefär 20%, antagligen så har de betydligt större marginal på deras dyrare modeller och tillbehör så låt oss säga att marginalen på en Model S 75 är 15%. En Model S 60 kostar 9% mindre trots att den har exakt samma hårdvara vilket betyder att marginalerna kanske hamnar på 4,6%. Visst är se vinst men Tesla vill väll ha större marginaler på sina bilar.
Ok jag hade för mig att bruttomarginalen låg närmare 30% men kanske minns fel, för OM den skulle ligga neråt 4-5% så är
det ju en helt annan sak lixom... Fast nog tror jag att marginalen ligger bättre även på en 60:a än bara några få % och
även dom bilarna får ofta diverse tillbehör ;) (med avsevärt högre marginaler)
Och som jag påpekade, många av de bilar som säljs som S60 uppgraderas senare till S75 och vinstmarginalen blir den ursprungliga.
Hur vet du det? Om man läser här och på en liknande tråd jag skapade på TMC så är det många som köper Model S 60 och inte känner att de behöver köpa till uppdateringen för ungefär 80 000 kr.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Tesla hade förra kvartalet en vinstmarginal på sina bilar på ungefär 20%, antagligen så har de betydligt större marginal på deras dyrare modeller och tillbehör så låt oss säga att marginalen på en Model S 75 är 15%. En Model S 60 kostar 9% mindre trots att den har exakt samma hårdvara vilket betyder att marginalerna kanske hamnar på 4,6%. Visst är se vinst men Tesla vill väll ha större marginaler på sina bilar.
Ok jag hade för mig att bruttomarginalen låg närmare 30% men kanske minns fel, för OM den skulle ligga neråt 4-5% så är
det ju en helt annan sak lixom... Fast nog tror jag att marginalen ligger bättre även på en 60:a än bara några få % och
även dom bilarna får ofta diverse tillbehör ;) (med avsevärt högre marginaler)
Tror det är AP2 som drog ner marginalerna, här är från senaste kvartalsrapporten.
Oj det var som fasiken, det är ju inte så superbra då kanske, och då kan det ju bli som du skrev med riktigt låg marginal
på den modellen kanske... Fast det känns ff som fel beslut men vem vet... Speciellt det där med instegsmodell-pris osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av bylund »

mati skrev:
jpetters skrev:
Jag fick samma mail i Schweiz och gäller ju även USA. Men Tyskland kan så klart vara annorlunda.
Jag skummade lite snabbt igenom en tråd på tyska Tesla-forumet om detta. Samma sak där alltså. Det påstås att det bara har sålts 300 Model S 60 i Tyskland. Orkade inte läsa mer eftersom jag hade hittat det jag var ute efter.
Fast att det säljs få är ju inte så viktigt, det viktiga är ju att baspriset är så lågt att den kvalar in för subvention. Fast de har väl räknat på det får man anta.

Det enda jag stör mig på egentligen är att de försöker spinna det till att det skulle vara en fördel för kunderna. Hade de bara struntat i det hade man ju bara fått acceptera deras beslut, som det egentligen inte är några konstigheter med, om de tror att det är bäst för Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar