Prisvärda tillval?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

MagnusF
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 maj 2017 22:31

Prisvärda tillval?

Inlägg av MagnusF »

Hej,

Jag funderar på att köpa min första Tesla och lutar åt en Model S 75. Funderar lite på tillval. Det kanske finns massa bra info om detta - jag tycker mig inte hittat så färska uppgifter när jag sökt men peka mig gärna i rätt riktning i så fall.

Tankarna går så här:
Fyrhjulsdrift - vad är fördelarna, egentligen? Jag ska inte köra offroad, jag behöver inte den lilla boosten i prestanda och +10km räckvid känns inte avgörande.
Köldpaketet - jag har förstått att jag kan starta värmen i bilen från appen även när bilen inte laddar, isf känns det som ett bättre alternativ än att köra med ratt- och sätesvärme. Tänker jag rätt?
Premiumpaketet - jag bryr mig inte så mycket om skinndetaljerna eller att köra genom biogas-zoner men är HEPA-filtret, LED-ljus och kanske något annat värt pengarna här?
Vinterdäck - borde jag ta med det från Tesla eller köpa annorstädes?
Uppgraderad autopilot (+59k) - jag får med hårdvara för AP2 men är denna uppgradering värd pengarna? Har jag adaptiv farthållare utan denna uppgradering? Automatisk fickparkering utan denna uppgradering?
Total självkörningsförmåga (+35k) - känns ovärt när det ändå inte fungerar helt i Sverige ännu, eller är detta prisvärt/viktigt?
Premiumljudet - jag är ingen audiofil så jag tänkte skippa detta, antar att ljudet som standard är helt OK.
Svart läder + premiumsäten (+39k) - är detta värt det? Textilsäten standard låter onekligen tråkigare än läder och premiumsäten :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av bylund »

Fyrhjulsdriften är mest prestanda och löjligt bra framkomlighet, men den är riktigt bra även med bakhjulsdrift.

Man måste ha autopilot för adaptiv farthållare och automatisk parkering.

Jag har inte vinterpaketet. En fördel med uppvärmd ratt och uppvärmda baksäten är att man kan ha något lägre lufttemperatur utan att frysa och därmed något längre räckvidd. Rattvärme sägs vara en sådan sak som man inte klarar sig utan när man väl börjat med det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av lem »

Det är lätt att ryckas med i racet om optioner. Det är totalt VÄLDIGT mkt pengar!
Om ej obg -> skippa allt men ta steget till S

Kommentarer:
Bakhjul OK. Jag är nog den som kör mest ute på fält o skogsbilvägar och snö upp till grillen i samband m jakt

Däck: dubb ett måste!

Värme: varm ratt skönt men jag hade inte tagit det om det inte kommit på köpet

Luft: höjning är marginell, ta det lite lugnt över stenar.

Premium: uppskattas då det ingick men onödigt. Elbaklucka enormt bra dock...

Läder: med jakthundar i bilen hade tyg varit svårstädat, jag uppskattar läderklädseln men hade skippat om det varit möjligt (köpte demobil)

AP: aktiveras när du får råd/tycker du vill ha det.

Ljud: skippa
L
Obg=obegränsat med pengar
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av Delta »

Bilens grundkoncept är fantastiskt och faktiskt prisvärt. Dock är 75-batteriet lite klent om man gör lång- och rundresor till flera destinationer utanför SuC området på landsbygden exempelvis lite rundresor med flera stopp i Småland. Jag uppskattar att bilen är stabilt byggd exempelvis den helt släta 6,35 mm tjocka bottenplåten. Kaross i 98% aluminium imponerar och tycks klara svenska vintrar med bravur. Lägg ett bud på min 3 år gamla P-85 här https://netbil.se/Auction/Details/13435 ... k-SoV-Däck.

Tillvalen är generellt sett inte prisvärda. Dessutom kommer det låga förmånsvärdet att bli justerat upp så man får betala tillvalen dubbelt upp om du har bilen som tjänstebil. Om du kör mycket så skippa vinterhjul och köp nya friktionsdäck på nätet för varje säsong och lägg på samma fälgar. Lättare med förvaring och fungerande trycksensorer. Kör med 19" förstås.
4-hjulsdrift ger stabilare gång vintertid och på våt asfalt. Bilen är dock tystare utan motorn där fram.
Textilstolarna är riktigt bekväma och enligt mitt tycke bästa valet oavsett pris. Har själv AP2 på min nya bil och med senaste uppgraderingen är autopiloten användbar, men inte mer. Fortfarande saknas exempelvis fungerande regnsensor, men det kommer förstås. Dock tar allt tid i Elon-klubben. ;)
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av mati »

Bakhjulsdrift räcker gott som bylund säger. Framkomligheten går inte att jämföra med en bakhjulsdriven bensinbil. Det är en helt annan dimension i en Tesla. Och nej, man behöver verkligen inga dubbdäck med bakhjulsdrift.

Premiumpaket har alltid varit ett måste för den elektriska bakluckans skull. Nu får man den ändå. Jag skulle skippa paketet.

Köldpaket är najs men inget måste. Man förvärmer ju bilen ändå.

Vill du ha adaptiv farthållare så behöver du AP. Men det är mycket pengar för en ganska dåligt implementerad adaptiv farthållare. Åtminstone än så länge. Om du vill ha bilen som förmånsbil kan du skippa AP och beställa senare. Då kan du lyfta hela momsen. (Själv missade jag att man kan göra så)
Jag ångrar fortfarande att jag betalade 59 tusen för AP. Det är visst en häftig gimmick men den är inte riktigt värd priset enligt mig. Betala för guds skull inte för total självkörning. Det är inte att köpa grisen i säcken. Du får inte ens en säck. Lägg pengarna på nåt vettigt istället.

Lädersäten är bra om man har hundar och så. Annars är det väl en smaksak. Kallt på vintern, varmt på sommaren. Texilsäten har sina fördelar tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av e5m1r »

D kan du skippa om du är van vid bakhjulsdrift
Köld kan du också skippa om du inte är van vid rattvärme
El baklucka är standard hur mycket premium är värt vet bara du, skippa om du inte ska ha läder
Det är billigare att köpa däck å fälg annanstans så skippa detta hos tesla
Vill du ha original köp begagnat om möjligt i Norge urvalet är bättre och det blir billigast där
Autopilot är liksom hela grejen så den ska du ha men det är inte hela världen om du skippar det vid köp du kan alltid köpa i efterhand
Utan AP har du inga automatiska funktioner som adaptiv farthållare automatiska heljus regnsensor osv
Total självkörning skippar du du kan skaffa det när och om det fungerar sen
Ljudet är bra är du inte ute efter mer bas så skippa den
De nya standardsäten är riktigt bra behöver du inte läder kan du skippa detta
Luftfjädring kan du skippa om du inte kör i branta uppfarter eller höga gupp
Tesla är en lång bil det är lätt att skrapa med underdelen
Det viktiga är att du inte spränger din budget och att du är nöjd med dina val
Och glöm inte använda refferal kod och spara 8k
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:

Utan AP har du inga automatiska funktioner som ... automatiska heljus regnsensor osv
Obs: dessa funktioner får man inte i alla fall. Det hjälper inte att beställa AP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av Pontus »

Delta skrev:
Bilens grundkoncept är fantastiskt och faktiskt prisvärt. Dock är 75-batteriet lite klent om man gör lång- och rundresor till flera destinationer utanför SuC området på landsbygden exempelvis lite rundresor med flera stopp i Småland. Jag uppskattar att bilen är stabilt byggd exempelvis den helt släta 6,35 mm tjocka bottenplåten. Kaross i 98% aluminium imponerar och tycks klara svenska vintrar med bravur. Lägg ett bud på min 3 år gamla P-85 här https://netbil.se/Auction/Details/13435 ... k-SoV-Däck.

Tillvalen är generellt sett inte prisvärda. Dessutom kommer det låga förmånsvärdet att bli justerat upp så man får betala tillvalen dubbelt upp om du har bilen som tjänstebil. Om du kör mycket så skippa vinterhjul och köp nya friktionsdäck på nätet för varje säsong och lägg på samma fälgar. Lättare med förvaring och fungerande trycksensorer. Kör med 19" förstås.
4-hjulsdrift ger stabilare gång vintertid och på våt asfalt. Bilen är dock tystare utan motorn där fram.
Textilstolarna är riktigt bekväma och enligt mitt tycke bästa valet oavsett pris. Har själv AP2 på min nya bil och med senaste uppgraderingen är autopiloten användbar, men inte mer. Fortfarande saknas exempelvis fungerande regnsensor, men det kommer förstås. Dock tar allt tid i Elon-klubben. ;)
Är det så stor skillnad i räckvidd på en P85 (3-år gammal) och en ny 75. Enligt vad dom har för räckvidd som nya är det:
75 - 401 km
P85 - 426 km
85D - 438 km

Men om vi nu jämför med 85'orna så har ju de flesta sådana som finns gått en del och där med är det inte nybilsräckvidd på dessa längre. Jag tror en ny 75 nästan kan ha längre räckvidd än en 85 som gått 5.000 - 10.000 mil.
Sen får du givetvis ett bättre pris på en 85 än en ny 75, så det finns ju lite att tänka på ändå men kanske inte just räckvidden.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av mati »

Min gamla P85 hade 379km typical räckvidd. Det är alltså mindre än en ny 75:a. Men prestandan var såklart mycket bättre. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av Jojo »

MagnusF skrev:
Fyrhjulsdrift -
FWD har sina fördelar, men bilen är nog bra även utan. Låt Dina användningsvillkor avgöra detta.
MagnusF skrev:
Köldpaketet -

skulle aldrig mer köpa en ny bil utan. Period!
MagnusF skrev:
Premiumpaketet -
Om Du har pengar över, why not?
MagnusF skrev:
Vinterdäck -
Du får bättre valmöjlighet och ev. även pris när Du köper någon annanstans. Teslas egna alternativ är dock värt sina pengar, tycker jag
MagnusF skrev:
Uppgraderad autopilot (+59k) -

En Tesla utan autopilot är bara en halv bil nuförtiden.
MagnusF skrev:
Total självkörningsförmåga (+35k) -
Säkert aktuellt när det väl är tillåten, kan Du även köpa till senare.
MagnusF skrev:
Premiumljudet -
Funkar bra även utan, men om Du har den minsta audiofila läggningen ska Du helst inte provlyssna Premium...
MagnusF skrev:
Svart läder + premiumsäten (+39k) -
smaksak...
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av Foluke »

Tänker du behålla bilen länge. Ladda den med allt. Om inte tror jag att en grundversion är ytterligt prisvärd.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av SAB »

Blir det inte ett nollsummespel ang hel/halv momsavdrag om man lägger till mjukvarotillbehören i efterhand? det är väl? dyrare att köpa efteråt.. iaf vissa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Min gamla P85 hade 379km typical räckvidd. Det är alltså mindre än en ny 75:a. Men prestandan var såklart mycket bättre. :mrgreen:
Jag tog siffrorna ifrån engelska wiki. Men när du säger typical så har ju den ändrats med tiden. Min låg på 200 eller strax över när jag fick bilen i Juni 2015 sedan har det med uppdateringarna justerats (till att bli än mer fel) till 190 och jag tror den ligger kvar där nu.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av mati »

SAB skrev:
Blir det inte ett nollsummespel ang hel/halv momsavdrag om man lägger till mjukvarotillbehören i efterhand? det är väl? dyrare att köpa efteråt.. iaf vissa.
Ja, det är möjligt att det inte blir billigare i slutändan. Men man har fördelen att man kan avvakta utan att behöva betala mer. I dagsläget är AP2 inte värd sitt pris. Jag har betalat 59tkr för en massa funktioner som inte finns. Jag ska behålla bilen i högst tre år och jag vet inte ens om jag någonsin får de funktionerna jag har köpt. Jag har kanske betalat för saker jag aldrig kommer att få. Vi vet inte när AP blir riktigt användbar och när regnsensor osv implementeras.
Om man har möjlighet att avvakta utan att det kostar extra så skulle jag göra det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av chpaulin »

Tjenare och välkommen :)

Här kommer mina två cent:

Fyrhjulsdrift
Jag valde fyrhjulsdrift mest för den lite snabbare tiden 0-100 och andrahandsvärdet. Hade man fortfarande fått stora frunken med bakhjulsdrift hade jag inte tagit fyrhjulsdrivt. Ett stort plus om man leasar är att förmånsvärdet är mycket lägre på bakhjulsdrift. Efter två månader med min bil känner jag att jag lika gärna kunnat ta bakhjulsdrift och betalat mindre förmånsskatt.

Köldpaketet
Bor man som jag där det går att räkna antalet dagar under 0 på en hand så känns denna väldigt onödig. Man kan ju förvärma bilen som du nämner.

Premiumpaketet
Iom att elektrisk baklucka numera ingår tycker jag detta val är helt onödigt om man vill hålla nere priset

Vinterdäck
Köp utan och fixa själv. Jag tog utan och planerar att kränga på vinterdäck på de vanliga fälgarna och köpa nya till nästa sommar.

Uppgraderad autopilot
Här tycker jag dock att man bör investera. Dels för att den när du får bilen kommer vara värd pengarna + att om du beställer den senare blir det mycket dyrare. Du skulle dock kunna chansa om Tesla kör samma rabattdrag på Autopilot som de gjorde på 60->75.

Total självkörningsförmåga
Detta köper jag när det kommer, helt bortkastade pengar nu

Premiumljudet
Som icke audiofil tycker jag standardljudet fungerar ypperligt

Svart läder + premiumsäten
De nya premiumsätena är likadana i helskin och tyg/skinn vilket i min mening inte rättfärdigar priset. Plus med tyg är att man får lite mer friktion i ändan så man sitter kvar i kurvor bättre samt att stolsvärmen ger mer :) Bra för dig utan köldpaketet.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av HelectriC »

Jag skulle dessutom slå ett slag för soltaket. Om du inte väljer till det kan du inte ha varken takräcken eller takbox. Det finns helt enkelt inga fästen om du väljer standardtak. Ska du sälja bilen någon gång i framtiden så verkar det vara en ganska viktig grej att ha. Många tackar nej när dom inser att man inte kan ha nåt på taket. Det enda som är möjligt är skid/cykelhållare med sugkoppar, men det är jag en aning skeptisk till. Kul att tappa tex två par skidor på bilen bakom i 110km/h :o
Dessutom tycker jag möjligheten att kunna öppna taket är en mycket stor premiumhöjare. Det är helt fantastiskt att öppna upp, köra elbil dvs inget motorljud, låta fågelkvittret vara enda passageraren :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av ellerstrom »

Håller helt med chpaulin och HelectriC ovan. :D
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av mati »

Håller också med angående panoramataket. Min förra bil hade vanligt plåttak som jag tyckte var bra. Nu har jag pano och skulle aldrig vilja byta igen. Att köra med öppet tak är nästan som att köra cab. Och möjligheten till takräcke är mycket värd på en bil som inte har dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MagnusF
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 maj 2017 22:31

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av MagnusF »

Tack för alla svar! Panoramatak är väl standard nu tror jag men soltak låter som en bra investering, likaså autopiloten (men inte total självkörning).

Skippar kanske även lädersäten men har två småbarn så läderklädsel kanske är värt.

Vi har lite lutning på garageuppfarten, lite orolig för höjden där. Luftfjädring verkar dock kräva fyrhjulsdrift? Känns som en mycket stor merkostnad. Får fixa till garageuppfarten i så fall

Lutar mest åt standard 75 med soltak, kanske en annan lack. Nypris ca 950. Kanske en demobil med lite mer godis för typ 900 blankt.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av Smutt »

Jag tog annan lack tycker det är värt pengarna,hoppade över allt annat sjukt nöjd! Köper AP2 när alla även Mati :lol: säger att den funkar bra
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Jag tog annan lack tycker det är värt pengarna,hoppade över allt annat sjukt nöjd! Köper AP2 när alla även Mati :lol: säger att den funkar bra
Låter förnuftigt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av HelectriC »

MagnusF skrev:
Tack för alla svar! Panoramatak är väl standard nu tror jag men soltak låter som en bra investering, likaså autopiloten (men inte total självkörning).

Skippar kanske även lädersäten men har två småbarn så läderklädsel kanske är värt.

Vi har lite lutning på garageuppfarten, lite orolig för höjden där. Luftfjädring verkar dock kräva fyrhjulsdrift? Känns som en mycket stor merkostnad. Får fixa till garageuppfarten i så fall Bild

Lutar mest åt standard 75 med soltak, kanske en annan lack. Nypris ca 950. Kanske en demobil med lite mer godis för typ 900 blankt.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Beställer du ny bil nu, så måste du upp i minst 90D för att kunna beställa luftfjädring till Model S. Går inte att få till 75-bilarna, varken med eller utan D.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av jpetters »

MagnusF skrev:
Tack för alla svar! Panoramatak är väl standard nu tror jag men soltak låter som en bra investering, likaså autopiloten (men inte total självkörning).

Skippar kanske även lädersäten men har två småbarn så läderklädsel kanske är värt.

Vi har lite lutning på garageuppfarten, lite orolig för höjden där. Luftfjädring verkar dock kräva fyrhjulsdrift? Känns som en mycket stor merkostnad. Får fixa till garageuppfarten i så fall Bild

Lutar mest åt standard 75 med soltak, kanske en annan lack. Nypris ca 950. Kanske en demobil med lite mer godis för typ 900 blankt.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Det är det öppningsbara Soltaket (Sunroof) som har fästen för takräcken. Inte glastaket, som nu är standard.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av chpaulin »

MagnusF skrev:
Tack för alla svar! Panoramatak är väl standard nu tror jag men soltak låter som en bra investering, likaså autopiloten (men inte total självkörning).

Skippar kanske även lädersäten men har två småbarn så läderklädsel kanske är värt.

Vi har lite lutning på garageuppfarten, lite orolig för höjden där. Luftfjädring verkar dock kräva fyrhjulsdrift? Känns som en mycket stor merkostnad. Får fixa till garageuppfarten i så fall Bild

Lutar mest åt standard 75 med soltak, kanske en annan lack. Nypris ca 950. Kanske en demobil med lite mer godis för typ 900 blankt.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Låter som en bra spec om du kommer ha nytta av takräcke eller är van vid öppningsbart tak. Takhöjden får du på köpet iom att panorama är standard. Köper du privat eller skall du leasa?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
MagnusF
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 maj 2017 22:31

Re: Prisvärda tillval?

Inlägg av MagnusF »

@chpaulin: ska leasa
Skriv svar