förmånsvärde model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av danni »

Det är 360 kr + 22 kr per gram över 111 * 2,37 (bränslefaktor för diesel) + 250 (miljötillägg för diesel). Så 360 + (122 - 111) * 22 * 2,37 + 250 = 1183,54 kr per år om man räknar med CO2-utsläpp på 122 gram. Mer om detta här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... s-storlek/

För Teslan är det 360 kr per år, reducerat till 0 kr de första fem åren.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Smutt »

Vad jobbigt det kommer bli den dag man måste betala 360kr år :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
Vad jobbigt det kommer bli den dag man måste betala 360kr år :D
Ja då säljer man den direkt! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av mati »

Ja, då brast hela glädjekakylen. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Ja, då brast hela glädjekakylen. :lol:
Hehe jäkla (ilands)-problem man lever med alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Daoops »

Är det någon som listat ut hur det fungerar med samtliga saker man kan lägga på i efterhand och hur det påverkar förmånsvärdet? Tex:

Q:Laddsladdar och extra laddare (16kW som inte längre går att lägga till men finns ju demobilar)
A: skall inte påverka förmånsvärdet(?)

Q: vinterdäck
A: prorateas på hur mycket du kör i tjänsten vs privat (?)

Q: Autopilot (basic och full)?
A: ?

Q: övrigt?

Verkar ju lockande att köpa en så strippad bil som möjligt och lägga på så mycket som möjligt nån månad senare (även om AP kostar lite mer senare)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av bylund »

Daoops skrev:
Q: Autopilot (basic och full)?
A: ?
Man behöver inte betala förmånsskatt förrän det har levererats. Jag är inte säker på vad som gäller vid delleverans.
Daoops skrev:
Verkar ju lockande att köpa en så strippad bil som möjligt och lägga på så mycket som möjligt nån månad senare (även om AP kostar lite mer senare)
Ja, då slipper man ju de månaderna, men förmånsvärdet blir väl högre senare, om man köper extrautrustningen till högre pris? Om man inte gör på det sättet för att det är lättare att fuska då.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Daoops »

bylund skrev:
Daoops skrev:
Q: Autopilot (basic och full)?
A: ?
Man behöver inte betala förmånsskatt förrän det har levererats. Jag är inte säker på vad som gäller vid delleverans.
Daoops skrev:
Verkar ju lockande att köpa en så strippad bil som möjligt och lägga på så mycket som möjligt nån månad senare (även om AP kostar lite mer senare)
Ja, då slipper man ju de månaderna, men förmånsvärdet blir väl högre senare, om man köper extrautrustningen till högre pris? Om man inte gör på det sättet för att det är lättare att fuska då.
Ok så det klassas som fusk? Fast det är inte fusk förens nån kommer på dig har jag hört
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av vigge50 »

Lade till lite fler bilar för att jämföra elbilar med vanliga bilar även i de lägre prisklasserna, BMW i3 och Hyundai Ioniq verkar kunna vara riktigt bra bilar för leasing om de är tillräckliga. Ska dock poängteras att jag inte hittar service kostnader för Ioniq och att jag har samma kostnad för försäkring på alla bilar, här har Tesla en klar nackdel verkar det som. Samma sak med restvärde, detta varierar så klart mellan bilarna men jag har ingen aning hur de håller sig mot varandra.
Förmånsvärde.png
Längst ner har jag räknat hur mycket dyrare det skulle bli för företaget om man är villig att gå ner i lön efter skatt motsvarande de som man sparar på Teslan. BMW 520d sedan blir något billigare men 520d touring blir betydligt dyrare. Här sticker BMW i3 och Hyundai Ioniq verkligen ut.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av vigge50 »

Hur hårda brukar arbetsgivare vara när det kommer till basbelopp?
Min pappa kollar nu på en Audi A6 allroad quattro och när jag försöker visa att de inte skilljer så mycket i pengar för företaget så säger han att Model S kostar alldeles för mycket då det är utanför basbeloppet(antar 10 basbelopp men vet ej). Vad tror ni, kan en arbetsgivare se mellan fingrarna angående basbelopp om totala kostnader blir ungefär de samma eller brukar de på medelstora företag vara stenhårda med det?
IMG_0840.PNG
Det skilljer 46 177 kr per år för företaget enligt dokumentet men då pappa får bränslet betalt så är det ungefär 15 000 kr skillnad och sen så får pappa betala ganska mycket mindre i inkomstskatt på förmånsvärdet vilket skulle kunna dras av på pappas lön. Detta gör att kostnaderna blir ungefär de samma, tror ni ett företag kan se över basbeloppet om totalkostnaden blir ungefär det samma eller brukar de vara väldigt hårda med basbelopp?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Smutt »

Beror på hur duktig pappa är :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Jensa »

För att komma vidare i miljötänket hos "vanligt" folk så måste vi komma ifrån 7,5 pbb! Företag måste räkna på den totala kostnaden för att driva bilen. Detta är det vanliga argumentet man alltid hör, "nej, elbil funkar inte, den är för dyr...)

Jämför det med ett hus som är nytt och väl isolerat att uppvärmningskostnaderna är försumbara, jämfört med ett gammalt hus på direktel. Räknar man på det över tid ser man en helt annan siffra än priset på huset idag!
2016 Model S 75
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Basunen »

Jensa skrev:
För att komma vidare i miljötänket hos "vanligt" folk så måste vi komma ifrån 7,5 pbb! Företag måste räkna på den totala kostnaden för att driva bilen. Detta är det vanliga argumentet man alltid hör, "nej, elbil funkar inte, den är för dyr...)

Jämför det med ett hus som är nytt och väl isolerat att uppvärmningskostnaderna är försumbara, jämfört med ett gammalt hus på direktel. Räknar man på det över tid ser man en helt annan siffra än priset på huset idag!
Yes, 7,5 pbb och även vanan att byta bil var tredje år. Fossilens nackdelar är borta och du kan köra en elbil några år till. Bör ge en annan kalkyl.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Hur hårda brukar arbetsgivare vara när det kommer till basbelopp?
Min pappa kollar nu på en Audi A6 allroad quattro och när jag försöker visa att de inte skilljer så mycket i pengar för företaget så säger han att Model S kostar alldeles för mycket då det är utanför basbeloppet(antar 10 basbelopp men vet ej). Vad tror ni, kan en arbetsgivare se mellan fingrarna angående basbelopp om totala kostnader blir ungefär de samma eller brukar de på medelstora företag vara stenhårda med det?
IMG_0840.PNG
Det skilljer 46 177 kr per år för företaget enligt dokumentet men då pappa får bränslet betalt så är det ungefär 15 000 kr skillnad och sen så får pappa betala ganska mycket mindre i inkomstskatt på förmånsvärdet vilket skulle kunna dras av på pappas lön. Detta gör att kostnaderna blir ungefär de samma, tror ni ett företag kan se över basbeloppet om totalkostnaden blir ungefär det samma eller brukar de vara väldigt hårda med basbelopp?
Vad menar du med att han får betala mindre skatt på förmånsvärdet, mindre än vad?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Hur hårda brukar arbetsgivare vara när det kommer till basbelopp?
Min pappa kollar nu på en Audi A6 allroad quattro och när jag försöker visa att de inte skilljer så mycket i pengar för företaget så säger han att Model S kostar alldeles för mycket då det är utanför basbeloppet(antar 10 basbelopp men vet ej). Vad tror ni, kan en arbetsgivare se mellan fingrarna angående basbelopp om totala kostnader blir ungefär de samma eller brukar de på medelstora företag vara stenhårda med det?
IMG_0840.PNG
Det skilljer 46 177 kr per år för företaget enligt dokumentet men då pappa får bränslet betalt så är det ungefär 15 000 kr skillnad och sen så får pappa betala ganska mycket mindre i inkomstskatt på förmånsvärdet vilket skulle kunna dras av på pappas lön. Detta gör att kostnaderna blir ungefär de samma, tror ni ett företag kan se över basbeloppet om totalkostnaden blir ungefär det samma eller brukar de vara väldigt hårda med basbelopp?
Vad menar du med att han får betala mindre skatt på förmånsvärdet, mindre än vad?
Om du kollar på "inkomskatt på förmån" så är den 23100 kr/år för Model S och 42050 kr/år för Audin.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av vigge50 »

En fråga, när man säger att man max får köpa för 10 basbelopp tex, syftar man då på priset man får vid köpet vilket kan vara tillfälliga rabatter eller syftar man på de priset som Skatteverket har registrerat för bilen?
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Daoops »

vigge50 skrev:
En fråga, när man säger att man max får köpa för 10 basbelopp tex, syftar man då på priset man får vid köpet vilket kan vara tillfälliga rabatter eller syftar man på de priset som Skatteverket har registrerat för bilen?
Menar du företagets policy när du säger "man"? Isåfall misstänker jag att dom har regler för vad bilen får kosta ifall du säger upp dig eller ifall andrahandsvärdet går under isen, alltså priset för bilen men lulllull och inte vad skatteverket tycker den kostar.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av gellerstam »

vigge50 skrev:
En fråga, när man säger att man max får köpa för 10 basbelopp tex, syftar man då på priset man får vid köpet vilket kan vara tillfälliga rabatter eller syftar man på de priset som Skatteverket har registrerat för bilen?
Min bror har haft sådana knasiga regler på några jobb.... Och då har det alltid varit nettopriset man menat. Alltså priset man betalar för bilen efter alla rabatter och ramavtal.
Tesla Model Y
Skriv svar