Myfc range extender

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Myfc range extender

Inlägg av tobbeturbo »



Vad tror ni? Vad vet ni?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Myfc range extender

Inlägg av Remuz »

myfc är spännande. Jag har dock inte gått in i det själv eftersom jag haft svårt att se vinsten med att ladda mobilen med en svindyr teknik. På en elbil kunde det kanske vara intressant, om man får ner storleken på blocken (ökar energitätheten). Sedan är det ju en prisfråga också. Jag tror personligen att folket bakom myfc tror så mycket på tekniken att dom inte klarar att produktifiera den.
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Myfc range extender

Inlägg av Svenssons »

Även ifall själva cellen är minimal så går det åt ca 1 kg vätgas per 10 mil. Låter kanske inte särskilt mycket och i vikt är det inte det men i volym är det väldigt mycket. Utan tryck så tar det 12 kubikmeter... Kör man med tryckbehållare så minskar totala volymen men tryckbehållaren med all kringutrustning tar också plats och komplexitet och kostnader ökar. Vätgas är inte lämplig för personbilar. Som REX funkar det ännu sämre då sannolikheten att du kan tanka vätgas är mycket mindre än sannolikheten att det finns ett eluttag. Från vloggen låter det som att det rör sig om rätt låg effekt på bränslecellen. Låter som man bara vill få investeringspengar, annars hade man nog inte gått ut så tidigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Myfc range extender

Inlägg av tobbeturbo »

Referral: http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Myfc range extender

Inlägg av Teslaspolen »

Var det inte dom som laddade mobiltelefonen med bränsle puckar? Väldkgt konstigt (och otroligt dyrt) tänk...
greencars
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 maj 2017 10:24

Re: Myfc range extender

Inlägg av greencars »

Kul att myFC fått en tråd här!

Jag har följt bolaget i många, många år, och tror att de kommer att nå sitt kommersiella genombrott inom kort.

Tekniken kommer från KTH, så det ligger minst 15 års forskning bakom detta.

Som REX tror jag deras teknik kan passa utmärkt. Deras nya Laminacell är världens minsta och energitätaste cell. Uppskalningsbar?

Och viktigt: myFC använder INTE komprimerad vätgas till sina celler, utan cellen skapar själv vätgasen genom myFCs speciella bränsle.

Alltså inga farliga vätgasbehållare behövs.

Vilket bilföretag som ingår avtal får vi nog veta innan årets slut.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Myfc range extender

Inlägg av vigge50 »

greencars skrev:
Och viktigt: myFC använder INTE komprimerad vätgas till sina celler, utan cellen skapar själv vätgasen genom myFCs speciella bränsle.
Det låter helt klart intressant, vet du ungefär hur mycket bränsle räknat i liter som det krävs för att köpen mil t ex? Om det är ett eget bränsle så är frågan om produktionskostnaderna för detta bränsle, kommer de ligga ungefär på samma milskostnad som bensin idag?
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Myfc range extender

Inlägg av Ric »

greencars skrev:
Och viktigt: myFC använder INTE komprimerad vätgas till sina celler, utan cellen skapar själv vätgasen genom myFCs speciella bränsle.
Ett flytande bränsle?

Liknande krav på tanken som en bensintank?

Var kan man läsa mer om det?
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Myfc range extender

Inlägg av Ric »

Teslaspolen skrev:
Var det inte dom som laddade mobiltelefonen med bränsle puckar? Väldkgt konstigt (och otroligt dyrt) tänk...
Nu vet jag inte vikt på dessa puckar, men om de är mycket mer energitäta än batterier så kanske på fjällvandring.
greencars
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 maj 2017 10:24

Re: Myfc range extender

Inlägg av greencars »

Hallå igen. Har inte tid att skriva så långt, så det blir lite kort:

MyFC köpte ett bolag som hade framställt ett speciellt bränsle (tror det var amerikanskt) och har sedan själva utvecklat detta bränsle ytterligare.
Deras första produkt som nådde marknaden var Powertrekk, även kallad Obamaladdaren efter presidenten fått en demo på KTH, och denna laddare var en sorts Proof of concept. Helt enkelt visa att tekniken fungerade: bränslecell, tillsätt myFC:s egna bränsle, vätgas och energi bildas. 10000 st sålda laddare ungefär.

Nästa steg var en bränslecellsladdare för mobiler/laptops kalad JAQ. Betydligt mer användarvänlig och snygg designad. Här används ett engångskort som innehåller bränslet, för att ladda sin telefon/platta.

Avtal knyts med stormobildistributör i Kina. Comittmentpå 400k laddare, option på ytterligare 900k. Volymleveranser slutet 2017.

Här visar det sig att myFC har utvecklat en ny bränslecell kallad LAMINA. Världens tummaste och mest energitäta bränslecell.

En ny hybridladdare för smartphones/plattor tas fram i detta nu, JAQHybrid. Bränslecell kombinerad med batteri.

Kort efter detta går myFC utmed att de även satsar på bilindustrin och att ta fram en REX, efter närmanden från bilindustrin där de idag för avancerade samtal.

Alltså: en bränslecellsteknik främst ämnad för smartphonemarknaden och powerbanks, har nu oväntat halkat in på en ny marknad där tekniken kan appliceras.
Oerhört intressant.

MyFC är ingen dagslända utan ett bolag med enormt mycket forskning bakom sig. Väl patenterade. Ingen lagring av vätgas utan ett eget framställt bränsle.

Exakt hur tekniken för en REX ser ut vet ingen utanför bolaget idag.
greencars
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 maj 2017 10:24

Re: Myfc range extender

Inlägg av greencars »

Länk när vd presenterar nyheten om satsning på bilindustrin:

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Myfc range extender

Inlägg av Jerker »

429 Wh/kg jämfört med 180-200 för litium-jonbatterier. Inte illa!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Myfc range extender

Inlägg av vigge50 »

greencars skrev:
Här visar det sig att myFC har utvecklat en ny bränslecell kallad LAMINA. Världens tummaste och mest energitäta bränslecell.
Här blandas det nog i hop lite, en bränslecell är inte energität, den är snarare effektät. Det är snarare deras bränsle som är energitätt.
Jerker skrev:
429 Wh/kg jämfört med 180-200 för litium-jonbatterier. Inte illa!
Problemet med detta är att vi inte har en aning om hur hög verkningsgraden är på hela kedjan bränsle>vätgas>el, om denna är på strax över 50% så är det inte så mycket bättre än Teslas batterier. Nu tror jag det är det, annars skulle de antagligen inte gå ut med den informationen men det känns som ett lätt sätt att få de mindre insatta att bara kolla på siffrorna. Vi vet alla att avståndet mellan bensin och batterier i energitäthet är gigantisk men att en elbil är tre gånger så effektiv vilket minskar skillnaderna en del. Hur stor är skillnaden här om man räckar med eventuella försluter för båda drivlinor?
greencars
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 maj 2017 10:24

Re: Myfc range extender

Inlägg av greencars »

Finns givetvis frågetecken angående en mängd saker, men uppenbarligen är de något på spåren när bilindustrin de facto visat stort intresse.
Jag VET att de som jobbar med denna teknik på myFC är mycket mycket kompetenta.

Detta ska inte ersätta batterier, utan komplettera! Glöm inte det.

Om Tesla är intresserade...ingen aning. Men någon eller några är.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Myfc range extender

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jag hoppas att Tesla fortsätter med sina rena och effektiva elbilar och inte adderar annan komplicerad teknik.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Myfc range extender

Inlägg av mati »

SR-71-BlackBird skrev:
Jag hoppas att Tesla fortsätter med sina rena och effektiva elbilar och inte adderar annan komplicerad teknik.
Jag tror inte du behöver oroa dig för det. Jag håller f ö med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Myfc range extender

Inlägg av ochso »

Låter lite som att någon här sitter med lite för mycket aktier i bolaget...

Känns som att bolaget försöker lösa ett problem som folk inte har, och nu hittar en ny marknad att satsa på för att kunna motivera fler nyemissioner. Eller är det bara jag som är för cynisk?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Myfc range extender

Inlägg av vigge50 »

ochso skrev:
Låter lite som att någon här sitter med lite för mycket aktier i bolaget...

Känns som att bolaget försöker lösa ett problem som folk inte har, och nu hittar en ny marknad att satsa på för att kunna motivera fler nyemissioner. Eller är det bara jag som är för cynisk?
Nä, nuvarande elbilsägare har kanske inte detta problemet, de har ju redan elbil men detta kanske är för de som idag inte är villiga att ta steget över till elbilar. På så sätt så är detta kanske inte rätt ställe att ragga potentiella kunder men samtidigt så finns det säkert många teknikintresserade som kan vara intresserade av den anledningen på detta forumet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Myfc range extender

Inlägg av Jerker »

Om man känner att man måste ha en räckviddsförlängare så är detta väl det enda rätta. Jag tror ju att många kunder och många tillverkare anser att man måste ha nåt mer än batterierna i bilen och så kommer det att vara för en relativt lång tid framöver. Så jag tror att detta koncept har en marknad.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Myfc range extender

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
Om man känner att man måste ha en räckviddsförlängare så är detta väl det enda rätta. Jag tror ju att många kunder och många tillverkare anser att man måste ha nåt mer än batterierna i bilen och så kommer det att vara för en relativt lång tid framöver. Så jag tror att detta koncept har en marknad.
Samtidigt är det när jag säger att alla kan tanka elbilen hemma för 2kr milen som den jag pratar med fattar grejen sen avslutar jag med gratis resor hela Europa

Det här skulle bara förstöra
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Myfc range extender

Inlägg av ochso »

Med "lösa problem som ingen har" syftade jag på mobilanvändare.

Jo visst, idén i sig är det väl inget fel på, men jämför med dagens produkt där det kostar 15 kr att ladda en mobiltelefon, jag tror ärligt talat inte att detta kommer bli någon succé. Dels ska man som konsument betala för tekniken och sedan för dessa dyra "puckar" anpassade för bilar. Alternativet är väl att företaget i princip bjuder på tekniken för att låsa upp folk att köpa just deras "puckar" men ärligt talat tror jag inte på det.

Har hört så många köpa i3 med REX och sedan konstatera att man aldrig använder den. Eller har jag fått fel uppfattning här kanske, det är mycket möjligt.

Nej, jag är fortsatt negativ till detta som lösning, tror att batterierna och laddningsmöjligheterna kommit så långt när "gemene man" ska köpa elbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Myfc range extender

Inlägg av LarsL »

Den enda räckviddsförlängaren jag skulle betala för är mer batterier allt annat är ju meningslöst.
Eller säg så här hur många bärgningar får man för de där tusenlapparna som extendern kostar? Fler än jag någonsin kommer behöva i alla fall.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Myfc range extender

Inlägg av Jerker »

Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Myfc range extender

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.
Oj 41 kWh

Kunde inte låta bli :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Myfc range extender

Inlägg av Jerker »

Smutt skrev:
Jerker skrev:
Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.
Oj 41 kWh

Kunde inte låta bli :lol:
Det är mycket för en Zoe! :cry:
Skriv svar