85D blir 60

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 85D blir 60

Inlägg av HelectriC »

MSO skrev:
HelectriC skrev:
Av rent intresse: hur sparar man pengar på att byta in en 20mån gammal bil och köpa en ny? Även om 60 är billigare så gör väl prisstegringen på nya samt värdefall på gamla att det borde bli dyrare? Eller har det nåt med förmånsvärde att göra?
Sett till löpande månadskostnad här och nu kliver jag genom manövern ner lite drygt 2000kr. Zoomar man ut är det såklart aldrig en bra affär att köpa en ny bil, men i det här fallet var alternativet att behålla den gamla och låta befintlig leasing löpa på 16 månader till. Under de 16 månaderna lättar läget helt klart upp. Leasingkostnaden på den gamla var 7200kr efter supermiljöbilspremie och på den här blir det nu 4400kr före premien. Efter landar det ju rimligen då under 4k. Allt ex moms.
Sen är förmånsvärdet också lägre på den nya.

Det som kan stjälper den kalkylen fullständigt är ju förstås scenariot där 85D:n fortsatt skulle hållit värdet genom hela dess 36 månader långa leasing. Men det vet jag inte idag, och framförallt skulle det då vara skördetid om 16 månader och inte nu.

Och så fint att nolla milmätaren, få facelift + ap2-hårdvara, så ny som möjligt med fri laddning och allmänt uppdaterad kärra.

Jag gjorde helt enkelt valet att inte räkna ihjäl mig på längre sikt utan nöja mig med att konstatera att löpande månadskostnad blir kraftigt lägre om jag trycker beställ relativt om jag inte gör det.

Ja, det låter ju ändå ok.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 85D blir 60

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Blixten skrev:
Grattis till nya bilen!

Jag ligger med min S60 efter 700mil....

Too much information..... :lol:
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 85D blir 60

Inlägg av joel80 »

En liten släng av mecchaphilia kanske?
:D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: 85D blir 60

Inlägg av MSO »

Första 100%-laddningen gjord. 321km. Känns ok! :D
Kanske finns nån liten km till att kräma ut efter ett par cykler..
Senast redigerad av MSO, redigerad totalt 1 gånger.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: 85D blir 60

Inlägg av MangeT »

Visst går det fort att ladda till 100%?
Infogar bild som jag tog en gång för att se hastigheten när nästan klart:
IMG_2445.JPG
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: 85D blir 60

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
danni skrev:
Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.
Nä, jag har gamla vinterpaketet utan rattvärme. Det är ingenting jag saknar öht. Enda gången jag testade rattvärme i en bil var när jag provkörde Ioniq. Det blev varmt, för varmt, jag stängde av rattvärmen och så var det bra med det.
Men om man behöver rumpgrill i baksätet så får man väl lägga 10k på det.
Ja i regel stänger man av rattvärmen efter en stund. Ungefär som att man inte åker runt med rumpvärme hela tiden. Folk är olika också. Vissa är varmare om händerna än andra. Det är dock många som låter som du innan de haft en bil med rattvärme. De flesta som haft det vill inte vara utan. Lite som med komfortöppning. Töntigt och onödigt innan man provat. Ovärderligt när man vant sig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 85D blir 60

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Ja i regel stänger man av rattvärmen efter en stund. Ungefär som att man inte åker runt med rumpvärme hela tiden. Folk är olika också. Vissa är varmare om händerna än andra. Det är dock många som låter som du innan de haft en bil med rattvärme. De flesta som haft det vill inte vara utan. Lite som med komfortöppning. Töntigt och onödigt innan man provat. Ovärderligt när man vant sig.
Det är såklart individuellt. Själv sätter jag rumpgrillen på max 1, sen stänger jag av den efter några minuter när skinnet är lite ljummet. Jag tycker det är obehagligt när man blir stekt underifrån. Sambon har den alltid på 3 och gottar sig och har sig. Jag skulle få panik.
Jag är öht inte den som behöver en massa lull-lull i bilen. Först är det nyhetens behag och sen glömmer jag bort det. Fram till för ett år sedan hade jag en Mazda Miata. Den var så avskalad att den inte ens hade yttertermometer. Jag kan inte säga att jag saknade nånting i den bilen. Den var skitkul att köra och det är ju det som räknas. Man vänjer sig fort vid det man har.
Det enda jag inte skulle vilja vara utan är eldriften. Där går gränsen. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: 85D blir 60

Inlägg av MSO »

mati skrev:
Verdi skrev:
Ja i regel stänger man av rattvärmen efter en stund. Ungefär som att man inte åker runt med rumpvärme hela tiden. Folk är olika också. Vissa är varmare om händerna än andra. Det är dock många som låter som du innan de haft en bil med rattvärme. De flesta som haft det vill inte vara utan. Lite som med komfortöppning. Töntigt och onödigt innan man provat. Ovärderligt när man vant sig.
Det är såklart individuellt. Själv sätter jag rumpgrillen på max 1, sen stänger jag av den efter några minuter när skinnet är lite ljummet. Jag tycker det är obehagligt när man blir stekt underifrån. Sambon har den alltid på 3 och gottar sig och har sig. Jag skulle få panik.
Jag är öht inte den som behöver en massa lull-lull i bilen. Först är det nyhetens behag och sen glömmer jag bort det. Fram till för ett år sedan hade jag en Mazda Miata. Den var så avskalad att den inte ens hade yttertermometer. Jag kan inte säga att jag saknade nånting i den bilen. Den var skitkul att köra och det är ju det som räknas. Man vänjer sig fort vid det man har.
Det enda jag inte skulle vilja vara utan är eldriften. Där går gränsen. :mrgreen:
Inte bara för komfort med skinkgrillen dock. Med billig eld i röven blir man varmare, och kan på så sätt hålla igen på den dyra varmluftsugnen och vinna vinterräckvidd. Har varit på några turer norröver där den vanliga värmaren annars går riktigt tungt. Med full sula i baken kan man hålla range-mode längre ner i temp osv.
I synnerhet gäller det baksätet. Jäklar vad det kan klagas därifrån annars, och så får man gasa på med hög fläkt och 24/24 icke range mode typ... Ingen given succé i en 60:a på vinterväglag.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 85D blir 60

Inlägg av mati »

Ja, rumpgrillen förbrukar mindre el såklart. Men jag brukar få kalla fötter och iskalla ben när den vanliga värmen är för låg eller Range Mode är på. Röven blir stekt fläsk och fötterna är iskalla. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: 85D blir 60

Inlägg av MSO »

mati skrev:
Ja, rumpgrillen förbrukar mindre el såklart. Men jag brukar få kalla fötter och iskalla ben när den vanliga värmen är för låg eller Range Mode är på. Röven blir stekt fläsk och fötterna är iskalla. ;)
Jag har (helt ärligt) funderat på en jula-dyna på golvet fram på vissa körningar. :roll: Just av den anledningen. När man snålkör på vintern är det verkligen fötterna som begränsar.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Verdi

Re: 85D blir 60

Inlägg av Verdi »

MSO skrev:
mati skrev:
Ja, rumpgrillen förbrukar mindre el såklart. Men jag brukar få kalla fötter och iskalla ben när den vanliga värmen är för låg eller Range Mode är på. Röven blir stekt fläsk och fötterna är iskalla. ;)
Jag har (helt ärligt) funderat på en jula-dyna på golvet fram på vissa körningar. :roll: Just av den anledningen. När man snålkör på vintern är det verkligen fötterna som begränsar.
Är det så illa alltså? Känns ju inte helt optimalt. Vad sägs om varma skor? ;)
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: 85D blir 60

Inlägg av DSV »

MSO skrev:
mati skrev:
Ja, rumpgrillen förbrukar mindre el såklart. Men jag brukar få kalla fötter och iskalla ben när den vanliga värmen är för låg eller Range Mode är på. Röven blir stekt fläsk och fötterna är iskalla. ;)
Jag har (helt ärligt) funderat på en jula-dyna på golvet fram på vissa körningar. :roll: Just av den anledningen. När man snålkör på vintern är det verkligen fötterna som begränsar.
Tycker också fötterna blir kalla, undrar hur länge det dröjer innan någon tillverkare erbjuder golvvärme.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 85D blir 60

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
MSO skrev:
mati skrev:
Ja, rumpgrillen förbrukar mindre el såklart. Men jag brukar få kalla fötter och iskalla ben när den vanliga värmen är för låg eller Range Mode är på. Röven blir stekt fläsk och fötterna är iskalla. ;)
Jag har (helt ärligt) funderat på en jula-dyna på golvet fram på vissa körningar. :roll: Just av den anledningen. När man snålkör på vintern är det verkligen fötterna som begränsar.
Är det så illa alltså? Känns ju inte helt optimalt. Vad sägs om varma skor? ;)
Jag köpte värmesulor när jag försökte pressa Leafen till 10 mil på vintern, det i kombo med rattvärmde (och rumpgrill såklart) så kunde man i princip köra utan värmen på i bilen :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 85D blir 60

Inlägg av mati »

Vi ska nog sluta diskutera det här. Tänk om en av avgasbilsjournalisterna LS eller HM läser detta och sprider desinformation om att elbilar inte blir ordentligt varma på vintern. Det är ju ändå väldigt många som tror det.
Värmen i Model S är fantastiskt bra så länge man inte använder Range Mode.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 85D blir 60

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Vi ska nog sluta diskutera det här. Tänk om en av avgasbilsjournalisterna LS eller HM läser detta och sprider desinformation om att elbilar inte blir ordentligt varma på vintern. Det är ju ändå väldigt många som tror det.
Värmen i Model S är fantastiskt bra så länge man inte använder Range Mode.
Ja det är ju faktiskt bättre än i en fossilare då den kommer sjukt snabbt (i alla elbilar eg), plus att man kan köra även kyla i appen på sommaren, sug på den fossilsvin! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar