Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av bylund »

Färja till Iran? Fast då är det nog lättare att köra via Turkiet - Iran i alla fall. Svensk försäkring gäller hela vägen till pakistanska gränsen om man tar den senare vägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Surfaren »

bylund skrev:
Svensk försäkring gäller hela vägen till pakistanska gränsen om man tar den senare vägen.
Aha! Det är därför Trygg Hansa vill ha över 50 lax per år för att försäkra Teslan. :lol:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Färja till Iran? Fast då är det nog lättare att köra via Turkiet - Iran i alla fall. Svensk försäkring gäller hela vägen till pakistanska gränsen om man tar den senare vägen.
Det är denna väg jag funderar på till Thailand... Skulle dock vilja att att kineserna fixar tåg från södra Pakistan till Kina så man slipper köra i norra Pakistan samt västra Kina.

Sverige - Danmark - Tyskland - Österrike - Slovenien - Kroatien - Bosnien - Serbien - Bulgarien - Turkiet - Iran - Pakistan - Kina - Laos - Thailand

Det får nog bli enkel väg på den resan...

Bild
http://www.mappk.com/pak-china-economic ... route-map/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av 12man »

är det inte bättre att gå norr om tibet, eller sätta bilen på tåget, detta tåg går troligen "tomt" tillbaka
http://www.bbc.com/news/business-38654176
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:
är det inte bättre att gå norr om tibet, eller sätta bilen på tåget, detta tåg går troligen "tomt" tillbaka
http://www.bbc.com/news/business-38654176
Jag vill ju köra bilen, inte transportera den. Jag vill dock undvika problemområden dit räknar jag norra Pakistan, västra Kina och större delen av Ryssland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Vasp »

Första i Nya Zeeland är i drift nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Bjelke »

Vasp skrev:
Första i Nya Zeeland är i drift nu.
Coolt, hur många bilar kan det rulla där tro?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
Vasp skrev:
Första i Nya Zeeland är i drift nu.
Coolt, hur många bilar kan det rulla där tro?
Enligt ev-sales.blogspot så såldes det 21 Model S 2015 och 24 2016.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
Vasp skrev:
Första i Nya Zeeland är i drift nu.
Coolt, hur många bilar kan det rulla där tro?
Enligt ev-sales.blogspot så såldes det 21 Model S 2015 och 24 2016.
Oj :) fler än jag trodde isf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Feddan »

Anders77 skrev:
Någon som har koll på när någon av de nya i Sverige skall börja byggas?
Ja det är jag också väldigt nyfiken på att få veta mer om!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Färja till Iran? Fast då är det nog lättare att köra via Turkiet - Iran i alla fall. Svensk försäkring gäller hela vägen till pakistanska gränsen om man tar den senare vägen.
Det är denna väg jag funderar på till Thailand... Skulle dock vilja att att kineserna fixar tåg från södra Pakistan till Kina så man slipper köra i norra Pakistan samt västra Kina.

Sverige - Danmark - Tyskland - Österrike - Slovenien - Kroatien - Bosnien - Serbien - Bulgarien - Turkiet - Iran - Pakistan - Kina - Laos - Thailand

Det får nog bli enkel väg på den resan...

Bild
http://www.mappk.com/pak-china-economic ... route-map/
Vad säger tullen om att köra in i Thailand och stanna?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:

Vad säger tullen om att köra in i Thailand och stanna?
Vill jag köra bilen i Thailand lär jag behöva betala till för den och registrera den så att skatt kan betalas varje år. För tillfälligt besök är det inget problem. Det är vanligt att bilar från Laos och Kina kör över bron i Nong Khai. På vår Tesco Lotus är oftast fullt på parkeringen med bilar från Laos.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av bylund »

Ofta behöver man en carnet de passage när man bilar utanför Europa. Det är en bankgaranti att de får betalt tull och avgifter om man inte för ut bilen ur landet. Vissa länder kräver en bankgaranti på mer än bilens värde för att tillåta tillfällig import.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Ofta behöver man en carnet de passage när man bilar utanför Europa. Det är en bankgaranti att de får betalt tull och avgifter om man inte för ut bilen ur landet. Vissa länder kräver en bankgaranti på mer än bilens värde för att tillåta tillfällig import.
Detta lär behövas för Iran och Pakistan men kanske kan man komma undan med transitavgift i alla fall för Iran. För Thailand kan det bli att jag betalar tull och importskatt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Feddan »

Feddan skrev:
Anders77 skrev:
Någon som har koll på när någon av de nya i Sverige skall börja byggas?
Ja det är jag också väldigt nyfiken på att få veta mer om!
Ingen i Ulricehamnstrakten som sett eller hört något om något Supercharger-bygge?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
Ort: Ulricehamn

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av AndersB_Hson »

Feddan skrev:
Feddan skrev:
Anders77 skrev:
Någon som har koll på när någon av de nya i Sverige skall börja byggas?
Ja det är jag också väldigt nyfiken på att få veta mer om!
Ingen i Ulricehamnstrakten som sett eller hört något om något Supercharger-bygge?
Som boende i Ulricehamn, tyvärr. Åtminstone inga bygglov sökta, inga rykten heller...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av bat »

Inte så mycket händelser på https://supercharge.info/ heller. Går hoppas på västra Danmark. Finns lite Clever/eon alternativ men en superladdare hade varit bättre.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Vasp »

När börjar de bygga i Sverige? Känns som om de måste börja snart om de ska hinna med allt. Skulle vara kul om de iår faktiskt byggde allt som är planerat.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Svenssons »

Vasp skrev:
När börjar de bygga i Sverige? Känns som om de måste börja snart om de ska hinna med allt. Skulle vara kul om de iår faktiskt byggde allt som är planerat.
Förra året öppnades första nya SuC i mitten av juli, tidigast en SuC öppnat på året var i juni 2015. Vill de har de inga som helst problem att bygga mångdubbelt fler SuC än vad som är planerade även ifall de inte börjar bygga förrän om många månader. Det är inte Tesla som bygger SuC-stationerna utan lokala entreprenörer. Tesla levererar laddarna men finns dessa så kan byggtakten vara mycket hög.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Vasp skrev:
När börjar de bygga i Sverige? Känns som om de måste börja snart om de ska hinna med allt. Skulle vara kul om de iår faktiskt byggde allt som är planerat.
Förra året öppnades första nya SuC i mitten av juli, tidigast en SuC öppnat på året var i juni 2015. Vill de har de inga som helst problem att bygga mångdubbelt fler SuC än vad som är planerade även ifall de inte börjar bygga förrän om många månader. Det är inte Tesla som bygger SuC-stationerna utan lokala entreprenörer. Tesla levererar laddarna men finns dessa så kan byggtakten vara mycket hög.
Vet inte men tror inte heller att materialet är begränsningen. De använder ju samma laddare till SC som i bilarna så de borde kunna spotta ur sig ett gäng ganska snabbt.
Så antingen är det kostnaden för installation, alltså markarbete och eldragning, som är begränsningen. Det borde handla om någon miljon eller så per site (enligt någon skum webbsida ;) ). Eller så handlar det om markägarfrågor och bygglov vilket också kan dra ut på tiden om det strular till sig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av mati »

Jag såg igår i Falkenberg att det har ritats gula streck i gräset, så som elbolagen gör när de märker ut kablar i marken. Någon ska alltså snart börja gräva vid långsidan, där bordet står. Kan man våga hoppas att den utlovade utbyggnaden påbörjas snart?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Anders77 »

mati skrev:
Jag såg igår i Falkenberg att det har ritats gula streck i gräset, så som elbolagen gör när de märker ut kablar i marken. Någon ska alltså snart börja gräva vid långsidan, där bordet står. Kan man våga hoppas att den utlovade utbyggnaden påbörjas snart?
Den borde verkligen bli utbyggd före sommaren. Ingen ide att planera den till september.

Så nu får vi hålla lite koll på den.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av Feddan »

Uddevalla/Torp är väl den värsta flaskhalsen? Den borde vara hög prio.

Fast personligen vill jag ju se Borås byggd först :P
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"

Inlägg av danni »

Jag pratade med en lokal Tesla-chef imorse. Utbyggnaden av de befintliga stationerna längs västkusten är prioriterad just nu - det måste ju till före sommaren. Det är säkert enklare att bygga ut än att bygga nytt också, med tanke på bygglov etc, och att man inte behöver reka plats och sluta fler avtal. När Uddevalla och Falkenberg byggts ut och vi fått nya i Tanum och Halmstad börjar det ju se riktigt fint ut på västkusten.

Fick även höra att plupparna är tämligen preliminära och att även om de sitter i en viss stad så är inte ens det bestämt. Den som idag sitter i Borås kan fortfarande mycket väl hamna i Ulricehamn, till exempel, handlar helt om var man hittar bra platser.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar