Vågar inte köra min Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Vågar inte köra min Tesla

Inlägg av OlleLind »

I lördags fick jag leverans av min efterlängtade P85D. Vilken bil det är, helt underbar!

Dock - dagen innan leverans meddelade A att det var något problem med inregistreringen av min bil, så jag skulle få "handlarskylt" en vecka innan de riktiga skyltarna kom.
Lät inte som något större problem tänkte jag, och hämtade ut bilen med handlarskylt.

Nu har jag haft bilen en vecka snart, och inte hört något om skyltar, så jag började efterforska lite.

Handlarskylt heter mer formellt Saluvagnsskylt, och är något bilhandlare kan skaffa och använda under vissa omständigheter. Enligt Lag 2001:558 gäller detta:

"18 § Med stöd av en saluvagnslicens får fordon som inte är registrerade i vägtrafikregistret eller är avställda och som licenshavaren yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med eller som licenshavaren utför fordonstester med, brukas för

1. provkörning i samband med tillverkning eller reparation samt testkörning,
2. färd kortaste lämpliga väg från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal, plats för testkörning eller liknande till sådan plats eller lokal eller till garage,
3. färd kortaste lämpliga väg till eller från ett besiktningsorgan enligt 4 kap. 2 § fordonslagen (2002:574) för besiktning eller till eller från ett provningsorgan för provning inför ett enskilt godkännande, och
4. körning i den omfattning som behövs för demonstration eller försäljning. Lag (2009:227)."

Straffet för att bryta mot lagen är penningböter för föraren av fordonet, och i värsta fall indragen saluvagnslicens för handlaren.

Värt att notera - min bil finns fortfarande inte här: http://biluppgifter.se/fordon/5YJSA7H20FFP66907

Det betyder kanske inte så mycket, vem vet hur ofta deras databas uppdateras - men dock oroande!

Har försökt nå A under hela dagen, och meddelat att jag inte vågar framföra bilen innan jag får skriftligt (email räcker) på att Tesla står för eventuella penningböter jag kan få om jag framför bilen, och att deras saluvagnsförsäkring gäller även när bilen används i brott mot Lag 2001:558.

Då jag inte fått något svar får bilen helt enkelt stå tillsvidare.

Några tips på hur jag ska komma vidare?
Användarvisningsbild
Andreas Welin
Teslaägare

Re: Vågar inte köra min Tesla

Inlägg av Andreas Welin »

Ledsen, det är bara att ligga på A. Så ser lagstiftningen ut. Skumt med registreringen! Min är inreggad 3 febr enl biluppgifter, men jag har inte fått den än... Måste vara ännu värre att ha den men inte få köra än denna väntan. Med all rätt; tjata!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Punkt 4 är ju rätt flytande...
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

LarsL skrev:
Punkt 4 är ju rätt flytande...
Nu är jag ingen jurist, men eftersom bilen är såld kan det knappast räknas som att jag provkör för försäljning.

Fick faktiskt svar från A nu, han beklagar situationen. Ärendet ligger hos Transportstyrelsen sedan den 13:e mars. Han tycker att jag ska vända mig till Polisen för någon annan typ av registreringsskyltar.
Vet inte riktigt vad det innebär, men det känns inte riktigt aktuellt för min del. Tid är lite av en bristvara här, och det känns som det kan krävas en del tid och dokumentation osv för att få tillfälliga skyltar av Polisen.

Så, först fick jag information (muntligen) att det var OK att köra bilen med saluvagnsskylt, men när jag idag bad om skriftligt OK på det fick jag svaret att jag skulle vända mig till Polisen.

Förhoppningsvis löser sig situationen snabbt, ska faktiskt slå Transportstyrelsen en signal i morgon och se om de kan bekräfta att ärendet är under behandling.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

De har problem pgr av att försäljningen av bilar gått bättre än de hade förväntat. För lite folk i leveransorgen i Sverige just nu. A får jobba häcken av sig. Man kan ju tycka att nör ordrar lagts och de ser pipeline borde de anställt fler DS i god tid innan...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

hybris skrev:
De har problem pgr av att försäljningen av bilar gått bättre än de hade förväntat. För lite folk i leveransorgen i Sverige just nu. A får jobba häcken av sig. Man kan ju tycka att nör ordrar lagts och de ser pipeline borde de anställt fler DS i god tid innan...
Ja, det finns helt klart problem med för hög arbetsbelastning. 170 bilar ska ut på 10 veckor, antar att alla 170 förväntansfulla beställare pepprar på med frågor rätt bra :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Bra och stresståliga medarbetare är det brist på, och det är där skon klämmer.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

De kanske skulle rekrytera från sjukvården? :-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

hybris skrev:
De kanske skulle rekrytera från sjukvården? :-)
Låter som en bra ide. Stresståliga människor som vill ha mer än 25000 i månaden. Har iof ingen aning vad man tjänar på tesla.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Detta är beklagligt. De har tyvärr ingen som helst rätt att lämna ut en saluvagnslicens till dig när affären redan är klar men dessa skyltar används allt för ofta oansvarigt av handlare. I händelse av en olycka kan det få katastrofala följder för dig.

Har du fått ett regnr på bilen och det bara är skyltarna som fattas så kan du få ut tillfälliga skyltar från polisen men detta är givetvis något som Tesla måste ordna. Inte ditt ansvar att styra upp problem vid leverans.

Har du inte ett regnr så går ju inte bilen ställa på och då finns det ingen reell lösning på problemet annat än att vänta tills Transportstyrelsen får ordning på sitt system igen.

Högst beklaglig situation du hamnat i och inte första gången jag hör om "grönskyltar" som lämnas till kund...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

Tack Lator,

Ja, det som är värst i historien tycker jag är att få muntlig information om att det är OK med grönskyltarna, men när jag ber om det skriftligt backar dom.

Polisen kan inte hjälpa mig, pga anledningen du säger, så även det var fel information från A. Tycker också att det jobbet inte bör ligga på mig.

Transportstyrelsen hittar inget på mitt VIN heller, så allt jag har att gå på är att A säger att papper är inskickade den 13:e. Han ska kolla status under dagen.

Hade hoppats på att bli erbjuden lånebil, eller någon typ av kompensation, men inget har kommit upp ännu. Jag har heller inte frågat om detta.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

det känns som någon har slarvat bort papperna på bilen
Vilket betyder den ej går att rega!!!!
Vilket är inte trevligt
Vilket betyder Tesla borde skaffa fram dom eller ge dej en annan bil och skrota din
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

Stefan T skrev:
det känns som någon har slarvat bort papperna på bilen
Vilket betyder den ej går att rega!!!!
Vilket är inte trevligt
Vilket betyder Tesla borde skaffa fram dom eller ge dej en annan bil och skrota din
Haha, ja så är det säkert!
Användarvisningsbild
Urtie
Teslaägare

Inlägg av Urtie »

Det låter väldigt mystiskt, men jag skulle tro att de helt enkelt glömde att regga den i god tid. Jag fick regnummer ganska långt innan leverans, och jag antar att det varit så för de flesta andra också?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Bilar "förregistreras" långt innan de fysiskt registreras. (Då den blir förregistrerad tilldelas de även regnummer) Det beror mer på när "de första dokumenten" CoC-dokumenten kommer in i "systemet" hos transportstyrelsen. Sen sker den vanliga registreringen och påställning senare.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Urtie skrev:
Det låter väldigt mystiskt, men jag skulle tro att de helt enkelt glömde att regga den i god tid. Jag fick regnummer ganska långt innan leverans, och jag antar att det varit så för de flesta andra också?
Hur fick du reg.numret?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

Hade ett långt samtal med A igår.

Kom en del ursäkter, en del beskyllningar på Transportstyrelsen och diskussioner om kompensation.

Först av allt blev jag erbjuden en lånebil, jag uppskattar erbjudandet men det hjälper inte mig. Jag har andra bilar att bruka, mitt problem är att jag inte kan köra bilen jag köpt.

Kompensationen skulle bli i form av Tesla-kläder, något jag absolut inte är intresserad av i dagsläget. "Du kanske vill göra reklam för oss" tyckte A.

Jag blev då, efter lite tjat, erbjuden en typ2 laddsladd istället, men jag har redan köpt en extra, så det känns inte aktuellt heller. Jag föreslog istället en mittkonsoll, men det gick inte för sig.

Det här har jag faktiskt lite svårt att förstå, Tesla har uppenbarligen gjort bort sig när dom först missade att registrera min bil, eller kontrollera att den var registrerad i god tid innan leverans.
Nästa misstag var att skicka hem mig med gröna skyltar, med bekräftad risk för penningböter för min del - och framförallt tveksam försäkringsstatus på bilen.

Konsekvensen blir att jag inte kan bruka bilen på ca 10-14 dagar (återstår att se exakt, kan bli mer i värsta fall), och en hel del nedlagd tid för min del för att ta reda på vad som gäller. Att då inte vilja kompensera med det jag föreslår för att få en nöjd kund har jag väldigt svårt att förstå.

Jag arbetar själv mycket med PR och kundnöjdhet för två välkända varumärken jag skapat, och jag skulle ALDRIG tveka på att ge rejäl kompensation i den här situationen.

Jag hoppas att Tesla tar sitt förnuft tillfånga och gör ett seriöst försök att kompensera mig, jag är fortsatt förundrad över den underbara produkten dom säljer, men det krävs även viss förståelse för kundnöjdhet för att lyckas i längden.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

jag tycker verkligen bord ge en god kompensation för dessa problem då dom inte har skött sina åtageande
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag skulle be dem att komma och hämta bilen. De får behålla den tills de löst problemet. Sedan ger de dig ett mittkonsol på köpet. Maila Jerome som är head of sales WW och beskriv det hela så får han lösa det. tesla brukar vara extremt service minded men Sverige känns ibland... svenskt... :-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Du vet säkert redan men här är länken till saker de skulle kunna kompensera dig med:
http://shop.teslamotors.com/collections/model-s
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

Tack för tipset. Jag bad A:s chef kontakta mig och förklara varför jag bara skulle få en laddsladd som kompensation, får se vad det samtalet ger innan jag eskalerar vidare.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jerome G - VP of sales WW
Miki Sofer - ansvarig för leverans globalt
Mark Langens - ansvarig för leverans EU
Lars Brandt - ansvarig leverans Skandinavien

Där har du ordningen på chefsledet om du vill eskalera. Gissar att Jerome kommer delegera till Miki om du pingar honom. Så bäst är nog att pinga Mark och Lars. Som alltid var trevlig och saklig. Tycker du är värd lite VIP treatment om du var min kund... :-)
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Bilens pris 1200000:- c:a?
Restvärde efter 3 år 600000:-
Miljöbilspremie 40000:-
Kostnad 3 år 560000:-
Kostnad per dag 560000 / 3 / 365 = 511:-
Efter 11-12 dagars obrukbarhet har du gjort förtjänt av en mittkonsoll enligt detta sätt att räkna.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

Bjorn skrev:
Bilens pris 1200000:- c:a?
Restvärde efter 3 år 600000:-
Miljöbilspremie 40000:-
Kostnad 3 år 560000:-
Kostnad per dag 560000 / 3 / 365 = 511:-
Efter 11-12 dagars obrukbarhet har du gjort förtjänt av en mittkonsoll enligt detta sätt att räkna.
Det jag hade förväntat mig från Tesla var frågan: "Vad vill du ha som kompensation för våra misstag?", och så länge det inte var något helt uppåt skogarna jag begärde hade jag förväntat mig att få vad jag frågade efter. Det borde inte handla om en beräkning på kronor och ören, utan mjukare värden.

En mittkonsoll var också det jag frågade efter, så jag blev lite förvånad när jag blev erbjuden Tesla-kläder istället :)

Trots allt detta - jag hade varit MYCKET mer upprörd om inte bilen överlevererat mina förväntningar.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Jag förstår. Beräkning var mer som ett extra argument om du vill ha det, gillar att bolla lite med siffror ibland. Det borde ju inte vara några problem för Tesla att kompensera så att du blir nöjd eller till och med extra nöjd i och med att det gäller fel de gjort med bara en leverans. Det gäller nog bara att hitta rätt person att prata med.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar