Byta ut fossilbilen

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lineman
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 aug 2014 11:22
Ort: Ucklum

Byta ut fossilbilen

Inlägg av lineman »

Skulle behöva lite råd från några insatta.

Vi skall göra oss av med vår andrabil som är en fossilbil och har lite funderingar. Är inne på en Leaf -14 som gått 7500 mil och undrar om räckvidden kommer vara tillräcklig för våra behov. Frugan har längre än mig till jobbet så hon kommer använda Teslan :(
Jag har 9 mil tur o retur varav 3 mil på motorväg, kommer leafen klara det även på vintern? Om så är fallet kommer det då bli tvunget att ladda fullt varje dag på vintern, vilket inte känns optimalt för batteriet.
Vad ska man tänka på när man kollar på en begagnad Leaf?

Innan vi köpte Teslan så provkörde vi en I3 som är en jätterolig bil att köra men begränsningen med bara två platser bak kommer funka dåligt då båda ungarna ofta vill ha med sig kompisar hem från skolan.

E-Golfen känns inte aktuell heller då de många VW-bilar vi har på jobbet lider av väldigt mycket kvalitetsproblem (inga elbilar dock). Känns inte så tryggt med nya bilar som måste byta växellåda , kopplingar, databoxar mm efter bara ett år. Varför skulle elbilen vara annorlunda.

Min tanke är att köra en Leaf i några år (om det funkar) och sedan kanske byta till en bil med längre räckvidd som då sjunkit i pris. Känns lite mycket att lägga dryga 300k på en andrabil just nu.

Skall bli gött att slippa åka till macken :D :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byta ut fossilbilen

Inlägg av Bjelke »

9 mil i Leafen blir ingen höjdare på vintern om det är 24-batteriet, speciellt med lite motorväg.
Jag kommer inte ens 8 mil med 1,5 på motorväg, inte med värmen på iaf... Och har det snöat (eller ännu värre, moddigt) så blir det tufft tom utan värme...
Fast en från 2014 har väl värmepump och då funkar det lite bättre, men blir det riktigt kallt så blir det ändå hopplöst...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Byta ut fossilbilen

Inlägg av lator »

9 mil på vintern med 3 mil motorväg ur en Leaf 24 blir nog lite av en rysare. Kan du inte ladda på jobbet? 9 mil funkar ner till -5 grader om du håller dig under 90 km/h.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lineman
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 aug 2014 11:22
Ort: Ucklum

Re: Byta ut fossilbilen

Inlägg av lineman »

lator skrev:
9 mil på vintern med 3 mil motorväg ur en Leaf 24 blir nog lite av en rysare. Kan du inte ladda på jobbet? 9 mil funkar ner till -5 grader om du håller dig under 90 km/h.
Kan tyvärr inte ladda på jobbet.
Guld värt med förstahandsuppgifter.

Frågan är vad alternativet skulle vara. Om det skulle bli så illa att det bara är att slanta upp, vill verkligen bli fri från fossilbränslet.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Byta ut fossilbilen

Inlägg av Limbster »

Du kan leasa en 30 kwh leaf i två år.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Byta ut fossilbilen

Inlägg av _TonyV »

Limbster skrev:
Du kan leasa en 30 kwh leaf i två år.
Inte för tillfället. kanske kommer ny leasing sväng, ingen vet just nu bara.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Byta ut fossilbilen

Inlägg av big-olle »

Jag har haft min leaf 24kW i snart 2 år. Med värmepump.

På sommaren kommer jag 15 mil, på vintern ca 12.
Pendlar dagligen till jobbet som är 7 mil ToR.
Mest landsväg 80 km/h, men även 100 väg (ligger oftast i 105-110).
Motorvägen är det som slukar mest batteri.

Jag tror inte att 9 mil blir ett problem för dig. I värsta fall får du minska hastigheten till 100 på motorvägen under vintern.
Nu bor jag visserligen i Skåne och vintern är mildare hos oss.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Byta ut fossilbilen

Inlägg av evilirish »

Om du vill kunna köra fram och tillbaka utan att bry dig även på vintern så behöver du en 30kWh.

Jag kör en själv, 10 mil ToR varav ca 8 är motorväg och har som sämst kommit hem med ca 10% kvar, standard runt 20+ med bra väder.
Har alltid värmen på auto och kör i hastighet+moms om trafiken tillåter (följer ytterfilen). Går ju normalt lite långsammare på vintern..
Har ställt laddning på timer varje natt till vardag så den är färdigladdad en stund innan jag kör till jobbet. Påverkar mer än jag trodde, batterierna är lagom uppvärmda gissar jag på.

Till skillnad från Tesla så betyder inte 100% på displayen fullt batteri i en Leaf. Den är cappad både i botten och på topp, så ladda fullt varje natt gör ingen nämnvärd skada. Man ska dock inte låta den stå för länge helt full-laddad om jag förstått det hela rätt.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Byta ut fossilbilen

Inlägg av Vasp »

Nya Soulen kanske kunde var nått. De ökade de användbara KWh från 27kwh till 30kwh men den blev även mer energieffektiv. så den ska komma sisådär 22% länge än förut. Lika långt som Leaf 30kwh verkar det som. Och den är en väldigt praktiskt bil. Den ska ta sig 18 mil på den sydkoreanska körcykeln som är väldigt lik EPA.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Byta ut fossilbilen

Inlägg av Kalle »

Morsan har en leaf 24 som hon pendlar 8 mil med tor 4 är på motorväg.
(Dalarö till kungsholmen)
Funkar fint de
(Hon parkerar i hamnen utan ladmojlighet när hon är "hemma", men hon kanladda på jobbet istellet, så de är lite omvänt)
Skriv svar