Mer info om Model Y nästa vecka?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av vigge50 »

Tidigare idag rapporterades det att företaget Tencent investerade stort i Tesla genom att köpa upp 5% av alla aktier och nu säger de att de genom en privat chatt med Elon över Twitter fick veta att nästa vecka ska mer information om Model Y släppas. Då det inte har rapporteras om någora inbjudningar så lär det inte vara ett event så exakt vad de är och hur mycket information som vi får ta del av är osäkert.

https://electrek.co/2017/03/28/tesla-mo ... next-week/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Bjelke »

Y es! Äntligen :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Legato »

Sexy!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Bjelke »

Hehe precis :) fan va Elon ska flina nu snart ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Pontus »

Legato skrev:
Sexy!
Du menade väl S3XY ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Mickep »

Är ganska säker att de kommer släppa informationen nu på lördag. Internet kommer till musks förtjusning att GO bananaz.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Seregon »

Tvivlar på att infon kommer att bli mer än ett datum satt till typ 2019. Tror inte de vill ta mer fokus från Model 3 än nödvändigt.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Wilson »

Seregon skrev:
Tvivlar på att infon kommer att bli mer än ett datum satt till typ 2019. Tror inte de vill ta mer fokus från Model 3 än nödvändigt.
Eller så är det precis det de vill. Efterfrågan för Model 3 kommer att överstiga tillgången under lång tid framöver. Vi vet inte hur många som står i kö idag, och det är inte helt otroligt att det kommer ytterligare en anstormning efter presentationen av den skarpa bilen. Det är inte bara positivt med många otåliga kunder, med skyhöga förväntningar. Kan man dämpa trycket på Model 3 genom att redan nu hinta lite mer om Model Y, så är det kanske inte en så dum idé.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Legato »

Wilson skrev:
Seregon skrev:
Tvivlar på att infon kommer att bli mer än ett datum satt till typ 2019. Tror inte de vill ta mer fokus från Model 3 än nödvändigt.
Eller så är det precis det de vill. Efterfrågan för Model 3 kommer att överstiga tillgången under lång tid framöver. Vi vet inte hur många som står i kö idag, och det är inte helt otroligt att det kommer ytterligare en anstormning efter presentationen av den skarpa bilen. Det är inte bara positivt med många otåliga kunder, med skyhöga förväntningar. Kan man dämpa trycket på Model 3 genom att redan nu hinta lite mer om Model Y, så är det kanske inte en så dum idé.
Jag instämmer. Elons försök att flytta fokus till Model S känns som en logisk del av samma strategi.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Seregon »

Legato skrev:
Jag instämmer. Elons försök att flytta fokus till Model S känns som en logisk del av samma strategi.
Att flytta fokus från den billigare Model 3 till den dyrare Model S är väldigt logiskt. Att däremot flytta fokus till den direkt konkurrerande (och bedömt mer efterlängtade och praktiska) Model Y innan de faktiskt har levererat ett gäng tusen 3:or känns märkligt.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Legato »

Seregon skrev:
Legato skrev:
Jag instämmer. Elons försök att flytta fokus till Model S känns som en logisk del av samma strategi.
Att flytta fokus från den billigare Model 3 till den dyrare Model S är väldigt logiskt. Att däremot flytta fokus till den direkt konkurrerande (och bedömt mer efterlängtade och praktiska) Model Y innan de faktiskt har levererat ett gäng tusen 3:or känns märkligt.
Model Y lär ju bli dyrare än 3an också, gissningsvis motsvarande diffen mellan S och X. Men visst diffen till S är större och man tar såklart dessutom en risk om man försöker senarelägga folks köp.

Men jag tycker ändå det känns rimligt att man är klart stressade över en växande kö av kunder vars efterfrågan man inte klarar av att möta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Surfaren »

Det kan nog finnas en viss vinst med att få några av alla som står i kö att frivilligt ställa sig i en annan kö, som börjar betas av senare. Tesla kan då klara av specifika kön till 3:an tidigare och korta ner väntetiden en aning för de som är sena till M3-tåget. Jag har dock svårt att bestämma mig för om det vore bra eller dåligt för de som vill ha den federala rabatten i USA...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Jerker »

När de släpper reservationerna model Y kommer jag nog inte kunna hålla mig utan att ställa mig i den kön också. Man vet ju aldrig vad man vill när den väl släpps.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Elputte »

Jerker skrev:
När de släpper reservationerna model Y kommer jag nog inte kunna hålla mig utan att ställa mig i den kön också. Man vet ju aldrig vad man vill när den väl släpps.
Först i kön där också kanske 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Jerker »

Elputte skrev:
Jerker skrev:
När de släpper reservationerna model Y kommer jag nog inte kunna hålla mig utan att ställa mig i den kön också. Man vet ju aldrig vad man vill när den väl släpps.
Först i kön där också kanske 8-)
Hahaha... Vi får väl se...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av apkungen »

Folk pratar ofta om att d e bra med en stor orderstock men kika bara på Scania. De hade en orderbok som var så välfylld att de hade flera års arbete. Sen kom kraschen o så försvann varenda ordet. Det bästa är just in time. Svårt dock mer teknik som inte ens finns iof sig
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av chaffis75 »

apkungen skrev:
Folk pratar ofta om att d e bra med en stor orderstock men kika bara på Scania. De hade en orderbok som var så välfylld att de hade flera års arbete. Sen kom kraschen o så försvann varenda ordet. Det bästa är just in time. Svårt dock mer teknik som inte ens finns iof sig
Ja en lite lagom orderstock är väl bra men fler års kö kan inte vara bra ur många synvinklar.
Personligen är jag glad att jag inte kommer kunna beställa dag 1 för de betyder att jag kan se och höra hur andra upplever sina bilar och därefter bestämma mig. (eller så tänker jag så eftersom jag inte har något annat val. :lol: )

Jo kanske man ska ställa sig i en modell Y kö oavsett vad, någon som vet hur enkelt/svårt de är att få tillbaka sin reservations avgift?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Johnalm »

chaffis75 skrev:
apkungen skrev:
Folk pratar ofta om att d e bra med en stor orderstock men kika bara på Scania. De hade en orderbok som var så välfylld att de hade flera års arbete. Sen kom kraschen o så försvann varenda ordet. Det bästa är just in time. Svårt dock mer teknik som inte ens finns iof sig
Ja en lite lagom orderstock är väl bra men fler års kö kan inte vara bra ur många synvinklar.
Personligen är jag glad att jag inte kommer kunna beställa dag 1 för de betyder att jag kan se och höra hur andra upplever sina bilar och därefter bestämma mig. (eller så tänker jag så eftersom jag inte har något annat val. :lol: )

Jo kanske man ska ställa sig i en modell Y kö oavsett vad, någon som vet hur enkelt/svårt de är att få tillbaka sin reservations avgift?
Väldigt enkelt, bara att meddela att man vill ha tillbaka avgiften och ett par dagar senare är pengarna på kontot.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
När de släpper reservationerna model Y kommer jag nog inte kunna hålla mig utan att ställa mig i den kön också. Man vet ju aldrig vad man vill när den väl släpps.
Samma här. Tror jag kommer att vara väldigt nöjd med Model 3 men det är Y jag egentligen vill ha. Fast 3:an kan nog bli andrabil vid det laget, beroende på hur det passar med leasingen..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av bat »

apkungen skrev:
Folk pratar ofta om att d e bra med en stor orderstock men kika bara på Scania. De hade en orderbok som var så välfylld att de hade flera års arbete. Sen kom kraschen o så försvann varenda ordet. Det bästa är just in time. Svårt dock mer teknik som inte ens finns iof sig
Det har var väldigt bra för Tesla i deras förhandlingar med underleverantörer är jag rätt övertygad om. Volym är en väldigt viktig komponent för att få ned priset.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Bjelke »

bat skrev:
apkungen skrev:
Folk pratar ofta om att d e bra med en stor orderstock men kika bara på Scania. De hade en orderbok som var så välfylld att de hade flera års arbete. Sen kom kraschen o så försvann varenda ordet. Det bästa är just in time. Svårt dock mer teknik som inte ens finns iof sig
Det har var väldigt bra för Tesla i deras förhandlingar med underleverantörer är jag rätt övertygad om. Volym är en väldigt viktig komponent för att få ned priset.
Helt avgörande med volym för att få ner priset tom vill jag påstå, utan volym är det helt kört. Enda sättet att komma runt är att gissa/hoppas på stor volym, dvs
att räkna på en stor volym men utan orderstock (very risky såklart, speciellt för tex Tesla kan jag tänka mig).
Undrar hur dom skulle agerat om dom fått tex under 100k bokningar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
bat skrev:
apkungen skrev:
Folk pratar ofta om att d e bra med en stor orderstock men kika bara på Scania. De hade en orderbok som var så välfylld att de hade flera års arbete. Sen kom kraschen o så försvann varenda ordet. Det bästa är just in time. Svårt dock mer teknik som inte ens finns iof sig
Det har var väldigt bra för Tesla i deras förhandlingar med underleverantörer är jag rätt övertygad om. Volym är en väldigt viktig komponent för att få ned priset.
Helt avgörande med volym för att få ner priset tom vill jag påstå, utan volym är det helt kört. Enda sättet att komma runt är att gissa/hoppas på stor volym, dvs
att räkna på en stor volym men utan orderstock (very risky såklart, speciellt för tex Tesla kan jag tänka mig).
Undrar hur dom skulle agerat om dom fått tex under 100k bokningar...
Tror de var rätt nöjda med 100k bokningar som de typ hade när eventet startade. Nu med en halvmiljon bokningar så har de naturligtvis fått ett helt annat förhandlingsläge med underleverantörer. Teslas 500k bilar per år takt känns ju mer än rimlig, förmodligen måste de mång dubbla den för att fylla behovet som finns.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av apkungen »

Kommer du någon ny info? Nån som vet något? Hört något?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Limbster »

Någon liten halv bild har släppts nu, verkar som det ligger cirka 3 år bort i tiden.

https://electrek.co/2017/06/06/tesla-model-y-teaser/
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inlägg av Anders77 »

Limbster skrev:
Någon liten halv bild har släppts nu, verkar som det ligger cirka 3 år bort i tiden.

https://electrek.co/2017/06/06/tesla-model-y-teaser/
En ny fabrik tar tid att bygga.....
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar