Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av lator »

vigge50 skrev:
Hur vet du det? Om man läser här och på en liknande tråd jag skapade på TMC så är det många som köper Model S 60 och inte känner att de behöver köpa till uppdateringen för ungefär 80 000 kr.
Kolla igenom de bilar som annonseras ut av Tesla. Hur många s60 blir det. Jo, i Europa finns det 9 S60 lagerbilar och 87 S75... I rest my case.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av bylund »

lator skrev:
vigge50 skrev:
Hur vet du det? Om man läser här och på en liknande tråd jag skapade på TMC så är det många som köper Model S 60 och inte känner att de behöver köpa till uppdateringen för ungefär 80 000 kr.
Kolla igenom de bilar som annonseras ut av Tesla. Hur många s60 blir det. Jo, i Europa finns det 9 S60 lagerbilar och 87 S75... I rest my case.
Fast det kan väl vara Tesla som uppdaterar, har väl inte så mycket att göra med vad tidigare ägare gjort med bilen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
vigge50 skrev:
Hur vet du det? Om man läser här och på en liknande tråd jag skapade på TMC så är det många som köper Model S 60 och inte känner att de behöver köpa till uppdateringen för ungefär 80 000 kr.
Kolla igenom de bilar som annonseras ut av Tesla. Hur många s60 blir det. Jo, i Europa finns det 9 S60 lagerbilar och 87 S75... I rest my case.
Lagerbilar ja, men alla de som redan har sålts som 60? Fråga Mati här som köpte en 60 precis, kommer han uppdatera till 75 eller kom det vara 15 kWh obetalda?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
lator skrev:
vigge50 skrev:
Hur vet du det? Om man läser här och på en liknande tråd jag skapade på TMC så är det många som köper Model S 60 och inte känner att de behöver köpa till uppdateringen för ungefär 80 000 kr.
Kolla igenom de bilar som annonseras ut av Tesla. Hur många s60 blir det. Jo, i Europa finns det 9 S60 lagerbilar och 87 S75... I rest my case.
Fast det kan väl vara Tesla som uppdaterar, har väl inte så mycket att göra med vad tidigare ägare gjort med bilen?
Japp antagligen, har det alltid varit ungefär det förhållandet, eller har det ändrats nu sas?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av lator »

bylund skrev:
lator skrev:
vigge50 skrev:
Hur vet du det? Om man läser här och på en liknande tråd jag skapade på TMC så är det många som köper Model S 60 och inte känner att de behöver köpa till uppdateringen för ungefär 80 000 kr.
Kolla igenom de bilar som annonseras ut av Tesla. Hur många s60 blir det. Jo, i Europa finns det 9 S60 lagerbilar och 87 S75... I rest my case.
Fast det kan väl vara Tesla som uppdaterar, har väl inte så mycket att göra med vad tidigare ägare gjort med bilen?
Nej, men de tar givetvis betalt för uppgraderingen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av lator »

vigge50 skrev:
lator skrev:
vigge50 skrev:
Hur vet du det? Om man läser här och på en liknande tråd jag skapade på TMC så är det många som köper Model S 60 och inte känner att de behöver köpa till uppdateringen för ungefär 80 000 kr.
Kolla igenom de bilar som annonseras ut av Tesla. Hur många s60 blir det. Jo, i Europa finns det 9 S60 lagerbilar och 87 S75... I rest my case.
Lagerbilar ja, men alla de som redan har sålts som 60? Fråga Mati här som köpte en 60 precis, kommer han uppdatera till 75 eller kom det vara 15 kWh obetalda?
Nja, Mati uppgraderade faktiskt till en 90... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Smutt »

Mati köper snart en 60 också :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Mati köper snart en 60 också :D
Nån måtta får det va. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Smutt skrev:
Mati köper snart en 60 också :D
Nån måtta får det va. :lol:
Tror du ja ;p :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av ellerstrom »

lator skrev:
vigge50 skrev:
lator skrev:
vigge50 skrev:
Hur vet du det? Om man läser här och på en liknande tråd jag skapade på TMC så är det många som köper Model S 60 och inte känner att de behöver köpa till uppdateringen för ungefär 80 000 kr.
Kolla igenom de bilar som annonseras ut av Tesla. Hur många s60 blir det. Jo, i Europa finns det 9 S60 lagerbilar och 87 S75... I rest my case.
Lagerbilar ja, men alla de som redan har sålts som 60? Fråga Mati här som köpte en 60 precis, kommer han uppdatera till 75 eller kom det vara 15 kWh obetalda?
Nja, Mati uppgraderade faktiskt till en 90... ;)
Det kanske var mig vigge50 menade? Iaf så resonerar jag så att om det blir en uppgradering så blir det till en 90/100/1XX och inte en upplysning till 75. Tycker det ger för lite.

Kanske får jag omvärdera när jag haft bilen ett tag, men så länge 60:än räcker för mitt dagliga körmönster så tycker jag det är alldeles för dyra kilometer som jag bara skulle utnyttja ibland (långkörningar).

Om vi återgår till ursprungsfrågan, så kommer nog Tesla att låsa upp alla mjukvarulåsta saker vid en eventuell andra försäljning. Detta gäller så klart enbart de begagnade bilar som Tesla själva säljer. På så sätt kan de försäkra sig om att få en del av dessa intäkter, trots att funktionerna initialt valdes bort.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av apkungen »

Blev upprörd av att läsa denna nyhet när jag var i Hong Kong. Hemma i Sverige nu, surfar in på tcs och ser att alla andra resonerar precis lika kring varför de slutar sälja den och är de rakt ut ljuger. Känns genast bättre lol
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Remuz »

Undrar var brytgränsen för att uppgradera till 75 ligger prismässigt. Personligen skulle jag ge max 25k för att göra min 60 till en 75a.

Idag kostar det 110kkr (Model X) och typ 87kkr? (Model S)

Det där är ju gratis pengar för tesla på lite sikt så frågan är om de inte kommer långsamt sänka priset på uppgraderingen efter att dom tagit bort 60.
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Kan det inte vara så att 60-modellen infördes bara för att få potentiella Model-3-kunder att köpa en Model S istället? Man hade redan 400k förbokningar och visste inte om alla dessa bilar kunde byggas inom en rimlig tidshorisont. Det var ju betydligt fler förbokningar än vad man hade räknat med.
Nu har förserieproduktionen av Model 3 kommit igång och man vet vad man klarar av att leverera. Model S 60 behövs helt enkelt inte längre.

Nu är det inte himmelsvid skillnad på en S60D och sen S90D heller. Vid hemmakörning och laddning över natten så ska man köra bra långt till vardags för att inte S60D ska räcka. På långkörning laddar man väl bara till 80% av 90 men 100% av 60. Då skiljer det 12 kWh. Eller ca 5-6 mil extra räckvidd mellan SuC-laddningarna. Det är för mig ingen avgörande skillnad direkt.

Och det enda Model S har gemensamt med Model 3 är att båda heter Tesla och går på el. Model 3 kommer inte fungera som familjebil. Inte för oss iaf. Den är alldeles för liten och har inte ens halvkombilucka. Än mindre helkombi som jag egentligen vill ha. Jämför med BMW. Hur många väljer mellan en 3-serie sedan och en 5-serie GT/Touring?

Som en icke-ägare så gillar jag inte riktigt utvecklingen här. Först tar de bort gratis SuC och restvärdesgarantin och nu detta. Allt är bara bullshit också. De sa att de tog bort restvärdesgarantin eftersom restvärdet i regel var bättre än garantinivån. Men då så. Då kostar det ju Tesla INGENTING att ha den kvar. Då blir det bara badwill utan att man tjänar nåt. Men så är det såklart inte. Tesla är nog rädda för att värdet sjunker betydligt snabbare framöver och vill skydda sig.

Säkert samma med SuC. Det börjar antagligen bli dyrt och de behöver varenda krona.

Jag skulle verkligen älska att byta ut XC70:n mot en Model S men som det ser ut nu så verkar Tesla göra allt de kan för att få mig att känna att jag missade tåget. Jättekul att höra att ni som köpte för 6 månader sen betalade mycket mindre, fick restvärdesgaranti, SuC osv osv. Får nog nöta på Volvon tills leasingen går ut i augusti 2018. Hoppas det finns billiga begagnade Model S att köpa då.

Dessutom verkar inte Tesla vilja erbjuda mig en provkörning. Ansökte om det via webben för en vecka sen men har inte hört ett ljud...
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av jos32 »

Håller med utöver dessa ofantliga prishöjningarna så försämrar dom produkten i fråga..

Körde en 90D och den hade gick ju bara 12 mil mer än min 60 vid 100% laddning..

Anledningen till att jag kör Tesla är autopiloten, räckvidden samt laddnätverket.

Finns det andra aktörer som uppfyller dessa tre saker till ett bättre pris så byter jag gärna..

Idag finns det inget alternativ
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
mati skrev:
Kan det inte vara så att 60-modellen infördes bara för att få potentiella Model-3-kunder att köpa en Model S istället? Man hade redan 400k förbokningar och visste inte om alla dessa bilar kunde byggas inom en rimlig tidshorisont. Det var ju betydligt fler förbokningar än vad man hade räknat med.
Nu har förserieproduktionen av Model 3 kommit igång och man vet vad man klarar av att leverera. Model S 60 behövs helt enkelt inte längre.

Nu är det inte himmelsvid skillnad på en S60D och sen S90D heller. Och det enda Model S har gemensamt med Model 3 är att båda heter Tesla och går på el. Model 3 kommer inte fungera som familjebil. Inte för oss iaf. Den är alldeles för liten och har inte ens halvkombilucka. Än mindre helkombi som jag egentligen vill ha. Jämför med BMW. Hur många väljer mellan en 3-serie sedan och en 5-serie GT/Touring?

Som en icke-ägare så gillar jag inte riktigt utvecklingen här. Först tar de bort gratis SuC och restvärdesgarantin och nu detta. Allt är bara bullshit också. De sa att de tog bort restvärdesgarantin eftersom restvärdet i regel var bättre än garantinivån. Men då så. Då kostar det ju Tesla INGENTING att ha den kvar. Då blir det bara badwill utan att man tjänar nåt. Men så är det såklart inte. Tesla är nog rädda för att värdet sjunker betydligt snabbare framöver och vill skydda sig.

Säkert samma med SuC. Det börjar antagligen bli dyrt och de behöver varenda krona.

Jag skulle verkligen älska att byta ut XC70:n mot en Model S men som det ser ut nu så verkar Tesla göra allt de kan för att få mig att känna att jag missade tåget. Jättekul att höra att ni som köpte för 6 månader sen betalade mycket mindre, fick restvärdesgaranti, SuC osv osv. Får nog nöta på Volvon tills leasingen går ut i augusti 2018. Hoppas det finns billiga begagnade Model S att köpa då.

Dessutom verkar inte Tesla vilja erbjuda mig en provkörning. Ansökte om det via webben för en vecka sen men har inte hört ett ljud...
Är det något konstigt med att när man är i uppstartningsfasen av ett stort företag och man vet att kunderna kan vara osäkra på att köpa från ett sådant företag har extra bra erbjudanden? Dessa erbjudanden de har haft kanske har varit nödvändiga för att många kunder skulle köpa bilarna och utan dessa kanske Tesla inte hade funnits idag. Nu känner de att dessa kostar pengar och att de inte behöver dessa för att locka med tillräckligt med kunder. Att erbjuda 200 000 ägare fri supercharging är en sak men snart kommer de upp i flera miljoner vilket gör att deras utgifter för supercharger, dels el men framförallt utbyggnaden kommer öka kraftigt framöver.
Sen så är det ju inte så att bilarna inte förbättras, om du hade köpt i sommras så hade du inte fått AP2 vilket har minskat Teslas vinstmarginaler ganska rejält just för att de installerar hårdvaran hos alla utan att de höjde priset. Enligt Teslas kvartalsrapport minskade vinstmarginalerna från Q3 till Q4 förra året med 3 procentenheter vilket motsvarar ungefär 30 000 kr per bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Dessutom verkar inte Tesla vilja erbjuda mig en provkörning. Ansökte om det via webben för en vecka sen men har inte hört ett ljud...
Jag kan trösta dig med att jag som köpte en bil för 1,2 miljoner kronor för en vecka sedan inte heller har hört ett ljud. "Vi hör av oss" var det sista jag har hört. Känns som att man måste tvinga på sig men det har jag inte tid med. Innan jag bestämde mig för att köpa bilen bad jag om att bli uppringd flera gånger och det hände ingenting förrän jag ringde själv. Jag har bra lust att ångra köpet.
Jag håller f ö med dig. Utvecklingen går åt fel håll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Är det något konstigt med att när man är i uppstartningsfasen av ett stort företag och man vet att kunderna kan vara osäkra på att köpa från ett sådant företag har extra bra erbjudanden? Dessa erbjudanden de har haft kanske har varit nödvändiga för att många kunder skulle köpa bilarna och utan dessa kanske Tesla inte hade funnits idag. Nu känner de att dessa kostar pengar och att de inte behöver dessa för att locka med tillräckligt med kunder. Att erbjuda 200 000 ägare fri supercharging är en sak men snart kommer de upp i flera miljoner vilket gör att deras utgifter för supercharger, dels el men framförallt utbyggnaden kommer öka kraftigt framöver.
Sen så är det ju inte så att bilarna inte förbättras, om du hade köpt i sommras så hade du inte fått AP2 vilket har minskat Teslas vinstmarginaler ganska rejält just för att de installerar hårdvaran hos alla utan att de höjde priset. Enligt Teslas kvartalsrapport minskade vinstmarginalerna från Q3 till Q4 förra året med 3 procentenheter vilket motsvarar ungefär 30 000 kr per bil.
Priserna har väl inte ökat (så mycket) i dollar väl? Det är ju försvagningen av kronan som är den stora boven och det som gör att den där restvärdesgarantin hade behövts för att få mig att känna mig säkrare.

Att det inte är fri SuC längre kan jag leva med. Det spelar mindre roll. Jag skulle nog inte utnyttja det så mycket ändå. Men det är ju en sak som ändå är lite irriterande.

Autopilot är jag öht inte intresserad av. Jag är en sån som föredrar att köra framför att sitta som passagerare.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av tobbeturbo »

"Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlös uppdatering."

De menar att de bjuder på uppdateringen, visst?? ;)
Referral: http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av bylund »

tobbeturbo skrev:
"Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlös uppdatering."

De menar att de bjuder på uppdateringen, visst?? ;)
Jag ser inte var du hittade "gratis" i det citatet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av LarsL »

M3 funkar förmodligen som familjebil. Jag räknar med att byta ut en E-klass sedan mot den och de känns rätt lika. Innermåtten i kupén verkar vara samma som MS på de bilder jag sett så det är nog ok. Bagaget är ju ungefär lika mycket brevinkast som E-klassen och det funkar för mig nu, det finns ju drag om det behövs.

Att Superchargern ska börja kosta beror ju på att folk vardags laddar på dem. Tanken med SC är ju att det ska gå att göra långresor med elbilen, inte att du ska få grattis el. Vi måste lära folk att ladda hemma och då måste SC kosta lika mycket eller mer än hemmaladdningen annars fortsätter folk att åka och tanka.
Verdi

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
M3 funkar förmodligen som familjebil. Jag räknar med att byta ut en E-klass sedan mot den och de känns rätt lika. Innermåtten i kupén verkar vara samma som MS på de bilder jag sett så det är nog ok. Bagaget är ju ungefär lika mycket brevinkast som E-klassen och det funkar för mig nu, det finns ju drag om det behövs.

Att Superchargern ska börja kosta beror ju på att folk vardags laddar på dem. Tanken med SC är ju att det ska gå att göra långresor med elbilen, inte att du ska få grattis el. Vi måste lära folk att ladda hemma och då måste SC kosta lika mycket eller mer än hemmaladdningen annars fortsätter folk att åka och tanka.
Det där är ju väldigt individuellt. För oss funkar det inte. På sommarsemestern så fyller vi XC70:n OCH takboxen. Min fru packar gärna och mycket och våra barn ska ha med sig allt möjligt. Blir väl bättre när minstingen inte behöver vagn, barnstol, babysitter, resesäng osv.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av vigge50 »

Tänkte bara påminna om att söndag nog är den sista dagen att beställa en 60 eller 60D för de intresserade.

Här diskuterades det vilt att Tesla ljög när de sa att 60 kWh modellen inte sålde men de är nog ett översättningsfel, om man kollar på den engelska texten så verkar de som de menar att nästan alla som köpte en 60 valde extrautrustning så att de ändå kom upp i priserna av 75 och därför tar de bort den. Jag påstår inte att de är ett bra argument eftersom vissa väldigt gärna vill ha viss utrustning men de säger inte att 60 och 60D inte säljer.
One year ago, we introduced the Model S 60 kWh battery as a more affordable option to accelerate the adoption of electric vehicles. However, most customers ended up buying an equivalent to the Model S 75kWh. To simplify the ordering process for our customers, we will be removing the 60 kWh option from our lineup.

Customers who still want the opportunity to own a 60 kWh Model S will have until April 16, 2017 to place their order. Any 60 kWh Model S will have the ability to upgrade their battery to 75 kWh via an over the air update.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av bjelkeman »

Om man vill provåka en Model S 60D i Stockholmstrakten i helgen, innan man lägger en beställning så är jag hemma över påsken. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av mati »

Jo, det säger de. När jag hämtade min nya bil påpekade jag att det är mycket tråkigt att 60-modellerna försvinner. Som svar fick jag att de säljs alldeles för dåligt.
Visserligen kan det ju vara så att Tesla-anställda i Sverige har fått precis samma information som vi kunder, och där står det ju tydligt att 60-modellerna tas bort eftersom nästan alla väljer att köpa 75-varianten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av chpaulin »

mati skrev:
Jo, det säger de. När jag hämtade min nya bil påpekade jag att det är mycket tråkigt att 60-modellerna försvinner. Som svar fick jag att de säljs alldeles för dåligt.
Visserligen kan det ju vara så att Tesla-anställda i Sverige har fått precis samma information som vi kunder, och där står det ju tydligt att 60-modellerna tas bort eftersom nästan alla väljer att köpa 75-varianten.
Det kan ju vara så att vi här på forumet som är så pass insatta i elbilar och Tesla förstår hur bra 60(D)-modellen är medan en vanlig svenson ( inte Svensons :)) nog optar för en 75:a.

För mig är 60:an helgrym. Jag slipper batteridegradering helt och hållet. Laddar skitfort till 100% och "billig" var den för att se ut som en bil som kostar 1,5 mille.

Ett större batteri hade varit trevligt mest för lite mer effekt då jag bara ser att jag har nytta längre räckvidd fram till första laddaren och därefter laddar så jag tar mig till nästa.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar