Tesla Semi Truck

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Bjelke »

Anders77 skrev:
Svenssons skrev:
Anders77 skrev:
Kalle skrev:
Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Som du själv visar så är det inte en stor lastbil. Klass 8 är bland de minsta, de får bara köra upp till 15 ton last.

Har faktiskt missat att han sagt klassen, men om du är säker på att han sagt klass 8 så är saken klar. Teslas lastbil kommer klara laster som en distributions lastbil precis som MBs batterdrivna lastbil samt Nikola lastbilen.

Vilket tyvärr bevisar att vi inte på ett antal år kommer få se en lastbil som kan ta över för de som kör långt och tungt, vilket majoriteten av våra lastbilar på vägarna gör.

Så då är frågan, hur skall vi lösa CO2 utsläppen från lastbilarna då? Om 13 år skall de vara nere med 70% och vi har ingen ny lastbil som på batteri kommer klara det som verkar vara på gång de närmsta 5 åren åtminstone. Så hur gör vi? Vad är alternativen ser ni?
15 ton rör sig inte om lasten utan om dragbilen... Klass 8 är ju näst högsta klassen, inte bland de minsta.
Du har rätt Svensson. Var jag som läste lite för snabbt i tabellen. Tolkade det som totalvikten.

Fick kolla upp Nikola One nu så jag inte hade fel på den. Den säger detta.
Estimated Dry Weight 18,000 - 21,000 lbs
Payload Capacity 65,000 Lbs

Så den hamnar i klass 5-6 nån stans. Men ca 30 ton last på en lastbil som väger 10 ton. Vanlig lastbil väger ca 15 ton och klarar 100 ton totalvikt. Så den ligger lite fel till för att klara de långa stora lasterna.

Men om vi då återgår till Tesla lastbilen.
Om den skall vara klass 8 så vet vi ju vikten. Den kommer väga mer än 15 ton, som en vanlig lastbil. Men frågan är då vad kommer den kunna dra? Skall den klara som en vanlig så pratar vi åtminstone 70 ton last. Då har vi en totalvikt på 85+ ton som den skall dra.

Tibors gamla uträkning byggde ju på Nikola One. Så då får man väl ta den uträkningen ändå gånger 3 för att se vad som krävs. Eller vad säger ni?
Hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning mellan dom två storlekarna på lastbilar?
Man kan inte ta tonaget och multiplicera det rakt av, men hur ser siffrorna ut ungefär?
(bättre att du får svara på det än att vi andra kommer med siffror som du avfärdar hela tiden ;) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av LarsL »

Snälla uppmana Volvo och Scania att tänka om istället för att rabbla deras försvars reflexer. Jag garantera att de kommer gå samma öde till mötes som Nokia och Facit om de inte tar detta på största möjliga allvar.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Kalle »

Anders77 skrev:
Svenssons skrev:
Anders77 skrev:
Kalle skrev:
Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Som du själv visar så är det inte en stor lastbil. Klass 8 är bland de minsta, de får bara köra upp till 15 ton last.

Har faktiskt missat att han sagt klassen, men om du är säker på att han sagt klass 8 så är saken klar. Teslas lastbil kommer klara laster som en distributions lastbil precis som MBs batterdrivna lastbil samt Nikola lastbilen.

Vilket tyvärr bevisar att vi inte på ett antal år kommer få se en lastbil som kan ta över för de som kör långt och tungt, vilket majoriteten av våra lastbilar på vägarna gör.

Så då är frågan, hur skall vi lösa CO2 utsläppen från lastbilarna då? Om 13 år skall de vara nere med 70% och vi har ingen ny lastbil som på batteri kommer klara det som verkar vara på gång de närmsta 5 åren åtminstone. Så hur gör vi? Vad är alternativen ser ni?
15 ton rör sig inte om lasten utan om dragbilen... Klass 8 är ju näst högsta klassen, inte bland de minsta.
Du har rätt Svensson. Var jag som läste lite för snabbt i tabellen. Tolkade det som totalvikten.

Fick kolla upp Nikola One nu så jag inte hade fel på den. Den säger detta.
Estimated Dry Weight 18,000 - 21,000 lbs
Payload Capacity 65,000 Lbs

Så den hamnar i klass 5-6 nån stans. Men ca 30 ton last på en lastbil som väger 10 ton. Vanlig lastbil väger ca 15 ton och klarar 100 ton totalvikt. Så den ligger lite fel till för att klara de långa stora lasterna.

Men om vi då återgår till Tesla lastbilen.
Om den skall vara klass 8 så vet vi ju vikten. Den kommer väga mer än 15 ton, som en vanlig lastbil. Men frågan är då vad kommer den kunna dra? Skall den klara som en vanlig så pratar vi åtminstone 70 ton last. Då har vi en totalvikt på 85+ ton som den skall dra.

Tibors gamla uträkning byggde ju på Nikola One. Så då får man väl ta den uträkningen ändå gånger 3 för att se vad som krävs. Eller vad säger ni?
Nej då, det går mer energi att komma upp i fart med tyngre last men väl där är skilnaden inte så stor, luftmotståndet blir det samma, och du får tilbaka mera när du bromsar. Den enda ökningen är en liten ökning av rullmotståndet pga mer belastade däck.
Så bateriet recker nog om det ligger runt 1Mwh.

Här e några som försökt sig på att räkna på det http://insideevs.com/tesla-semi-truck-b ... s-how-big/
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
Snälla uppmana Volvo och Scania att tänka om istället för att rabbla deras försvars reflexer. Jag garantera att de kommer gå samma öde till mötes som Nokia och Facit om de inte tar detta på största möjliga allvar.
Jag rabblar inte deras försvarstal. Snarare försöker jag få er att inte fokusera på dem och svenska marknaden. Världen är lite större.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

Kalle skrev:
Anders77 skrev:
Svenssons skrev:
Anders77 skrev:
Kalle skrev:
Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Som du själv visar så är det inte en stor lastbil. Klass 8 är bland de minsta, de får bara köra upp till 15 ton last.

Har faktiskt missat att han sagt klassen, men om du är säker på att han sagt klass 8 så är saken klar. Teslas lastbil kommer klara laster som en distributions lastbil precis som MBs batterdrivna lastbil samt Nikola lastbilen.

Vilket tyvärr bevisar att vi inte på ett antal år kommer få se en lastbil som kan ta över för de som kör långt och tungt, vilket majoriteten av våra lastbilar på vägarna gör.

Så då är frågan, hur skall vi lösa CO2 utsläppen från lastbilarna då? Om 13 år skall de vara nere med 70% och vi har ingen ny lastbil som på batteri kommer klara det som verkar vara på gång de närmsta 5 åren åtminstone. Så hur gör vi? Vad är alternativen ser ni?
15 ton rör sig inte om lasten utan om dragbilen... Klass 8 är ju näst högsta klassen, inte bland de minsta.
Du har rätt Svensson. Var jag som läste lite för snabbt i tabellen. Tolkade det som totalvikten.

Fick kolla upp Nikola One nu så jag inte hade fel på den. Den säger detta.
Estimated Dry Weight 18,000 - 21,000 lbs
Payload Capacity 65,000 Lbs

Så den hamnar i klass 5-6 nån stans. Men ca 30 ton last på en lastbil som väger 10 ton. Vanlig lastbil väger ca 15 ton och klarar 100 ton totalvikt. Så den ligger lite fel till för att klara de långa stora lasterna.

Men om vi då återgår till Tesla lastbilen.
Om den skall vara klass 8 så vet vi ju vikten. Den kommer väga mer än 15 ton, som en vanlig lastbil. Men frågan är då vad kommer den kunna dra? Skall den klara som en vanlig så pratar vi åtminstone 70 ton last. Då har vi en totalvikt på 85+ ton som den skall dra.

Tibors gamla uträkning byggde ju på Nikola One. Så då får man väl ta den uträkningen ändå gånger 3 för att se vad som krävs. Eller vad säger ni?
Nej då, det går mer energi att komma upp i fart med tyngre last men väl där är skilnaden inte så stor, luftmotståndet blir det samma, och du får tilbaka mera när du bromsar. Den enda ökningen är en liten ökning av rullmotståndet pga mer belastade däck.
Så bateriet recker nog om det ligger runt 1Mwh.

Här e några som försökt sig på att räkna på det http://insideevs.com/tesla-semi-truck-b ... s-how-big/
Precis Kalle. Det är vid starten och backar som det krävs kraft. Jag har extremt svårt att tro att en lastbil byggd för 30 ton klarar att starta samt orka upp för stora backar med 74 ton.

En lastbil byggd för 74 ton är dimensionerad för 100 ton.

Jag tolkar det som att en vanlig lastbil behöver mer kraft i vissa lägen.

I långa backar är de nere på 50-60km/h. Tror ni de gör det för skoj skull? Nej de gör det för att lastbilen inte orkar mer. Och då är inte maxlasten maxad ens.

Så att uträkningar för 30 ton lastbilar skall fungera för 74/100 ton lastbilar är för mig inte troligt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning mellan dom två storlekarna på lastbilar?
Man kan inte ta tonaget och multiplicera det rakt av, men hur ser siffrorna ut ungefär?
(bättre att du får svara på det än att vi andra kommer med siffror som du avfärdar hela tiden ;) )
Här finns det ett om än lite äldre exempel:

http://bengthedlund.se/0607/Miljon_last ... ersson.pdf
Scanias bränsleuppgifter visar sig stämma ganska väl överens med Lundgrens uppgifter.
Scania säger att ett 60-tons ekipage förbrukar 45-50 l/100 km och ett 40-tons ekipage 32-33
l/100 km. Motsvarande siffror enligt testkörningar från Lundgren visar ca 45 l/100 km för 60-
tons ekipage och ca 30,1 l/100 km för 40-tons ekipage
Det viktiga här är väl då den totala förbrukningen. 4.5l/mil för 60 tons ekipaget motsvarar 44 kWh/mil. Eftersom siffrorna är från 2004 kan vi nog dela dessa med 3 för en ny ellastbil. Det blir i så fall 14.66 kWh/mil. 1.2 MWh ger 960 användbara kWh med 20% marginal. Det ger i sin tur en räckvidd på ca 65 mil för ett 60 tons ekipage.

Räknar man på 10 kr/l för dieseln och 1 kr/kWh för elen så blir det en besparing på 31 kr/mil med ellastbilen. Då inte inräknat lägre servicekostnader (oljebyten, AdBlue, ...).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Jerker »

Jag undrar ju lite över hur man kan jämföra effektuttaget ur en diesel med en elmotor. Hur effektiv är en diesel när man ska accelerera jämför med en elmotor? Jag har ingen riktig kunskap alls på det här området, men eftersom jag vet att man måste varva upp motorn till rätt vridmoment och växla ofta för att dra igång ett tungt ekipage så är min amatörgissning att detta är ett mindre effektivt sätt än elmotorns som alltid har tillgång till bästa vridmoment. Men sen, när man ska underhålla farten på ett ekipage som redan är uppe i hastighet kan jag tänka mig att effektuttaget är mer jämförbart.

En vild spekulation som kanske kan bemötas av nån som vet bättre? :?

Poängen med min frågeställning är om man kan jämföra förbränningsmotorer och elmotorer rakt av eller om man måste ta andra hänsyn också?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
Bjelke skrev:
Hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning mellan dom två storlekarna på lastbilar?
Man kan inte ta tonaget och multiplicera det rakt av, men hur ser siffrorna ut ungefär?
(bättre att du får svara på det än att vi andra kommer med siffror som du avfärdar hela tiden ;) )
Här finns det ett om än lite äldre exempel:

http://bengthedlund.se/0607/Miljon_last ... ersson.pdf
Scanias bränsleuppgifter visar sig stämma ganska väl överens med Lundgrens uppgifter.
Scania säger att ett 60-tons ekipage förbrukar 45-50 l/100 km och ett 40-tons ekipage 32-33
l/100 km. Motsvarande siffror enligt testkörningar från Lundgren visar ca 45 l/100 km för 60-
tons ekipage och ca 30,1 l/100 km för 40-tons ekipage
Det viktiga här är väl då den totala förbrukningen. 4.5l/mil för 60 tons ekipaget motsvarar 44 kWh/mil. Eftersom siffrorna är från 2004 kan vi nog dela dessa med 3 för en ny ellastbil. Det blir i så fall 14.66 kWh/mil. 1.2 MWh ger 960 användbara kWh med 20% marginal. Det ger i sin tur en räckvidd på ca 65 mil för ett 60 tons ekipage.

Räknar man på 10 kr/l för dieseln och 1 kr/kWh för elen så blir det en besparing på 31 kr/mil med ellastbilen. Då inte inräknat lägre servicekostnader (oljebyten, AdBlue, ...).
Jag vet det mesta om det här redan sedan många år i branschen som konstruktör där, men det räcker tydligen inte för vissa så jag ville att han själv skulle svara på
frågan så att vi kan ha en vettig diskussion isf för att bli avfärdade som outbildade fanatiker som bara kastar ur oss siffror kors och tvärs (typ), det leder lixom ingenstans.
Skillnaden i bränsleförbrukning i snitt mellan storlekarna ger en solklar indikering på batteribehovet på batteriversioner av fordonen. Däremot
vet vi ju inte allt om hur eldriften och hur laddningen skulle se ut i praktiken förrns det börjar komma riktiga fungerande prototyper såklart, men ganska säkert kan vi
räkna redan nu i spekulationssyfte (priser på en fullstor lastbil kan ju ingen säga förrns dom börjar säljas på riktigt, likaså laddstationer osv).
Eldriften lär räcka till mer än väl, vilket jag trodde alla som äger en Tesla förstått för länge sedan, en liten motor kan köra hårt ett bra tag även om kylningen säkert
ser lite annorlunda ut på en fullstor lastbil. Skillnaden för att dra 30 ton mot tex 74 är inte lika stor som för fossila varianter. Jag har tex en ungefär lika liten (stor)
motor i min Leaf som i Teslan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

Laban.

Bränsleförbrukningen kan säkert räknas om till effekt för el ja. Men det är snitt siffror, vi vet alla vilken skillnad det är när vi med våra teslor kör i backar eller bara startar.

Jag har extremt svårt att tro att en lastbil som i Tibors uträkning är gjord för en lastbil på 30 ton, kan klara sig på samma effekt i start och backar som en lastbil byggd för totalvikt på 74 ton, eller 100 ton som de byggs för normalt.

Jag är ingen ingen konstruktör eller ingenjör som kan räkna på detta. Men när man gör uträkningar och härleder dem till mindre lastbilar och säger att de är jämförbara med stora lastbilar så känns det bara fel för mig. Någon får gärna bevisa att jag har fel där. När lastbilen sen rullar är jag helt överens om att det ej går så mycket energi, och att skillnaden mot att rulla 30 ton eller 78 ton ej är så stor.

Men jag ser även de som är byggda för 100 ton ha det extremt tungt i stora backar, som Hallandsåsen eller backen vid Jönköping. Om de som är stora och byggda för det ej klarar mer än 50kkm/h i en sådan backe, så tror jag att det krävs mycket effekt då. Och desto längre den backen är desto mer effekt kommer gå åt. Och jag tror inte att man vill ladda efter varje stor backe heller.

Bjelke. jag avfärdar siffror som härleder till mindre lastbilar. Om du eller någon annan har visat en uträkning baserad på en lastbil som klarar 78 ton i en lång uppförsbacke så ber jag om ursäkt.

Om en lastbil som klarar 30 ton kan köra en på 80 ton så undrar jag ju varför de har olika storlekar idag. Med era siffror borde de redan idag kunna köra med mindre lastbilar och klara samma laster. Är det korrekt uppfattat?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Laban »

Anders77 skrev:
Laban.

Bränsleförbrukningen kan säkert räknas om till effekt för el ja. Men det är snitt siffror, vi vet alla vilken skillnad det är när vi med våra teslor kör i backar eller bara startar.

Jag har extremt svårt att tro att en lastbil som i Tibors uträkning är gjord för en lastbil på 30 ton, kan klara sig på samma effekt i start och backar som en lastbil byggd för totalvikt på 74 ton, eller 100 ton som de byggs för normalt.
Effekten är nog det minsta problemet. OBS att en Volvo FH 16 har 750 hk, ett 1.2 MWh Tesla batteri ger 6000+ hk och då har jag räknat snålt. Sen är det bara att lägga på så många Model 3 motorer man behöver för få ut detta till hjulen utan att motorerna brinner upp :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av TiborBlomhall »

Två viktiga skillnader mellan diesel- och ellastbilar:

Elmotorn har full vridmoment från 0, dvs motorn behöver ej överdimensioneras för att klara starter med tung last på samma sätt dieselmotorerna behöver det. Man behöver alltså inte dimensionera dragbilen för 100 ton bara för att få fart på betydligt mindre laster.

Både el- och dieselmotorn drar mer i branta backar. Skillnaden är sedan på andra sidan berget, i nerförsbacken där ellastbilen kan återladda sina batterier igen medan diesellastbilen bara sliter på sina bromsar.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

Laban skrev:
Anders77 skrev:
Laban.

Bränsleförbrukningen kan säkert räknas om till effekt för el ja. Men det är snitt siffror, vi vet alla vilken skillnad det är när vi med våra teslor kör i backar eller bara startar.

Jag har extremt svårt att tro att en lastbil som i Tibors uträkning är gjord för en lastbil på 30 ton, kan klara sig på samma effekt i start och backar som en lastbil byggd för totalvikt på 74 ton, eller 100 ton som de byggs för normalt.
Effekten är nog det minsta problemet. OBS att en Volvo FH 16 har 750 hk, ett 1.2 MWh Tesla batteri ger 6000+ hk och då har jag räknat snålt. Sen är det bara att lägga på så många Model 3 motorer man behöver för få ut detta till hjulen utan att motorerna brinner upp :-)
Okej. Nikola One har 1000 hästar och klarar totaltvikt på 30 ton, alltså 20 ton i last ungefär. Dock är den fuelcell vilket jag inte gillar sen har den bara ett litet 320KWh batteri. Skulle inte vara förvånad om det är bränslecellen som gör begränsningen i vad den kan dra. Förbrukningen hade kanske blivit för hög om lasterna varit större. Men det gör ju att den kan man oavsett inte jämföra med.

Så ja 6k hästar borde kunna dra ett en djäkla massa, samt klara backarna mm. Det kan jag hålla med om. Då är det bara kylning av batterier som är viktiga, och den biten kan Tesla säkert lösa.

1.2 MWh batteri, borde alltså väga runt 4-5 ton. Skillnaden i vikt borde inte bli så djäkla stor mot en vanlig lastbil då, vi vet ju bara att den skall väga mer än 15 ton. Så svårt att säga vilken totalvikten kommer bli på den.

Men visst, klarar Tesla att hålla lastbilens vikt runt 15-20 ton och den kan dra en totalvikt på 78 ton uppför backar mm i 40-50 mil. Ja då djäklar kan det hända saker.

De behöver helt klart bygga en ny gigafactory bara för att hantera alla dessa batterier, samt ha produktionslinjen för lastbilen. Och byggs då ett laddnätverk ut som gör att batterier fylls på under 45 min. Då kommer jag bli väldigt glad och överraskad.

Vi får hoppas jag blir det.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Laban »

Anders77 skrev:
Så ja 6k hästar borde kunna dra ett en djäkla massa, samt klara backarna mm. Det kan jag hålla med om. Då är det bara kylning av batterier som är viktiga, och den biten kan Tesla säkert lösa.
OBS att effektkravet knappast lär öka för en eldriven lastbil jämfört med en med dieselmotor. Dvs, klarar sig Volvo med en 750 hk motor så behöver inte en eldriven lastbil ha högre effekt. Snarare tvärtom. Precis på samma sätt som en elbil klarar sig med lägre effekt för samma acceleration 0-100 jämfört med en bil med förbränningsmotor. Som Tibor nämnde:
Elmotorn har full vridmoment från 0, dvs motorn behöver ej överdimensioneras för att klara starter med tung last på samma sätt dieselmotorerna behöver det. Man behöver alltså inte dimensionera dragbilen för 100 ton bara för att få fart på betydligt mindre laster.
Nikolas exempel som du nämner är intressant men man måste också ta hänsyn till de fördelar de påstår att den har:
Screen Shot 2017-05-05 at 12.42.15.png
0-100 vid last på 30s istället för 60s.
100 km/h hastighet i 6% backe jämfört med 65 km/h.
...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

Laban skrev:
Anders77 skrev:
Så ja 6k hästar borde kunna dra ett en djäkla massa, samt klara backarna mm. Det kan jag hålla med om. Då är det bara kylning av batterier som är viktiga, och den biten kan Tesla säkert lösa.
OBS att effektkravet knappast lär öka för en eldriven lastbil jämfört med en med dieselmotor. Dvs, klarar sig Volvo med en 750 hk motor så behöver inte en eldriven lastbil ha högre effekt. Snarare tvärtom. Precis på samma sätt som en elbil klarar sig med lägre effekt för samma acceleration 0-100 jämfört med en bil med förbränningsmotor. Som Tibor nämnde:
Elmotorn har full vridmoment från 0, dvs motorn behöver ej överdimensioneras för att klara starter med tung last på samma sätt dieselmotorerna behöver det. Man behöver alltså inte dimensionera dragbilen för 100 ton bara för att få fart på betydligt mindre laster.
Nikolas exempel som du nämner är intressant men man måste också ta hänsyn till de fördelar de påstår att den har:
Screen Shot 2017-05-05 at 12.42.15.png
0-100 vid last på 30s istället för 60s.
100 km/h hastighet i 6% backe jämfört med 65 km/h.
...
Självklart ligger det mycket i detta. Men varför vågar de inte på Nikola låta deras lastbil ta mer läst, när de ändå är 2-3 gånger starkare än vad en vanlig lastbil är? En bensin bil orkar inte dra samma mängd som en diesel bil med samma hästkrafter brukar man ju säga. Är väl samma anledningar som varför de inte skaffat drag krok till Tesla S, även om hästarna finns så krävs det lite mer för att klara av att under lång tid bli så hårt belastat. Eller har jag fel "där med"?

Tack för lite bättre siffror att jämföra med. Alla argument från början verkade ju bara bygga på Tibors gamla artikel som byggde på att Nikola lastbilen skulle klara allt som en normal lastbil klarar. Sen har jag kollat in denna från MB tidigare och den är ju inte så kraftig, extremt litet batteri skulle jag säga. Men den är ju bara gjord för små laster inne i städerna. http://www.carscoops.com/2016/09/merced ... ctric.html

Jag hoppas verkligen att Tesla får till en riktig lastbil som klarar både milen och lasterna.

Men mina frågetecken är bara när har de kapaciteten att bygga dessa batterier med? I vilken fabrik skall lastbilen byggas? Om de i år presenterar platsen för denna fabrik, så pratar vi några år framåt innan den fabriken är klar. Hur många lastbilar kan de trycka ut per år i en fabrik tror ni? När bilarna kommer ut måste ladd nätverket finns med. I USA såldes det nästan 400k heavy trucks under förra året.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av LarsL »

Vad kostar en lastbilstransport per ton idag och hur mycket kostar den med Tesla Semi? Det är den enda fråga som behöver besvaras. Är Tesla billigare väljs de är de dyrare så väljs de inte. Det är som Elon säger helt digitalt. Det finns inte känslor och übermän som ska köra bullrande maskiner i timmar i sträck utan bara denna enkla fråga.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
Vad kostar en lastbilstransport per ton idag och hur mycket kostar den med Tesla Semi? Det är den enda fråga som behöver besvaras. Är Tesla billigare väljs de är de dyrare så väljs de inte. Det är som Elon säger helt digitalt. Det finns inte känslor och übermän som ska köra bullrande maskiner i timmar i sträck utan bara denna enkla fråga.
Absolut är det så. Därför jag var noga med att framhäva att Tibors uträkning som var baserad på Nikola Tesla inte fungerar som referens.

När en vanlig lastbil hanterar 3 gånger så mycket last sä måste kostnaden bli extremt mycket lägre.

Men om nu Tesla gör en som klarar vanliga behov 40-50 mil med 60 ton last så blir det intressant att räkna.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av ellerstrom »

LarsL skrev:
Vad kostar en lastbilstransport per ton idag och hur mycket kostar den med Tesla Semi? Det är den enda fråga som behöver besvaras. Är Tesla billigare väljs de är de dyrare så väljs de inte. Det är som Elon säger helt digitalt. Det finns inte känslor och übermän som ska köra bullrande maskiner i timmar i sträck utan bara denna enkla fråga.
Jag håller med om att det är helt digitalt, men med en ytterligare variabel nämligen tid. Om batterilastbilarna bara är lite billigare men märkbart långsammare så kommer omställningen inte ske lika snabbt, dvs det kommer eventuellt inte att vara lönsamt utan ytterligare åtgärder såsom ändrade avgångs/ankomsttider, ändrade sorteringstider etc (som såklart skulle kunna innebära extra kostnader).

All frakt som går på lastbil är dessutom inte "långsamtransport" där man kan ha 2 eller flera dagars leveranstid totalt (inkl omsortering på olika terminaler). Om vi ponerar att en transport från Stockholm till Köpenhamn skulle ta 2 timmar extra för batterilastbilen så skulle till exempel en del (eller allt) av godset kanske missa leveransbilen ifrån Köpenhamn nästa dag (och då missar fraktbolaget sin service om leverans nästa dag).

Fraktbranschen kan vara både enkel (i fallet åkeri som hyr ut sina tjänster att köra enbart vissa sträckor delvis eller helt efter kundens önskemål) och komplex (stora fraktbolag såsom DHL, UPS, FedEx etc).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av LarsL »

Naturligtvis måste totalkostnaden räknas fram. Om det tar längre tid ja då ökar ju lönekostnaden tex. Om lastbilen tar mindre antal ton så ska kostnaden delas på färre och blir då högre per ton.
Eftersom Tesla och Elon satsar på ellastbilar så förutsätter jag att de lyckats hitta en modell där kostnaden per ton totalt sett blir lägre. Om de inte lyckas med det så är det ingen mening att ens presentera lastbilen, den blir poänglös.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Laban »

Jag gillar att hålla det enkelt. Enligt min beräkning så sparar man ~30 kr milen i bränslekostnader med eldrift om man räknar på 4.5l/mil i förbrukning. Det blir förstås mindre med lättare lastbilar men då behövs det också mindre batterier.

En lastbil körs i genomsnitt 15 000 mil/år:

https://www.scania.com/group/en/personbilsjamforelser/

Då kan man nog räkna med att de som går längre sträckor körs längre än så. Jag har hört att det kan vara upp mot 30 000 mil.

Räknar vi på de genomsnittliga 15 000 milen/år så blir det en besparing på 450 000/år. Det summan har jag svårt att se att man ska förlora på den tid lastbilen laddas. Speciellt om man har så pass lång räckvidd som 40-60 mil där laddning bör kunna ske i samband med de obligatoriska pauserna och eventuellt 1-2 korta pauser förutom dessa.

Kvar återstår då kostnaden för batterierna. Men med sub 100$/kWh ser jag det inte heller som ett problem. Även med ganska stora marginaler på batterierna så bör man tjäna in den kostnaden på 2-4 år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Teslaspolen »

Jag kan ju säga så här också. Om Tesla ska släppa en lastbil har som med all säkerhet suttit och räknat in i det oändliga om hur det ska gå ihop. Dom kommer inte lägga åtskilliga miljoner på att utveckla något som inte kommer sälja. Det är garanterat.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Laban »

Teslaspolen skrev:
Jag kan ju säga så här också. Om Tesla ska släppa en lastbil har som med all säkerhet suttit och räknat in i det oändliga om hur det ska gå ihop. Dom kommer inte lägga åtskilliga miljoner på att utveckla något som inte kommer sälja. Det är garanterat.
Från kvartalsrapporten:
And given your partnerships in the past, would you envision partnering with a manufacturer on that side of the business, or would this be more akin to your sort of go it alone strategy on the auto side?
Elon:
No, we'll manufacture that ourselves, and most of that semi is actually made out of Model 3 parts, by the way. It's actually using a bunch of Model 3 motors without revealing too much about the future of it, so we're able to use a very high volume vehicle, and then combine several motors to have -- I think it's actually going to have a very good gross margin like – that's just not something that the other -- it's like you can't do that with a traditional truck. So effectively that was just a very compelling product that has low unit cost.
Om jag ska vara ärlig så ser jag detta som nästan ännu mer intressant än Model 3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Laban »

Några mindre nyheter från aktieägarmötet:

Man har visat upp lastbilen för några av de stora aktörerna på marknaden, de gillade vad de såg. "Hur många kan vi köpa ?". De är också delaktiga när det gäller krav/detaljer.

Han nämnde också att det kan vara en bra ide att dyka upp på det eventet, de "kanske" ska visa upp något annat där också.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Vasp »

jag är fortfarande skeptisk till att Tesla ska lyckad med att göra nånting praktiskt för långa transporter. Men jag hoppas att den blir riktigt bra och prisvärd så att mina släktingar som är i åkeribranschen skaffar in några stycken.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Svenssons »

Varför inte släp med hjälpmotor och batteripack? Tänk att köra summon på dessa också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av bat »

Jag funderar på om Tesla kommer att ta större del av kakan än att "bara" leverera en el-lastbil till marknaden. Ett totalt integrerat transport-företag vore en intresseant tanke. Med autonoma bilar och eldrift skulle de kunna konkurrera extremt väl mot hela övriga transportmarknaden.
Skriv svar