S02E26: Framtiden

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E26: Framtiden

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Framtiden

I detta avsnitt:
I säsongsavslutningen av Teslapodden talar vi om artificiell intelligens och gästas av författaren Alfred Ruth. När system såsom Teslas autopilot blir smartare, kommer folk hinna ställa om till nya jobb i tillräckligt snabb takt? Är det några risker med att utveckla AI och när blir egentligen AI smartare än människan? Teslan har ätit upp Fabians P-bevis och Anders har investerat i Teslaaktier igen. Dessutom talar vi om Teslas uppdaterade Roadster, klimatförändringar, Trumps mur mot Mexico och mycket annat.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: S02E26: Framtiden

Inlägg av Feddan »

Väldigt bra avsnitt! Mycket intressant gäst!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E26: Framtiden

Inlägg av Kalle »

De här va nog mitt favorit avsnitt hitils :)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: S02E26: Framtiden

Inlägg av _TonyV »

Ja bäst hittils. Avslut med flaggan i topp. Men jag måste nog lyssna minst en gång igen. Gick fort i detta avsnitt.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E26: Framtiden

Inlägg av LarsL »

Intressant tanke att Vintergatan är full av utrotade civilisationer där en AI ha fått ett enkelt uppdrag och gått basurka. Vad blir det på jorden? Räkna fram Bitcons?
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: S02E26: Framtiden

Inlägg av Teslalink »

Håller med. Mycket bra avsnitt och klart intressant gäst. Känns som det finns mer att hämta här.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: S02E26: Framtiden

Inlägg av Remuz »

Håller med kören, bästa avsnittet hittills. Bra limerick också, som i likhet med min, var inspelad :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: S02E26: Framtiden

Inlägg av chpaulin »

Instämmer, verkligen bra avsnitt och på tog för kort. Det behövs en del 2.

Jag har under senare tid funderat över problemet att det blir färre och färre okvalificerade jobb och även jobb som kräver viss kvalifikation börjar också försvinna. Historiskt sett har det alltid dykt upp nya jobb när teknik och utveckling rationaliserat bort jobb men då alltid funnits eller skapats andra jobb med låg tröskel att byta till. Nu ser vi snarare ett skriande behov av högutbildade (kan i vissa fall vara självlärda) men i första hand människor som är inställda på att lära sig nytt och anpassa sig hela livet och inte bara under de 12-18 skolåren man har i början av livet. Problemet är att det är en stor del av befolkningen som inte verkar ha intresse av att eller inte kan anpassa sig till den nya behovsbilden . Steget från deras nuvarande jobb med låg inlärningströskel till ett jobb som t.ex. systemutvecklare oftast ses som oöverstigligt.

Kikade på dokumentären som Alfred nämner i poddavsnittet och den är verkligen sevärd.


Min egna inställning är att alltid blicka mot horisonten och försöka förutspå om den banan jag är på just nu är rätt för framtiden. Har flera gånger bytt teknikfokus inom min utvecklarkarriär för att vara så attraktiv som möjligt på arbetsmarknaden. Man kan inte vänta tills man kommer till "end of road"-skylten och då försöka byta kurs utan varje dag ifrågasätta om man är på rätt väg. Tänker köra på denna strategin så länge jag mäktar med.

Jag tror absolut på det scenario som Alfred och även Musk har att vi behöver ha någon form av medborgarlön inom en snar framtid för att försörja dem som inte kan eller vill ombilda sig till den behov som behövs i framtiden. Hur detta skall gå till rent praktiskt vet jag inte men vi behöver ha en lösning idag för horisonten jag tittar på visar en rätt tråkig bild av framtiden.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: S02E26: Framtiden

Inlägg av mans71 »

Som övriga sagt, bästa avsnittet! Blir nyfiken på Alfreds bok...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: S02E26: Framtiden

Inlägg av Legato »

Instämmer i hyllningskören. Första ggn jag tipsade icke-Teslaägare :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S02E26: Framtiden

Inlägg av djFabbe »

Tack för alla fantastiskt fina ord! Vi blev också väldigt nyfikna på Alfreds bok, så vi får ta tillbaka honom när den är släppt och göra en uppföljning efter sommaren!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E26: Framtiden

Inlägg av Kalle »

LarsL skrev:
Intressant tanke att Vintergatan är full av utrotade civilisationer där en AI ha fått ett enkelt uppdrag och gått basurka. Vad blir det på jorden? Räkna fram Bitcons?
Hahaha! såklart de blir bitcoins! Gud så tragiskt!
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: S02E26: Framtiden

Inlägg av Alfred »

Ja, tack för alla snälla ord. Roligt att ämnet intresserar. Mitt mål med projektet är ju just att popularisera dessa frågor.

Jag är gärna med igen när boken närmar sig utgivning. Förlagsvärlden är inte den snabbaste, men det ger utrymme att hinna någon vart med andra boken under tiden. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar