Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Ser att den dippar lite. Fegisar som säljer
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Franz »

Om jag får tippa lite om hur rapporten tas emot...
Att det var bra leveranser av bilar under Q1 är ju ingen hemlighet. Nu ingår ju dock dessutom gamla Solar City helt och hållet i siffrorna vilket kanske ger intrycket av en resultatutveckling som är mer negativ än den är. Väldigt avgörande är nog dock hur det ser ut på Model 3-fronten. Senaste tiden har väl givit intrycket av att det hela är enligt plan så det är väl mindre sannolikt (men så klart inte uteslutet) att det presenteras en försening. Det som dock finns risk för tror jag är att en precisering av produktions/försäljningsmål kan upplevas som en försening, åtminstone i relation till vad folk fått för sig. Elon och Tesla kan ju milt sagt vara optimistiska/luddiga samtidigt som dagens låga nivå på journalistik ju ökar på risken för missförstånd ytterligare...

Jag tror att förväntningarna är så högt uppskruvade att det behövs positiva nyheter för att att aktien inte skall sjunka. Det är så klart inte uteslutet med positiva överraskningar men av fyra troliga scenarier: Sämre än plan, som plan, bättre än plan eller som/bättre än plan men inte på det sättet som pressen förväntade sig är det alltså bara den näst sista som håller uppe kursen. Spännande blir det dock!
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Ja! Spännande är det och snart får vi veta!
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av AGCF »

293 USD nu. Köpa?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av apkungen »

apkungen skrev:
Oftast brukar de gå ned efter kvartalsrapporten är min känsla Förväntningarna är oftast väldigt uppskruvade.
Hade rätt igen ;) hehe

Jag tror inte att det är dags att köpa. Jag tänkte köpa om det går ned under 220-230 typ.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Funderar på att köpa nu. Gjorde det också för nåt år sen när den var nere runt 170 men...

Hur som helst. jag har aldrig haft aktier, så jag bara undrar, hur gör man? Skaffar man nåt konto nån stans och köper, eller...?

(Jo, jag ska googla också, men tänkte bara ställa frågan här först, kanske nån kan rekommendera nån aktör som ni är nöjd med.)
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Aktien TSLA

Inlägg av HerrNilsson »

Eftersom jag är lite anti mot storbanker så har jag genom alla år använt mig av någon nischbank.

Har min aktiedepå hos Avanza nu och är nöjd med dom.
https://www.avanza.se/start
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av AGCF »

Avanza och Nordnet är superenkelt att starta depå hos.

Jag har Nordnet men Avanza är nog bättre faktiskt. Billigast avgifter. Det ägs av Sven Hagströmer som har en Tesla. En av de första.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

För att få handla i USA måst man fylla i en särskild blankett, krångligt som tusan på Nordea men enkelt hos Avanza.
Cortagen är hög hos Avanza :(
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

AGCF skrev:
Avanza och Nordnet är superenkelt att starta depå hos.

Jag har Nordnet men Avanza är nog bättre faktiskt. Billigast avgifter. Det ägs av Sven Hagströmer som har en Tesla. En av de första.
LarsL skrev:
För att få handla i USA måst man fylla i en särskild blankett, krångligt som tusan på Nordea men enkelt hos Avanza.
Cortagen är hög hos Avanza
Syftar ni på samma sak?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Nordnet är givetvis bäst ;) Nöjd kund med över 10.000 affärer bakom mig ända sedan Teletrade-tiden i slutet av 90-talet... Bättre handlarapplikation, låga courtage, en ny stor marknad av helt courtagefria produkter, bästa bolånet osv osv. I ärlighetens namn så är nog dock inte skillnaderna så stora längre, tom storbankerna har tvingats pressa avgifterna ordentligt (iaf om man gör hyfsat stora transaktioner).

Angående Teslaaktien så behåller jag en pytteliten "kärlekspost", personligen anser jag att det ligger alldeles för höga förväntningar i kursen nu, det finns väldigt lite utrymme för att överraska positivt. Kommer vi ner runt $240-250 igen så kommer jag dock köpa på mig en "normal" post, först under $200 tycker jag det känns riktigt attraktivt. Detta då trots att jag älskar Tesla som bolag och tror att förutsättningarna att lyckas är väldigt goda.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Hur ser lagstiftningen ut nu med beskattning av reavinster på aktier? Hur mycket och när betalar man skatt? Antar att Avanza och andra rapporterar direkt till Skatteverket?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av AGCF »

Man kan ha ett investeringssparkonto så schablonsbeskattas det bara på insatta pengar en viss procentsats som baseras på statslåneräntan. Någon annan vet nog mer exakt. Men om du har en klassisk depå kan du kvitta förluster mot vinster i deklarationen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av chpaulin »

Just Avanza har en generator för en K4 som man skall lämna in med deklarationen om man har ett aktiekonto
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Med ett ISK konta så betalar du skatt på kapitalet och inte vinsten. Så om du tror att aktien ska gå upp så är ett sådant konto bättre, tror du däremot på förlust ja då funkar ett värdepapperskonto bättre... men varför äga sådana aktier.
En STOR fördel med ISK är att du slipper den krångliga deklaration.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

chpaulin skrev:
Just Avanza har en generator för en K4 som man skall lämna in med deklarationen om man har ett aktiekonto
Nordnet Deklaration har väl funnits i 10 år eller så nu ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bylund »

En nackdel med investeringssparkonto är om man har utländska utdelande aktier (TSLA är inte där än). Då dras källskatt på 15 % (åtminstone i USA) på utdelningen, som man inte kan dra av. Det ska man kunna komma runt genom att ha en kapitalförsäkring istället.

Bara att man slipper deklarera är värt en hel del :)

Jag kör Nordnet, och courtaget (transaktionsavgiften) är 0,25 %, dock minst 9 kr, på den prislista jag har, så alltså 25 kr om man köper för 10 000 kr. Gör man större affärer kan man välja prislistor med lägre procentsats och högre minimibelopp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Med ett ISK konta så betalar du skatt på kapitalet och inte vinsten. Så om du tror att aktien ska gå upp så är ett sådant konto bättre, tror du däremot på förlust ja då funkar ett värdepapperskonto bättre... men varför äga sådana aktier.
En STOR fördel med ISK är att du slipper den krångliga deklaration.
Nja... Även om kursen står stilla så är ett VP bättre. SKV har gjort en väldigt balanserad avvägning som innebär att nettoskatten är ganska identisk för båda typerna av konto förutsatt att man har en avkastning i linje med index. Att slå index är ganska få förunnat över tid, även om många gärna hävdar att de gör det ;-) (Det krävs att man lägger extremt mycket tid om man ska ha ett informationsövertag mot marknaden).

Håller inte heller med om att deklarationen är "krånglig". Både Nordnet och Avanza har som sagt programvaror för detta. Har man enbart aktietransaktioner så tar deklarationen max fem minuter. Tycker man det är kul med optioner, blankning osv så tar det dock sin lilla tid...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
En nackdel med investeringssparkonto är om man har utländska utdelande aktier (TSLA är inte där än). Då dras källskatt på 15 % (åtminstone i USA) på utdelningen, som man inte kan dra av. Det ska man kunna komma runt genom att ha en kapitalförsäkring istället.

Bara att man slipper deklarera är värt en hel del :)

Jag kör Nordnet, och courtaget (transaktionsavgiften) är 0,25 %, dock minst 9 kr, på den prislista jag har, så alltså 25 kr om man köper för 10 000 kr. Gör man större affärer kan man välja prislistor med lägre procentsats och högre minimibelopp.
0,045% har jag ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Gick in tungt när aktien kostade 184$. Har köpt på mig fler under dipparna och kommer göra det upp till när den står i 500$. Sedan låter jag dom ligga i minst 10 år :D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

AGCF skrev:
293 USD nu. Köpa?
Det var ett rätt hårt fall.

Vad saknades i rapporten?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av AGCF »

dstr skrev:
AGCF skrev:
293 USD nu. Köpa?
Det var ett rätt hårt fall.

Vad saknades i rapporten?
Förlusten per aktie var flera gånger större än förväntat.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Nähä, nu är den uppe i 308, hann inte köpa, hade hoppats på ett lite större fall först.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Mutter..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Roterade hälften av aktierna vid den här dippen. Vetetusan om det är värt jobbet iofs.
Skriv svar