SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

För att hålla ihop diskussionen om vårt projekt att bygga om 62 parkerings- & garageplatser till elbilsladdning startar jag en tråd om projektet här. Lovar svara så snart jag kan på era frågor.

Det som inte står är att vi återanvänder den gamla dimensioneringen av servis till gårdarna så alla laddboxar måste ha lastfördelning sinsemellan och det klarar de. Som mest har vi 3*25A som ska serva 9 platser men vi räknar inte med att det blir något problem än på några år.

Tibors artikel
http://teslaclubsweden.se/billigare-an-motorvarmare/

Vår blogg om projektet:
http://www.smabjorken.se/smabjorkensklimatkliv
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av apkungen »

Tror inte att det kommer att bli något problem över huvud taget. 17kW på 9 bilar innebär att varje bil kan få runt 9 mils räckvidd per 10h natt. I snitt åker en bil 3 mil per dag så många bilar kommer snabbt bli fulladdade och då krämas det på mer till andra platser. Hur mycket klarar varje box som mest? Är det 16a enfas eftersom ni använder befintlig dragning?
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Jocce »

Petar in en kommentar här också! :)

Tycker detta var bra och finurligt av er! Och trots min kommentar gällande Klimatklivet i artikeln så är jag bara positiv över hela denna grej! :)
Klimatklivet är en bra grej och hoppas fler utnyttjar den.
Man kan dock tycka att handläggning / info osv skulle gå snabbare, t.ex. förhandsbeslut och liknande (eller för mindre projekt godkännande direkt utan knepiga framräknaden av miljöbesparingar osv).


Bör ni ut all kabel fram till boxarna också?
Får man fråga vad slutnotan landar på?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

apkungen skrev:
Tror inte att det kommer att bli något problem över huvud taget. 17kW på 9 bilar innebär att varje bil kan få runt 9 mils räckvidd per 10h natt. I snitt åker en bil 3 mil per dag så många bilar kommer snabbt bli fulladdade och då krämas det på mer till andra platser. Hur mycket klarar varje box som mest? Är det 16a enfas eftersom ni använder befintlig dragning?
Vi drar trefas till alla för fördelningen, men kommer bara dela ut 3,7 kW (dvs enfas).

Haloboxen kommer klara upp till 22 kW, men vi har inte beställt den konfigurationen eftersom den inte är klar ännu vad jag förstod.

Och det är precis som du säger – vi räknar med att det kommer räcka för de allra flesta medlemmarna. De som behöver "toppa upp" kan åka till Kista och göra det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

Jocce skrev:
Petar in en kommentar här också! :)

Tycker detta var bra och finurligt av er! Och trots min kommentar gällande Klimatklivet i artikeln så är jag bara positiv över hela denna grej! :)
Klimatklivet är en bra grej och hoppas fler utnyttjar den.
Man kan dock tycka att handläggning / info osv skulle gå snabbare, t.ex. förhandsbeslut och liknande (eller för mindre projekt godkännande direkt utan knepiga framräknaden av miljöbesparingar osv).


Bör ni ut all kabel fram till boxarna också?
Får man fråga vad slutnotan landar på?


/Jocce
Eftersom vi var tidiga så låg Klimatklivet på mig för att hjälpa till att komplettera ansökan. Vi är något av ett referensprojekt även för dem men miljöbeskrivningen behöver man som förening inte lägga mycket tid på. Som företag som söker är det dock viktigare.

Vi har fått halva stödet utbetalt och får andra halvan när vi redovisar projektet (måste ske före sista december). Hela projektet går på 1.100.000 varav hälften bekostas av Klimatklivet. Som Tibor skriver i artikeln skulle det bli dyrare (någonstans runt 50.000 räknade vi ut) att byta till nya motorvärmaruttag.

Vi återanvänder all kabel som går att återanvända, men i offerten finns det "luft" att byta där det behövs.

Som anekdot kan sägas att jag påtade ihop ansökan en fredagskväll över ett glas vin, baserat på ett projekt jag läst om på nätet. Jag bara översatte det till våra förutsättningar och lade på 10 %. Det visade sig stämma rätt bra med den offert vi fick från NewEL.

Alla beviljade ansökningar finns i kalkylarket https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... 04-11.xlsx.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av neriksson »

Kul att se att det verkar bli(vit) ett lyckat projekt!

Hur löser ni det med betalning för laddning med era medlemmar? Installeras separata elmätare på varje laddbox eller betalas en schablonpeng av alla?
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Claes Schumann
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 okt 2015 11:45

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Claes Schumann »

Hej!
Mycket skoj detta tycker jag. Vi i vår samfällighet på 37 hus har en liknande sits, där motorvärmaruttagen med elmätare i garagelängorna från 1977 börjar gå sönder. En fråga som dock har blivit en tråkig start för styrelsen fick till svar att det påstås kräva en ändring i föreningens anläggningsbeslut för att få montera in laddare för elbilar. Har ni gjort detta eller har ni kunnat runda det juridiska på något smart sätt. För vår förening skulle det kosta minst 40000 - 50000 kr, lantmäteriet kunde inte säga en exakt summa, för att bara få till ändringen i dessa papper.
Mvh Claes
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av mati »

@themax
Du är väl medveten om att du har nu ännu ett argument mindre att inte skaffa elbil? Nu är det dags. ;) :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

neriksson skrev:
Kul att se att det verkar bli(vit) ett lyckat projekt!

Hur löser ni det med betalning för laddning med era medlemmar? Installeras separata elmätare på varje laddbox eller betalas en schablonpeng av alla?
Eftersom vi inte räknar med någon explosion av elbilar när laddboxarna väl är på plats så kör vi "gratis" i början. Dock har vi höjt avgiften med 200:- i månaden för att snabbare återbetala till vår fond. Vi får se hur elförbrukningen i garagen utvecklar sig. Vi kan aktivera individuell mätning senare.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

Claes Schumann skrev:
Hej!
Mycket skoj detta tycker jag. Vi i vår samfällighet på 37 hus har en liknande sits, där motorvärmaruttagen med elmätare i garagelängorna från 1977 börjar gå sönder. En fråga som dock har blivit en tråkig start för styrelsen fick till svar att det påstås kräva en ändring i föreningens anläggningsbeslut för att få montera in laddare för elbilar. Har ni gjort detta eller har ni kunnat runda det juridiska på något smart sätt. För vår förening skulle det kosta minst 40000 - 50000 kr, lantmäteriet kunde inte säga en exakt summa, för att bara få till ändringen i dessa papper.
Mvh Claes
Vi har resonerat på samma sätt som när vi drog in fiber (också i egen regi för 10 år sedan). Enligt ett beslut i HD kan åtgärder som dessa ses som naturlig förnyelse (då fenomenet elbilar inte fanns när anläggningsbeslutet skrevs) och alltså behövs ingen ny förrättning. Precis som fiber och internetanslutning inte fanns i mitten på 80-talet.

Kan ni undvika ny förrättning så underlättar det, och i och med att detta omfattar samtliga medlemmar ändras vare sig värde, andelstal eller andra delar i anläggningsbeslutet.

Det är också därför vi har en box med schuko. Då finns funktionen "motorvärmaruttag" kvar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av bylund »

mati skrev:
@themax
Du är väl medveten om att du har nu ännu ett argument mindre att inte skaffa elbil? Nu är det dags. ;) :)
themax, det verkar som du missade att svara på matis fråga ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

bylund skrev:
mati skrev:
@themax
Du är väl medveten om att du har nu ännu ett argument mindre att inte skaffa elbil? Nu är det dags. ;) :)
themax, det verkar som du missade att svara på matis fråga ;)
"Glömde"... ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Jocce »

themax skrev:

Eftersom vi var tidiga så låg Klimatklivet på mig för att hjälpa till att komplettera ansökan. Vi är något av ett referensprojekt även för dem men miljöbeskrivningen behöver man som förening inte lägga mycket tid på. Som företag som söker är det dock viktigare.

Vi har fått halva stödet utbetalt och får andra halvan när vi redovisar projektet (måste ske före sista december). Hela projektet går på 1.100.000 varav hälften bekostas av Klimatklivet. Som Tibor skriver i artikeln skulle det bli dyrare (någonstans runt 50.000 räknade vi ut) att byta till nya motorvärmaruttag.

Vi återanvänder all kabel som går att återanvända, men i offerten finns det "luft" att byta där det behövs.

Som anekdot kan sägas att jag påtade ihop ansökan en fredagskväll över ett glas vin, baserat på ett projekt jag läst om på nätet. Jag bara översatte det till våra förutsättningar och lade på 10 %. Det visade sig stämma rätt bra med den offert vi fick från NewEL.

Alla beviljade ansökningar finns i kalkylarket https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... 04-11.xlsx.

Låter som du fick bättre kontakt med Klimatklivet-kontaktpersoner än vad jag fick. Fick i princip ingen hjälp och fick googla mig fram till allt. Vi fick dock godkänt för de 4 stolparna vi satte upp (Totalt ca 60.000 kr varav 30.000 betalas av klimatklivet, hälften skall ha betalats ut nu och vi är i princip klara nu, smådetaljer klart, så skall slutrapportera snart).
Det där med Fredagskväll och ett glas vin känner jag igen, även om jag tror det var en Onsdag för min del ;)


Som sagt, inte meningen att låta neggo i min kommentar i artikeln, ser detta bara som ett positivt och spännande projekt :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Svenssons »

Roligt att höra om detta projekt! Kom att tänka på att schuko-uttaget även kan användas på sommaren för de med parkeringsplats och elcykel. Med en sådan här lösning så blir det ju win-win för alla (förutom möjligtvis för alla skattebetalare som får betala för bidraget men vi vinner å andra sidan på att omställningen till el går framåt och att därmed beroendet av import av olja minskar plus renare luft för alla).

Jag tror att just möjlighet att ladda bilen över natten där man bor kommer vara bland de största hindren för elbilar i framtiden. Här löser ni detta på ett galant sätt!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
eldaria
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 apr 2017 12:15

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av eldaria »

Mycket intressant, vi har precis skickat in vår ansökan för några veckor sedan.

Jag är nyfiken på hur er lösning för lastbalansering ser ut?

Vi vill exempelvis ha att lastbalanseringen ska ta hänsyn till andra laster då exempelvis vi har Ventilation, KabelTV, Undercentraler, Fiber, och existerande motorvärmaruttag som inte byts ut, m.m. till samma huvudsäkring som vår motorvärmaruttag idag är.
Sen verkar de flesta lösningar för lastbalansering vara att man väntar till en bil är klar sen börjar nästa, osv.
Vi sökte en lösning som kan fördela tillgänglig effekt på alla så att även om man inte kanske hinner få full effekt, så får man något under tiden man är inkopplad ifall det är många som laddar samtidigt.

Det vi fått är att det är svårt att få till det så som vi önskar, att tekniken inte är där o.s.v.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

eldaria skrev:
Mycket intressant, vi har precis skickat in vår ansökan för några veckor sedan.

Jag är nyfiken på hur er lösning för lastbalansering ser ut?

Vi vill exempelvis ha att lastbalanseringen ska ta hänsyn till andra laster då exempelvis vi har Ventilation, KabelTV, Undercentraler, Fiber, och existerande motorvärmaruttag som inte byts ut, m.m. till samma huvudsäkring som vår motorvärmaruttag idag är.
Sen verkar de flesta lösningar för lastbalansering vara att man väntar till en bil är klar sen börjar nästa, osv.
Vi sökte en lösning som kan fördela tillgänglig effekt på alla så att även om man inte kanske hinner få full effekt, så får man något under tiden man är inkopplad ifall det är många som laddar samtidigt.

Det vi fått är att det är svårt att få till det så som vi önskar, att tekniken inte är där o.s.v.
Vi har inte bestämt helt hur lastbalanseringen kommer se ut. Vi har en servis på 63A till varje garagegård (totalt 4 st) och de är i sin tur avsäkrade med lägre effekt trefas beroende på antal platser, 16A & 25A. Det betyder att det kan bli lite olika beroende på vad som funkar just där.

Servisen vi har dit gäller bara laddboxarna, garagebelysning, gårdsbelysning och garageöppnare. Bör räcka och bli över.

Troligtvis blir det dock "lite till alla" istället för "först till kvarn".
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Vasp »

Björn Nyland la upp nån video om nått system som delar på samma 63a säkring. Strömmen delas ut jämt mellan bilarna. När nån är klar så får de andra mer och om nån kommer och kopplar in sig så får man mindre.

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

Nu har Charge-Amps lagt ut en pressrelease om vårt projekt på MyNewsDesk också. Tyvärr ville inte Naturvårdsverket vara med (de har bestämt sig för att inte kommentera enskilda projekt de stöder) men fram till nyligen var det meningen att de också skulle uttalat sig i den här pressreleasen.

https://www.mynewsdesk.com/se/charge-am ... =send_list

Sen får man väl lida lite för att selfien tillsammans med Haloboxen blev sådär ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av LarsB »

Angående debitering så har ju varje Halo Box inbyggd energimätare, och man kan ju få dem att styras antingen via RFID tag eller från mobilen. Har inte aktiverat detta på mina ännu så vet inte exakt hur det funkar.
Vad gäller lastbalanseringen så borde väl det kunna göras genom att Halo-boxarna talar om för varje bil hur mycket de får belasta dynamiskt, och skickar ut ny info till bilen när nån mer kommer eller nån kopplar ur. Dvs styrs via mjukvara.
I dagsläget får man ringa Chargeamps om man vill ändra inställningen för strömmen men det skall gå att göra via "appen" efter sommaren enl. Anna.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

LarsB skrev:
Angående debitering så har ju varje Halo Box inbyggd energimätare, och man kan ju få dem att styras antingen via RFID tag eller från mobilen. Har inte aktiverat detta på mina ännu så vet inte exakt hur det funkar.
Vad gäller lastbalanseringen så borde väl det kunna göras genom att Halo-boxarna talar om för varje bil hur mycket de får belasta dynamiskt, och skickar ut ny info till bilen när nån mer kommer eller nån kopplar ur. Dvs styrs via mjukvara.
I dagsläget får man ringa Chargeamps om man vill ändra inställningen för strömmen men det skall gå att göra via "appen" efter sommaren enl. Anna.
Vi har inte "kopplat upp" våra ännu – arbetet med att installera dem pågår fortfarande några veckor och vi har heller inte bestämt hur uppkopplingen ska se ut (jobbar på att få vår bredbandsleverantör att sätta upp ett dedikerat wi-fi-nät). Men lastbalanseringen beror på servisen (63A) där vi har både 16A och 25A under på olika delar och olika antal parkeringsplatser.

Fördelningen inom varje "subnät" blir förmodligen dynamiskt som du skriver ovan.

Med de beräkningar vi gjort gör att de allra flesta kommer klara sig med 3,7 kW som vi installerar (baserat på svenskens genomsnittssträcka 1200 mil/år och att bilen står parkerad 95% av sin levnadstid). Om någon behöver mer finns snabbladdare i Kista.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av sweslac »

På mitt jobb så lyckades vi förhandla med Kia för att få ett bättre pris på Kia EV Soul. Kanske värt att kolla om Kia vill göra det för era medlemmar som nu kan ladda enkelt och bra!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

sweslac skrev:
På mitt jobb så lyckades vi förhandla med Kia för att få ett bättre pris på Kia EV Soul. Kanske värt att kolla om Kia vill göra det för era medlemmar som nu kan ladda enkelt och bra!
Ja, vi har faktiskt diskuterat att när projektet är klart gå ut till tillverkarna och be dem göra en riktad kampanj mot medlemmarna. Bra att veta att Kia är öppna för sådana prylar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Jerker »

Har nu också läst artikeln i Elbilen. Trevligt! Ett gott föredöme som borde visas upp för många bostadsrättsföreningar så att de inte tar fel beslut den dagen det närmar sig...
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Har nu också läst artikeln i Elbilen. Trevligt! Ett gott föredöme som borde visas upp för många bostadsrättsföreningar så att de inte tar fel beslut den dagen det närmar sig...
Jag läser ju tidningen via Ztory, så jag får själv vänta någon vecka innan jag kan läsa den. Men kul att du gillar det vi gör – jag är grymt inspirerad av er elbilsbilister, och gör vad jag kan för att fler ska få upp ögonen för att det går att börja köra elektriskt. Hade vi inte varit infernaliska långåkare hade vi också kört elektriskt redan. Men jag får nog vackert vänta på min trea (precis som du måste jag betala varenda sekin med trippelbeskattade kronor som privatperson, och då är Model S och X ouppnåeliga drömmar).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

Nu har vi äntligen gjort en första test hur det går att ladda i våra garage. När allt är klart kommer jag bjuda in fler så vi får stresstesta systemet och lastbalanseringen.

Kul att några elektroner gör mer nytta än att bara värma en fossilbil!


Bild

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar