Toyota kommer till insikt?

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Toyota kommer till insikt?

Inlägg av Legato »

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... erielbilar

Antar att någon redan uppmärksammat detta men såg inget så lägger upp den för säkerhets skull.

Är ju helt fantastiskt om det stämmer att världens största biltillverkare äntligen ger upp vätgas och satsar på batterier! Ser fram emot elbilar från Lexus :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av zyax »

Legato skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... erielbilar

Antar att någon redan uppmärksammat detta men såg inget så lägger upp den för säkerhets skull.

Är ju helt fantastiskt om det stämmer att världens största biltillverkare äntligen ger upp vätgas och satsar på batterier! Ser fram emot elbilar från Lexus :)
De hade troligen hoppats få med övriga fossilrävar på tåget med vätgas så att de kunnat behålla alla sina serviceverkstäder och hela modellen de byggt upp de senaste 100 åren. Nu inser de att det inte gick att luras och får istället bita i det sura...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av Bjelke »

Shit va jävla bra! :)
Då kanske man kan köpa en vettig elbil som funkar som den ska och har verkstäder på mer än typ 3 ställen om det
ändå (mot förmodan) skulle behövas :)
Fast Jaggan och något från Audi ligger mig närmast just nu, men heja Toyota!! :)
Det här var kanske inte helt oväntat ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av Bod »

Det är inte så att de tänker sluta att utveckla vätgas. Det är bara så att om de vill sälja bilar i Kina så måste en viss del var elbilar. En ökning av andelen elbilar av försäljningen kommer också att krävas de kommande åren.

Det var någon Toyotachef som tyckte att det gjorde ont i själen att behöva byta strategi.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av Bjelke »

Och jag tycker det värmer i själen om dom gör det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av Svenssons »

Tror aldrig att bränslecellsbilar kommer att få fäste i Kina. Kina går mot elbilar efter att staten styr med hela armen mot detta. Det finns nu en uppsjö med kinesiska biltillverkare (ofta statliga eller delvis statligt ägda) som producerar elbilar. Känner inte till något kinesisk bilmodell med bränslecell och tror att japanska märken kommer att ha det tufft att etablera en ny standard i Kina.

2009-01-07: http://www.iphe.net/partners/china/demonstrations.html
2013-11-21: https://www.scientificamerican.com/arti ... hina-cars/
2015-04-02: https://blogs.wsj.com/chinarealtime/201 ... -in-china/
2017-04-08: http://www.autonews.com/article/2017041 ... n-to-china

Inget nytt på vätgasfronten... Sedan OS i Peking 2008 och Toyotas satsning på bränslecellsbilar under OS så har hela 5 vätgasstationer kommit upp i det lilla landet Kina och Toyota har lyckats att sälja hela 3000 Toyota Mirai globalt under de senaste 3 åren (de flesta antagligen till myndigheter med skattepengar)...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av Legato »

zyax skrev:
Legato skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... erielbilar

Antar att någon redan uppmärksammat detta men såg inget så lägger upp den för säkerhets skull.

Är ju helt fantastiskt om det stämmer att världens största biltillverkare äntligen ger upp vätgas och satsar på batterier! Ser fram emot elbilar från Lexus :)
De hade troligen hoppats få med övriga fossilrävar på tåget med vätgas så att de kunnat behålla alla sina serviceverkstäder och hela modellen de byggt upp de senaste 100 åren. Nu inser de att det inte gick att luras och får istället bita i det sura...
Japp exakt! Det glädjer mig också att Kina till skillnad från Sverige inte tänker låta halvmesyren phevs räknas som miljöbilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fandorin
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 nov 2016 18:06

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av Fandorin »

Jag är förvånad av bristen på överblick hos forumdeltagarna. (och journalister på Recharge)

Så här är det. Kinesiska statliga rabatter och subventioner gäller bara bilar som tillverkas i Kina.
Att bygga en toyotafabrik för vätgasbilar i Kina som ska kunna vara igång 2018 - 20 för att kunna möta regeringens nya miljökrav är nästan omöjligt.

Hade man kunnat importera bilarna från Japan hade det nog varit förstavalet men nu är toyota alltså tvingade att bygga batteribilar i Kina för kinesiska kunder.

Det är inte tal att ge upp bränsleceller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av Legato »

Fandorin skrev:
Jag är förvånad av bristen på överblick hos forumdeltagarna. (och journalister på Recharge)

Så här är det. Kinesiska statliga rabatter och subventioner gäller bara bilar som tillverkas i Kina.
Att bygga en toyotafabrik för vätgasbilar i Kina som ska kunna vara igång 2018 - 20 för att kunna möta regeringens nya miljökrav är nästan omöjligt.

Hade man kunnat importera bilarna från Japan hade det nog varit förstavalet men nu är toyota alltså tvingade att bygga batteribilar i Kina för kinesiska kunder.

Det är inte tal att ge upp bränsleceller.
Har ganska svårt att tro att Reuters/Recharge skulle blåljuga med påhittade citat från Toyotachefer... Blir också nyfiken på vem du känner i Toyotas styrelse som gör att du är tvärsäker på att man tänker fortsätta satsa stenhårt på bränsleceller. Låter helt ologiskt att man skulle ignorera situationen på den kinesiska marknaden när man bestämmer strategi för den globala produktionen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av apkungen »

De har nog inte kommit till insikt. De blir helt enkelt tvingade till att tillverka batteribilar. De tror nog fortfarande att bränslecellen är rätt och de kommer att tillverka "compliance bilar" vilket det nog inte kan komma något gott ur. Nej tesla är i princip det enda företaget som verkligen helt och fullt tror på elbilar och kanske smartcar också!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
De har nog inte kommit till insikt. De blir helt enkelt tvingade till att tillverka batteribilar. De tror nog fortfarande att bränslecellen är rätt och de kommer att tillverka "compliance bilar" vilket det nog inte kan komma något gott ur. Nej tesla är i princip det enda företaget som verkligen helt och fullt tror på elbilar och kanske smartcar också!
Precis. Jag tror inte de andra tillverkarna har kommit till insikt heller. Oavsett vad de säger så vill de helst hålla fast vid sina avgasbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av Legato »

Semantics :-)

Jag håller med er båda om att nästan alla/alla fossiltillverkare hellre skulle se att de slapp en stor och dyr teknikrevolution med svårigheter även med affärsmodell etc.

Dock tror jag Toyota kommit till insikten att de måste satsa på batterier om bolaget ska kunna fortsätta vara (super-)framgångsrikt.

Vad Toyota gör är ju viktigast av alla bilbolag imo. Det var mkt surr om att Tesla passerade GM och Ford i börsvärde för nån månad sedan, dock lyfts sällan att Toyotas börsvärde är typ fem ggr så stort!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av StefL »

Ordningsfråga: Hör inte den här tråden hemma under Elektriska Fordon i Allmänt-kategorin?
Framtida Fordon avser väl Teslas framtida modeller bortom 3, Y, Semi mm?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av Svenssons »

StefL skrev:
Ordningsfråga: Hör inte den här tråden hemma under Elektriska Fordon i Allmänt-kategorin?
Framtida Fordon avser väl Teslas framtida modeller bortom 3, Y, Semi mm?
Herr ordförande - jag instämmer med föregående talare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av Legato »

StefL skrev:
Ordningsfråga: Hör inte den här tråden hemma under Elektriska Fordon i Allmänt-kategorin?
Framtida Fordon avser väl Teslas framtida modeller bortom 3, Y, Semi mm?
True, true. Slarv av mig! Verkar dock inte som att man som trådskapare kan flytta tråden tyvärr.

Du får trycka på "anmäl inlägg", så förbereder jag mig på Tibors piska så länge :oops:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av gellerstam »

Legato skrev:
StefL skrev:
Ordningsfråga: Hör inte den här tråden hemma under Elektriska Fordon i Allmänt-kategorin?
Framtida Fordon avser väl Teslas framtida modeller bortom 3, Y, Semi mm?
True, true. Slarv av mig! Verkar dock inte som att man som trådskapare kan flytta tråden tyvärr.

Du får trycka på "anmäl inlägg", så förbereder jag mig på Tibors piska så länge :oops:
Och så ber du tio "Teslan vår" i väntan på Tibors dom!

Teslan vår som byggs i Kalifornien.
Helgat vare ditt namn.
Tillkommen i din fabrik.
Ske din vilja, så som i navigatorn så ock på vägen.
Vår dagliga Tweet, giv oss idag,
och förlåt oss våra missade inlägg
så som ock vi förlåta dem som skrivit dem,
och inled oss inte i myter
utan fräls i från fossilbilar
Ty framtiden är din och marknaden och autopiloten
i evighet.

Ludicrous!

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=4163
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Toyota kommer till insikt?

Inlägg av MangeT »

Haha! Teslan vår är grym!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar