Hyundai Kona Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Hyundai Kona Electric

Inlägg av FredrikR »

http://pushevs.com/2017/05/26/details-h ... -electric/

Låter som en väldigt prisvärd bil som kan vara värd en egen tråd.
Bra räckvidd och oväntat snar produktionsstart. Borde vara en bil som tilltalar många?!

Ställer mig lite frågande till den tyska tidningen "Auto Bild" har den koppling till Bild Zeitung? För Bild Zeitung är väl väldigt mycket av en skittidning?

Informationen stämmer annars bra med den som rapporterades från Seoul´s motormässa i våras. (http://pushevs.com/2017/03/30/hyundai-c ... next-year/)
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av mati »

FredrikR skrev:
Ställer mig lite frågande till den tyska tidningen "Auto Bild" har den koppling till Bild Zeitung? För Bild Zeitung är väl väldigt mycket av en skittidning?
Svar ja och ja. Auto bild tillhör Axel-Springer koncernen, precis som BILD Zeitung, som skulle kunna betecknas som skandaltidning. Eller hardcore Aftonbladet om man så vill.
Den som läser BILD rekommenderas att hålla den upprätt så att allt blod som rinner ut ur tidningen inte förstör kläderna. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Elbilisten »

Bilden ska man nog inte lita för mycket på. Så här skriver tidningen Elbilen i Sverige: "Exakt hur modellen kommer att se ut är oklart. Autobild har publicerat en bild på något som ser ut som en mindre släkting till Tesla Model X. Hyundai har dock hittills bara visat upp en tajt framifrånbild på den bensindrivna varianten som ska visas upp i sommar."

http://www.elbilen.org/hyundais-elsuv-k ... ligt-pris/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av LarsL »

Frågan är ju om de kommer planera sin tillverkning så att den kommer gå att beställa?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Frågan är ju om de kommer planera sin tillverkning så att den kommer gå att beställa?
+1
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av FredrikR »

Pratade med en säljare på Hyundai. Han sa att Konan ska ha "dubbla batteripack från Ioniq" Skulle i så fall betyda 48kWh batteri när den kommer om ett år. Men det vet vi kanske redan? Har inget minne av att jag sett några sådana siffror.

Sen är det väl så att säljares uppgifter får tas med en nypa salt. Kanske bara är sagt att det blir ca dubbelt så stort. Och är väl inte helt otippat att det skulle hamna på 45-55 kWh.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

FredrikR skrev:
Pratade med en säljare på Hyundai. Han sa att Konan ska ha "dubbla batteripack från Ioniq" Skulle i så fall betyda 48kWh batteri när den kommer om ett år. Men det vet vi kanske redan? Har inget minne av att jag sett några sådana siffror.

Sen är det väl så att säljares uppgifter får tas med en nypa salt. Kanske bara är sagt att det blir ca dubbelt så stort. Och är väl inte helt otippat att det skulle hamna på 45-55 kWh.
Om Ioniq har 28 kWh så borde det betyda 56 kWh vilket hade varit riktigt bra, återstår att se om det stämmer.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av FredrikR »

vigge50 skrev:
FredrikR skrev:
Pratade med en säljare på Hyundai. Han sa att Konan ska ha "dubbla batteripack från Ioniq" Skulle i så fall betyda 48kWh batteri när den kommer om ett år. Men det vet vi kanske redan? Har inget minne av att jag sett några sådana siffror.

Sen är det väl så att säljares uppgifter får tas med en nypa salt. Kanske bara är sagt att det blir ca dubbelt så stort. Och är väl inte helt otippat att det skulle hamna på 45-55 kWh.
Om Ioniq har 28 kWh så borde det betyda 56 kWh vilket hade varit riktigt bra, återstår att se om det stämmer.
Ja, det såklart Hur kunde det bli så fel i räkningen? Får skylla på att detta är ett sent klockslag för en småbarnspappa att syssla med "huvudräkning". :D
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Haglund »

Varför och åter varför ska de envisas med att bygga bilar med aerodynamik som ladugårdsdörrar?! Kommer säkert gå långt i stan men så fort man kommer ut på motorvägen så får man åka och ladda, även med 50 kWh batteri. Sätt i ett större batteri i Ionicen i stället!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av FredrikR »

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -rackvidd/

Inte mycket, men i alla fall lite nytt om bilen. Instegsmodellen får 39,2 kWh medan toppmodellen får 64,2 kWh. 50 NEDC mil med det stora batteriet.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Zalman3 »

Pratade med en Kia säljare idag. Han menade på att Kia ofta är billigare än systerbolaget Hyundai, och att Kia också kommer med en ren elbil som kommer ca 50 mil på en laddning 2018.
Frågan är om det är en ny Soul som lanseras?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Limbster »

Soul fick större batteri för några månader sedan. Är väl niro som ska Bli BEV. Jag var och prövade niro med vanlig hybrid version för ett tag sedan, hust med tanke på Kommande BEV version. Bra med plats för mina behov. Rykten säger samma motor till niro som ioniq och nya NCM 811 celler från SK innovation eller LG chem. Relativt bra cd värde på niro 0.29. Hur många kwh återstår att se
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Zalman3 »

Limbster skrev:
Soul fick större batteri för några månader sedan. Är väl niro som ska Bli BEV. Jag var och prövade niro med vanlig hybrid version för ett tag sedan, hust med tanke på Kommande BEV version. Bra med plats för mina behov. Rykten säger samma motor till niro som ioniq och nya NCM 811 celler från SK innovation eller LG chem. Relativt bra cd värde på niro 0.29. Hur många kwh återstår att se
Eller blir det
"Kia Niro EV Coming In 2018"
https://insideevs.com/kia-niro-ev-coming-2018/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Swede1 »

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... are-motor/

Verkar som man kan få en Hyundai Kona med 64 kWh batteri före tesla modell 3? Sydkoreanerna levererar , kanske kan man ha en 64 kWh compact suv 1 juli 2018 för 400 000 kr?

Tesla får snabba på med modell 3 för att inte tappa elbilskunder.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av frippe »

Swede1 skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... are-motor/

Verkar som man kan få en Hyundai Kona med 64 kWh batteri före tesla modell 3? Sydkoreanerna levererar , kanske kan man ha en 64 kWh compact suv 1 juli 2018 för 400 000 kr?

Tesla får snabba på med modell 3 för att inte tappa elbilskunder.
Jag vet inte det. Tror faktiskt inte d två bilarna riktigt konkurrerar om exakt samma kunder. Det är trots allt två helt olika bilmodeller. Enda som är jämförbart är att båda går på el istället för någon typ av oljeprodukt.
Model Y LR.
Model S70D
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Swede1 »

Jag vill hellre ha en liten suv, man ser bättre när man åker, lättare gå i och ur. Ttm, time to market, vem hinner först, Hyundai eller Tesla. Och vad blir priset?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av frippe »

Swede1 skrev:
Jag vill hellre ha en liten suv, man ser bättre när man åker, lättare gå i och ur. Ttm, time to market, vem hinner först, Hyundai eller Tesla. Och vad blir priset?
Och en del vill ha tvärt om, ingen suv.
Diskussionen utgår ifrån att det bara finns en viss liten begränsad marknad för elbilar.

Det är inte så många som säger att oj, nu kommer det en liten suv, så BMW 3-serien tappar försäljning.

Tror som sagt de attraherar olika kundgrupper.
Model Y LR.
Model S70D
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Limbster »

frippe skrev:
Swede1 skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... are-motor/

Verkar som man kan få en Hyundai Kona med 64 kWh batteri före tesla modell 3? Sydkoreanerna levererar , kanske kan man ha en 64 kWh compact suv 1 juli 2018 för 400 000 kr?

Tesla får snabba på med modell 3 för att inte tappa elbilskunder.
Jag vet inte det. Tror faktiskt inte d två bilarna riktigt konkurrerar om exakt samma kunder. Det är trots allt två helt olika bilmodeller. Enda som är jämförbart är att båda går på el istället för någon typ av oljeprodukt.
Just en el drivlina är vad jag söker på nästa bil. Om den är några centimeter högre eller lägre spelar faktiskt mindre roll nu. Utbudet av elbilar är så dåligt att det inte alls går att jämföra för alla små kaross varianter tyvärr. Tar TM3 för lång tid på sig kommer jag inte köpa en BMW 3 serie med bensin motor utan en Leaf, ioniq, niro, kona eller annan elbil.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

Hur var det nu? Var det inte de där bilarna som saknade värmepump? Eller är det några andra jag tänker på. Det var väl en från Kia och en från Hyundai?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Limbster »

Nej det är AmperaE och Tesla S o X Som saknar värmepump. Vad gäller Tm3 vet jag faktiskt inte
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Hur var det nu? Var det inte de där bilarna som saknade värmepump? Eller är det några andra jag tänker på. Det var väl en från Kia och en från Hyundai?
Ionic laddhybrid har det inte iaf... En jobbarkompis här har precis bestämt sig för att hoppa av det köpet just pgav den anledningen (utan den så tror han att motorn
kommer att hoppa igång typ varje dag när det blir lite kallare pgav av hans avstånd hit hemifrån osv)

Edit: http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... kt-klimat/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av LarsL »

Limbster skrev:
Nej det är AmperaE och Tesla S o X Som saknar värmepump. Vad gäller Tm3 vet jag faktiskt inte
Model 3 har inte heller värmepump, efter vad jag förstod av Trevor Page från Model3ownerClub. Har har provkört en under två dagar och har lagt upp en 1 timmes film om den på youtube.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av LarsL »

Kommer någon av Kona eller Niro med drag? Jag har inte sett något sånt på spionbilderna hittills. Det går inte heller lita på fossilvarianten eftersom Ioniq kan ha drag när den är fossil men inte som elbil.

Vi som familj behöver en SUV ochsedan en bil till. Tidigare hade vi en Hyundai Santa Fe och en C-klass, vilket senare blev en E-klass. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en Kona och en Model 3 i bilparken istället. Men även en Kona och en Leaf eller liknade beroende på hur bra den blir. Kravspecifikationen är att alla våra bilar ska rymma alla i familjen och att minst en bil ska ha dragkrok och att de ska vara eldrivna. På önskelistan finns så klart att en av bilarna ska rymma hela familjen bekvämt, men det blir nog svårt att hitta för rimliga pengar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

Värmepump har väl alla bilar som har kyla, vilket alla Teslor har, fast man använder dem inte till att värma bilen med.

Jag släpper det, jag vet inte vilka bilar det var, och minns inte detaljerna, men i diskussionen konstaterades att de inte skulle gå att använda i höga nord eftersom de inte hade möjlighet till kupévärme.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Limbster »

LarsL skrev:
Kommer någon av Kona eller Niro med drag? Jag har inte sett något sånt på spionbilderna hittills. Det går inte heller lita på fossilvarianten eftersom Ioniq kan ha drag när den är fossil men inte som elbil.

Vi som familj behöver en SUV ochsedan en bil till. Tidigare hade vi en Hyundai Santa Fe och en C-klass, vilket senare blev en E-klass. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en Kona och en Model 3 i bilparken istället. Men även en Kona och en Leaf eller liknade beroende på hur bra den blir. Kravspecifikationen är att alla våra bilar ska rymma alla i familjen och att minst en bil ska ha dragkrok och att de ska vara eldrivna. På önskelistan finns så klart att en av bilarna ska rymma hela familjen bekvämt, men det blir nog svårt att hitta för rimliga pengar.
Niro phev har i vart fall drag, vilket ger lite hopp.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Skriv svar