Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av P_EL »

Gastrogate skrev:
Jobbig när laddstationen är placerad vid en sportanläggning där parkeringen blir ganska full vid aktiviteter.
Kommer inte P100D med kolfibervinge bak?
Model S90D -16
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av beef »

P_EL skrev:
Gastrogate skrev:
Jobbig när laddstationen är placerad vid en sportanläggning där parkeringen blir ganska full vid aktiviteter.
Kommer inte P100D med kolfibervinge bak?
Valbart.
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Gastrogate »

P_EL skrev:
Gastrogate skrev:
Jobbig när laddstationen är placerad vid en sportanläggning där parkeringen blir ganska full vid aktiviteter.
Kommer inte P100D med kolfibervinge bak?
Nix, och budgeten var redan förbrukad flera gånger om när jag beställde, så jag hade inte mage att kryssa i rutan där jag får en liten plastpryl (kolfiber) för 10000 kr som ska förmånsbeskattas... :)
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av P_EL »

Gastrogate skrev:
P_EL skrev:
Gastrogate skrev:
Jobbig när laddstationen är placerad vid en sportanläggning där parkeringen blir ganska full vid aktiviteter.
Kommer inte P100D med kolfibervinge bak?
Nix, och budgeten var redan förbrukad flera gånger om när jag beställde, så jag hade inte mage att kryssa i rutan där jag får en liten plastpryl (kolfiber) för 10000 kr som ska förmånsbeskattas... :)
Klokt, jag trodde i min enfald att den ingick i priset för uppgraderingen till P-modellerna från...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Gastrogate »

bylund skrev:
Med undantaget för laddande bilar då... denna är ju tyvärr skyltad som allmän parkering.
Hade ett riktigt bra samtal idag med Mälarenergi.
De har nu satt upp ett antal snabbladdare och semisnabb runt om i stan. Bra jobbat!

Nu ska dessa trimmas in och testas! I fredags aktiverades kostnaden för att ladda också.
2kr per minut för snabbladdning. Så ser prisbilden ut initialt, men hur den ser ut i framtiden vet vi inte idag. Spännande!

Tydlig markering av platserna är att vänta, och arbetet påbörjas snart med målsättning att vara klart till sommaren.

Ser fram emot alla snabbladdare som ploppar upp överallt!
Västerås har nu:
5 st snabbladdare
20+ semisnabb
...och fler blir det!
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kilowatt »

Gastrogate skrev:
bylund skrev:
Med undantaget för laddande bilar då... denna är ju tyvärr skyltad som allmän parkering.
Hade ett riktigt bra samtal idag med Mälarenergi.
De har nu satt upp ett antal snabbladdare och semisnabb runt om i stan. Bra jobbat!

Nu ska dessa trimmas in och testas! I fredags aktiverades kostnaden för att ladda också.
2kr per minut för snabbladdning. Så ser prisbilden ut initialt, men hur den ser ut i framtiden vet vi inte idag. Spännande!

Tydlig markering av platserna är att vänta, och arbetet påbörjas snart med målsättning att vara klart till sommaren.

Ser fram emot alla snabbladdare som ploppar upp överallt!
Västerås har nu:
5 st snabbladdare
20+ semisnabb
...och fler blir det!
Jag laddade gratis utanför Klövern i helgen på type 2 och fick mycket fin prestanda! Bra där Mälarenergi!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Är inte dom laddarna inlagda på uppladdning.nu? Jag har svårt att hitta annat än några få 16A enfas shucko i centrala Västerås. Finns det fler långaamladdare/semiladdare centralt?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Dillesan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 okt 2015 21:42
Ort: Småland

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Dillesan »

När jag laddade i Ödeshög för några veckor sedan gled det upp en Audi Q7 E-tron och försökte ladda i SC - det gick inte så bra...

Enligt ägaren hade det funkat för honom tidigare att ladda i en SC? :geek:
20170328_172318.jpg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Dillesan skrev:
När jag laddade i Ödeshög för några veckor sedan gled det upp en Audi Q7 E-tron och försökte ladda i SC - det gick inte så bra...

Enligt ägaren hade det funkat för honom tidigare att ladda i en SC? :geek:
Haha, det har nog INTE funkat tidigare nej :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Dillesan skrev:
När jag laddade i Ödeshög för några veckor sedan gled det upp en Audi Q7 E-tron och försökte ladda i SC - det gick inte så bra...

Enligt ägaren hade det funkat för honom tidigare att ladda i en SC? :geek:
Haha, det har nog INTE funkat tidigare nej :lol:
Han kanske hade en Tesla innan. Det är klart, då har det funkat för honom tidigare. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Legato »

Är ni säkra på att det aldrig funkar för andra bilar typ2? Sist jag var i Ödeshög stod det en e-golf inkopplad...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
Är ni säkra på att det aldrig funkar för andra bilar typ2? Sist jag var i Ödeshög stod det en e-golf inkopplad...
Med tanke på att det inte ens fungerar för alla Tesla (eftersom det varit ett tillval tidigare), så verkar det högst osannolikt om det skulle funka för andra märken än Tesla, när det inte ens funkar för alla Tesla. Det är helt klart en mjukvaruspärr som öppnar för "rätt" bil. EGolfar, i3, Q7 dom är många som har testat SC, men ingen har mig veterligen faktiskt fått någon ström från kontakten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

Bara för att folk rent fysiskt kan stoppa in sladden i sin bil betyder det ju inte att de kan ladda. Det är ju möjligt att de inte ens märker att bilen inte får ström. De utgår ifrån att det fungerar och så kollar de inte mer. De som brukar ladda med typ2 är ju vana vid att det tar evigheter att få några procent. Säg att de stoppar in sladden och så går de in till Max eller nåt. Efter en halvtimme kommer de ut, tror att de har fått några procent i batteriet utan att kolla ordentligt, och så åker de därifrån. De har ju ingen aning att det är i själva verket DC laddare som är så brutalt supersnabba att icke-Teslor skulle få sina batterier pulveriserade om det nu hade fungerat för dem att ladda DC via typ 2.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av danni »

Helt säker på att det inte fungerar. Kontakten passar men det händer inget - det finns ingen annan elbil än Tesla som ens kan snabbladda över en sån kontakt, och som redan påpekats så måste även en Tesla identifiera sig för att verifiera att den har rätt att ladda (och eventuellt behöva betala för sig för nyare bilar).

Han hade säkert lyckats ladda på en av Teslas destinationsladdare tidigare, och trodde väl att det var saksamma. Det är det ju verkligen inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Eller så sa han bara så för att det inte skulle bli pinsamt...
Fast gissningen på att han testat på en destinationsladdare tidigare känns oxo ganska sannolik...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Monark1954 »

Verkar bli besvärligt att ladda i Örnsköldsvik när vi blir fler Teslor på vägarna. 4 av 6 platser upptagna av fosilbilar.
DSC_1145.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Tars »

Monark1954 skrev:
Verkar bli besvärligt att ladda i Örnsköldsvik när vi blir fler Teslor på vägarna. 4 av 6 platser upptagna av fosilbilar.
DSC_1145.JPG
Men seriöst?
Vad är problemet!?!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Monark1954 skrev:
Verkar bli besvärligt att ladda i Örnsköldsvik när vi blir fler Teslor på vägarna. 4 av 6 platser upptagna av fosilbilar.
DSC_1145.JPG
TM fastighetsservice, Tesla Motors :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bod »

Ring till företaget och klaga. Kan tänka mig att de gör något åt saken. Småföretag är kännsliga för godwillförlust.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av _TonyV »

HelectriC skrev:
Monark1954 skrev:
Verkar bli besvärligt att ladda i Örnsköldsvik när vi blir fler Teslor på vägarna. 4 av 6 platser upptagna av fosilbilar.
DSC_1145.JPG
TM fastighetsservice, Tesla Motors :D
Värst vad Tesla utökar sin business i olika segment..
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jensa »

Dags att sätta upp "parkering förbjuden" så alla förstår!? Inget annat, vi Teslaägare förstår ju att vi får ladda där ändå!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Jensa skrev:
Dags att sätta upp "parkering förbjuden" så alla förstår!? Inget annat, vi Teslaägare förstår ju att vi får ladda där ändå!
Fast det bör finnas en undantagsskylt för pågående laddning. Vi Teslaägare är fler än de som hänger här t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jensa »

bylund skrev:
Jensa skrev:
Dags att sätta upp "parkering förbjuden" så alla förstår!? Inget annat, vi Teslaägare förstår ju att vi får ladda där ändå!
Fast det bör finnas en undantagsskylt för pågående laddning. Vi Teslaägare är fler än de som hänger här t ex.
Ja, absolut. Men viktigt att det kommer upp skyltar så folk förstår att de inte får stå där.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Idag blev jag så sjukt förbannad! Skulle ladda på en chademo innan hemfärd från fjällen imorgon. Har inte tillräckligt för att ta mig tillbaks till närmsta SC, så MÅSTE ladda. När jag kommer till ortens enda snabbladdare, så står två elbilar, en Soul och en Model X och BEVar båda de platser som är avsedda för att ladda, dock bara en som kan ladda åt gången. Flera andra elbilar cirkulerar och det verkar som de flesta är i samma situation som mig och behöver lite kräm för att ta sig hem. Jag kör en runda och bestämmer mig för att på ett mycket osnyggt sätt köra upp på trottoaren bakom laddaren för att kunna ladda därifrån. Ingen av de två elbilarna har kabel inkopplad, så jag har fritt val så att säga. När jag väl kommit upp på den sjukt höga trottoarkanten så kommer en man mot Soulen. Han frågar om jag tänkt ladda? Ja, säger jag!! Han säger då att hela laddstolpen är ur funktion och han har ringt ansvarig firma som ska skicka en elektriker om några timmar. Detta bådar ju inte gott tänker jag. Så kommer jag på att det finns två hotell med destinationsladdare. Båda har förbehåll om användning enbart för egna gäster, men jag tänker det skadar ju inte att fråga. Och jo då, på det ena hotellet får jag gärna ladda!! Så jäkla glad man blir! Så nu ordnar det sig till slut, gött mos!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Tars »

Jensa skrev:
bylund skrev:
Jensa skrev:
Dags att sätta upp "parkering förbjuden" så alla förstår!? Inget annat, vi Teslaägare förstår ju att vi får ladda där ändå!
Fast det bör finnas en undantagsskylt för pågående laddning. Vi Teslaägare är fler än de som hänger här t ex.
Ja, absolut. Men viktigt att det kommer upp skyltar så folk förstår att de inte får stå där.
Vad kan det kosta att fixa skyltar själv och om man åker förbi där det är dåligt skyltar så skruvar man fast dessa.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar