Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Du kanske skall kontakta Avanza så kanske dom kan hjälpa dig .
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bat »

Sabbe skrev:
Är det någon här som vet hur man går till väga för att handla optioner i Tesla? Jag använder Avanza men kan inte hitta några köpoptioner.
Finns både Short/long warrants och Bull/Bear certifikat med olika hävstång att välja på. Sök på "tesla" istället för TSLA så hittar du dem.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Aktien TSLA

Inlägg av joel80 »

Förlåt en oinvigde... Men hur funkar optioner på annat sätt än aktier? Vad vinner man på att köpa det istället?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Hammar »

Optioner har större risk, men även större möjlighet till avkastning. Säga att du har 1000kr att handla för. Om aktien kostar 100kr får du 10 st.
Om du istället köper optioner som ger dig rätt att vid ett vist datum köpa aktier för 100kr för 1kr/option, så får du 1000 optioner för 1000kr.
Om aktiens pris ökar till 110kr så har du gjort en vinst på 10x10kr=100kr, om du köpte aktierna.
Om du köpte optionerna, så löser du in dem för 10kr/st. Du har då gjort en vinst på 9x1000=9000kr
om aktien går ned, så har du ju kvar aktierna, om du köpte sådana. Optionerna blir värdelösa, och du förlorar hela insatsen.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

joel80 skrev:
Förlåt en oinvigde... Men hur funkar optioner på annat sätt än aktier? Vad vinner man på att köpa det istället?

Du kan förlora en mass med optioner.
Står typ aktien i 100 kr och optionslösen i 95 kr så kostar optionen 5 kr, men du måste ha 100 kr per option på ditt konto ända tills lösendagen då du måste köpa denna aktie för 100 kr. Optionen kan därav öka betydligt mera när manspekulerar i den, men fallet kan bli enormt.

Handel med optioner är förenat med relativt stor risk. Konstruktionen av derivatinstrument gör att prisutvecklingen på det underliggande instrumentet får genomslag i kursen eller priset på derivatinstrumentet, och detta genomslag kan vara kraftigare än förändringen i den underliggande tillgången. Det innebär att handel i optioner har en större vinstpotential än investeringar i underliggande instrument, men även att förlustriskerna är större.

Vi rekommenderar att du som har tecknat optionsavtal läser Svenska Fondhandlareföreningens informationstext "Information till kunder om handel med optioner, terminer och andra derivatinstrument", som bifogats i ditt välkomstpaket. Vi betonar att det är viktigt att du är insatt för att du bäst ska kunna utnyttja möjligheterna med optionshandel.

Eftersom du vid utfärdande av optioner har en skyldighet att fullfölja din affär, belastas ditt konto av ett säkerhetskrav. Säkerhetskravet är ett teoretiskt framräknat pris på optionerna om det underliggande instrumentet utvecklas negativt i jämförelse med din position.

För de fall då belåningsvärdet inte täcker säkerhetskravet från OM, och så kallad säkerhetsbrist uppstår, är det upp till dig som kund att själv åtgärda säkerhetsbristen omgående. Om du av någon anledning inte gör det omedelbart kan Avanza Bank komma att gå in, och utan att kontakta dig, korrigera säkerhetsbristen genom försäljningar av värdepapper eller stängning av derivatpositioner.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Konstiga optioner där man är tvingad att köpa? Det blir ju inte mycket till option då.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

LarsL skrev:
Konstiga optioner där man är tvingad att köpa? Det blir ju inte mycket till option då.
Man kan spekulera mera på optioner, dom kan gå upp (Brukligt) betydligt mera i procent...
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

De optioner jag köpt har gett mig en rätt att köpa aktien till ett specificerat värde jag har inte varit tbvingad till det. Det är ju just det som är valet eller möjligheten med en option att du har möjligheten att köpa till ett pris i framtiden. Sjunker aktien under det värdet så blir optionen så klart värdelös men du tvingas inte att köpa aktien och förlora ännu mer pengar. Men Avanza kanske har hittat på en egen variant?
Är det som Kulingen skriver så är modellen ganska värdelös eftersom du ändå måste ha kapitalet för hela affären och dessutom också riskerar det. Tanken med en option är ju att du ska riskera ett mindre kapital men ha möjlighet till en större avkastning. Baksidan är att du riskerar hela det belop du köpte optionerna för. Här blir det inte så och då blir de ur mina ögon meningslösa.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

LarsL skrev:
De optioner jag köpt har gett mig en rätt att köpa aktien till ett specificerat värde jag har inte varit tbvingad till det. Det är ju just det som är valet eller möjligheten med en option att du har möjligheten att köpa till ett pris i framtiden. Sjunker aktien under det värdet så blir optionen så klart värdelös men du tvingas inte att köpa aktien och förlora ännu mer pengar. Men Avanza kanske har hittat på en egen variant?
Är det som Kulingen skriver så är modellen ganska värdelös eftersom du ändå måste ha kapitalet för hela affären och dessutom också riskerar det. Tanken med en option är ju att du ska riskera ett mindre kapital men ha möjlighet till en större avkastning. Baksidan är att du riskerar hela det belop du köpte optionerna för. Här blir det inte så och då blir de ur mina ögon meningslösa.
Det finns visst olika typer av optioner, fråga någon som verkligen kan detta :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Får ringa Avanza och fråga, men som det ser ut så verkar det inte finnas optioner för Tesla? Är det någon som vet om det finns andra sätt att handla köp optioner i Tesla?
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bat »

Sabbe skrev:
Får ringa Avanza och fråga, men som det ser ut så verkar det inte finnas optioner för Tesla? Är det någon som vet om det finns andra sätt att handla köp optioner i Tesla?
Finns som sagt både warrants och minifutures med olika hävstång och du kan blanka om du vill. Vad är det du vill uppnå?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
De optioner jag köpt har gett mig en rätt att köpa aktien till ett specificerat värde jag har inte varit tbvingad till det. Det är ju just det som är valet eller möjligheten med en option att du har möjligheten att köpa till ett pris i framtiden. Sjunker aktien under det värdet så blir optionen så klart värdelös men du tvingas inte att köpa aktien och förlora ännu mer pengar. Men Avanza kanske har hittat på en egen variant?
Är det som Kulingen skriver så är modellen ganska värdelös eftersom du ändå måste ha kapitalet för hela affären och dessutom också riskerar det. Tanken med en option är ju att du ska riskera ett mindre kapital men ha möjlighet till en större avkastning. Baksidan är att du riskerar hela det belop du köpte optionerna för. Här blir det inte så och då blir de ur mina ögon meningslösa.
Äger man en option så har man alltid rätten, inte skyldigheten att köpa/sälja precis som du säger. Man har därmed inget säkerhetskrav (dvs man behöver inte ha en pengabuffert på depån som Kulingen antydde). Risken är alltid begränsad till exakt det optionen är värd, varken mer eller mindre (precis som en köpt aktie).

"Kulingen" verkar blanda ihop det med att ställa ut en option. Då ger du ju någon annan rätten att köpa aktien av dig, eller sälja aktien till dig. Ställer man ut en option så är risken obegränsad (gällande en köpoption), och nära nog obegränsad (begränsad av att aktien aldrig kan sjunka lägre än till 0:-). Ställer man ut optioner så finns det också ett säkerhetskrav (som OMX justerar varje dag).

Exemplet med att en (köp)option kostar 5:- om lösenkursen är 95:- och aktien står i 100:- gäller ENBART vid lösentidpunkten. Innan lösen är värdet (avsevärt) högre. (5:- är optionens "realvärde", men vid varje tidpunkt innan lösen finns också ett "tidsvärde").

Ska inte vara några problem att köpa riktiga optioner via tex Avanza/Nordnet på tex CBOE (Chicago Board Options Exchange). Det finns såklart alltid warrants, minifutures osv, men bär mig alltid emot att göda en bank som skapar derivatet ;-)

Värt att tänka på är att optioner och andra derivat i Tesla är "dyrt", detta pga volatiliteten i Tesla är hög (aktien rör sig mycket och ofta).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Sabbe skrev:
Får ringa Avanza och fråga, men som det ser ut så verkar det inte finnas optioner för Tesla? Är det någon som vet om det finns andra sätt att handla köp optioner i Tesla?
Finns gör det absolut:
http://www.nasdaq.com/symbol/tsla/optio ... ateindex=1
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

bat skrev:
Sabbe skrev:
Får ringa Avanza och fråga, men som det ser ut så verkar det inte finnas optioner för Tesla? Är det någon som vet om det finns andra sätt att handla köp optioner i Tesla?
Finns som sagt både warrants och minifutures med olika hävstång och du kan blanka om du vill. Vad är det du vill uppnå?
Det jag vill uppnå är att ha möjlighet att köpa Tesla aktier billigt i framtiden därav köp optioner. Om man t.ex tror att aktien står i 600$ i slutet av nästa år så är det dumt att köpa aktien nu, bättre att köpa optioner om det skulle visa sig att aktien går ner istället, då har jag kanske förlorat 20.000kr på optioner istället för att aktien gått ner 200.000kr i värde.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Fick svar från Avanza:

Du kan dessvärre inte köpa eller sälja optioner med Teslas aktie som underliggande.

Om du vill handla i Tesla med hävstång så finns det sådana börshandlade produkter på Avanza Markets.


Så min fråga kvarstår. Är det någon som vet hur man går tillväga för att handla optioner i Tesla?
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bat »

Sabbe skrev:
bat skrev:
Sabbe skrev:
Får ringa Avanza och fråga, men som det ser ut så verkar det inte finnas optioner för Tesla? Är det någon som vet om det finns andra sätt att handla köp optioner i Tesla?
Finns som sagt både warrants och minifutures med olika hävstång och du kan blanka om du vill. Vad är det du vill uppnå?
Det jag vill uppnå är att ha möjlighet att köpa Tesla aktier billigt i framtiden därav köp optioner. Om man t.ex tror att aktien står i 600$ i slutet av nästa år så är det dumt att köpa aktien nu, bättre att köpa optioner om det skulle visa sig att aktien går ner istället, då har jag kanske förlorat 20.000kr på optioner istället för att aktien gått ner 200.000kr i värde.
Tycker du uppnår samma sak med t.ex. Minifutures. Köp https://www.avanza.se/borshandlade-prod ... sla-ava-27 idag. Den har en hävstång på cirka 15. Köper du futures för 100 KSEK så får du samma uppsida som du köpt Tesla aktier för 1.5 MSEK men du behöver mindre kapital och tar en lägre risk. Det finns lite avgifter men det är en enkel produkt att handla som finns.

Tror man på en nedgång köper man en "Mini S" (S=Short) och vill man ha lite mindre dramatik så köper man en med lägre hävstång.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

bat skrev:
Den har en hävstång på cirka 15. Köper du futures för 100 KSEK så får du samma uppsida som du köpt Tesla aktier för 1.5 MSEK men du behöver mindre kapital och tar en lägre risk.
Om börsen går ner 13% med detta upplägg har man förlorat allt sitt insatta kapital och dessutom gått lika mycket back, i ditt exempel hade man alltså legat 100k minus, alltså haft en skuld. Skyhög risk.

Mitt tipps till alla som inte har aktier som ett yrke, köp inte aktier med lånade pengar!!

Om man håller sig till aktier i sin rena form kan man aldrig förlora mer än sitt insatta kapital.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Tycker det är helt fel att påstå att det är mindre risk med optioner, risken är större. Om man tror att aktien ska gå upp långsiktigt så är det säkraste att köpa aktier och låta dem ligga. Går aktien upp så mycket som du tror så ökar värdet gör de inte det så har du kvar värdet av aktien och kan träffa nästa uppgång. En option blir värdelös om den inte når målet och alla pengar är förlorade och kommer aldrig tillbaka. En option är lite som en lott där du spelar med lite pengar på att det blir bättre, men lotter är värdelösa om inte rätt siffror kommer upp.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bat »

ochso skrev:
bat skrev:
Den har en hävstång på cirka 15. Köper du futures för 100 KSEK så får du samma uppsida som du köpt Tesla aktier för 1.5 MSEK men du behöver mindre kapital och tar en lägre risk.
Om börsen går ner 13% med detta upplägg har man förlorat allt sitt insatta kapital och dessutom gått lika mycket back, i ditt exempel hade man alltså legat 100k minus, alltså haft en skuld. Skyhög risk.

Mitt tipps till alla som inte har aktier som ett yrke, köp inte aktier med lånade pengar!!

Om man håller sig till aktier i sin rena form kan man aldrig förlora mer än sitt insatta kapital.
Nej, man kommer inte få en skuld, finns en stop-loss inbyggd i dessa produkter. Läs på och testa med små belopp för att se hur det fungerar.

Självklart finns det risker, det gör det med alla placeringar, men man kan inte förlora mer än vad man placerat. Att överhuvudtaget spekulera i Tesla är ett hög-risk projekt i sig så man bör inte sätta sitt livs besparingar på detta utan bara som lite krydda i övriga placeringar.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

bat skrev:
ochso skrev:
bat skrev:
Den har en hävstång på cirka 15. Köper du futures för 100 KSEK så får du samma uppsida som du köpt Tesla aktier för 1.5 MSEK men du behöver mindre kapital och tar en lägre risk.
Om börsen går ner 13% med detta upplägg har man förlorat allt sitt insatta kapital och dessutom gått lika mycket back, i ditt exempel hade man alltså legat 100k minus, alltså haft en skuld. Skyhög risk.

Mitt tipps till alla som inte har aktier som ett yrke, köp inte aktier med lånade pengar!!

Om man håller sig till aktier i sin rena form kan man aldrig förlora mer än sitt insatta kapital.
Nej, man kommer inte få en skuld, finns en stop-loss inbyggd i dessa produkter. Läs på och testa med små belopp för att se hur det fungerar.

Självklart finns det risker, det gör det med alla placeringar, men man kan inte förlora mer än vad man placerat. Att överhuvudtaget spekulera i Tesla är ett hög-risk projekt i sig så man bör inte sätta sitt livs besparingar på detta utan bara som lite krydda i övriga placeringar.
Ok, jag själv sysslar inte med någon typ av finansiella produkter, så jag kan inte alla detaljer (uppenbart då jag hade fel ovan). Men min poäng kvarstår, det räcker med att aktiekursen ska gå ner 7 % för att hela insatta kapitalet ska raderas. Och sådana fall ha hänt förr och kommer hända igen, i alla börsnoterade bolag, så jag tycker att det är en dålig idé att uppmana till denna typ av spekulation.

Missförstå mig inte, du kan säkert behärska risken och göra pengar på detta, men på ett internetforum efter 8 (?) års börsuppgång är det många som har en lite skev bild av vilka risker som egentligen finns på börsen, bra att vara lite extra tydlig med farorna som finns med belåning på börsen. Farligt i sig att köpa aktier i Tesla över huvud taget tycker jag, så för den oerfarne kan det vara bra att visa riskerna lite extra tydligt.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bat »

ochso skrev:
Ok, jag själv sysslar inte med någon typ av finansiella produkter, så jag kan inte alla detaljer (uppenbart då jag hade fel ovan). Men min poäng kvarstår, det räcker med att aktiekursen ska gå ner 7 % för att hela insatta kapitalet ska raderas. Och sådana fall ha hänt förr och kommer hända igen, i alla börsnoterade bolag, så jag tycker att det är en dålig idé att uppmana till denna typ av spekulation.
"Uppmanar" är att ta i tycker jag. Det frågades efter hur man kan handla med optioner i Tesla. Jag tycker det är rimligt att svara på det.

Hela insatta kapitalet raderas inte när Stop-Loss nivån nås utan man får ut ett restvärde som beräknas lite olika beroende på valt instrument. Vill man lära sig mer kan man läsa på t.e.x. http://borsrum.handelsbanken.se/Kunskap ... Mini-Long/.

Detta är inte några obskyra finansiella instrument på något sätt och personligen tycker jag det är en stor fördel att både kunna satsa på uppåtgående och nedåtgående trender utöver hävstångsmöjligheterna. Har man en aktieportfölj på svenska börsen är det t.ex. inte helt tokigt att kunna ta en liten försäkring mot nedgång med att ha Short-instrument mot index t.ex.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

bat skrev:

"Uppmanar" är att ta i tycker jag. Det frågades efter hur man kan handla med optioner i Tesla. Jag tycker det är rimligt att svara på det.
Nej, det har du rätt i. Jag vet att frågan kom upp och att intresse finns, men du beskrev det som att man tar lägre risk, och det är väl egentligen den beskrivningen jag tycker är felaktig. Mitt tidigare räkneexempel visar hur extremt fort det går att förlora insatt kapital, och stop loss begränsar skadan, men man förlorar onekligen sina pengar fort. På en slagig bör borde man riskera att stoppas ut och inte ta del av den påföljande uppgången gissar jag.

För att ge lite perspektiv: Man får köpa en villa i Sverige med som mest 567 % hävstång (85 % belåning dividerat på 15 % kontantinsats) och instrumentet du hänvisar till ger exponering mot Tesla med 1500 % hävstång. Risken är skyhög och om man är insatt i vad detta innebär tycker jag att man ska varna andra för just riskerna.

Igår gick exempelvis Tesla ner 2,24 % på börsen. Hade man då satsat 100k med 15 gg belåning hade man förlorat 33 600 kr, alltså 33 % av eget kapital.

Sorry för off topic, det var egentligen inte meningen att lägga mig i detta, men jag kunde inte låta bli att trycka på riskerna med att köpa aktier för lånade pengar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Sabbe skrev:
Fick svar från Avanza:

Du kan dessvärre inte köpa eller sälja optioner med Teslas aktie som underliggande.

Om du vill handla i Tesla med hävstång så finns det sådana börshandlade produkter på Avanza Markets.

Så min fråga kvarstår. Är det någon som vet hur man går tillväga för att handla optioner i Tesla?
Verkligen märkligt. Jag handlade optioner på CBOE via Nordnet (online dessutom, inte via mäklare) för 20 år sedan... Konstigt om det inte skulle gå att göra nu.

Ang. ditt tidigare inlägg så tänk också på att du får pengar, inte aktier vid optionslösen. Så vid lösen får du i så fall tänka på att köpa Tesla-aktien om det är din avsikt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

bat skrev:
Tror man på en nedgång köper man en "Mini S" (S=Short) och vill man ha lite mindre dramatik så köper man en med lägre hävstång.
Detta är en "Mini S"! :mrgreen:

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Tycker det är helt fel att påstå att det är mindre risk med optioner, risken är större. Om man tror att aktien ska gå upp långsiktigt så är det säkraste att köpa aktier och låta dem ligga. Går aktien upp så mycket som du tror så ökar värdet gör de inte det så har du kvar värdet av aktien och kan träffa nästa uppgång. En option blir värdelös om den inte når målet och alla pengar är förlorade och kommer aldrig tillbaka. En option är lite som en lott där du spelar med lite pengar på att det blir bättre, men lotter är värdelösa om inte rätt siffror kommer upp.
Tycker det är helt fel att generalisera om risken i optioner. Risknivån beror helt på hur man kombinerar optionerna och vilken typ av instrument man köper. Det stämmer att många privatpersoner använder optioner för att få hävstång och ökad risk, men det är samtidigt väldigt vanligt att använda optioner för att minska sin risk. Ett enkelt exempel är att du äger en portfölj av aktier motsvarande OMX S30. Du kan då köpa säljoptioner i OMXS30 med en låg lösenkurs för att göra din portfölj "immun" mot ett eventuellt ras i index.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar