60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Moderator: Redaktion
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Laddade min S60D från 13km till 331km på ca 53 minuter.
Såg att jag borde få ca 380km om jag uppgraderar till 75kwh.
Hur lång tid tar det ungefär att ladda från 330 till 380km om jag uppgraderar till 75kwh?
Såg att jag borde få ca 380km om jag uppgraderar till 75kwh.
Hur lång tid tar det ungefär att ladda från 330 till 380km om jag uppgraderar till 75kwh?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Skumt, jag laddade i Arboga från 0km till 294km(fullt) i min X60D på 38min. Då var allt uppvärmt och klart såklart. Det blir 98kW, men appen sa 106kW när den toppade och precis på slutet var den nere i 54kW. Undrar vad man skulle få för fart sista biten?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
De sista procenten tar ganska lång tid, kommer inte ihåg exakt men 30min kanske?Zalman3 skrev:Laddade min S60D från 13km till 331km på ca 53 minuter.
Såg att jag borde få ca 380km om jag uppgraderar till 75kwh.
Hur lång tid tar det ungefär att ladda från 330 till 380km om jag uppgraderar till 75kwh?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Räkna med att de sista procenten mest hjälper till på första etappen. Så länge man tar sig till nästa SuC är det inte värt att ladda dem.
Enligt mig argument för att uppgradera:
Jag uppgraderade primärt för andrahandsvärdet och lite för att kunna hoppa en SuC på en tripp vi gör relativt ofta.
I daglig körning får man endast 1,2 mil extra (laddat till 90% om man tidigare laddat till 100%)
Enligt mig argument för att uppgradera:
- Andrahandsvärdet
- Man åker ofta en sträcka på 30 mil t.ex. till en stuga där 60 är precis för lite och man vill slippa en laddning
- Man har en tendens att köra lite för fort och kan tänka sig ladda längre (djFabbe )
Jag uppgraderade primärt för andrahandsvärdet och lite för att kunna hoppa en SuC på en tripp vi gör relativt ofta.
I daglig körning får man endast 1,2 mil extra (laddat till 90% om man tidigare laddat till 100%)
Senast redigerad av chpaulin, redigerad totalt 1 gånger.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Andrahandsvärde är väl tveksamt om det påverkas? Om det alltid går att uppdatera så kan ju vem som helst göra det senare.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Risk att många blir besvikna efter uppgradering, de sista procenten tar ju ohemult lång tid att ladda när man är på resande fot. Laddar aldrig min 70D till mer än 80-90% till vardags. Laddar dock ibland fullt strax före långresor, men har slutat med det då det inte behövs. Kostnaden är ju inte så stor längre, men 23 papp är 23 papp för nåt som mest är "feelgood".
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Om man utgår att alla har samma koll som oss på forumet så men det tror jag inte på. Sen vet man inte vad Tesla kommer ta för uppgraderingen längre fram heller.LarsL skrev:Andrahandsvärde är väl tveksamt om det påverkas? Om det alltid går att uppdatera så kan ju vem som helst göra det senare.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
För 23k skulle jag lätt uppgradera. För mig skulle det innbära att jag kan skippa Jung på väg hem på den resa jag gör oftast. Troligen skulle jag kunna skippa Jung på nedresan också då barnen oftast tar dryga timmen på sig i Arboga och jag kommer dit med drygt 10mil i batteriet, med en 75a skulle jag komma dit med nästan 15mil.
Jag har ju dock en X, där det är kostar 78k
Jag har ju dock en X, där det är kostar 78k
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Räckviddsökning i all ära men ökad laddhastighet vid SC är betydlig viktigare. Större yta ger betydligt högre laddhastighet, redan 60 klarar avståndet mellan SC. Så det är på långresor som man blir extra glad med större batteriyta, när man laddar hemma så spelar det ingen roll då man bara måste nå närmsta SC om man skall på långresa och skall man köra lokalt så brukar sällan räckvidden vara ett problem.Gustafsson skrev:Risk att många blir besvikna efter uppgradering, de sista procenten tar ju ohemult lång tid att ladda när man är på resande fot. Laddar aldrig min 70D till mer än 80-90% till vardags. Laddar dock ibland fullt strax före långresor, men har slutat med det då det inte behövs. Kostnaden är ju inte så stor längre, men 23 papp är 23 papp för nåt som mest är "feelgood".
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Hur skulle laddhastigheten kunna öka ? Det är ju samma batteri som innan. Jag tror nog att det för de flesta kommer att gå lite långsammare eftersom man kommer till SC med mer kvar i batteriet och gärna laddar i mer än man kunde tidigare "för säkerhets skull". Den laddningen är ganska seg.Top12 skrev:Räckviddsökning i all ära men ökad laddhastighet vid SC är betydlig viktigare. Större yta ger betydligt högre laddhastighet, redan 60 klarar avståndet mellan SC. Så det är på långresor som man blir extra glad med större batteriyta, när man laddar hemma så spelar det ingen roll då man bara måste nå närmsta SC om man skall på långresa och skall man köra lokalt så brukar sällan räckvidden vara ett problem.Gustafsson skrev:Risk att många blir besvikna efter uppgradering, de sista procenten tar ju ohemult lång tid att ladda när man är på resande fot. Laddar aldrig min 70D till mer än 80-90% till vardags. Laddar dock ibland fullt strax före långresor, men har slutat med det då det inte behövs. Kostnaden är ju inte så stor längre, men 23 papp är 23 papp för nåt som mest är "feelgood".
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Du har en liten poäng faktiskt, men kommer man till (första) SuC med högre SOC går den laddningen snabbare även om själva laddhastigheten är lägre. Dvs man kommer alltid bli klar fortare om man har mer range när man kommer dit.Gustafsson skrev:Hur skulle laddhastigheten kunna öka ? Det är ju samma batteri som innan. Jag tror nog att det för de flesta kommer att gå lite långsammare eftersom man kommer till SC med mer kvar i batteriet och gärna laddar i mer än man kunde tidigare "för säkerhets skull". Den laddningen är ganska seg.
Dock en frihetskänsla på nåt konstigt vis med 60. Nån har bestämt och man laddar till max och drar. Jag gillade det. Konstigt nog.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Är ju nåt man aldrig märker till vardags och aldrig på långresa, förutom de få ggr man startar med 100%. Då kommer man några mil längre första etappen.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Största fördelen för mig är att jag nu kan göra flera av mina tur och retur resor utan att behöva ladda utanför hemmet med 75 kWh batteriet.
Samt dom få gånger man är på långresa och får för sig att åka utanför dom laddnätverk som finns så finns ändå en lite större buffert nu efter mjukvaruupplåsningen.
Samt dom få gånger man är på långresa och får för sig att åka utanför dom laddnätverk som finns så finns ändå en lite större buffert nu efter mjukvaruupplåsningen.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Ja det är ju väldigt beroende av hur man bor hur intressant den här uppgraderingen är, jag har suc i tre väderstreck och åker aldrig norrut så jag står nog överPro-Z skrev:Största fördelen för mig är att jag nu kan göra flera av mina tur och retur resor utan att behöva ladda utanför hemmet med 75 kWh batteriet.
Samt dom få gånger man är på långresa och får för sig att åka utanför dom laddnätverk som finns så finns ändå en lite större buffert nu efter mjukvaruupplåsningen.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Ja, och om den planerade utbyggnaden realiseras blir behovet helt klart ännu lägre.Smutt skrev:Ja det är ju väldigt beroende av hur man bor hur intressant den här uppgraderingen är, jag har suc i tre väderstreck och åker aldrig norrut så jag står nog överPro-Z skrev:Största fördelen för mig är att jag nu kan göra flera av mina tur och retur resor utan att behöva ladda utanför hemmet med 75 kWh batteriet.
Samt dom få gånger man är på långresa och får för sig att åka utanför dom laddnätverk som finns så finns ändå en lite större buffert nu efter mjukvaruupplåsningen.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Snowdiver87
- Teslaägare
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 10 dec 2020 15:43
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Hittade en trevlig 60D på blocket.
Vet någon om man fortfarande kan uppgradera till 75 kWh?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... i/93467290
Ok intryck på bilderna dock lite dyr kanske.
Vet någon om det även gick/går att "uncorka" 60 KWh batteriet likt 75KWh varianten?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Mark
Vet någon om man fortfarande kan uppgradera till 75 kWh?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... i/93467290
Ok intryck på bilderna dock lite dyr kanske.
Vet någon om det även gick/går att "uncorka" 60 KWh batteriet likt 75KWh varianten?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Mark
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Enligt vissa går det att låsa upp till 75 på SC enligt andra inte så svårt att säga utan att prova självSnowdiver87 skrev:Hittade en trevlig 60D på blocket.
Vet någon om man fortfarande kan uppgradera till 75 kWh?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... i/93467290
Ok intryck på bilderna dock lite dyr kanske.
Vet någon om det även gick/går att "uncorka" 60 KWh batteriet likt 75KWh varianten?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Mark
Nej uncork kan man bara göra på 75 så förutsättningen är att låsa upp batteriet först
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Fint med silver och jag gillar verkligen 60-modellen och vetskapen om att den aldrig laddats fullt. Personligen tycker jag dock den är minst 100 kkr för dyr.Snowdiver87 skrev:Hittade en trevlig 60D på blocket.
Vet någon om man fortfarande kan uppgradera till 75 kWh?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... i/93467290
Ok intryck på bilderna dock lite dyr kanske.
Vet någon om det även gick/går att "uncorka" 60 KWh batteriet likt 75KWh varianten?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Mark
Gällande uppgradering så håller jag med föregående talare, väldigt oklart om det fortfarande går att göra. Det känns som det är upp till SC/advisor.
På min X60 gjorde jag uppgradering mest för att få Performance boosten faktiskt. Den gjordes i samband med uppgraderingen, men jag är tveksam till att man fortfarande gör det gratis (om man nu får till en uppgradering).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Ser fin ut, Tänk på att den inte har AP aktiverat. Det handlaren skriver om "adaptiv farthållare" stämmer alltså inte. För att ha AP aktive ska där vara fler val i AP-menyn. Denna har bara säkerhetsfunktionerna.Snowdiver87 skrev:Hittade en trevlig 60D på blocket.
Vet någon om man fortfarande kan uppgradera till 75 kWh?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... i/93467290
Ok intryck på bilderna dock lite dyr kanske.
Vet någon om det även gick/går att "uncorka" 60 KWh batteriet likt 75KWh varianten?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Mark
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
.. och AP går inte att aktivera via Tesla längre. Antagligen för att de inte är kompisar med Mobileye längre.
Model Y LR AWD 2022
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Även helljusautomatik är kopplat till AP.
Jag uppgraderade AP1 och 60->75. Du kan se om det går i app och menysystemet i bilen.
Att inte kunna uppgradera till AP1 sänker värdet betydligt. Jag tycker AP1 fungerar utmärkt. Man inser när linjerna är otydliga.
Jag uppgraderade AP1 och 60->75. Du kan se om det går i app och menysystemet i bilen.
Att inte kunna uppgradera till AP1 sänker värdet betydligt. Jag tycker AP1 fungerar utmärkt. Man inser när linjerna är otydliga.
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Jag var spekulant på en 60 för ett tag sedan, jag bad ägaren att ringa Tesla och kolla om det gick att köpa 75 för det finns inte kvar i appen/hemsidan att köpa men svaret var nej.
Det kan säkert komma i framtiden igen men just nu är det nog kört.
Det kan säkert komma i framtiden igen men just nu är det nog kört.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Själv blivit nekad AP1 uppgradering av AP1 hårdvarubil, trots att Trosta muntligt bekräftat att det var möjligt. Sanslöst, det är ju gratis pengar? 33300kr för AP1 unlock samt runt 25-28k för 60-75kWh.LasseTM skrev:Jag var spekulant på en 60 för ett tag sedan, jag bad ägaren att ringa Tesla och kolla om det gick att köpa 75 för det finns inte kvar i appen/hemsidan att köpa men svaret var nej.
Det kan säkert komma i framtiden igen men just nu är det nog kört.
- Snowdiver87
- Teslaägare
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 10 dec 2020 15:43
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Tack för all hjälp. Handlaren spanade även med Tesla och fick samma info. Ej längre möjligt att låsa upp till 75KWh samt ej längre möjligt att "uncorka" 75D. Tack för info angående att man inte kan låsa upp AP1 längre. Ett stort tack till er alla för er hjälp.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Att köpa begagnad tesla blir med dessa två grejer ännu knepigare. Gäller verkligen att hålla tungan rätt och inte bli pålurad en bil i tron att det går att uppgradera eller lägga till.
Knepigt agerande av tesla. Men det öppnar kanske upp möjligheter för tredjepartslösningar.
Knepigt agerande av tesla. Men det öppnar kanske upp möjligheter för tredjepartslösningar.
Model Y LR.
Model S70D