Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.
Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre.
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
mati skrev:
Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så.
Tusen tack för svaren!
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.
Ett sista tips om man är osäker på något uttag är att känna på kontakten efter en tids laddning (alltså mer än några minuter sas) och känns det riktigt varmt så är det dålig kontakt någonstans
och kan leda till smält plast osv... En ny fin skarvsladd kan vara smart när man testar ett okänt ottag så slipper man att original-laddkabelns kontakt smälter iaf (inte så kul).
Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.
Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre.
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
mati skrev:
Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så.
Tusen tack för svaren!
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.
Ett sista tips om man är osäker på något uttag är att känna på kontakten efter en tids laddning (alltså mer än några minuter sas) och känns det riktigt varmt så är det dålig kontakt någonstans
och kan leda till smält plast osv... En ny fin skarvsladd kan vara smart när man testar ett okänt ottag så slipper man att original-laddkabelns kontakt smälter iaf (inte så kul).
Tack för tipset. Tar tacksamt emot alla tips då jag börjar känna på riktigt att Model 3 är på gång.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017 Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Har laddat ur många olika motorvärmarstolpar både i Sverige och Norge, det är absolut inga problem. Saken är att man egentligen inte ska ladda ur uttag som inte är säkrade med en B-jordfelsbrytare vid tillfälle strömmen går fel väg, har du en 85kWh bil är det rätt mycket ström som kan göra stor skada. Med det sagt är det inga problem att ladda, men mer en säkerhetsfaktor som man bör ta i beaktning om man investerar i en elbil och ska ladda hemma. Men att ladda ur motorvärmaruttag ska inte vara några som helst problem.
Jag sätter min femma på att din UMC är defekt, eftersom du beskriver att du får röd led på UMC. Hade motorvärmaruttaget varit dött hade din UMC inte reagerat. Åk in till service center och byt ut.
Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Har laddat ur många olika motorvärmarstolpar både i Sverige och Norge, det är absolut inga problem. Saken är att man egentligen inte ska ladda ur uttag som inte är säkrade med en B-jordfelsbrytare vid tillfälle strömmen går fel väg, har du en 85kWh bil är det rätt mycket ström som kan göra stor skada. Med det sagt är det inga problem att ladda, men mer en säkerhetsfaktor som man bör ta i beaktning om man investerar i en elbil och ska ladda hemma. Men att ladda ur motorvärmaruttag ska inte vara några som helst problem.
Jag sätter min femma på att din UMC är defekt, eftersom du beskriver att du får röd led på UMC. Hade motorvärmaruttaget varit dött hade din UMC inte reagerat. Åk in till service center och byt ut.
Den norska perken är att ni får en UMC som inte är känslig för fas och nolla. Så att det fungerar med en norsksåld UMC innebär inte att det fungerar med en svensksåld: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29#p101229
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Räkna blinken om att vända 180 grader inte fungerar. Det ger en fingervisning om vad som är fel:
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Räkna blinken om att vända 180 grader inte fungerar. Det ger en fingervisning om vad som är fel:
Jag såg den blinka röd men inte var eller hue många blinkar så tack för bilden. Ska prova idag och om det inte fungerar att vända 180 grader då ska kolla det med bilden. Tack för svaret