Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Moderator: Redaktion
Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Nu dags för husvagnssemester med MX 90D, husvagn på 2,2 ton så nog ökar förbrukningen. Första kortturen på 4 mil drog i genomsnitt 418 Wh/km. På onsdag blir det längre tur, återkommer då
1. 4 mil med genomsnitt 418 Wh/km. Hastighet knappa 80 km/h men mest hårdpackad grusväg och kort sträcka på E4, inte mycket jämn fart. Total höjdskillnad -70m.
2. 12 mil med genomsnitt 446 Wh/km. Mestadels landsväg i 85 km/tim men även mindre och större vägar. Total höjdskillnad +180m.
3. 21 mil med genomsnitt 461 Wh/km. Först landsväg 14 mil i dryga 80 km/tim men även ett par mil grusväg pga vägbygge (463 Wh/km) och resterande 7 mil i knappa 90 km/h på 110-väg (459 Wh/km). Total höjdskillnad - 190m.
4. 20 mil med genomsnitt 467 Wh/km. Mest landsväg i 85 km/tim. Knappast ingen total höjdskillnad.
Ny text: Kul att så många är intresserade, gör här kort sammanfattning av de dagar vi kör och skriver mer i flödet om kördagarna.1. 4 mil med genomsnitt 418 Wh/km. Hastighet knappa 80 km/h men mest hårdpackad grusväg och kort sträcka på E4, inte mycket jämn fart. Total höjdskillnad -70m.
2. 12 mil med genomsnitt 446 Wh/km. Mestadels landsväg i 85 km/tim men även mindre och större vägar. Total höjdskillnad +180m.
3. 21 mil med genomsnitt 461 Wh/km. Först landsväg 14 mil i dryga 80 km/tim men även ett par mil grusväg pga vägbygge (463 Wh/km) och resterande 7 mil i knappa 90 km/h på 110-väg (459 Wh/km). Total höjdskillnad - 190m.
4. 20 mil med genomsnitt 467 Wh/km. Mest landsväg i 85 km/tim. Knappast ingen total höjdskillnad.
Senast redigerad av Tenk, redigerad totalt 5 gång.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Ska bli otroligt intressant. Ligger du under 400 i 90km/h med den där så ska jag nog fixa BE-kort
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Nej, nej, inte om man köpt en så dyr bil då får man köra betydligt fortareHok skrev:80 km/h är det med släp nuförtiden
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Min referens är Att jag vill komma 22mil i 90km/h (2.5h körning) sedan kan vi gott stanna ett tag (ladda suc till 100% tar 1h25min).
75km/h är nog smärtgränsen för mig, 22mil tar då knappa 3h. Tveksam om barnen orkar så länge, så då blir det nog extrapaus på vägen, vilket känns segt om man inte kan ladda minst 60kW
75km/h är nog smärtgränsen för mig, 22mil tar då knappa 3h. Tveksam om barnen orkar så länge, så då blir det nog extrapaus på vägen, vilket känns segt om man inte kan ladda minst 60kW
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Om du ligger efter en lastbil i 80-90kmh, då går det väldigt snålt.Remuz skrev:Min referens är Att jag vill komma 22mil i 90km/h (2.5h körning) sedan kan vi gott stanna ett tag (ladda suc till 100% tar 1h25min).
75km/h är nog smärtgränsen för mig, 22mil tar då knappa 3h. Tveksam om barnen orkar så länge, så då blir det nog extrapaus på vägen, vilket känns segt om man inte kan ladda minst 60kW
Provade detta själv med min S75D Krokom-Umeå i fredags 402km, då hade jag 62km kvar i räckvidd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Slipstream är fint när man kan köra ap, men det kan man inte med släp. Men visst, kan nog köra skönt snålt bakom ändå, bara lite längre bakom.
Körde i 75 bakom lastbil på E6 för att slippa suc i Falkenberg. Var nere i 140wh/km på min X90D. Normalt slukar den runt 190 i 75.
Körde i 75 bakom lastbil på E6 för att slippa suc i Falkenberg. Var nere i 140wh/km på min X90D. Normalt slukar den runt 190 i 75.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Jojo. Men man måste ju klara att ta sig mellan SuC också.Hok skrev:80 km/h är det med släp nuförtiden
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Kan man inte ens köra med farthållare med släp? Om man kan är ju skillnaden bara att man måste styra själv.Remuz skrev:Slipstream är fint när man kan köra ap, men det kan man inte med släp. Men visst, kan nog köra skönt snålt bakom ändå, bara lite längre bakom.
Körde i 75 bakom lastbil på E6 för att slippa suc i Falkenberg. Var nere i 140wh/km på min X90D. Normalt slukar den runt 190 i 75.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Jag har tagit med chademo i planeringen och hyrt husvagn i området där vi kommer vara (Västerbotten) så längsta sträckan utan laddmöjlighet blir 13 mil. Blir nog en hastighet på dryga 85 km/h så kör inte lastbilarna igenom husvagnen... Bör kunna ge en bild av förbrukningen även om upp och nerförslut lär påverka våra dryga 5 tons totalvikt.
(Farthållaren fungerar bra med släp)
(Farthållaren fungerar bra med släp)
Senast redigerad av Tenk, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Det här är superintressant!
Uppdatera så mycket du orkar.
När man ligger på det effektuttaget, börjar man väl ligga på gränsen för vad inverter osv klarar?
Jobbigt om den börjar begränsa effekten efter någon timma.
Model x100d
Midnight Silver
Uppdatera så mycket du orkar.
När man ligger på det effektuttaget, börjar man väl ligga på gränsen för vad inverter osv klarar?
Jobbigt om den börjar begränsa effekten efter någon timma.
Model x100d
Midnight Silver
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
80km/h och bränna 400wh/km är 32kW i effekt. Inte så farligt mycket.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Med en vagn i den storleken låter det förvånansvärt lite. Björn Nyland hade bra mycket mer när han testade om jag minns rätt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Tips: stäng av "Trailer mode" så kan man aktivera AP även med släp
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Bilen märker av att det är något på kroken efter ett tag och slår på Trailer mode automatiskt...Nicklas skrev:Tips: stäng av "Trailer mode" så kan man aktivera AP även med släp
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Det är ju det som är problemet med hans tester. Han kör som en biltjyv och pratar alltid om omkörningar med sitt släp. Någon som kör lagligt (eller strax däröver för att slippa bli omkörda av långtradare) har ingen nytta av den informationen.AGCF skrev:Med en vagn i den storleken låter det förvånansvärt lite. Björn Nyland hade bra mycket mer när han testade om jag minns rätt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Jag har för mig att han skulle klättra ganska många höjdmeter också under det testet så det kanske inte är helt rättvist.AGCF skrev:Med en vagn i den storleken låter det förvånansvärt lite. Björn Nyland hade bra mycket mer när han testade om jag minns rätt.
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Jo, visst aktiveras det automatiskt, men det går ju också att deaktivera under driftSvenssons skrev:Bilen märker av att det är något på kroken efter ett tag och slår på Trailer mode automatiskt...Nicklas skrev:Tips: stäng av "Trailer mode" så kan man aktivera AP även med släp
... Jag har inte testat längre sträckor; blir det för jobbigt att göra så?
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Detta ska bli mycket intressant att följa! Jag är nyss hemkommen från en 700 mil Europaresa i en BMW X5 med husvagn, medan Teslan fick stå hemma. Faller detta väl ut, blir det nog utbyte av X5:an till en X om något år...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Ligga bakom långtradare och bli blästrad av smågrus känns inget vidare
Multicoat Red Model X P100D
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Håller med. Känns inte helt säkert att ligga så nära en långtradare och slipstreama i 80-90km/h med ett så tungt släp. Det är min uppfattning. Bättre att köra med mer marginal och ladda lite oftare istället. Ha en skön resaYxel skrev:Ligga bakom långtradare och bli blästrad av smågrus känns inget vidare
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Någon på Tesla-forumet verkar kollat noga på detta:Nicklas skrev:Jo, visst aktiveras det automatiskt, men det går ju också att deaktivera under driftSvenssons skrev:Bilen märker av att det är något på kroken efter ett tag och slår på Trailer mode automatiskt...Nicklas skrev:Tips: stäng av "Trailer mode" så kan man aktivera AP även med släp
... Jag har inte testat längre sträckor; blir det för jobbigt att göra så?
... Så, kör man försiktigt ska det fungeraWaldek | March 29, 2017
I tow a lot using my MX 90D HW1.. and when you attach a trailer and wires system engages trailer mode automatically. When it is engaged full trailer mode blue color trailer icon shows up on dashboard. You can go to control settings and under trailer mode and switch it to off. Trailer icon turns amber and you can start driving with trailer and autopilot works fine well, it works well until you accelerate too fast or brake fast... then you will get "Heavy load detected" notice on dashboard which forces trailer mode and you can't turn it off. In those mode you can't engage autopilot. To go back to square one you need to park and do the "power off" and then step on brakes again to power on the car and repeat the procedure of turning off trailer mode I was able to drive with about 4000 lbs trailer almost whole 600 miles on autopilot with just couple times need to park and restart system to get autopilot back Accelerating with trailer seems like does not cause too many times to trigger "heavy load detected"... but braking and slowing down is usually the moment that heavy load is being detected by the system... I did some testing while I was driving to see how it goes so it is pretty easy to "cheat" the system a bit... of course I advise a lot of caution while towing so you need to be more alert at all times as autopilot might sometimes be more jerky!
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Nu mot Granö Beckasin från Norrmjöle med stopp på Umeå SuC då laddningsmöjligheterna sen är lite sämre...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Ett rejält ekipage!
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.