Comfort, Standard eller Sport styrning?
Moderator: Redaktion
Comfort, Standard eller Sport styrning?
Jag har kört 3600 mil nu. I princip hela tiden med inställning Comfort. Det är så bekvämt!
I hög fart, (det är ju fritt från tid till annan i vår landsända) finner jag att bilen känns stadigare med standard och sport!
Hur kör ni?
Jag kommer nog att fortsätta med comfort och autopilot men känner mig lite aningslös som inte provat alternativen på nästan 1 1/2 år.
I hög fart, (det är ju fritt från tid till annan i vår landsända) finner jag att bilen känns stadigare med standard och sport!
Hur kör ni?
Jag kommer nog att fortsätta med comfort och autopilot men känner mig lite aningslös som inte provat alternativen på nästan 1 1/2 år.
Model S P85D,
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Kört med standard sen jag fick bilen. Provat de andra inställningarna, men är van vid standard och föredrar den. Stålfjädring.
Edit: la till fjädring
Edit: la till fjädring
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Kör nästan alltid på sport, men om jag kommer ihåg så brukar jag ställa in på comfort inne i städer osv...
Jag har ju luftfjädring och tror att sportläget är det enda som är någorlunda acceptabelt i högre farter.
Jag har ju luftfjädring och tror att sportläget är det enda som är någorlunda acceptabelt i högre farter.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Jag kör på Sport normalt men har en förarprofil för parkering, t.ex. I trånga parkeringsgarage, och har då inställningen Comfort (+ annan inställning på stolen och sidospeglar). Tycker det fungerar lysande.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Sport när elektronerna skall jobba och comfort annars.
Svart X90D, bokat en M3.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Jag behåller den i standard. Sport tillför ingen extra känsla eller precision utan bara motstånd, så det känns lite meningslöst, och comfort är en liten aning för svajigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1492
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Comfort.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
S60 stålfjädrar sport upplever märkliga krängningar vid högt gaspådrag hög fart och vind vid dom andra inställningarna
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Sport annars känns ratten klen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Kör med comfort när jag kör själv men det är så sällan, autopiloten kör mest och då spelar det ingen roll vilken inställning man har. ...... nu överdrev jag lite!
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Styrningen är ju dessutom adaptiv, blir hårdare i högre fart och lättare i lägre fart, så jag känner sällan behov att gå ifrån standard.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Va? Det är den väl inte? Jag upplever absolut ingen skillnad i känslan på styrningen, och byter därför manuellt från Standard till Sport så snart jag kommer ut på större landsväg eller motorväg.HelectriC skrev:Styrningen är ju dessutom adaptiv, blir hårdare i högre fart och lättare i lägre fart, så jag känner sällan behov att gå ifrån standard.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Jag tycker inte heller att jag kan märka ngn adaptivitet på styrningen (iaf inte jämfört med andra bilar jag haft med adaptiv), tycker det är stor skillnad i högre farter...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Jag tycker att den är lite lättare vid parkering än vid körning men inte adaptiv som tex BMW där ratten är stenhård vid hög hastighet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Jag tycker min är märkbart lättare vid rangering, så har alltid varit helsäker på att den har adaptiv servo.ironjack skrev:Va? Det är den väl inte? Jag upplever absolut ingen skillnad i känslan på styrningen, och byter därför manuellt från Standard till Sport så snart jag kommer ut på större landsväg eller motorväg.HelectriC skrev:Styrningen är ju dessutom adaptiv, blir hårdare i högre fart och lättare i lägre fart, så jag känner sällan behov att gå ifrån standard.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Comfort. Jag störde mig på att jag fick göra mikrojusteringar med ratten hela tiden vid Sport eller Standard, så jag har kört Comfort sen dess. Var väl två år sedan jag ändrade och har inte tänkt på det alls sen dess.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Sport i stort sett alltid, ratten känns så klen annars. Känns som att det är viss adaptiv styrning i ratten, den är betydligt lättare vid parkering än på landsväg.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Comfort, Standard eller Sport styrning?
Komfort. Som Danni skrev så skiljer ju bara trögheten. Känslan uteblir oavsett inställning. Synnerligen död styrning på Model S tycker jag.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15