Laddmöjlighet via hyresrätt

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lasse
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 jul 2014 11:43
Ort: Malmö

Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Lasse »

Bor sen några år tillbaka i en hyresrättslägenhet via Willhem i centrala Karlstad. Kör i dagsläget en biogasdriven BMW men funderar på att gå över till elbil men hade frågetecken kring laddning.
Hade sen tidigare läst om willhems stora miljöengagemang på deras hemsida.

Saxat från deras hemsida:
"På Willhem arbetar vi för att våra hus och hyresgäster ska må bra utifrån de ekonomiska, miljömässiga och sociala perspektiven. Hållbarhetsarbetet är närvarande i alla delar av verksamheten..."
och " Hållbara lösningar för sophantering, val av alternativa energikällor och byte till elbilar på våra områden är några exempel."

Det låter ju bra. Ringde igår till kundtjänsten för att höra om vilka möjligheter de har att erbjuda kring laddning och kommande planer.
Talade med en trevlig tjej som förklarade att det fanns planer på laddstolpar. Kanon, tänkte jag som inte riktigt tänkt slå till på bil imorgon. Hon frågade om det var gratis laddning eller betalladdning jag undrade över.
Sa att det ju självklart är ett stort plus om det skulle vara gratis och bra morot för folk att gå över till elbil men att det viktigaste hade varit att ha en laddstolpe på plats. Berättade även om att jag var helt övertygad om att det kommer gå väldigt fort med övergången till elbilar nu kommande åren och att det kan vara bra att de förbereder sig vilket hon verkade hålla med om.
Frågade vidare om hon visste på ett ungefär när det skulle kunna tänkas komma laddstolpar? Hon lät ganska osäker men sa tillslut "Ja, inom 5-20år i alla fall". Jag blev tyst en stund och funderade över det svar jag precis fått och kände att jag inte skulle komma mycket längre med diskussionen och tackade för informationen och avslutade samtalet.

Ska man vara tvungen att åka till ikea för att ladda elbil?
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av NikkolajVessla »

Haha, jag har oxo Willhem (Linköping) och har fått ungefär samma svar (samt: "Jag tar med mig frågan...")

Så mycket för de miljömässiga, ekonomiska och hållbara perspektiven... :-/
Model Y 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av bylund »

Samma hyresvärd, och ni ser dessutom väldigt lika ut måste jag säga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av NikkolajVessla »

Tesla som Tesla, vad säger man... :-)
Model Y 2023
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av chpaulin »

bylund skrev:
Samma hyresvärd, och ni ser dessutom väldigt lika ut måste jag säga.
:lol:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av NikkolajVessla »

Fast... Skillnaden är att jag sitter i en bil. En Tesla, för att vara mer exakt.
:-)

Äh, nu blev det för meta-invecklat...! :-D
Model Y 2023
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Teslaspolen »

5-20 år?!? :shock: Skojjar dom eller?


Suck... :roll:
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Surfaren »

5 år är ju redan det ganska slappt. Men 20?!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 jul 2014 11:43
Ort: Malmö

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Lasse »

Uppdatering: Passade på att höra med Willhem igen ang laddstolpar när jag ändå var i kontakt med dem ang ett annat ärende. Denna gång kollade de upp lite mer och återkom med beskedet att de i dagsläget inte har några som helst planer på laddstolpar.

Däremot skulle det vara möjligt att ändra om motorvärmaruttagen så de skulle kunna ge ström året om vilket enligt personen på willhem gott och väl skulle täcka behoven för laddning av elbil och menade samtidigt på att merparten av deras p-platser idag redan har motorvärmaruttag. Dock var det inte helt klart än hur själva debiteringen skulle ske men klart var ju ändå att de inte skulle bjuda på elen.

Förhoppningsvis har jag hunnit flytta tills det är dags för elbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Bjelke »

Pruttig förening med falsk marknadsföring :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av LarsL »

Lasse skrev:
Uppdatering: Passade på att höra med Willhem igen ang laddstolpar när jag ändå var i kontakt med dem ang ett annat ärende. Denna gång kollade de upp lite mer och återkom med beskedet att de i dagsläget inte har några som helst planer på laddstolpar.

Däremot skulle det vara möjligt att ändra om motorvärmaruttagen så de skulle kunna ge ström året om vilket enligt personen på willhem gott och väl skulle täcka behoven för laddning av elbil och menade samtidigt på att merparten av deras p-platser idag redan har motorvärmaruttag. Dock var det inte helt klart än hur själva debiteringen skulle ske men klart var ju ändå att de inte skulle bjuda på elen.

Förhoppningsvis har jag hunnit flytta tills det är dags för elbil.
Fast ett motorvärmaruttag kan räcka så har du tillgång till ett sånt så kan du ha elbil. 6A ger ungefär 6km/h så på 12 timmar får du tillbaka 7,2 mil.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av bullen »

Och de flesta mv uttag går att säkra upp till 10A.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av joel80 »

Kanske är mesigare uttag neråt landet.. Men jag har laddat hybriden i många motorvärmaruttag och aldrig stött på något med lägre säkring än 10A. Jag brukar kunna få åtminstone en mil i timmen på det.. (förbrukning på drygt 2kwh/mil)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Vasp »

Jag ser ofta till motorvärmaruttag med 16A säkring. Men 10A verkar vara vanligare. Känner till en del kompisar som har haft problem att köra motorvärmare/kupévärmare när säkringen är på 10A.

Om kupévärmaren är på 1800 watt + motorvärmaren så går även en 10A säkring åt. Fast alla kupévärmare har så att man kan ställa ner watten. Så 16A är mer lyx än nödvändighet. 6A däremot skulle inte funka där jag bor.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Bjelke »

Absolut vanligare med kraftigare säkringar norrut, behovet är ju större ju längre norrut man kommer så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av e5m1r »

Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Mickep »

Jag tror att motorvärmar platser kommer bli lösningen. Problemet är att lösa debiteringen. Tror inte byte av stationen är en så stor kostnad i galet (inte mer än vad en normal stolpe med motorvärmare kostar) säg5000 + installationsarbete.
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av neriksson »

Bumpar tråden en aning.
e5m1r skrev:
Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först. :)
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av mati »

neriksson skrev:
Bumpar tråden en aning.
e5m1r skrev:
Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först. :)
Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
neriksson skrev:
Bumpar tråden en aning.
e5m1r skrev:
Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först. :)
Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.
Och det går inte att SE på ett uttag om det funkar för 10A även om det är fullt möjligt med rätt komponenter i uttaget...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av joel80 »

De flesta motorvärmaruttag häromkring (Gävle/Stockholm) är 10A eller mer.. Längre norrut ligger de flesta på 16A.

Det funkar utmärkt att ladda från motorvärmaruttag, och på de flesta kan man kolla under luckan om den sitter en 10A eller 16A-säkring.

Jag laddar ofta i motorvärmaruttag med 10A. Får i ungefär en mil i timmen och eftersom jag bara har en hybrid är det oftast fulladdat på 2-3h.. 5h om jag har helt slut innan.. Och i dom fallen kan det vara problem ibland med tiden, då vissa uttag har timer som bara brukar låta det vara ström igång i 3h.
Har du ett uttag med konstant ström kommer du ju kunna ladda 10-12mil per natt från ett 10A-uttag utan problem.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av neriksson »

mati skrev:
neriksson skrev:
Bumpar tråden en aning.
e5m1r skrev:
Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först. :)
Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.
Betyder det att jag kan dra ner laddningen till (typ) 8A utan risk eller är det just den konstanta belastningen under många timmar som är problemet?
Min dagliga "pendling" ligger bara på ca 3-4 mil så det är inte så mycket ström jag behöver. 8A i 3 timmar skulle nästan täcka hela mitt behov.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av mati »

neriksson skrev:
Betyder det att jag kan dra ner laddningen till (typ) 8A utan risk eller är det just den konstanta belastningen under många timmar som är problemet?
Min dagliga "pendling" ligger bara på ca 3-4 mil så det är inte så mycket ström jag behöver. 8A i 3 timmar skulle nästan täcka hela mitt behov.
Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av joel80 »

Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.

Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre. :)
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av neriksson »

joel80 skrev:
Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.

Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre. :)
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
mati skrev:
Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så. :)
Tusen tack för svaren!
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Skriv svar