Snyggt!Tars skrev:Nu är finns det två på stenen.
Och med förborrade hål för en tredje! Du satsar stort.
Moderator: Redaktion
Snyggt!Tars skrev:Nu är finns det två på stenen.
gellerstam skrev:Snyggt!Tars skrev:Nu är finns det två på stenen.
Och med förborrade hål för en tredje! Du satsar stort.
Är inte 32 lagom till 3 Teslor?Leo skrev:Byter man kontakter ska man se till att kablarna i den kedjan dimensioneras därefter. Kan ju vara att någon "annan" (tillfällig hantverkare tex) som tänker åh! En 32A kabel/anslutning precis vad jag behöver för min maskin nu och kopplar in den... finns ju en anledning att man använder olika "storlekar/kapacitet" på olika ställen.
Viktigast är ju att säkringen innan är dimensionerad för vad som kommer efter (kablage etc). Ifall hantverkaren pluggar i en apparat med 32A handske som drar så mycket och säkringen innan är exvis 25A då löser ju den bara ut.Leo skrev:Byter man kontakter ska man se till att kablarna i den kedjan dimensioneras därefter. Kan ju vara att någon "annan" (tillfällig hantverkare tex) som tänker åh! En 32A kabel/anslutning precis vad jag behöver för min maskin nu och kopplar in den... finns ju en anledning att man använder olika "storlekar/kapacitet" på olika ställen.
Visst kan det vara så att man tror att det går att dra 32A från 32A-uttag så om man satt den på lägre säkring bör denna information synas vid kontakten. Det viktiga är dock att kablaget till kontakten är anpassat efter kontakten och säkringen.Leo skrev:Byter man kontakter ska man se till att kablarna i den kedjan dimensioneras därefter. Kan ju vara att någon "annan" (tillfällig hantverkare tex) som tänker åh! En 32A kabel/anslutning precis vad jag behöver för min maskin nu och kopplar in den... finns ju en anledning att man använder olika "storlekar/kapacitet" på olika ställen.
Om du kör på ”min” metod så är det inte 100% krav på det och jag kör utan, så jag skulle säga kör utan…Model-why skrev:Så man bör ha en sån då? Vissa påstår att de är onödigt? Vill ju kunna använda laddaren lite mobilt så att säga
Du som privat klåpare kan "bygga vad du vill" "för eget bruk" och koppla in i ditt 3fas-uttag. Tex att sätta på en 3fas-handske på en pryl avsedd för fast installation. Du får dock inte sälja en sådan pryl vidare, eftersom du då förverkat CE-märkningen.Model-why skrev:Gammal tråd men den tråd som kanske kan ge mig rätt svar. Har införskaffat en wc 2 och tänkte köra med trefas handske på den, mest för att ha till stugan och möjlighet att ta med sig. Nu till frågan, måste jag installera en jordfelsbrytare b? Tack på förhand
Tyvärr finns det många myter och missförstånd om jordfelsbrytare och elbilsladdning.fth skrev:Vad jag har förstått så finns kravet på jfb B pga risken att störa ut ”vanliga” jfb, men enligt ny forskning så finns inte den risken:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... forvantat/
Det borde väl betyda att kravet på jfb B försvinn i framtiden? Eller har jag missförstått något (inte alls ovanligt)?
/fth
Jag argumenterar förstås inte för att man inte skall ha jfb alls, jag undrade bara om kravet på jfb B kanske är helt onödigt?Off Grid Byggaren skrev:Tyvärr finns det många myter och missförstånd om jordfelsbrytare och elbilsladdning.
Jordfelsbrytaren ger ett extra skydd mot personskada och elbränder. Lite som en bil med ABS-bromsar.
Den har räddat både liv och egendom, så det är inte alls så tokigt att ha en sådan installerad.
Typ B är en ännu bättre jordfelsbrytare, den skyddar lite extra, vilket gör den lämplig för elbilsladdning.
Jordfelsbrytaren ger i huvudsak ett skydd för ström från elnätet. (Elbilar läcker inte ut något från batteriet)
Det var en myt att grannens jordfelsbrytare slutade funka om du laddar din elbil.fth skrev:Jag argumenterar förstås inte för att man inte skall ha jfb alls, jag undrade bara om kravet på jfb B kanske är helt onödigt?Off Grid Byggaren skrev:Tyvärr finns det många myter och missförstånd om jordfelsbrytare och elbilsladdning.
Jordfelsbrytaren ger ett extra skydd mot personskada och elbränder. Lite som en bil med ABS-bromsar.
Den har räddat både liv och egendom, så det är inte alls så tokigt att ha en sådan installerad.
Typ B är en ännu bättre jordfelsbrytare, den skyddar lite extra, vilket gör den lämplig för elbilsladdning.
Jordfelsbrytaren ger i huvudsak ett skydd för ström från elnätet. (Elbilar läcker inte ut något från batteriet)
Den nya forskningen jag länkade till tyder ju på det.
På vilket sätt är en jfb B bättre än en "vanlig" under förutsättning att likströmsargumentet inte gäller?
/fth
Nej, detta är också en myt. Elbilar läcker inte något.Teslared skrev:Det är väl så att typ B skall skydda för likströmsläckage från bilen, så att om man har typ A någon annanstans att den inte blir overksam.
Om bara A finns och bilen läcker likström så kanske inte jfb A fungerar !