Tåg och dess energiförbrukning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inlägg av Bjelke »

Strax utanför Ockelbo har dom ett gammalt smalspårigt tåg som kör några km, tror det tom att det är koldrivet :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inlägg av mati »

Torkel skrev:
Men det är ju så mysigt att ta tåget!

Till Lidköping går det iaf lika fort som att köra bil... Om man tar någon av de 6 avgångarna på vardagar... och det inte är någon försening... och om man vill till Lidköpings resecentrum från Göteborgs central. :)
Ja, jag vet. Jättemysigt. Sambon tvingades åka med just Kinnekulletåget under en tid när hon jobbade i Göteborg. Det var rena helvetet. En gång hade de inte tömt toaletterna och helt enkelt låst dörren så att dasset inte gick att använda. Och så går tågjäveln bara i 50 km/h. 3 timmar utan toalett med en orolig mage. Trevligt. En annan gång fungerade inte värmen och det var typ -10 grader ute. Och inne. Mysigt.
Sen ändrades tidtabellen så att tåget gick 17:05 från Göteborg. Alltså noll chans för en människa med vanliga arbetstider att hinna med tåget såvida man inte jobbar på centralstationen. Då började hon veckopendla. :x
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?
Jag har Kustpilen som granne ca 20 meter från huset:

http://www.jarnvag.net/vagnguide/y2

http://www.jarnvag.net/banguide/linkoping-kalmar
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inlägg av Anders77 »

Verdi skrev:
Anders77 skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.
Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D

Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.

Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.

Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?

Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....
Ja redan befintliga bilar som rullar på vägarna idag blir beskattade.

Läs om det här. http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... s-av-alla/

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inlägg av hanty »

Verdi skrev:
Anders77 skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.
Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D

Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.

Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.

Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?

Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....
Det pågår ju två parallella diskussioner i tråden men vill bara kommentera ovanstående:
Det torde vara uppenbart för de flesta att höjtinköpspriset på fosilbilarna och sänkt på supermiljöbilar styr inköp mot dessa (se på Norge). Elbilar har ju redan mycket lägre rörliga driftskostnader. En Tesla Model S 75 kostar idag ungefär lika mycket som Volvo XC60/BMW520 eller motsvarande som tjänstebil över 3 år ( ca3000 mil årligen) om man beaktar brutto/ nettokostnader. Varför leasas dessa fossiler fortfarande i stor utsträckning som tjänstebilar när det finns bättre alternativ? Inköpspriset torde vara en avgörande faktor. Andra faktorer som bristfällig ladinfrastruktur för lägenhetsboende, fördommar/okunskap om elbilar spelar förstås in.
Varför lägger regeringen då ett förslag med en fördelningsprofil motsatt deras vanliga politik ( jag tror inte socialdemokrater är så korkade att dom inte inser det orimliga i att belasta ägare till gamla bilar med en extra skatt)?
Svaret torde vara industripolitik enligt devisen från Gyllenhammars tid " det som är bra för Volvo är bra för Sverige". Tack vare Volvo (och tidigare Saab) har vi ingen "straffskatt" på bilar (jämför med Danmark och Norge ca 200%- Norges exceptionella subventioner av elbilar härrör ju från den tiden då man där försökte få igång en elbilsproduktion, Danmark trappar ju redan ner sin skattesubvention av elbilar av budgetskäl).
Vidare är våra tjänstebilsregler designade efter Volvos modellutbud med lyxbilstillägg strax över priset på Volvos volymmodeller i tjänstebilssegmentet, man lyckas tom göra miljömontret Volvo XC90 hybrid hyfsat förmånlig som tjänstebil. Att Tesla är så extremt förmånlig som tjänstebil är nog bara en "olycklig omständighet" som lagstiftarna inte lyckats "åtgärda". Skulle många fler välja Tesla framför Volvo som tjänstebil funnes nog en risk för kreativa lagförslag ( likt Tyskland som begränsade miljöbilssubventionen till strax under Teslas billigaste modell - Teslas motdrag var ju S60)
Vi lär således inte få några vettiga elbilsincitament innan Volvo kommit på banan.
Är det så smart? Kina avancerar snabbt på den inhemska elbilsmarknaden, tillverkar även så billiga solel utrustning att EU infört importreglering för att skydda inhems produktion. Västeuropa riskerar ett hamna på efterkälken! Sätt tummen i ögat på Volvo med bra elbilssubventionen och tvinga dem att skynda på elbilsitvecklingen innan det är försent!
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Anders77 skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.
Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D

Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.

Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.

Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?

Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....
Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.

Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.

Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Låna pengar till en leasing? Vad menar du? Själva vitsen med en leasing är ju att man inte behöver låna pengar. Iaf inte privatleasing som är utan kontantinsats. Däremot görs en kreditkontroll för att se om du har råd med månadskostnaden.

Privatleasing är ett system som kommer att ge möjlighet för många fler att ha nya bilar och det kommer att underlätta för elbilsomställningen då det kommer ut fler nya bilar på marknaden.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inlägg av Anders77 »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.

Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Låna pengar till en leasing? Vad menar du? Själva vitsen med en leasing är ju att man inte behöver låna pengar. Iaf inte privatleasing som är utan kontantinsats. Däremot görs en kreditkontroll för att se om du har råd med månadskostnaden.

Privatleasing är ett system som kommer att ge möjlighet för många fler att ha nya bilar och det kommer att underlätta för elbilsomställningen då det kommer ut fler nya bilar på marknaden.
Håller med helt där.
Privatleasing kommer påskynda omställningen.

Kontantinsats vid gamla privatlån/köp för privatpersoner har varit ett problem.



X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.

Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Låna pengar till en leasing? Vad menar du? Själva vitsen med en leasing är ju att man inte behöver låna pengar. Iaf inte privatleasing som är utan kontantinsats. Däremot görs en kreditkontroll för att se om du har råd med månadskostnaden.

Privatleasing är ett system som kommer att ge möjlighet för många fler att ha nya bilar och det kommer att underlätta för elbilsomställningen då det kommer ut fler nya bilar på marknaden.
Du måste ha kreditvärdigthet för att privatleasa. Jag har dessutom ett belopp som jag "betalar ränta på". Skulle räntan dra iväg uppåt skulle min leasingavgift gå upp.

Jag fick nämligen skit när jag glömde detaljen att "alla" inte kan ta en privatleasing. De med betalningsanmärkningar är körda tex.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.

Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Låna pengar till en leasing? Vad menar du? Själva vitsen med en leasing är ju att man inte behöver låna pengar. Iaf inte privatleasing som är utan kontantinsats. Däremot görs en kreditkontroll för att se om du har råd med månadskostnaden.

Privatleasing är ett system som kommer att ge möjlighet för många fler att ha nya bilar och det kommer att underlätta för elbilsomställningen då det kommer ut fler nya bilar på marknaden.
Du måste ha kreditvärdigthet för att privatleasa. Jag har dessutom ett belopp som jag "betalar ränta på". Skulle räntan dra iväg uppåt skulle min leasingavgift gå upp.

Jag fick nämligen skit när jag glömde detaljen att "alla" inte kan ta en privatleasing. De med betalningsanmärkningar är körda tex.
Absolut! Det finns fortfarande de som inte kommer att kunna privatleasa bil heller eftersom de har betalningsanmärkningar eller för dåligt ekonomiskt utrymme. Men det har öppnat för fler. För mig var det ett sätt att skaffa en elbil direkt. Jag hade då inte lagt undan pengar till en kontantinsats, så det hade tagit mig ytterligare ett par år. Nu lägger jag undan pengar så jag har till ett Tesla3-köp, men nu har jag börjat svänga och funderar på om jag trots allt ska leasa min första Tesla, för efter ytterligare 3-4 år kommer det att finnas massor av intressanta elbilar att välja på, förutom europeiska alternativ kanske också en Tesla X...
Skriv svar