Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Range Anxiety
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 07 aug 2016 20:08
Ort: Nyköping

Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger?

Inlägg av Range Anxiety »

Hej,

Funderar på att åka iväg till trollstigen i Norge, (ja det är Tesla björns videos som har inspirerat mig) men hittar inga hotell där som skriver ut att dom har dest charger.
Är det någon här som kan rek något hotell i närheten typ max 5 mil eller så runt trollstigen som har laddare?


/Patrick
Såld -Model S 75D,mc red, pano, NG tan, premium pkt, luftfjädring, stora stereon.
MS 2023 love it :D
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger

Inlägg av Tjell »

Kanske finns AirBnB? Förr, när vi ofta for omkring i Norge, bodde vi oftast i privata hytter. Det finns kanske 3-fas här och där?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger

Inlägg av Gustafsson »

Det finns på Skjåk (Bismo) på väg 15. Därifrån är det visserligen några mil till Geiranger men många som skall åka trollstigen övernattar där. Finns både SuC + destinationsladdare. Vidare finns CHAdeMO på Grotli vilket ligger ännu närmare högst upp på fjället ca 900 möh...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Range Anxiety
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 07 aug 2016 20:08
Ort: Nyköping

Re: Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger

Inlägg av Range Anxiety »

Tjell skrev:
Kanske finns AirBnB? Förr, när vi ofta for omkring i Norge, bodde vi oftast i privata hytter. Det finns kanske 3-fas här och där?
Ja, det kan vara ett bra alternativ, har aldrig använt airbnb.

/Patrick
Såld -Model S 75D,mc red, pano, NG tan, premium pkt, luftfjädring, stora stereon.
MS 2023 love it :D
Användarvisningsbild
Range Anxiety
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 07 aug 2016 20:08
Ort: Nyköping

Re: Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger

Inlägg av Range Anxiety »

Gustafsson skrev:
Det finns på Skjåk (Bismo) på väg 15. Därifrån är det visserligen några mil till Geiranger men många som skall åka trollstigen övernattar där. Finns både SuC + destinationsladdare. Vidare finns CHAdeMO på Grotli vilket ligger ännu närmare högst upp på fjället ca 900 möh...
Ok. Behöver jag regga mig hos några företag för att kunna ladda på platser med chademo/type 2?

Har reggat mig på Fortum en till som jag glömt namnet på i Sverige.

/Patrick
Såld -Model S 75D,mc red, pano, NG tan, premium pkt, luftfjädring, stora stereon.
MS 2023 love it :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger

Inlägg av Gustafsson »

Prova att registrera dig på grön kontakt och kolla deras laddkarta. Smidigt att ladda antingen med mobil eller tag som de skickar med kort leveranstid.
Laddarna funkar för det mesta klockrent och bra app för att hitta dem. Bra rabatt ju mer man laddar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Range Anxiety
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 07 aug 2016 20:08
Ort: Nyköping

Re: Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger

Inlägg av Range Anxiety »

Gustafsson skrev:
Prova att registrera dig på grön kontakt och kolla deras laddkarta. Smidigt att ladda antingen med mobil eller tag som de skickar med kort leveranstid.
Laddarna funkar för det mesta klockrent och bra app för att hitta dem. Bra rabatt ju mer man laddar.
Perfekt, tack!

/Patrick
Såld -Model S 75D,mc red, pano, NG tan, premium pkt, luftfjädring, stora stereon.
MS 2023 love it :D
Användarvisningsbild
Teslamannen
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 nov 2015 02:13
Ort: Bromma, Stockholm

Re: Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger

Inlägg av Teslamannen »

Hotel Union i Geiranger har 2 st laddplatser som vi nyttjade. Typ 2 ta med kabel, var gratis för gäster.
85D Titanium sen 30/12-2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger

Inlägg av HelectriC »

Tjell skrev:
Kanske finns AirBnB? Förr, när vi ofta for omkring i Norge, bodde vi oftast i privata hytter. Det finns kanske 3-fas här och där?
Antar att du menar 3-fas 400V? Det ska man inte utgå ifrån, det är ganska ovanligt i Norge. Den röda adaptern följer inte ens med Tesla som säljs i Norge. Typ 95% av norska bostäder har det inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger

Inlägg av DSV »

https://www.ladestasjoner.no
Är nog det bästa stället för att hitta laddpunkter.
Kan man tänka sig bo i en stuga så kan också de flesta campingplatser ordna laddning.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger

Inlägg av Tjell »

HelectriC skrev:
Tjell skrev:
Kanske finns AirBnB? Förr, när vi ofta for omkring i Norge, bodde vi oftast i privata hytter. Det finns kanske 3-fas här och där?
Antar att du menar 3-fas 400V? Det ska man inte utgå ifrån, det är ganska ovanligt i Norge. Den röda adaptern följer inte ens med Tesla som säljs i Norge. Typ 95% av norska bostäder har det inte.
Just det, jag vet ju inte ens hur/om Norge har våra röda pluggar. Jag borde veta, halvnorsk som jag är. Jag skickar fråga till nån av mina kusiner....
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger

Inlägg av Tjell »

Fick svar från min kusin i Norge: Ja, finnes i Norge, men er ikke så vanlig. Vanlig i industribygg, men ikke privat. Hva skal du gjøre/bruke det til?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Rek hotell nära trollstigen i norge som har dest charger

Inlägg av Feddan »

Teslas egna interaktiva karta här: https://www.tesla.com/findus#/bounds/71 ... name=norge

De gråa markörerna är Destination chargers (den blåa inringningen är Trollstigen):
TrollstigenDestChargers.PNG
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Skriv svar