Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Vidio »

Mall of Scandinavia...
Var även en pizza-racer som ICEade, men detta gör mig nästan mer irriterad.
Man borde veta bättre... :?
(Fotade i all hast från fel sida, men ingen sladd var ikopplad)
IMG_6699.JPG
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jensa »

HelectriC skrev:
ICEd på SuC Sangerhausen idag. Men i forna DDR ser man typ inga andra Tesla, så det var ok :D
Det där är intressant, skylten framför passaten ska vara VÄLDIGT tydlig för alla med körkort! Det betyder inte bara parkeringsförbud, du får inte ens snanna :evil:
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Idesta »

Vidio skrev:
Mall of Scandinavia...
Var även en pizza-racer som ICEade, men detta gör mig nästan mer irriterad.
Man borde veta bättre... :?
(Fotade i all hast från fel sida, men ingen sladd var ikopplad)

Min gamla som jag sålde via KVD - den var helt ovan att vara parkerad på laddplats utan inkoppling under mitt ägande...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Vidio skrev:
Mall of Scandinavia...
Var även en pizza-racer som ICEade, men detta gör mig nästan mer irriterad.
Man borde veta bättre... :?
(Fotade i all hast från fel sida, men ingen sladd var ikopplad)
Sådant här kan ju bli lite intressant om det skulle bli poppis med induktionsladdare i marken i en framtid. Kan bli svårt att avgöra eller att det blir typ för lätt att ladda så att alla gratis laddare försvinner.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Inductionsladdaren är väl så pass dyr att den som installerat den vill ha betalt, så det löser sig själv.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

Behövde egentligen inte ladda när jag var inne i Kalmar men eftersom det skrivits om att laddstationerna som har kommit upp här inte används så mycket så tänkte jag ändå stanna och tanka (och betala för kWh:arna). Det sket sig dock:
DSC_0897.jpg
Han hade parkerat så det inte heller fanns plats till vänster om honom...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Skicka bilden till de som gick miste om dina pengar. De kanske blir intresserade av att göra något för att förbättra försäljningsmöjligheterna för sin produkt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Ja, de kan ju alltid dra in pengar på felparkeringsavgifter.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jensa »

Skyltningen kunde dock inte varit bättre! Böter är på sin plats ja, trist...
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Simon »

Fast enligt skyltningen får väl vem som helst stå där efter kl 15?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

Simon skrev:
Fast enligt skyltningen får väl vem som helst stå där efter kl 15?
Nej, det är bara avgiftsbelagt och tidsbegränsat inom de tiderna, men det får bara stå elfordon som laddar och den skylten gäller hela dygnet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

Det är en laddplats, dvs en parkeringsplats för laddbara fordon, som är avgiftsbelagd under de tiderna som står på skylten. Alla övriga tider är det gratis att parkera/ladda.
Men det är aldrig tillåtet att parkera ett icke-laddbart fordon där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Challe76a »

Är det någon som testat med typ2 skarvsladd? Hittade här: http://www.evcables.co.uk/130/Mennekes- ... n-EV-Cable
Kan lösa vissa situationer även om man inte borde behöva det.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bullen »

Jag har gjort om min 8m Typ 2 så att den går att skarva med. Funkar tom att koppla den mellan bilen och UMC men så låser den inte fast UMC
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bullen skrev:
Jag har gjort om min 8m Typ 2 så att den går att skarva med. Funkar tom att koppla den mellan bilen och UMC men så låser den inte fast UMC
Menar du att det går att dra isär Typ2 och UMC under laddning?
För UMCn låses väl fortfarande fast i bilen under laddning så den inte går att sno?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
bullen skrev:
Jag har gjort om min 8m Typ 2 så att den går att skarva med. Funkar tom att koppla den mellan bilen och UMC men så låser den inte fast UMC
Menar du att det går att dra isär Typ2 och UMC under laddning?
För UMCn låses väl fortfarande fast i bilen under laddning så den inte går att sno?
Fast mellan typ 2-kabeln och UMC finns inget som låser. Jag tolkar det som att typ 2-kabeln sitter i bilen, och UMC:n mellan eluttaget och typ 2-kabeln.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bullen skrev:
Jag har gjort om min 8m Typ 2 så att den går att skarva med. Funkar tom att koppla den mellan bilen och UMC men så låser den inte fast UMC
Menar du att det går att dra isär Typ2 och UMC under laddning?
För UMCn låses väl fortfarande fast i bilen under laddning så den inte går att sno?
Fast mellan typ 2-kabeln och UMC finns inget som låser. Jag tolkar det som att typ 2-kabeln sitter i bilen, och UMC:n mellan eluttaget och typ 2-kabeln.
Givetvis :oops:
Jag hade otur när jag tänkte. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Hammar »

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bullen skrev:
Jag har gjort om min 8m Typ 2 så att den går att skarva med. Funkar tom att koppla den mellan bilen och UMC men så låser den inte fast UMC
Menar du att det går att dra isär Typ2 och UMC under laddning?
För UMCn låses väl fortfarande fast i bilen under laddning så den inte går att sno?
Fast mellan typ 2-kabeln och UMC finns inget som låser. Jag tolkar det som att typ 2-kabeln sitter i bilen, och UMC:n mellan eluttaget och typ 2-kabeln.
Borde väl gå att ordna med två hänglås och en kedja, för att låsa ihop kablarna. Går ju att klippa kedjan med en rejäl bultsax, men en del klåfingriga personer slipper du ju.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Lucidor »

Södra parkeringshuset i Täby Centrum idag. På plan -1 finns tre allmänna laddplatser och tre speciellt för Tesla. Jag stod just och kopplade in XET när den silverfärgade Opeln ställde sig på den tredje och sista teslaplatsen. Jag påpekade för föraren att det var en laddplats men han svarade att det inte framgick att han inte fick parkera där. I sak hade han rätt, skyltar med "Endast elbilar" finns bara på de allmänna laddplatserna, inte på Teslas. Men vad är det för hänsynslös inställning folk har egentligen? Till saken hör att det fanns gott om lediga platser i garaget om han hade itts gå 10 meter extra till ingången.

Jag informerade om händelsen i informationsdisken och efterfrågade bättre skyltning. De tog även bilnumret på Opeln men jag såg ingen lapp på den när jag åkte därifrån 30 minuter senare.

Bild
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Lucidor skrev:
Södra parkeringshuset i Täby Centrum idag. På plan -1 finns tre allmänna laddplatser och tre speciellt för Tesla. Jag stod just och kopplade in XET när den silverfärgade Opeln ställde sig på den tredje och sista teslaplatsen. Jag påpekade för föraren att det var en laddplats men han svarade att det inte framgick att han inte fick parkera där. I sak hade han rätt, skyltar med "Endast elbilar" finns bara på de allmänna laddplatserna, inte på Teslas. Men vad är det för hänsynslös inställning folk har egentligen? Till saken hör att det fanns gott om lediga platser i garaget om han hade itts gå 10 meter extra till ingången.

Jag informerade om händelsen i informationsdisken och efterfrågade bättre skyltning. De tog även bilnumret på Opeln men jag såg ingen lapp på den när jag åkte därifrån 30 minuter senare.

Bild
Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt av skyltarna men du talade ju om för honom att det räven laddplats och då vet han ju om det. Sa han inget mer då?
Det framgår väl inte heller att man inte får repa hans bil?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Lucidor »

Pontus skrev:
Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt av skyltarna men du talade ju om för honom att det räven laddplats och då vet han ju om det. Sa han inget mer då?
Det framgår väl inte heller att man inte får repa hans bil?
Han förstod mycket väl att han ställt sig på en laddplats men han menade att eftersom skyltningen inte begränsade parkeringen till enbart elbilar så hade han rätt att stå där. Det tror jag tyvärr att han har rätt i ur ett juridiskt perspektiv. Det jag ondgör mig över är den nonchalanta inställningen till sina medtrafikanter.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Lucidor skrev:
Pontus skrev:
Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt av skyltarna men du talade ju om för honom att det räven laddplats och då vet han ju om det. Sa han inget mer då?
Det framgår väl inte heller att man inte får repa hans bil?
Han förstod mycket väl att han ställt sig på en laddplats men han menade att eftersom skyltningen inte begränsade parkeringen till enbart elbilar så hade han rätt att stå där. Det tror jag tyvärr att han har rätt i ur ett juridiskt perspektiv. Det jag ondgör mig över är den nonchalanta inställningen till sina medtrafikanter.
Rätt ur juridiskt perspektiv, men även en femåring förstår att det är fel i verkligheten.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Jag brukar inte vara lika snäll i liknande situationer kan jag säga ;) :evil:
Jag brukar göra det riktigt jobbigt och besvärligt, det är lite kul faktiskt, och eftersom dom ofta har en pissdålig syn
på det mesta så tycker jag det är fritt fram att trycka ner dom ordentligt :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Jag brukar inte vara lika snäll i liknande situationer kan jag säga ;) :evil:
Jag brukar göra det riktigt jobbigt och besvärligt, det är lite kul faktiskt, och eftersom dom ofta har en pissdålig syn
på det mesta så tycker jag det är fritt fram att trycka ner dom ordentligt :mrgreen:
+1
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Ser ut som det hade varit läge att parkera om X mycket närmare så han fått krypa in via passagerarsidan... :evil:
Blir så #*%# när man läser sådant här.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar