Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 aug 2015 09:02
Ort: Västerås

Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av John »

I en annan artikel såg jag att det nu skulle satsas på elbilar istället, denna nämner dock endast hybrider.

Det som jag ständigt förundras över när man pratar elbilar är att man alltid får frågor om andrahandsvärdet... Vad tror de andrahandsvärdet på en dieslbil är om 3 år? De kan kalla det miljödiesel hur mkt de vill men få kunder kommer vara intresserade av dessa fuskbyggen som bara klarar miljökraven i testbänkar.


http://www.nyteknik.se/fordon/volvo-vi- ... ln-6849636
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av Jerker »

John skrev:
I en annan artikel såg jag att det nu skulle satsas på elbilar istället, denna nämner dock endast hybrider.

Det som jag ständigt förundras över när man pratar elbilar är att man alltid får frågor om andrahandsvärdet... Vad tror de andrahandsvärdet på en dieslbil är om 3 år? De kan kalla det miljödiesel hur mkt de vill men få kunder kommer vara intresserade av dessa fuskbyggen som bara klarar miljökraven i testbänkar.


http://www.nyteknik.se/fordon/volvo-vi- ... ln-6849636
Precis!
Jag tycker alltid det är lika roligt att i diskussioner om bilens framtid så ett frö av oro hos dem som nyss köpt, eller planerar köpa, en ny dieselbil. När de börjar inse att det kanske blir en väldigt dålig affär börjar de svettas och blir lite bleka i ansiktet. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av mati »

Jag fick häromdagen en offert för företagsleasing av en Zoe. Restvärdet efter tre år sattes till mindre än 30%. Jag undrar om de sätter ett ännu mindre andrahandsvärde på dieselbilar. Troligen inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag fick häromdagen en offert för företagsleasing av en Zoe. Restvärdet efter tre år sattes till mindre än 30%. Jag undrar om de sätter ett ännu mindre andrahandsvärde på dieselbilar. Troligen inte.
På min privatleasing av Zoe är restvärdet 48%.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jag fick häromdagen en offert för företagsleasing av en Zoe. Restvärdet efter tre år sattes till mindre än 30%. Jag undrar om de sätter ett ännu mindre andrahandsvärde på dieselbilar. Troligen inte.
På min privatleasing av Zoe är restvärdet 48%.
Låter rimligt. Jag skrev fel förresten.
Pris: 286 200kr
Restvärde beräknat: 68500kr
Det är 25% :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag fick häromdagen en offert för företagsleasing av en Zoe. Restvärdet efter tre år sattes till mindre än 30%. Jag undrar om de sätter ett ännu mindre andrahandsvärde på dieselbilar. Troligen inte.
På min privatleasing av Zoe är restvärdet 48%.
Låter rimligt. Jag skrev fel förresten.
Pris: 286 200kr
Restvärde beräknat: 68500kr
Det är 25% :shock:
Ja det blir ju onödigt dyr månadskostnad ... Även om du får tillbaka pengarna när ni säljer bilen.

Tar frun bilen i din/er firma? Då kan det väl vara bra med lågt restvärde? Betala bilen med firmapengar. Köp ut bilen från firman för restvärdet och sälj den sen privat eller kör vidare med den privat efter tre år? Bör ju vara en säker och bra affär!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
Tar frun bilen i din/er firma? Då kan det väl vara bra med lågt restvärde? Betala bilen med firmapengar. Köp ut bilen från firman för restvärdet och sälj den sen privat eller kör vidare med den privat efter tre år? Bör ju vara en säker och bra affär!
Ja, det är lite så jag tänker. Vi köper ju nästan hela bilen med oskattade pengar så att säga. Känns ganska okej. Problemet är bara batterihyran som man inte slipper undan i alla fall. Det verkar inte så att man kan leasa hela bilen. Batterihyran ligger utanför leasingen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
gellerstam skrev:
Tar frun bilen i din/er firma? Då kan det väl vara bra med lågt restvärde? Betala bilen med firmapengar. Köp ut bilen från firman för restvärdet och sälj den sen privat eller kör vidare med den privat efter tre år? Bör ju vara en säker och bra affär!
Ja, det är lite så jag tänker. Vi köper ju nästan hela bilen med oskattade pengar så att säga. Känns ganska okej. Problemet är bara batterihyran som man inte slipper undan i alla fall. Det verkar inte så att man kan leasa hela bilen. Batterihyran ligger utanför leasingen.
Värt att känna till att det inte är OK att köpa ut sin bil ur firman till restvärdet om det riktiga värdet ligger högre (och det lär det nog göra vid 25%-varianten), skatteverket lär inte tycka det är OK sas ;)
Försäljningspriset skall alltså vara marknadsvärdet minus lite grand (som jag inte minns utantill just nu hur reglerna säger).
Man kan ju dock sälja till en "helt okänd" till ett lägre pris och hävda att det var det pris man fick lixom (om "ngn" frågar så har jag inget rekommenderat haha)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av mati »

Okej, men hur är det nu egentligen? Dum fråga kanske, men jag har aldrig leasat en bil tidigare. Om jag nu kör bilen i tre år och leasingavtalet går ut, då får jag väl ingenting tillbaka även om bilen egentligen är värd mycket mer än det uppskattade restvärdet? Bilhandlaren eller leasingbolaget kommer väl knappast erkänna att restvärdet är mycket högre än vad vi har kommit överens om när avtalet ingicks. Eller hur fungerar det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Okej, men hur är det nu egentligen? Dum fråga kanske, men jag har aldrig leasat en bil tidigare. Om jag nu kör bilen i tre år och leasingavtalet går ut, då får jag väl ingenting tillbaka även om bilen egentligen är värd mycket mer än det uppskattade restvärdet? Bilhandlaren eller leasingbolaget kommer väl knappast erkänna att restvärdet är mycket högre än vad vi har kommit överens om när avtalet ingicks. Eller hur fungerar det?
Du lämnar den hos Tesla gissar jag ;) är den värd mer så dras det av från kontantinsatsen på nästa bil är den värd mindre så får du hosta upp dom, jag väljer alltid lägsta möjliga restvärde betalar det kontant efter 3 år och kör tre år med betald bil sen börjar jag om igen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av mati »

Tack för svaret. Nu gällde frågan visserligen en Zoe och inte Teslan, men jag antar att det är likadant där. När det gäller Teslan är det osannolikt att jag tar en ny Tesla efter att leasingavtalet gått ut. Det borde väl finnas billigare alternativ om tre år tycker man. :roll:
Återstår frågan vem som bestämmer det verkliga restvärdet när det är dags. Bilhandlaren vill naturligtvis att det ligger så nära noll som möjligt, jag vill att det ligger så nära inköpspriset som möjligt. Typ så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av joel80 »

Restvärdet enligt leasingen har egentligen inget att göra med verkligt värde vid leasingperiodens slut. Man gör då en värdering av bilen och är den högre än restvärdet på "leasinglånet" får man mellanskillnaden.

Är man inte nöjd med handlaren värdering kan man sälja den till nån annan. Jag sålde min förra leasingbil vis KVD. Blev inte överdrivet mkt bättre i slutändan men gick väl efter KVD avgifter ca 7000kr plus mot för vad Volvohandlaren hade erbjudit.

Har man däremot garanterat restvärde brukar man inte ha rätt att sälja bilen själv tror jag...? Eller är det bara när man har operationell leasing?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av LarsL »

Privatleasing är annorlunda då är det bara att lämna tillbaka bilen efter leasingen.

Jag hade inte (företags) leasat en bil där batteriet inte ingår. Stor risk att bli stånde med svartepeter.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av Jerker »

Det här med batterihyran är en lite märklig historia. Det jag har lyckats få fram är att de menar att batteriet hyr/leasar man direkt av Renault, resten av bilen leasar man av finansbolaget. Men när man leasar bilen av Renaultfinans så är det ju bara en akademisk skillnad för kunden eftersom man får en likadan faktura från samma finansbolag på batterihyran. Men antagligen är det en viktig skillnad internt. Samma finansbolag som köper bilen av Renault administrerar fakturorna åt Renault på batterihyran, fast batteriet har aldrig övergått i finansbolagets ägo. Och det är olika personer som kan svara på frågor om leasingen än de som kan svara på frågor om batterihyran. Det förstod jag när jag ville ha reda på vad det skulle kosta att öka körsträckan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av mati »

Inte att iag fattar direkt, men men....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Tack för svaret. Nu gällde frågan visserligen en Zoe och inte Teslan, men jag antar att det är likadant där. När det gäller Teslan är det osannolikt att jag tar en ny Tesla efter att leasingavtalet gått ut. Det borde väl finnas billigare alternativ om tre år tycker man. :roll:
Återstår frågan vem som bestämmer det verkliga restvärdet när det är dags. Bilhandlaren vill naturligtvis att det ligger så nära noll som möjligt, jag vill att det ligger så nära inköpspriset som möjligt. Typ så.
Bättre att köra Teslan 6år ger en betydligt bättre kalkyl
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av Elbilisten »

Mikael Wickgren, fordonsforskare och avdelningschef för Institutionen för handel och företagande vid Högskolan i Skövde kommenterar:

http://sla.se/skovde/2017/05/30/omstall ... lindustrin
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av Nicklas »

Elbilisten skrev:
Mikael Wickgren, fordonsforskare och avdelningschef för Institutionen för handel och företagande vid Högskolan i Skövde kommenterar:

http://sla.se/skovde/2017/05/30/omstall ... lindustrin
Spännande, och bra att han vågade kommentera detta...
- jag märker som Skövdebo att det är ett ganska känsligt ämne häromkring, men vi älskar vår Tesla :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av Jerker »

Nu är tongångarna helt annorlunda än bara för ett år sedan. Sådana här artiklar och sådan frispråkighet från biltillverkarnas sida har vi inte sett förut. Det märks att pendeln håller på att svänga!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av mati »

Men återigen så görs den felaktiga jämförelsen mellan el- och förbränningsmotor. Det är ju inte utveckling och produktion av elmotorer som är framtiden, det är batterierna som måste förbättras och slutligen produceras.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av Svenssons »

Volvo har kanske märkt att deras dieselmotorer inte är bra av flera anledningar... Ja

http://www.barometern.se/kalmar/bil-bra ... instation/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Volvo har kanske märkt att deras dieselmotorer inte är bra av flera anledningar... Ja

http://www.barometern.se/kalmar/bil-bra ... instation/
Det måste va nåt fel i artikeln. Orsaken till branden var naturligtvis batteriet, eller kanske en elbil som stod parkerad bredvid dieselbilen och som har smittat av sig på nåt vis. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Volvo har kanske märkt att deras dieselmotorer inte är bra av flera anledningar... Ja

http://www.barometern.se/kalmar/bil-bra ... instation/
Det måste va nåt fel i artikeln. Orsaken till branden var naturligtvis batteriet, eller kanske en elbil som stod parkerad bredvid dieselbilen och som har smittat av sig på nåt vis. ;)
Jo, det står ju att det började ryka under färd. Så de blev antagligen omkörda av en elbil och så försökte de hålla samma tempo som den och då började dieselmotorn att brinna. Så naturligtvis är det elbilens fel!
Skriv svar