fundering kring Selfi.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

fundering kring Selfi.

Inlägg av gellerstam »

Jag har en "kompis" som tog en selfi på Autobahn i Tyskland nu i sommar. Nu har bilden "äntligen" hittat rätt. Det tog väl lite extra tid när den skulle till leasingbolaget och vända. I brevet så ombeds jag svara om det är jag som körde eller vem som kört, om jag förstår Tyskan rätt. (Hoppas Google översätter tyskan rätt åt mig. :-) )

Vad har man för valmöjligheter i dessa fall?
Vad händer om jag inte svarar?
Vad händer om jag erkänner? (Jag får ett inbetalningskort antar jag ..... :-) )
Vad händer om jag svarar att det inte var jag och att jag inte vet vem som kört?
Andra alternativ?

Bilen framfördes enligt brevet 21km/h för fort. Vad innebär det i böter?
2017-08-12 11.52.38.jpg
2017-08-12 11.52.47.jpg
2017-08-12 11.52.56.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av thebishop »

Min erfarenhet av motsvarande på Autobahn var att det kostade typ 30-40EUR - väldigt billigt med våra inhemska mått mätt. Det var 2 år sedan och antingen 19 eller 29 km/h för fort (minns inte exakt). I den kommunen vi gjorde det så skickade de inbetalningsinstruktioner direkt.

Betalade och glömde sedan snabbt det hela...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av LarsL »

Om det inte är du så skulle jag skicka en bild på mitt körkort till den och säga att du inte vet vem det var som körde. Skriv på Svenska med en Google översättning till tyska.

Är det du så är det nog enklast att bara erkänna och betala.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av Challe76a »

Hade en hyrbil förra året i Tyskland och det kostade 90€ plus hyrbilsfirmans extra påslag. Satt och diskuterade om det var 80 eller 90 på vägen vi åkte när det blinkade till. Bara att betala och lära sig en läxa. Kanske kommer få mer post hem efter sommarens bilsemester. Tyckte det blinkade i Frankrike... :)
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av Challe76a »

Man kan ju alltid svara på engelska och be dom skicka det på engelska så man förstår, alternativt svenska. Då kanske dom struntar i det.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av HelectriC »

Bara att ignorera, dom orkar inte driva det vidare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av Kriper »

Jag brukar alltid få några aviseringar om rekommenderat brev från Italien och Tyskland efter europaresor. Hämtar aldrig ut dem och efter 30 dagar går de i retur.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av Guldis-54 »

Kriper skrev:
Jag brukar alltid få några aviseringar om rekommenderat brev från Italien och Tyskland efter europaresor. Hämtar aldrig ut dem och efter 30 dagar går de i retur.
Hur blir det om du stoppas i Tyskland/Italien av polis. Ligger du då inte i ngt register hos dem med bilens reg.nr och det då står att du inte fullgjort "din plikt"
De har ju bevisligen letat efter ägaren eftersom du fått kuvert.

Sverige skickar brev rörande utländska fordon via respektive myndighet i det land de tillhör för utredning i många fall.
Antar att polisen där nere kan slå på utländska bilar, som man kan i Sverige. Lite bökigare vad jag förstår så hur stor är den chansen. Hamnar man i en olycka, så är väl chansen som störst.

Blev själv fotad för några veckor sedan i norra Tyskland. Har ännu inte sett ngt kuvert.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av mati »

Jag skulle betala och inte bara ignorera. Det är inte svensk polis vi pratar om som bara lägger ner det när det blir jobbigt. Det blir samtidigt inte lika dyrt som i Sverige och det funkar inte lika enkelt som i Sverige att bara påstå att det inte var du som körde. Är det du som står som ägare eller brukare till bilen och du inte kan visa att det var någon annan som körde, kan det i slutändan ändå bli så att det är du som får betala.
Du har rätt att inte lämna några vittnesuppgifter, men enbart om den som körde är släkt eller gift med dig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av gellerstam »

Tack för alla goda råd!

Mati's råd väger tungt i detta fall. Efter som han är (Mig veterligen) vårat största Tysklandsproffs här i sekten. Det blir till att betala!

Om någon har en kvart över så får ni gärna översätta den tyska texten åt mig. Jag är mycket tveksam till Googels översättning ....
Tesla Model Y
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av Henrik Torphammar »

Alltså ett brev på tyska där du ombeds erkänna brott... Är inte det lika mystiskt som all annan spam som kommer.

Det hjälper ju inte här men en anekdot på liknande tema följer. Jag och ett par kompisar vart stoppade på cykel i Tyskland. Dem hade lite byåkrati på polisstationen och kom fram till att det var €300 i böter. När vi frågade varför så kunde dem plötsligt ingen engelska och befälet som bestämde hade gått upp i rök. Det var liksom inget att välja på, betala i cash eller sitt kvar. Efter ett par månader kom ett brev där det stod något i stil med att inga bevis fanns och att fallet vart nedlagt. Året efter tutade vi in på samma polisstation och ville ha pengarna tillbaka. Mycket snopna konstaplar körde samma ramsa igen där de inte förstod ett jota och att har man varit så dum att man betalt så fick man skylla sig själv ungefär.

Släng spam-brevet. Dem får väl skicka en räkning om de vill ha betalt till att börja med.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av mati »

Du har pm
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av mati »

Jag har läst på lite nu. Såhär är det: Myndigheterna har tre månader på sig att utreda vem som är brukare till fordonet och till följd av detta kommer de skicka ett bötesbesked till personen i fråga. Eftersom det var 21km/h för fort så är det inte längre enkla fortkörningsböter utan ett straff på i det här fallet 70€. Men preskriptionstiden är som sagt tre månader. Det finns olika sätt för myndigheterna att nollställa preskriptionstiden men den här skrivelsen nollställer inte tiden, vilket jag trodde i början. Det gäller alltså fortfarande tre månader från fortkörningstillfället. Alltså drygt två månader kvar. Skickar de en bötesfaktura efter den tiden så kan man bestrida den eftersom den är preskriberad. Annars finns inget enkelt sätt att bestrida. Då är det bara betala såvida man inte kan bevisa att det var någon annan som körde (och peka ut denna person) eller att det var fel på mätanordningen, eller att bilen är anmäld stulen t.ex.
Vill man chansa att de inte hinner utreda detta i tid så kan man väl göra det. Men eftersom det är ett brott och inte bara en trafikförteelse så är jag tveksam om de inte försöker att utreda detta.
Så sett är det kanske bättre att inte svara på just det här brevet och hoppas på det bästa. Men kommer det en bötesfaktura inom tre månader är det bara betala.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av gellerstam »

Henrik Torphammar skrev:
Alltså ett brev på tyska där du ombeds erkänna brott... Är inte det lika mystiskt som all annan spam som kommer.

Det hjälper ju inte här men en anekdot på liknande tema följer. Jag och ett par kompisar vart stoppade på cykel i Tyskland. Dem hade lite byåkrati på polisstationen och kom fram till att det var €300 i böter. När vi frågade varför så kunde dem plötsligt ingen engelska och befälet som bestämde hade gått upp i rök. Det var liksom inget att välja på, betala i cash eller sitt kvar. Efter ett par månader kom ett brev där det stod något i stil med att inga bevis fanns och att fallet vart nedlagt. Året efter tutade vi in på samma polisstation och ville ha pengarna tillbaka. Mycket snopna konstaplar körde samma ramsa igen där de inte förstod ett jota och att har man varit så dum att man betalt så fick man skylla sig själv ungefär.

Släng spam-brevet. Dem får väl skicka en räkning om de vill ha betalt till att börja med.
Tråkig historia du varit med om. Men nä det är inte mystiskt alls i detta fall. Och inte spam heller. tyvärr.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
Du har pm
Tack Mati! :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
Jag har läst på lite nu. Såhär är det: Myndigheterna har tre månader på sig att utreda vem som är brukare till fordonet och till följd av detta kommer de skicka ett bötesbesked till personen i fråga. Eftersom det var 21km/h för fort så är det inte längre enkla fortkörningsböter utan ett straff på i det här fallet 70€. Men preskriptionstiden är som sagt tre månader. Det finns olika sätt för myndigheterna att nollställa preskriptionstiden men den här skrivelsen nollställer inte tiden, vilket jag trodde i början. Det gäller alltså fortfarande tre månader från fortkörningstillfället. Alltså drygt två månader kvar. Skickar de en bötesfaktura efter den tiden så kan man bestrida den eftersom den är preskriberad. Annars finns inget enkelt sätt att bestrida. Då är det bara betala såvida man inte kan bevisa att det var någon annan som körde (och peka ut denna person) eller att det var fel på mätanordningen, eller att bilen är anmäld stulen t.ex.
Vill man chansa att de inte hinner utreda detta i tid så kan man väl göra det. Men eftersom det är ett brott och inte bara en trafikförteelse så är jag tveksam om de inte försöker att utreda detta.
Så sett är det kanske bättre att inte svara på just det här brevet och hoppas på det bästa. Men kommer det en bötesfaktura inom tre månader är det bara betala.
Som jag tolkar ex. http://europaidag.se/trafik/hur-man-bet ... -tyskland/ så behöver jag inget göra i detta läge. Detta första brev ger mig bara möjligheten att hänvisa till ngn annan. Om jag inte gör detta så kommer inbetalningskortet till mig.

Så nu är det bara på att hoppas på att PostMord inte inte blir effektivare än vanligt .... ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av StefL »

Som kuriosa i denna historia kan jag bidra med följande anekdot från årets semester. Jag var i Umeå och lånade vid ett tillfälle brorsans bil och var lite "stressad" vid utfart på E4 på en 70-sträcka där det sitter en fartkamera ca 150 m efter utfarten. Tydligen hade jag då uppnåt den hiskeliga hastigheten av 78 km/h så kameran fyrade av en bländande blixt när jag passerade. Lite skamsen blir man förstås, men eftersom bilen var lånad visste jag ju att det var lugnt; jag berättade även för brorsan och vi garvade åt det över en öl.

Förra veckan skickade så brorsan ett MMS med en bild av ett brev han fått - där han underrättas om att han är misstänkt för hastighetsöverträdelsen! :lol:
Tydligen anser de att fotot på mig körandes bilen är såpass likt hans körkortsfoto att de kan påstå att det är han som kör. Ska bli kul att se hur kan löser det men det lär han göra - om inte annat mha in/utpasseringsloggarna från hans jobb som tydligt lär visa att han befann sig där och inte två mil från stan :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av Henrik Torphammar »

gellerstam skrev:
mati skrev:
Jag har läst på lite nu. Såhär är det: Myndigheterna har tre månader på sig att utreda vem som är brukare till fordonet och till följd av detta kommer de skicka ett bötesbesked till personen i fråga. Eftersom det var 21km/h för fort så är det inte längre enkla fortkörningsböter utan ett straff på i det här fallet 70€. Men preskriptionstiden är som sagt tre månader. Det finns olika sätt för myndigheterna att nollställa preskriptionstiden men den här skrivelsen nollställer inte tiden, vilket jag trodde i början. Det gäller alltså fortfarande tre månader från fortkörningstillfället. Alltså drygt två månader kvar. Skickar de en bötesfaktura efter den tiden så kan man bestrida den eftersom den är preskriberad. Annars finns inget enkelt sätt att bestrida. Då är det bara betala såvida man inte kan bevisa att det var någon annan som körde (och peka ut denna person) eller att det var fel på mätanordningen, eller att bilen är anmäld stulen t.ex.
Vill man chansa att de inte hinner utreda detta i tid så kan man väl göra det. Men eftersom det är ett brott och inte bara en trafikförteelse så är jag tveksam om de inte försöker att utreda detta.
Så sett är det kanske bättre att inte svara på just det här brevet och hoppas på det bästa. Men kommer det en bötesfaktura inom tre månader är det bara betala.
Som jag tolkar ex. http://europaidag.se/trafik/hur-man-bet ... -tyskland/ så behöver jag inget göra i detta läge. Detta första brev ger mig bara möjligheten att hänvisa till ngn annan. Om jag inte gör detta så kommer inbetalningskortet till mig.

Så nu är det bara på att hoppas på att PostMord inte inte blir effektivare än vanligt .... ;-)
Dem frågar vem som kört bilen, att utan svar på det skicka en räkning är kanske otroligt. Som sagt i mitt fall och i matis exempel så försöker dem få betalt på tvivelaktiga grunder.

Om bilen var anmäld stulen så gör det väl ingen skillnad eftersom de ändå inte vet vem som körde kan tyckas. Men men
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av mati »

Henrik Torphammar skrev:
Dem frågar vem som kört bilen, att utan svar på det skicka en räkning är kanske otroligt. Som sagt i mitt fall och i matis exempel så försöker dem få betalt på tvivelaktiga grunder.

Om bilen var anmäld stulen så gör det väl ingen skillnad eftersom de ändå inte vet vem som körde kan tyckas. Men men
Nej, du har missförstått det tror jag. De försöker inte att få betalt ännu. De hör den registrerade ägaren som vittne. Denne får då möjlighet att peka ut "brottslingen" och kan på det viset snabba på processen. Svarar man inte så startas en utredning där polisen försöker att identifiera föraren. Men utgångsläget är att det är ägaren/brukaren som har kört bilen. Och det är ju ganska enkelt att ta reda på vem det är.
I Sverige kan man ju oftast med hjälp av fotot på körkortet avgöra vem som körde bilen eller åtminstone utesluta vissa personer. I Tyskland är inte fotot på körkortet på något sätt inblandat i denna utredning. Man får körkortet när man är 18 år gammal och så behåller man det tills man dör. Typ. Det är ingen ID-handling som behöver förnyas eller så. Fotot finns bara på det fysiska kortet och ingen annanstans. Polisen vet inte hur man ser ut. De går efter vad som står i registreringsbeviset. Om man inte på ett trovärdigt sätt kan bevisa att det var någon annan som körde så åker man på böter. Om man inte har kört bilen själv kan man visserligen bevisa det om selfie-fotot helt uppenbart visar en annan person. Då är det nog lugnt. Men det måste man alltså fixa själv genom att bestrida beslutet. Om jag inte är helt fel ute är det i det här fallet lite svårare eftersom hastighetsgränsen överskreds med 21km/h, dvs det är ett trafikbrott. I lättare fall hanteras det av den ansvariga myndigheten, vilket i det här fallet vore staden Göttingen. Men nu är det värre. Nu är det domstolar och hela köret som blandas in. Vill man bestrida ett sådant beslut så får man nog ta hjälp av en advokat. Det rekommenderas i princip bara i sådana fall när körkortet står på spel. Då kan man eventuellt omvandla straffet till ett högre bötesbelopp och får i gengäld behålla körkortet.
Nu kommer det här att kosta 70€ (+ en prick i tyska trafikbrottsregistret). Det är surt men inget att bråka om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av LarsL »

StefL skrev:
Som kuriosa i denna historia kan jag bidra med följande anekdot från årets semester. Jag var i Umeå och lånade vid ett tillfälle brorsans bil och var lite "stressad" vid utfart på E4 på en 70-sträcka där det sitter en fartkamera ca 150 m efter utfarten. Tydligen hade jag då uppnåt den hiskeliga hastigheten av 78 km/h så kameran fyrade av en bländande blixt när jag passerade. Lite skamsen blir man förstås, men eftersom bilen var lånad visste jag ju att det var lugnt; jag berättade även för brorsan och vi garvade åt det över en öl.

Förra veckan skickade så brorsan ett MMS med en bild av ett brev han fått - där han underrättas om att han är misstänkt för hastighetsöverträdelsen! :lol:
Tydligen anser de att fotot på mig körandes bilen är såpass likt hans körkortsfoto att de kan påstå att det är han som kör. Ska bli kul att se hur kan löser det men det lär han göra - om inte annat mha in/utpasseringsloggarna från hans jobb som tydligt lär visa att han befann sig där och inte två mil från stan :D
Det där kör de med för att skrämmas. De gjorde likadant med min styvfar när en av hans firmabilar blev fotade. De tog det till domstol inte bara tinget utan överklagade till hovrätten också. Trots att personen på bilden inte var det minsta lik honom. Lite gangster metoder kan jag tycka... att liksom bajsa på andras tid med sånt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det där kör de med för att skrämmas. De gjorde likadant med min styvfar när en av hans firmabilar blev fotade. De tog det till domstol inte bara tinget utan överklagade till hovrätten också. Trots att personen på bilden inte var det minsta lik honom. Lite gangster metoder kan jag tycka... att liksom bajsa på andras tid med sånt.
Får jag gissa att din styvfar förlorade målet trots att allting tydde på att han var oskyldig?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av StefL »

LarsL skrev:
StefL skrev:
Som kuriosa i denna historia kan jag bidra med följande anekdot från årets semester. Jag var i Umeå och lånade vid ett tillfälle brorsans bil och var lite "stressad" vid utfart på E4 på en 70-sträcka där det sitter en fartkamera ca 150 m efter utfarten. Tydligen hade jag då uppnåt den hiskeliga hastigheten av 78 km/h så kameran fyrade av en bländande blixt när jag passerade. Lite skamsen blir man förstås, men eftersom bilen var lånad visste jag ju att det var lugnt; jag berättade även för brorsan och vi garvade åt det över en öl.

Förra veckan skickade så brorsan ett MMS med en bild av ett brev han fått - där han underrättas om att han är misstänkt för hastighetsöverträdelsen! :lol:
Tydligen anser de att fotot på mig körandes bilen är såpass likt hans körkortsfoto att de kan påstå att det är han som kör. Ska bli kul att se hur kan löser det men det lär han göra - om inte annat mha in/utpasseringsloggarna från hans jobb som tydligt lär visa att han befann sig där och inte två mil från stan :D
Det där kör de med för att skrämmas. De gjorde likadant med min styvfar när en av hans firmabilar blev fotade. De tog det till domstol inte bara tinget utan överklagade till hovrätten också. Trots att personen på bilden inte var det minsta lik honom. Lite gangster metoder kan jag tycka... att liksom bajsa på andras tid med sånt.
Tyvärr har brorsan nyligen rakat av sig skägget, annars hade en lämplig metod varit att vi tagit en bild tillsammans där man tydligt ser att det är han som är på körkortsfotot och jag som kör bilen. Sen behöver han ju inte berätta vem jag är ;) .
Och som sagt har han tillgång till in/utpasseringsloggarna från sin arbetsplats där han befann sig - plus vittnen som kan ge honom alibi - så det kommer garanterat att ordna sig, vi tycker mest det är intressant att se hur det hanteras.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Det där kör de med för att skrämmas. De gjorde likadant med min styvfar när en av hans firmabilar blev fotade. De tog det till domstol inte bara tinget utan överklagade till hovrätten också. Trots att personen på bilden inte var det minsta lik honom. Lite gangster metoder kan jag tycka... att liksom bajsa på andras tid med sånt.
Får jag gissa att din styvfar förlorade målet trots att allting tydde på att han var oskyldig?
Nä han klarade sig, bilden var löjligt olik honom.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av Tjell »

I många år har jag ångat på så innihelskotta i Tyskland och aldrig fått ngn bot (nu med Teslan och vartefter jag blir äldre så går det lugnare). Jag har alltid trott att tyska polisen bryr sig mer om AVSTÅNDET mellan fordon, minst 2 sek tycker jag mig ha hört om. Någon som hört samma sak?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: fundering kring Selfi.

Inlägg av mati »

Tjell skrev:
I många år har jag ångat på så innihelskotta i Tyskland och aldrig fått ngn bot (nu med Teslan och vartefter jag blir äldre så går det lugnare). Jag har alltid trott att tyska polisen bryr sig mer om AVSTÅNDET mellan fordon, minst 2 sek tycker jag mig ha hört om. Någon som hört samma sak?
De är jävligt petiga med avståndet. Det stämmer. Ligger man för nära kan det bli dyrt. Och så är det inte heller lämpligt att ligga för länge i vänsterfilen på autobahn. Däremot så skulle jag inte lita på att de inte bryr sig om hastigheten, för det gör de. Bara att bötesbeloppen inte är lika vanvettiga som här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar