Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Bjelke »

Vad jag kan se så är det väl egentligen inget annat märke än Tesla som satsar på en helt egen (och låst för andra) variant, så det känns inte som ett stort problem framöver egentligen.
Däremot är det (som vanligt) lite svårt för stora företag att faktiskt enas om en standard, men åtminstone här i Europa så känns CCS som det som kommer att gälla i stort, även med
högre effekter än typ 45kW som används nu...
Synd bara att dom inte nyttjar möjligheterna på samma sätt som Tesla (köra 120kW utan dom där extra stiften som CCS använder osv)...
Nästa grej som dom antagligen kommer att försöka standardisera är väl trådlös laddning oxå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Mickep »

Undrar om Eu kan "tvinga" ex Tesla att sätta dit en CCS uttag på varje ny laddare(SuC)(så andra märken kan ladda där, givetvis med debitering). (blir du för dominerande som ex Google så är/kan det nog något man får räkna med) (är det så i Tyskland?)

För annars har jag svårt att se hur de(Tesla) skall kunna släppa in andra märken. visst med adaptrar. Men tänk om de andra tillverkarna gör som Tesla och gör egna slutna nätverk (det inser man själv att det är vansinnigt att släpa med sig en mängd adaptrar för att kunna ladda på de olika nätverken). Givetvis måste laddningskapaciteten upp på alla nätverk, så det blir vettigt även för teslor att använda andra snabbladdares nätverk. (alla är nog överens om att standard är bra, men att komma överens VILKEN är en helt annan sak).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av LarsL »

Att välja rätt laddare borde inte vara svårare än att folk klarar att köra in på en OKQ8 när de har tankkort där.

Det är inte bara Tesla som kör ett eget spår även Porsches 800V laddare kommer ju av tekniska skäl vara rätt exklusiva för Porsche. Tror även att andra premium märken kommer att gå samma väg och försöka hitta på snabbare laddningsmetoder som då bara funkar för dem.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:


Tror inte att det i verkligheten funkar att dela laddare exempelvis BMW behöver så många att deras kunder aldrig behöver vänta men det behöver inte Ford så samarbetet kommer inte fungera
Håller inte med. Det är ju bara att enas kring hur kostnaderna ska fördelas på ett sätt som man kunnat ena om. Rimligtvis kör de väl en fast del och en rörlig del per såld bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Smutt »

Legato skrev:
Smutt skrev:


Tror inte att det i verkligheten funkar att dela laddare exempelvis BMW behöver så många att deras kunder aldrig behöver vänta men det behöver inte Ford så samarbetet kommer inte fungera
Håller inte med. Det är ju bara att enas kring hur kostnaderna ska fördelas på ett sätt som man kunnat ena om. Rimligtvis kör de väl en fast del och en rörlig del per såld bil.
Så du menar att BMW kunder med bilar för miljonen ska köa tillsammans med typ Ford Fiesta samtidigt som Tesla bygger laddare med 40 platser alltså ingen kö?

BMW kunderna går till Tesla om inte laddningen känns lika bra som Tesla eller bättre jag tror definitivt att vi kommer se märkes laddare med toaletter 24 timmar bemanning (vilket är bättre än SUC) osv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av olarsson »

Nyöppnad SuC mellan Nancy och Dijon, Val-de-Meuse. Finns i kartan i bilen, men GPS:en ignorerar den ännu i ruttplaneringen. 16 stolpar, förberett för lika många till! :P
IMG_6813.JPG
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:

Jag ställer mig den frågan ibland hur Tesla tänkte när de valde en helt egen kontakt i USA. Det måste varit en felsatsning. I EU kan ju Teslas kontakt pluggas in i Typ2 bilar och förhoppningsvis tvärt om, kommande Teslor kan ta emot CCS utan adapter. Tesla i USA är fasiken märkligt, i övriga världen kommer det bli toppenbra ;)

Sen är det ju mer än kontakten som skall stämma. Systemspänning tex.
När Tesla började producera de första Model S i USA fanns ingen standard eller kontakt för Teslas behov. Menekes Typ 2 som är på de europeiska och övriga (exklusive USA och Japan) bilarna togs fram senare och kunde nyttjas på bilarna utanför USA. Alternativet hade alltså varit att inte satsa alls.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av HerrNilsson »

olarsson skrev:
Nyöppnad SuC mellan Nancy och Dijon, Val-de-Meuse. Finns i kartan i bilen, men GPS:en ignorerar den ännu i ruttplaneringen. 16 stolpar, förberett för lika många till! :P
Nice!! :o :D
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av EnTraktor »

HerrNilsson skrev:
olarsson skrev:
Nyöppnad SuC mellan Nancy och Dijon, Val-de-Meuse. Finns i kartan i bilen, men GPS:en ignorerar den ännu i ruttplaneringen. 16 stolpar, förberett för lika många till! :P
Nice!! :o :D
Nej, Nice ligger i södra Frankrike, det här är centrala Frankrike :D
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av vigge50 »

EnTraktor skrev:
HerrNilsson skrev:
olarsson skrev:
Nyöppnad SuC mellan Nancy och Dijon, Val-de-Meuse. Finns i kartan i bilen, men GPS:en ignorerar den ännu i ruttplaneringen. 16 stolpar, förberett för lika många till! :P
Nice!! :o :D
Nej, Nice ligger i södra Frankrike, det här är centrala Frankrike :D
:lol:
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Beigler »

Hej hej,
Det står "Reduced Service" på Löddeköpinge Supercharger i bilens info. Någon som varit där nyligen? Går det att ladda men färre stationer eller skall jag helt räkna bort den laddaren? Hade planerat ett stopp där för att ta mig hem från Danmark.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av EnTraktor »

Beigler skrev:
Hej hej,
Det står "Reduced Service" på Löddeköpinge Supercharger i bilens info. Någon som varit där nyligen? Går det att ladda men färre stationer eller skall jag helt räkna bort den laddaren? Hade planerat ett stopp där för att ta mig hem från Danmark.
Jag vet inte status på Superchargern, men det finns ju ett antal chademoladdare bredvid som man kan använda.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av leiflodde »

EnTraktor skrev:
Beigler skrev:
Hej hej,
Det står "Reduced Service" på Löddeköpinge Supercharger i bilens info. Någon som varit där nyligen? Går det att ladda men färre stationer eller skall jag helt räkna bort den laddaren? Hade planerat ett stopp där för att ta mig hem från Danmark.
Jag vet inte status på Superchargern, men det finns ju ett antal chademoladdare bredvid som man kan använda.
Som En Traktor skriver finns annan möjlighet i Lödde och E.ON är öppen för alla inget kort eller tag bara en kod som står på skärmen.
Användarvisningsbild
Kuncale
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2016 14:14
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Kuncale »

Skulle det krisa för någon i Lödde nån gång så skicka ett pm till mig. Välkomna att ladda hos hos ;)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av joel80 »

Smutt skrev:

Så du menar att BMW kunder med bilar för miljonen ska köa tillsammans med typ Ford Fiesta samtidigt som Tesla bygger laddare med 40 platser alltså ingen kö?

BMW kunderna går till Tesla om inte laddningen känns lika bra som Tesla eller bättre jag tror definitivt att vi kommer se märkes laddare med toaletter 24 timmar bemanning (vilket är bättre än SUC) osv
Eh.. Dom tankar på samma mackar idag. Tesla har idag ett försprång, men CSS som sätts upp nu klarar ju 150kw och dom har laddare som är förberedda för 350kw. Nu väntar man väl bara på att fler bilar ska stödja så snabb laddning.

Att man skulle ha en massa märkes-specifika laddstationer I framtiden tror jag inte ett dugg på. Det är ju sjukt kontraproduktivt. Tesla gjorde så för att det inte fanns alternativ, men idag har vi fler laddpunkter med CSS/Chademo än Teslas egna. Det är inte allt för långt bort att vi snart även har fler av de snabbare CSS-laddarna skulle jag tro.

Hoppas Model3 I Europa stödjer CSS, annars skjuter dom nog sig själv i foten. Tesla kommer aldrig kunna vara lika täckande som ett CSS-nätverk med laddare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:
Smutt skrev:

Så du menar att BMW kunder med bilar för miljonen ska köa tillsammans med typ Ford Fiesta samtidigt som Tesla bygger laddare med 40 platser alltså ingen kö?

BMW kunderna går till Tesla om inte laddningen känns lika bra som Tesla eller bättre jag tror definitivt att vi kommer se märkes laddare med toaletter 24 timmar bemanning (vilket är bättre än SUC) osv
Eh.. Dom tankar på samma mackar idag. Tesla har idag ett försprång, men CSS som sätts upp nu klarar ju 150kw och dom har laddare som är förberedda för 350kw. Nu väntar man väl bara på att fler bilar ska stödja så snabb laddning.

Att man skulle ha en massa märkes-specifika laddstationer I framtiden tror jag inte ett dugg på. Det är ju sjukt kontraproduktivt. Tesla gjorde så för att det inte fanns alternativ, men idag har vi fler laddpunkter med CSS/Chademo än Teslas egna. Det är inte allt för långt bort att vi snart även har fler av de snabbare CSS-laddarna skulle jag tro.

Hoppas Model3 I Europa stödjer CSS, annars skjuter dom nog sig själv i foten. Tesla kommer aldrig kunna vara lika täckande som ett CSS-nätverk med laddare.
Problemet med CHAdeMO/CCS är att det oftast sätts upp en laddare på varje plats, som en bil kan använda åt gången. Är det kö, eller om den är trasig, då får man problem.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av joel80 »

Ja, men så kommer det ju inte vara för alltid. Nu börjar det ju också bli så pass tätt mellan dem på vissa sträckor att folk här vittnar om att man kan åka till nästa om den första är trasig.. Om man nu inte kör helt på marginalerna.

CSS är inte fullständigt och komplett, men med tanke på många olika aktörer som sätter upp nya samt takten det ändå satts upp nya senaste 3-4 åren gör att man ändå får se det rätt så positivt tycker jag. Det finns bra förutsättningar för långresor även för elbilar som inte är Tesla. (fast det tar lite längre tid att ladda än så länge.) :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:
Legato skrev:
Smutt skrev:


Tror inte att det i verkligheten funkar att dela laddare exempelvis BMW behöver så många att deras kunder aldrig behöver vänta men det behöver inte Ford så samarbetet kommer inte fungera
Håller inte med. Det är ju bara att enas kring hur kostnaderna ska fördelas på ett sätt som man kunnat ena om. Rimligtvis kör de väl en fast del och en rörlig del per såld bil.
Så du menar att BMW kunder med bilar för miljonen ska köa tillsammans med typ Ford Fiesta samtidigt som Tesla bygger laddare med 40 platser alltså ingen kö?

BMW kunderna går till Tesla om inte laddningen känns lika bra som Tesla eller bättre jag tror definitivt att vi kommer se märkes laddare med toaletter 24 timmar bemanning (vilket är bättre än SUC) osv
Ehh va? Det där var ju en extremt märklig slutsats. Var anser du att jag skrev att de skulle bygga laddare med få platser? I ditt exempel ovan kan det ju lika gärna vara "tyskarna" som har de 40 platserna och Tesla som har 8 och kö. Det hade ju inget alls att göra med diskussionen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av bonath »

Teslaspolen skrev:
Problemet med CHAdeMO/CCS är att det oftast sätts upp en laddare på varje plats, som en bil kan använda åt gången. Är det kö, eller om den är trasig, då får man problem.
Halmstads nya Eon-laddare på OKQ8 nära Arenahallen.
I bakgrunden syns Clever-laddaren på CirkelK.
Eon_Halmstad.jpeg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Leo »

Varför har apple egen standard på laddningen? Varför kör Canon och Nikon med olika objektivfattning? Varför finns Mac och PC? Visst är det till viss del retfullt/irriterande för oss konsumenter men finns andra faktorer.

För att vissa bedömer det viktigare/lönsamt/säkrare/kontroll med "egen" standard osv.

Så vi ska nog inte vara allt försäkra på att det endast blir EN standard framöver. Kan mycket väl vara så att någon/några aktör vill köra sitt "eget race", eller att det blir flera starka aktörer med olika teknik. Typ att Chademo och CCS lever parallellt ungefär som idag.

Ingen skillnad egentligen mot en vanlig fossilmack som erbjuder både diesel, bensin och E85 och i vissa fall även 98-oktan bensin och biogas osv. I bilismens begynnelse (30-50 talet) var nog "spretigheten" hos bensinmackarna och deras utbud mer att likna vid dagens elbilsladdningssituation. Där vi är väldigt tidigt i uppbyggnadsskedet med olika standards, där bolagen liksom "provar sig fram" påhejat av finansiering via klimatklivet för just den initiala investeringen osv. Utan genomtänkt "affärsmodell" osv.

Just Tesla har ju däremot "bjudit in" alla andra att gå med i deras SuC-nätverk. Dock är det ju alla leverantörers "våta dröm" att de lyckas bli den nya branschstandarden. Typ som VHS blev osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Mickep »

Vad är det som säger att på en ruta inte finns flera olika laddare som samsas? CCS, Chade telsa SuC Skulle alla kunna få plats på samma ställe. För olika standarder är egentligen inget problem, det gäller bara att se till att man tar rätt slang när man skall tanka. (se hur bensinstationer där man på samma plats kan tanka etanol, bensin och diesel et.c..)
Finns egentligen ingen anledning varför man skall ha en parkeringsplats där bara ett märke kan stå. (mark är DYRT) Bättre att de utnyttjas (så kanske man slipper folk som ice-ar för att de är avundsjuka på förmögna elbilsägare)

Om laddhastigheten ökar markant för alla uttag så kommer ingen bry sig vilket märke det är som laddar, eftersom platsen då snart kommer bli ledig.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Smutt »

Ehh va? Det där var ju en extremt märklig slutsats. Var anser du att jag skrev att de skulle bygga laddare med få platser? I ditt exempel ovan kan det ju lika gärna vara "tyskarna" som har de 40 platserna och Tesla som har 8 och kö. Det hade ju inget alls att göra med diskussionen.[/


Jag tog i duskutionen in det svåra för flera aktörer med olika behov och finaciella muskler att komma överens, dom har ju trots allt inte lyckats med det ingen stolpe är uppe än

Den som säljer bilar med liten marginal vill självklart ha ett så litet och långsamt växande laddnätverk som möjligt för att hålla vinsten uppe

Medan dom som konkurrerar med Tesla behöver nånting bättre än Tesla så fort deras bilar blir klara

den som lever får se framtiden
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Leo »

Precis min poäng också. Om ett antal år då laddningen börjar bli mogen/utbyggd finns självklart flera "laddsladdar" med de standards som etablerat sig, med olika tillhörande kringservice och olika prisnivå. På olika former av laddstationer.

Precis som dagens möjligheter att tanka olika sorters fossilbränsle på samma ställe eller liknande/samma bränsle på olika typer av tankställen, bemannade bensinstationer, lågprisautomatstatioer, sjömackar, alkalytbensin på 5L dunk osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av vigge50 »

Jag tror det är vissa här(även jag) som får titta på vad andra planerar och inte bara vad som finns idag. Audi, Porsche, BMW, Ford och Daimler har gått ihop och sagt att i slutet av året ska de ha byggt upp 400 laddare i Europa som klarar 350 kW via CCS och till 2020 ska det vara flera tusen. Om de har flera laddare per station återstår att se men om effekten är nästan tre gånger så hög och det finns färre bilar som stödjer CCS än Tesla så är behovet mindre.

http://insideevs.com/400-ultra-fast-350 ... in-europe/
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla snabbar på utbyggnaden av supercharger

Inlägg av Leo »

Man kan ju se det så här. Tesla med sitt "laddtänk" 1.0 (som idag är närmare 10år) lyckades få till följande fördelar som är mer avancerat än ALLA andras tänk än så länge!

1 Tillräcklig effekt för att det ska funka på långresor.

2 Bra avstånd/ytmässigt placerade för att passa för de flesta av sina kunders= Teslaägares långresor.

3 Kunderna betalar själv utbyggnadstakten!

4 Redundans/tillförlitlighet 4-8 laddplatser/ställe.

5 Lastbalansering och enkel/billig teknik uppbyggd med standardkomponenter. (Std laddmoduler som i bilarna)

6 Smidig användning, inga kort, donglar, koder eller liknande.

7 Tesla kan som en enskild aktör samla in" och utvärdera sina kunders användarmönster. Anpassa utbyggnaden därefter osv. Styra, hjälpa sina kunder genom möjligheten att fjärravläsa/styra både laddare och bilar.

8 EN utvecklare leverantör. Lite som om man är i apple-världen. Bilar, laddare, nätverk uppbyggt ihop och anpassat till varandra för problemfritt användande. Visst en CCS standard är ju tänkt att funka på samma sätt MEN vet redan av egen erfarenhet att vissa kombinationer av laddare/bilar inte lirar (toleransnivåer som spökar)

9 en aktör gör ju också att man inte är ihopsyltade med en massa andra aktörer. Jmf med tex en vanlig CCS laddare. En beställare tex MC-Donalds, en leverantör/driftare Fortum, ett/flera fabrikat på laddarna DNV/ABB, olika standards i samma "burk/system" delvis finansierat via klimatklivets regelverk osv. Sen tillkommer så klart, (liksom när Tesla själva bygger), en markupplåtare, en/flera fysisk installatör, el-nätsägare, energi=el-leverantör osv. Min poäng är att desto fler "kockar" desto sämre soppa eller risk för strul om vi säger så.

10 Kan ändra, påverka laddning, affärsmodell osv utifrån att man kan kontrollera/uppdatera bilarna ihop med laddarna för önska funktionalitet.

Så tänk när de kommer med 2.0, 3.0 osv! Imponerande tänkt redan med 1.0 skulle jag säga. (Eller ska man säga bristande tänk hos de andra?)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar