S02E16: Elbilsmyter!

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Elbilsmyter!

I detta avsnitt:
Det florerar många föreställningar kring hur elbilar fungerar, hur de tillverkas, laddas och om de egentligen är så miljövänliga som förespråkarna förordar? Till och med som inbiten elbilsnerd kan det vara svårt att navigera i informationen där ute. Därför har vi bjudit in Tesla Club Swedens president Tibor Blomhäll som hjälper oss räta ut frågetecknen. Tillsammans med Tibor listar vi de 13 vanligaste elbilsmyterna och slår hål på fördomarna. Dessutom har Anders glömt tvätta bilen, och Fabian snålar ur när han tvättar sin Tesla.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av thomas76 »

Jättebra och intressant avsnitt! När det gäller batteriet och dess degradering så pratade podden Talking Tesla i ett avsnitt om taxiförtaget Tesloop i Califonien , dom kör långa sträckor med sina Teslor och deras äldsta Model S hade kört så långt som 200,000miles vilket är ca 32000mil och då bara tappat 6%
Hittade en länk om det.

https://cleantechnica.com/2016/09/30/te ... gradation/
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Teslaspolen »

thomas76 skrev:
Jättebra och intressant avsnitt! När det gäller batteriet och dess degradering så pratade podden Talking Tesla i ett avsnitt om taxiförtaget Tesloop i Califonien , dom kör långa sträckor med sina Teslor och deras äldsta Model S hade kört så långt som 200,000miles vilket är ca 32000mil och då bara tappat 6%
Hittade en länk om det.

https://cleantechnica.com/2016/09/30/te ... gradation/
Och då är det dessutom kört i hett klimat och superchargat till en stor del.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

https://teslanomics.co/what-is-the-life ... l-it-last/

Intressant statistik och snack runt batterilivslängd.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
https://teslanomics.co/what-is-the-life ... l-it-last/

Intressant statistik och snack runt batterilivslängd.
Japp:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=8300
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Anders77 »

Gällande Canada testet på Leaf bilarna. Leaf har väl luftkylda batterier om jag minns rätt.

Tesla samt några fler har vätskekylda vilket skall vara bättre i kyla om jag minns rätt.
Så vore kul med en undersökning på Tesla bilar eller liknande batterier.

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Torkel »

Håller på att lyssna mig igenom ännu ett helskönt program.

Lite reflektion kring myter dock. Ofta besvaras kritik om elbilar med "men asså, fossilbilar är ju dåliga också". Ett typexempel är räckvidd vintertid. Ni lyckas delvis undvika den fällan i avsnittet. Grymt jobbat!

Men kan man inte ändå vara rak och erkänna att elbilar har tre tydliga svagheter idag:

1. De tar tid att "tanka". (Man måste anpassa sin körstil och sitt tankesätt jämfört med fossilbilar).

2. De har begränsad räckvidd. (Batterier har helt enkelt låg energitäthet jämfört med fossila bränslen. Även Teslor påverkas av detta trots stora batterier)

3. De kostar mycket pengar. Trots subventioner och billigare drift är dagens elbilar betydligt dyrare än motsvarande bensinbil.

Gemene man måste idag alltså vara beredd att kompromissa med körstil, pris, modellutbud, dragkrok, storlek om de vill byta till elbil.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Herr X »

Torkel skrev:
Håller på att lyssna mig igenom ännu ett helskönt program.
Tack
Torkel skrev:
1. De tar tid att "tanka". (Man måste anpassa sin körstil och sitt tankesätt jämfört med fossilbilar).
Också en fossilbilist måste anpassa sin körstil och tankesätt till fossilbilars svagheter. Exempelvis behöver en fossilbil inte bara tankas på långresor, utan också på kortare turer. Hade normen varit elbilar så hade det varit väldigt konstigt att gå över till fossilbil - tvivlar på att det hade upplevts som en utveckling framåt.
Torkel skrev:
2. De har begränsad räckvidd. (Batterier har helt enkelt låg energitäthet jämfört med fossila bränslen. Även Teslor påverkas av detta trots stora batterier)
Alla typer av fortskaffningsmedel, undantaget atomubåtar, har begränsad räckvidd. Skillnaden är bara att begränsningen är olika och man får anpassa sitt användande efter räckvidden. En Boeing 737 har bara räckvidd att ta sig från Sverige till Förenade arabemiraten, även om det hade varit den perfekta flygplanstypen för resor till Vietnam. Därför måste man flyga en större och dyrare flygplanstyp mot sin vilja. Att en viss elbil har kortare räckvidd än en fossilbil spelar ingen roll så länge man kan ladda snabbt för att kunna genomföra de resor man har behov av.
Torkel skrev:
3. De kostar mycket pengar. Trots subventioner och billigare drift är dagens elbilar betydligt dyrare än motsvarande bensinbil.
Här har du ett reellt problem och detta löses med volymproduktion. Alltså måste det till subventioner så att produktionsvolymerna ökar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Teslaspolen »

Anders77 skrev:
Gällande Canada testet på Leaf bilarna. Leaf har väl luftkylda batterier om jag minns rätt.

Tesla samt några fler har vätskekylda vilket skall vara bättre i kyla om jag minns rätt.
Så vore kul med en undersökning på Tesla bilar eller liknande batterier.

X90D
Det skulle även vara intressant med att se hur de riktigt gamla Leaf:arna ser ut idag. Jag läste en kommentar på nätet från en person vars Leaf 2012 endast hade cirka 70 km räckvidd kvar en vanlig dag men inte fick sitt batteri utbytt för Nissan. Personen i fråga skyllde då på avsaknaden av ett bra batterikylningssystem.

Medveten om att folk säger massa dummheter på nätet, därför hade en undersökning varit väldigt intressant.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

Precis, tänk att du kommer från andra hållet där elbilen är normen och fossilen skulle skulle introduceras.

1. Du byter din bensträckare/lunch på lång mot att snabbt kunna tanka för 5 till 10 ggr kostnaden. Men den stora katastrofen är ju att det inte går att ladda hemma utan att du alltid måste åka iväg någonstanns.

2. Samma som 1. Byta en fördel, lugnare pauser, mot en betydligt högre kostnad.
Ex vi åkte igår en liten tur till Nordens Ark och tog då fossilen, framför allt för att milen rinner iväg på leasingen på Leafen men också att vi skulle slippa ett laddstopp. Men vad tusan tror ni händer? Jo, halvvägs upp börjar det gnys om stopp och lunch/frukost. Blir då tvungen att stanna ändå, ungefär där vi skulle laddat, men bilen bara står där utan någon som helst nytta.

3. Hade någon försökt sälja in fossilbilar idag så hade de varit betydligt dyrare än dagens elbilar. En Tesla Roadster hade inte kostat 1 miljon utan kanske 10 miljoner ungefär som en Koeningsegg alltså. Det är enormt dyrt att tillverka den finmekanik som finns i en bensin- eller dieselmotor i små serier.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av TiborBlomhall »

Nissan Leaf har okylda batterier. Folk kallar dem luftkylda men det finns inte ens en fläkt likt Zoe som blåser kalluft på dem.

De första Leafarna som hamnade i stekheta Kalifornien fick därför snabbt dåliga batterier. Nissan ändrade sedan på batterikemin så den ska tåla värme bättre.

Han som inte fick sitt batteripack bytt kom in en vecka efter garantitidens slut och Nissan vägrade då byta batterierna. Med tanke på hur mycket badwill det beslutet ledde till var det helt klart ett strategiskt feltänk från Nissan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Anders77 skrev:
Gällande Canada testet på Leaf bilarna. Leaf har väl luftkylda batterier om jag minns rätt.

Tesla samt några fler har vätskekylda vilket skall vara bättre i kyla om jag minns rätt.
Så vore kul med en undersökning på Tesla bilar eller liknande batterier.

X90D
Det skulle även vara intressant med att se hur de riktigt gamla Leaf:arna ser ut idag. Jag läste en kommentar på nätet från en person vars Leaf 2012 endast hade cirka 70 km räckvidd kvar en vanlig dag men inte fick sitt batteri utbytt för Nissan. Personen i fråga skyllde då på avsaknaden av ett bra batterikylningssystem.

Medveten om att folk säger massa dummheter på nätet, därför hade en undersökning varit väldigt intressant.
Vad människor säger att de har för räckvidd ska man ta med en stor nypa salt. Det finns de som påstår, på nätet, att de har 15 mils räckvidd med en Tesla.
På en Leaf syns det ju lätt hur stor kapacitet batteriet har kvar genom försvunna bars. Så det är det som ska frågas efter när man jämnför batterikapacitet, inte räckvidd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Nissan Leaf har okylda batterier. Folk kallar dem luftkylda men det finns inte ens en fläkt likt Zoe som blåser kalluft på dem.
...
Största problemet med okylda batterier, som i Leaf 30kWh, är att det inte går att åka i motorvägsfart och snabbladda utan de överhettar på sommaren. Helt klart måste en seriös långfärdsbil ha ordentlig kylning på sina batterier.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nissan Leaf har okylda batterier. Folk kallar dem luftkylda men det finns inte ens en fläkt likt Zoe som blåser kalluft på dem.
...
Största problemet med okylda batterier, som i Leaf 30kWh, är att det inte går att åka i motorvägsfart och snabbladda utan de överhettar på sommaren. Helt klart måste en seriös långfärdsbil ha ordentlig kylning på sina batterier.
Oj. Hur beter sig bilen om man försöker snabbladda i högsommarvärme? Blir det bara stopp då?
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Torkel »

Herr X skrev:
Hade normen varit elbilar så hade det varit väldigt konstigt att gå över till fossilbil - tvivlar på att det hade upplevts som en utveckling framåt.
Det är ju ett intressant tankesätt. Om jag får spekulera kan jag tänka mig att en del yrkesförare hade valt fossilt. Fossilbil skiner ju på längre sträckresor (med tillgång till bensinmack naturligtvis) och vid de tillfällen där det är svårt att planera resorna.

Det var någon här på forumet som pratade om oplanerade resor, med sjukhusbesök som exempel. Jag kan t.ex. se att elbilar kan ha svårt att passa in en längre resa direkt efter dagens pendling ("ledsen, BB på Östra är fullt. Du får åka till Varberg".)

Men det lustiga är ju att även om jag anstränger mig så har fossilbilar få fördelar jämfört med elbilar. Många av elbilarnas nackdelar handlar, helt riktigt, om att de inte är norm än inneboende egenskaper.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

Torkel skrev:
LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nissan Leaf har okylda batterier. Folk kallar dem luftkylda men det finns inte ens en fläkt likt Zoe som blåser kalluft på dem.
...
Största problemet med okylda batterier, som i Leaf 30kWh, är att det inte går att åka i motorvägsfart och snabbladda utan de överhettar på sommaren. Helt klart måste en seriös långfärdsbil ha ordentlig kylning på sina batterier.
Oj. Hur beter sig bilen om man försöker snabbladda i högsommarvärme? Blir det bara stopp då?
Ingen fara att snabbladda. Men om du kör i motorvägsfart (110-120km/h), snabbladdar och sedan kör i motorvägsfart igen för att sedan snabbladda igen osv så överhettar batteriet. För mig hände detta efter ca 25-30 mil. Det som händer är att bilen kommer begränsa snabbladdningen så att den går långsammare. Sedan om du fortsätter att köra fort så kommer bilen dra ner effekten vid körning också så att du kanske måste hålla 70-80 km/h, dit kom inte jag dock.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

Torkel skrev:
Herr X skrev:
Hade normen varit elbilar så hade det varit väldigt konstigt att gå över till fossilbil - tvivlar på att det hade upplevts som en utveckling framåt.
Det är ju ett intressant tankesätt. Om jag får spekulera kan jag tänka mig att en del yrkesförare hade valt fossilt. Fossilbil skiner ju på längre sträckresor (med tillgång till bensinmack naturligtvis) och vid de tillfällen där det är svårt att planera resorna.
...
Ändå är det yrekesförare, taxi och tjänstebilar som först går över till el. Det beror så klart på ekonomin, det skulle inte löna sig att gå från el till bensin om elbilen var normen och det var den som hade infrastrukturen på plats.

1910 var det lättare att bygga ut bensinstationer än att bygga ut med snabbladdare, inga miljöregler tex. Idag är det visserligen dyrt att bygga laddare med det är absolut inget mot hur dyrt det skulle vara att bygga besinstationer nu om de inte funnits tidigare. Ingen skulle komma på idén.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Herr X »

Torkel skrev:
Det var någon här på forumet som pratade om oplanerade resor, med sjukhusbesök som exempel. Jag kan t.ex. se att elbilar kan ha svårt att passa in en längre resa direkt efter dagens pendling ("ledsen, BB på Östra är fullt. Du får åka till Varberg".)
Det är väl bara att snabbladda? Om det krisar så får man väl ta en taxi?
Hur ofta hamnar man för övrigt i situationen att man föder barn, det är fullt på det sjukhus man kört till, det är så akut att man inte hinner stanna i 15 minuter och snabbladda, och dessutom inte får åka ambulans?

Låt säga att elbilar var normen och någon försökte införa fossilbilar:
- Käre bilspekulant - våra fossilbilar kostar dessvärre tre gånger så mycket som en vanlig elbil, och är dessvärre 8 gånger så dyra att fylla med energi. Men tänk på alla de gånger som du är på väg till ett sjukhus för att föda barn, det visar sig att sjukhuset är fullt och du måste köra 9 mil till ett annat sjukhus, men du har inte räckvidd och heller inte tid att stanna 15 minuter för att snabbladda. Och just det, du får inte heller åka ambulans! Vad säger du, ska du inte slå till?!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Mickep »

Tror det inte är bra att bortförklara det, med det är väl bara att stoppa in kontakten och vänta någon timme om det är akut, hur svårt kan det va?
Det är en nackdel JUST NU. men framtiden kommer det inte vara lika nödvändigt att stoppa i kontakten i tid och otid.

ex tycker jag att det är idiotiskt att försöka försvara smarttelefonerns driftiid på knappt 1 dag. Det är inte bra! det är långt ifrån OK. Jag köpte en Sony Compact z3 , håller i 5 dagar, med alla smartfunktioner man behöver, billigare än värstinglurarna var den också. (också mer praktisk att håla i handen). Tyvärr blev jag tvungen från jobbet att få en iphone som jag nu måste ladda stup i kvarten (och ofta att jag finner den död)
Jag kan för ingen anledning i världen se att man likt en hjärntvättad komma med påståendet att något som inte är tillräkligt är till belåtenhet. Jag tycker tesla är bra på många sätt, men de är bara nästan där, förutom priset som är hiskeligt . (många andra tillverkare ochså som nosar på gränsen till vad jag tror majoriteten kräver)
Volvo kommer sälja en version med 100 kwh som klarar ca 400km och kosta ca 300 000 om några år. men det kommer inte vara tillräckligt för alla. speciellt inte om man bor ute i glesbygden. men jag kan garantera att i sinom tid så kommer de ha en som ger en trygghet och säkerhet de förtjänar.
Det är egentligen två saker som är viktiga a) pris och b) räckvidd. / (c) laddställen är helt upp till köparen att avgöra (men el finns ju "varsomhelst", men det beror mest hur desperat man är)

skulle man be en havande kvinna vänta medans man laddar vid en laddplats så kommer denna nog lämna förslaställaren som dödlast med laddkabel runt halsen och ta bilen själv på vinst eller förlust.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Torkel »

Herr X skrev:
Torkel skrev:
Det var någon här på forumet som pratade om oplanerade resor, med sjukhusbesök som exempel. Jag kan t.ex. se att elbilar kan ha svårt att passa in en längre resa direkt efter dagens pendling ("ledsen, BB på Östra är fullt. Du får åka till Varberg".)
Det är väl bara att snabbladda? Om det krisar så får man väl ta en taxi?
Hur ofta hamnar man för övrigt i situationen att man föder barn, det är fullt på det sjukhus man kört till, det är så akut att man inte hinner stanna i 15 minuter och snabbladda, och dessutom inte får åka ambulans?

Låt säga att elbilar var normen och någon försökte införa fossilbilar:
- Käre bilspekulant - våra fossilbilar kostar dessvärre tre gånger så mycket som en vanlig elbil, och är dessvärre 8 gånger så dyra att fylla med energi. Men tänk på alla de gånger som du är på väg till ett sjukhus för att föda barn, det visar sig att sjukhuset är fullt och du måste köra 9 mil till ett annat sjukhus, men du har inte räckvidd och heller inte tid att stanna 15 minuter för att snabbladda. Och just det, du får inte heller åka ambulans! Vad säger du, ska du inte slå till?!
Nä som säljargument är det värdelöst. Men jag håller med Mickep: Man behöver inte försvara elbilen de få gånger den inte funkar optimalt.

Hade du tagit taxi om du hade bensinbil? Nej, bara om tanken var låg/tom.

Barnfödsel var naturligtvis bara ett exempel på en situation där lite längre räckvidd eller kortare laddtid hade varit bättre.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Herr X »

Mickep skrev:
skulle man be en havande kvinna vänta medans man laddar vid en laddplats så kommer denna nog lämna förslaställaren som dödlast med laddkabel runt halsen och ta bilen själv på vinst eller förlust.
Det hela känns något hypotetiskt. De elbilar som tillverkas nu har ca. 30 mils räckvidd.

Du och din fru startar er resa mot BB med fulladdat batteri och åker till ett sjukhus 7 mil bort för att föda. Inga räckviddsproblem såklart. Men väl där visar sig sjukhuset vara fullt och ni måste åka till nästa sjukhus som ligger 9 mil bort. Fortfarande inga räckviddsproblem då ni bara gjort av med 16 mils räckvidd. Men detta sjukhus var också fullt, så nu måste ni åka till ett sjukhus 10 mil bort. Din fru svettas som en gris när ni kommer fram med 4 mils räckvidd kvar. Fast nu visar det sig att detta sjukhus också var fullt, och då måste ni åka till ett sjukhus 6 mil bort. Dessvärre saknas nu två mils räckvidd, så ni måste stanna till och snabbladda i två minuter.
Din fru blir, i ditt exempel, rasande och virar laddkabeln runt halsen. Det är av någon anledning bilen hon blir arg på, och inte dig som suttit och åkt fram och tillbaka mellan olika sjukhus utan att ringa och kolla om det finns plats.

I en annan stad håller en annan kvinna på att föda, men de har gjort det smarta valet att köpa en fossilbil. De startar med halv tank och far också fram och tillbaka till olika fullbelagda sjukhus. Efter att ha kört fram och tillbaka i 25 mil, stannar de och tankar i 8 minuter. Men frun i den familjen virar inte bensinslangen runt halsen. Kanske eftersom den är för tjock och svår att linda för en havande kvinna. Alternativt eftersom scenariot är ytterst fånigt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

En IPhone är precis som en elbil man sätter den på laddning på kvällen och sedan är den fulladdad på morgonen. Det är nästan aldrig några problem med det utom när man glömt sätta den på laddning eller när man är ute och reser och slösurfar mycket. Men det här är lätta att ha koll på, skaffa en rutin! Sätt på laddning efter att du borstat tänderna tex. Sänk ljusstyrkan på skärmen om du vet att du kommer stirra på telefonen länge osv. Skulle det ändå gå fel så har jag en laddsladd i bilen och dessutom ett batteripack. (Allt det här går lätt att översätta till en elbil).

BB är ett riktigt dåligt exempel! Vem skulle lämna sin mobil/elbil oladdad när frugan är i 9:e månaden? Nä naturligtvis har man med sig laddkabel till jobbet så att man kan ladda där eller så åker man förbi snabbladdare på väg hem så att man alltid ligger på 70-80% laddning. Vid mina barns födsel höll jag fossilbilen tankad hela tiden, tänk vilket liv det hade blivit om jag var tvungen att stanna och tanka på vägen... samma med elbilen.

Men situationer kan så klart uppstå. Förra fredagen ramlade äldsta dottern av studsmattan efter att vi varit ute och åkt. Men det är klart att vi måste iväg till akuten, även om det inte var så allvarligt att det behövdes ambulans. Nu insåg jag att vi inte kommer fram och tillbaka till akuten om jag inte puttrar på i 70-80km/h vilket jag inte hade lust med, i det läget. Så stod på ordentligt in emot sjukhuset och kom fram efter att ha förbrukat 70% av kvarstående energi, alltså inte möjligt att komma hem.
Hade sjukhuset nu haft ett 6A 230V uttag så hade det varit frid och fröjd, jag hade varit fullladdad innan vi kom därifrån. Men nu finns ju inte det eftersom vi lever i fossiltiden, fortfarande. Så vi tog en sväng förbi en Chademo och tog oss en välförtjänt nattmacka. Och som vanligt är laddningen färdig innan vi hann ut till bilen igen, så vi fick äta och åka samtidigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
... Dessvärre saknas nu två mils räckvidd, så ni måste stanna till och snabbladda i två minuter...
Det där verkar många ha svårt att fatta! Om det fattas 2 mil för att komma fram så tar det bara typ 5 minuter att ladda det vid en Chademo, 2 minuter med en Supercharger.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av jonasl »

Både Karolinska i Huddinge och Solna har laddplatser numera. I Solna till och med massor.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Mickep »

Det är givetvis vansinniga scenario man hittat på, men de än ändå inte helt tagna ur luften.
Vissa elbilar som inte ännu har tillräcklig räckvidd är begränsande. om de är så illa att man MÅSTE stoppa i sladden för att överhuvudtaget ta sig någonstans nästa dag så är det ett problem. (Men dessa hör till gårdagen , förhoppningsvis)

Och nej, jag tycker inte att man är TVUNGEN att stoppa in iphonen i ladduttaget varje dag för att inte mötas av en ytterst illa fungerande DÖD mobil på morgonen är inte acceptabelt (oavsett hur mycket jag gillar gränsnittet) Men det är inte bra att man nästan behöver det.
Samma sak med elbilar när de fått en hyffsad räckvidd i framtiden på 40 mil, då behöver man inte bry sig längre. då gör det inget om man glömmer stoppa i laddsladden. elller om någon väljer att skada sig precis när man kommer hem efter dagens pendling.
det handlar alltså inte om att behöva besöka flera olika akutmottagningar, utan att veta att man faktiskt kan ta sig dit i första läget! Fast det kommer komma modeller där den osäkerheten (och räckviddsångesten) inte är så stor, men fram tills dess är det dumt att låtsas som en 1.5 miljoners bil tillhör den genomsnittliga elbilen. i en fossibil så börjar den klaga på dålig tank när den har 10-15 mil kvar. (det är då de röda lampan tänds och fossilares räckviddsångest börjar. (Seinfeld hade ett helt avsnitt om detta fenomen)
Är övertygad om bara några år så är det ingen som kan påstå att elbilar inte har tillräcklig räckvidd, men idag är genomsnitts elbilen (ex leafen) inte helt där än. doock många som börjar nosa på gränsen.
Skriv svar