Model S som personalbil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Model S som personalbil

Inlägg av eloon »

Hej,

Har undersökt möjlighet att skaffa en s.k personalbil via LeasePlan (inkl service, försäkring, vinterdäck mm). Har fått förslag på 6400kr nettokostnad för en sprillans ny Model S 75, 36 månader, 1500mil. Verkar vara billigare än alla andra bilar jag har tittat på, inkl XC60, V90, 530e... otroligt bra kombo med låg förmånsvärde (nettoavdrag) samt hög leasingkostnad (resten med bruttoavdrag). Vad tycker ni om detta? Varför finns inte flera Tesla på vägarna?!
Senast redigerad av eloon, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Kulingen »

eloon skrev:
Hej,

Har undersökt möjlighet att skaffa en s.k personalbil via LeasePlan (inkl service, försäkring, vinterdäck mm). Har fått förslag på 6400kr nettokostnad för en sprillans ny Model S 75, 36 månader, 1500mil. Verkar vara billigare än alla andra bilar jag har tittat på, inkl XC60, V90, 530e... verkar vara otroligt bra kombo med låg förmånsvärde (nettoavdrag) samt hög leasingkostnad (resten med bruttoavdrag). Vad tycker ni om detta? Varför finns inte flera Tesla på vägarna?!
Dels är det alla fördomar mot elbilar - Finns inget negativt
Dels är det att riktiga män ska lukta diesel :D :D - stämmer ej
Dels att räntan är beräknad på 0.25% ränta - Kan höjas till 0.50% snart
Sedan beror det på vad dom sätter för restvärde
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Klintan »

Låter fantastiskt bra. Vad kostar övermil? Med en Tesla verkar det svårt att hålla ner milen.
Elbilist sedan 2014
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Smutt »

Naken S75 är ett fynd
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Remuz »

Glöm inte att använda en länk när du beställer också. 9000kr mindre och gratis supercharging...och en minitesla till mina barn? :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Kulingen »

Remuz skrev:
Glöm inte att använda en länk när du beställer också. 9000kr mindre och gratis supercharging...och en minitesla till mina barn? :)
Bra försök, men är det inte bättre att ta min kod och se mig köra miniteslan på torget... Borde det inte vara värt detta? :D :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S som personalbil

Inlägg av bylund »

Kan vi inte hålla referral-spam till de trådar där någon uttryckligen ber om en kod/länk?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Generalbogge »

eloon skrev:
Hej,

Har undersökt möjlighet att skaffa en s.k personalbil via LeasePlan (inkl service, försäkring, vinterdäck mm). Har fått förslag på 6400kr nettokostnad för en sprillans ny Model S 75, 36 månader, 1500mil. Verkar vara billigare än alla andra bilar jag har tittat på, inkl XC60, V90, 530e... otroligt bra kombo med låg förmånsvärde (nettoavdrag) samt hög leasingkostnad (resten med bruttoavdrag). Vad tycker ni om detta? Varför finns inte flera Tesla på vägarna?!
Låter otroligt bra. Har min med liknande upplägg, men har betydligt högre månadskostnad än så. Nu var ju min i och för sig lite dyrare (90D).
Är ditt upplägg kostnadsneutralt för företaget? Vad är förmånsvärdet på?
Med den kostnadsbilden borde det vara många fler som kan byta till Testa.
Model S 90D -2017 Titanium
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Smutt »

3850kr är förmånsvärde S75 och det kommer gå upp nästa år pga mer som ingår, luftfjädring o glastak
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Jensa »

Inte säkert att det går upp, är skatteverket som slår tärningen. 2017 års Model S har lägre förmånsvärde än 2016 trots att priset hade gått upp.

Men helt klart en MYCKET förmånlig bil med en naken Model S och det låga förmånsvärdet. Lägg därtill att du kör den i stort sett gratis! Dessutom kan du ta ut 9,50 kr / tjänstemil skattefritt.

Tror att de flesta har fördomar mot elbilar och drar sig för det höga priset. Jag får stå till svars varje gång och förklara att jag inte är miljonär utan bilen kostar totalt sett inte mer än någon annan. Men det är svårt att få folk att fatta med en bil för nästan miljonen... :roll:
Ska ut på resa om ett par veckor (ca 130 mil tor) med en kompis. Hans första kommentar; då får vi ta Audin då? :(
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Generalbogge »

Jensa skrev:
Hans första kommentar; då får vi ta Audin då? :(
Ja det skulle då vara för att den är så mycket...
För att den är, ehm...
Ja, varför skulle ni ta den egentligen?? :)

Hoppas att du lyckas få honom elbilsfrälst med hjälp av den resan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 12:02
Ort: Eskilstuna

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Jocke73 »

Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.

Annars är det inget negativt med upplägget tycker jag. Ofta smidigt att kunna låta leasingbolaget få ta hand om fakturor på exempelvis putsmedel och andra tillbehör. Det adderas givetvis till just din månadskostnad, men det blir momsfritt och betalad med bruttopengar...

/Jocke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mati »

Jocke73 skrev:
Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.
Men för att vara ärlig så spelar det egentligen inte så stor roll beroende på hur gammal man är. Jag räknar iskallt med att min statliga pension i bästa fall kommer att bli nån slags fickpeng som jag får utöver min tjänstepension och det jag sparar privat. Det är nog skit samma om man har lite lägre pensionsinbetalningar idag. Man har helt klart större nytta av pengarna om de går till en Tesla idag än att man eventuellt får ut några extra kronor som pensionär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mathiaso »

Hur ser detaljerna ut kring en Personalbil med leaseplan.

Jag räknade på en förmånsbil s75 för ca 990k blev väldigt dyr (ca 12 000kr/mån) på grund av en bilpolicy med ett procentuellt bruttoavdrag när bilens pris överstiger 7 basbelopp.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Jensa »

Med en sån policy kanske det går att förhandla med företaget om att du inte behöver någon milersättning. Det kommer de spara mycket på och du kör en del! Dessutom ska väl bilen vara kostnadsneutral för dem ändå så det lät som en mycket märklig policy...
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mathiaso »

Den är väl framtagen för de som vill ha en lite dyrare Volvo ska kunna få det mot avdrag.

Men teslan kostar en hel del mer, så där slår det ju rätt hårt
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S som personalbil

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Jocke73 skrev:
Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.
Men för att vara ärlig så spelar det egentligen inte så stor roll beroende på hur gammal man är. Jag räknar iskallt med att min statliga pension i bästa fall kommer att bli nån slags fickpeng som jag får utöver min tjänstepension och det jag sparar privat. Det är nog skit samma om man har lite lägre pensionsinbetalningar idag. Man har helt klart större nytta av pengarna om de går till en Tesla idag än att man eventuellt får ut några extra kronor som pensionär.
Fast om det är inbetalningarna till tjänstepensionen som baseras på bruttolönen så tappar man ju på den också. Även om det inte är en dealbreaker är det värt att vara medveten om.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Model S som personalbil

Inlägg av bullen »

Till stor del kan detta "problem" lösas genom att man upp till förmånsvärdet gör nettolöneavdrag istället. Men det kanske inte är förhandlingsbart
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Leo »

Jag har för mig att om man har löner över ca 42000/mån (där "taket" för pensions betalning ligger) Så kan det ofta finnas i anställningsavtalet att man får @extra pensionsinbetalninga" på 30% av lönen. På det som överstiger.

Så har man tex 52000kr/mån är det många som får 0,30x(52000-42000)=3000kr/mån extra pensionsinbetalt från sin arbetsgivare för att kompensera att inget av den delen gör någon nytta för framtida pension via den vanliga arbetsgivaravgiften.

Så har man ett bruttolöneavdrag som slår precis där så kan det påverka framtida pension mer än man först tänker på.

Nettolöneavdrag är "enklare" att förstå och räkna på tycker jag. Skattade pengar och sänkt förmånsvärde.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Model S som personalbil

Inlägg av bullen »

Har man ITP1 är det 30% av lönen över ca 35000. Inget tak
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Leo »

Tack bullen. Ändrade till 30% då jag bara minns siffran ungefär som 1/3.

De jag hört från har haft det för löner =årsinkomster över 500 000kr. Kalldes 50-taggare eller något sådant och fick då extra pensionsrådgivning, förslag om att löneväxla osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mathiaso »

Men hur blir det så lågt som 6400 netto?
Är det inkluderat förmånsvärde? Känns som det knappt blir några pengar över till leasingen
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Model S som personalbil

Inlägg av +46 »

Leo skrev:
Jag har för mig att om man har löner över ca 42000/mån (där "taket" för pensions betalning ligger) Så kan det ofta finnas i anställningsavtalet att man får @extra pensionsinbetalninga" på 30% av lönen. På det som överstiger.

Så har man tex 52000kr/mån är det många som får 0,30x(<a href="tel:52000-42000">52000-42000</a>)=3000kr/mån extra pensionsinbetalt från sin arbetsgivare för att kompensera att inget av den delen gör någon nytta för framtida pension via den vanliga arbetsgivaravgiften.

Så har man ett bruttolöneavdrag som slår precis där så kan det påverka framtida pension mer än man först tänker på. Nettolöneavdrag är "enklare" att förstå och räkna på tycker jag. Skattade pengar och sänkt förmånsvärde.
Visst är det så. Bruttolöneavdrag slår hårt för de som har har hög lön med tjänstepensionsavsättningar.
För de med ITP1 kan det slå så här:
http://www.privataaffarer.se/pension/fo ... nen-844118
För de som har ITP2 med ITPK slår det ännu värre:
https://www.alecta.se/tjanstepension/it ... -och-itpk/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Model S som personalbil

Inlägg av eloon »

Som sagt, förmansvärdet kompenseras med nettoavdrag (4000kr).

2000mil för 175kr nettotillägg per månad (no brainer)
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mathiaso »

Jag behöver nog se hela uträkningen för att förstå, ursäkta min tröghet

Kollar själv på privatköp, men detta verkar mer förmånligt
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Skriv svar