AP eller inte?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: AP eller inte?

Inlägg av rockard »

Jag börjar ångra att jag betalt för "enhanced autopilot", d.v.s. AP2. På de resor jag gör till och från jobbet, Åland, Gävle, Dalarna och annat har autopiloten visat sig vara frustrerande dålig och ibland direkt trafikfarlig. Gjorde nyligen en roadtrip från Stockholm till Ljubljana och tillbaka. Jag hade inbillat mig att det skulle fungera bättre på tyska motorvägar, men icke. Ingen av oss tre som körde ville använda den, och nu har jag ett nyvunnet hat mot farthållaren också. Vad jag önskar att jag kunde få en "vanlig" farthållare som håller den fart jag ställer in den på och låter bli att köra ryckigt och panikbromsa över inbillade faror. Det slutade med att jag bara använde farthållaren om det var relativt tomt på bilar. Var det bilar runt omkring var den alldeles för oberäknelig för att vara användbar. Säger Elon "silky smooth" en gång till ryker det nog en propp i min hjärna.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: AP eller inte?

Inlägg av Bjelke »

Jag skulle inte betala för den som det har varit hittills iaf... (Jag fick min gratis så jag klagar inte på själva prisvärdheten i
just mitt fall dock)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP eller inte?

Inlägg av mati »

rockard skrev:
Jag börjar ångra att jag betalt för "enhanced autopilot", d.v.s. AP2.
Jag håller med. Iofs hade jag inget val eftersom min bil var en lagerbil och AP2 ingick. Men jag hade inte beställt AP2 om jag hade kunnat välja själv. Nu i efterhand ångrar jag faktiskt att jag inte ens försökte att köpa bilen utan AP. Det hade kanske gått. Men jag frågade aldrig. Jag hoppades nog att jag ändå skulle ha någon nytta av AP2. Och i början tyckte jag det var lite kul, mest en leksak förvisso, men ändå roligt och nytt.
Och jag testar den fortfarande ganska ofta i lite udda situationer för att se hur den beter sig, men det är just bara för test. När det kommer till kritan kör jag själv. Med tanke på att den kostar väldigt mycket och att förmånsvärdet drivs upp ganska rejält är denna leksak inte värd pengarna enligt mig. Hade den bara ingått utan extra kostnad hade det varit en annan femma, men i sin nuvarande form är den bara för dyr.
Jag hade en S85 2014 utan AP som lånebil i förra veckan. Visst var det lite konstigt i början med en vanlig farthållare, men å andra sidan är den till 100% pålitlig och beräknelig. Det tog en liten stund att anpassa sig, men sen gick färden mycket bättre och jämnare än i min AP2-bil. Det hade varit önskvärt med en knapp som helt enkelt avaktiverar den halvkassa adaptiva farthållaren så att man får en klassisk vanlig dum farthållare när man vill ha den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: AP eller inte?

Inlägg av Vidio »

Jag hade inte AP vid leverans.
Uppdaterade när jag haft bilen nästan ett år. (AP1)

Nästan så jag ångrar mig nu. Har inte förväntat mig att jag ska kunna "slappna av", men det var lite värre än jag trodde. Den har betett sig lustigt (läs farligt) lite för många gånger på vanlig körning på motorväg för att jag ska vara helt nöjd.
Det finns brister i den som jag inte kan förstå hur det ska var så svårt att åtgärda.

Även farthållaren är nu lynnig, som någon påpekade ovan. Är inte helt kul när den helt plötsligt tvärnitar för att en bil framför fått 1/8 del av däcket över i fel körbana. Faktiskt ganska trafikfarligt till och med.

Däremot älskar jag autoparken, den är riktigt bra i de flesta fall.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: AP eller inte?

Inlägg av rockard »

mati skrev:
rockard skrev:
Jag börjar ångra att jag betalt för "enhanced autopilot", d.v.s. AP2.
Det hade varit önskvärt med en knapp som helt enkelt avaktiverar den halvkassa adaptiva farthållaren så att man får en klassisk vanlig dum farthållare när man vill ha den.
Just precis! Hade egentligen samma förutsättning som dig, köpte lagerbil, men jag var väldigt bestämd på att eventuell bil jag köpte skulle ha AP2. Autopark är jag heller inte särskilt nöjd med. Använder den ibland, men den ställer sig lite för långt ut och snett för att jag ska vara helt nöjd, och vid två tillfällen har jag fått ställa mig på bromsen för att den glatt är på väg att backa in i bilen bakom.
Svart X75D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP eller inte?

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Halvljusautomatiken är väl standard numera och ingår även utan AP.
Halvljusautomatik har väl alltid funnits på alla bilar? Eller menar du helljusautomatik? Den är uppenbarligen numera standard på alla AP1-bilar, men ingår dessvärre inte i AP2, förutom i USA.
Funkar helljusautomatik på bilar med AP2 i Europa nu? Ser det som mycket konstigt om det kommer ingå som standard för bilar utrustade med hårdvaran till AP1 men inte har AP men inte för bilar utrustade med hårdvaran till AP2 som inte har köpt till AP. I Sverige ser jag automatik för halv- och helljus som samma sak. Halvljuset skall ju alltid vara på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP eller inte?

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Halvljusautomatiken är väl standard numera och ingår även utan AP.
Halvljusautomatik har väl alltid funnits på alla bilar? Eller menar du helljusautomatik? Den är uppenbarligen numera standard på alla AP1-bilar, men ingår dessvärre inte i AP2, förutom i USA.
Funkar helljusautomatik på bilar med AP2 i Europa nu? Ser det som mycket konstigt om det kommer ingå som standard för bilar utrustade med hårdvaran till AP1 men inte har AP men inte för bilar utrustade med hårdvaran till AP2 som inte har köpt till AP. I Sverige ser jag automatik för halv- och helljus som samma sak. Halvljuset skall ju alltid vara på.
Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP eller inte?

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
Det troliga är ju att när funktionen kommer så kommer den vara en del av standardfunktionerna, oavsett om man har AP eller ej. Det är så det fungerar för AP1-bilar och det är så det fungerar i USA. Den funktionen kommer alltså inte göra så att man väljer att köpa till AP eftersom den troligen kommer som standardfunktion när väl mjukvaran uppdateras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: AP eller inte?

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
Det troliga är ju att när funktionen kommer så kommer den vara en del av standardfunktionerna, oavsett om man har AP eller ej. Det är så det fungerar för AP1-bilar och det är så det fungerar i USA. Den funktionen kommer alltså inte göra så att man väljer att köpa till AP eftersom den troligen kommer som standardfunktion när väl mjukvaran uppdateras.
Fast detta är senare påhitt efter nån sw uptade från början var det ingen ap ingen ljus automatik
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP eller inte?

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
Det troliga är ju att när funktionen kommer så kommer den vara en del av standardfunktionerna, oavsett om man har AP eller ej. Det är så det fungerar för AP1-bilar och det är så det fungerar i USA. Den funktionen kommer alltså inte göra så att man väljer att köpa till AP eftersom den troligen kommer som standardfunktion när väl mjukvaran uppdateras.
Fast detta är senare påhitt efter nån sw uptade från början var det ingen ap ingen ljus automatik
Japp men varför skall en funktion ingå som standard utan att man har köpt AP för en del bilar men inte för andra bilar om hårdvaran för funktionen finns på alla? Att dessutom skilja på vilka funktioner som ingår i ett utrustningspaket beroende av region känns som än mer komplicerat i onödan utan vinst.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: AP eller inte?

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
Det troliga är ju att när funktionen kommer så kommer den vara en del av standardfunktionerna, oavsett om man har AP eller ej. Det är så det fungerar för AP1-bilar och det är så det fungerar i USA. Den funktionen kommer alltså inte göra så att man väljer att köpa till AP eftersom den troligen kommer som standardfunktion när väl mjukvaran uppdateras.
Fast detta är senare påhitt efter nån sw uptade från början var det ingen ap ingen ljus automatik
Japp men varför skall en funktion ingå som standard utan att man har köpt AP för en del bilar men inte för andra bilar om hårdvaran för funktionen finns på alla? Att dessutom skilja på vilka funktioner som ingår i ett utrustningspaket beroende av region känns som än mer komplicerat i onödan utan vinst.
Usa kan köra summon via FOB
Usa kan starta summon med extra tryck på P samt bekräftelse på skärm
USA har självstängande laddlucka sen Oktober 2014
Bara för att ta ett exempel på funktioner som inte är samma
EU har Spotify det har dem inte i USA
Så visst skiljer det beroende på marknad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP eller inte?

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Usa kan köra summon via FOB
Usa kan starta summon med extra tryck på P samt bekräftelse på skärm
USA har självstängande laddlucka sen Oktober 2014
Bara för att ta ett exempel på funktioner som inte är samma
EU har Spotify det har dem inte i USA
Så visst skiljer det beroende på marknad
Ingen av dessa funktioner ligger i olika utrustningspaket i de olika regionerna. Att det bilarna skiljer sig åt är en sak vilket kan bero på olika regler eller rättigheter men Tesla har hittills inte lagt en funktion i olika utrustningspaket beroende av region. Att sedan skilja på det gällande AP! och AP2-bilar dessutom är än mer krystat. Finns ju inget som talar för att Tesla kommer att skilja på det bara för AP2-bilar i Europa. Det troliga är ju att när funktionen kommer till AP2-bilar i Europa så kommer den som en standardfunktion precis som för samtliga AP1-bilar samt AP2-bilar i USA. Denna funktion kan idag inte alls ligga till grund för om man skall välja AP eller inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP eller inte?

Inlägg av mati »

Men varför har Tesla öht valt att ha helljusautomatik i USA men inte i resten av världen? Inte ens i Kanada finns det. Det kan ju knappast vara tekniska skäl i o m att det fungerar i USA. Eller är det annorlunda mörkt där borta på nåt vis?
Lagliga skäl finns som alternativ, men å andra sidan finns ju helljusautomatik i AP1-bilar. Då borde väl samma tillstånd gälla även för AP2. Om det nu är det.
Vad mer kan det vara? Marknadsskäl? Låter jättekonstigt att man skulle tillhandshålla en funktion för äldre bilar, men inte för nya modeller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP eller inte?

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Vad mer kan det vara? Marknadsskäl? Låter jättekonstigt att man skulle tillhandshålla en funktion för äldre bilar, men inte för nya modeller.
Det är både annan mjukvara och hårdvara mellan AP1 och AP2 och eftersom det endast är påslaget i USA så misstänker jag att det har att göra med certifiering/lagkrav. Håller dock med om att det känns dock märkligt. En sak man kan hoppas på är att det blir dynamiskt helljus utanför USA vilket inte är tillåtet i USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: AP eller inte?

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Vad mer kan det vara? Marknadsskäl? Låter jättekonstigt att man skulle tillhandshålla en funktion för äldre bilar, men inte för nya modeller.
Det är både annan mjukvara och hårdvara mellan AP1 och AP2 och eftersom det endast är påslaget i USA så misstänker jag att det har att göra med certifiering/lagkrav. Håller dock med om att det känns dock märkligt. En sak man kan hoppas på är att det blir dynamiskt helljus utanför USA vilket inte är tillåtet i USA.
Det kam vara så enkelt att det i usa klassas som säkerhet och en * faller bort om det inte är standard
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
FreddeB
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 jul 2016 15:20

Re: AP eller inte?

Inlägg av FreddeB »

Jag är väldigt nöjd med AP1, har just avverkat sträckan Stockholm, Varberg, Köpenhamn, Legoland i Billund, Helsingborg och är nu på väg tillbaka upp till Stockholm. AP1, automatiskt filbyte och helljusautomatiken har fungerat helt fantastiskt och jag har knappt känt mig trött efter flera timmars körning per dag.

Bilen kör mycket bättre än jag själv, speciellt i högre farter, mindre vingel, stabilare hastighet, bromsar i god tid (jag kör alltid adaptiva farthållaren med avstånd 7 på motorväg, lägre endast i köer) och mycket lugnare och smidiga filbyten.

På småvägar använder jag bara adaptiv farthållare, inte autopilot.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: AP eller inte?

Inlägg av Yxel »

Hur är det nu, har bilar med ap2 vanlig hederlig farthållare utan att man aktiverar autopiloten?
Har ap1 det?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: AP eller inte?

Inlägg av Gustafsson »

Ap1 bilar har som standard vanlig icke adaptiv farthållare. Efter att man betalat in en hög med pengar för autopilot blev den adaptiv och filhållning + automatisk nedbländning till halvljus aktiverades.
Tror att självparkering ingick i uppgraderingen, osäker hur det var med summon.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: AP eller inte?

Inlägg av Yxel »

Och AP2? :)
Multicoat Red Model X P100D
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: AP eller inte?

Inlägg av Smutt »

Ingen AP2 så har man en vanlig farthållare bra att ha när man har strömbrist
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: AP eller inte?

Inlägg av Vidio »

Gustafsson skrev:
Ap1 bilar har som standard vanlig icke adaptiv farthållare. Efter att man betalat in en hög med pengar för autopilot blev den adaptiv och filhållning + automatisk nedbländning till halvljus aktiverades.
Tror att självparkering ingick i uppgraderingen, osäker hur det var med summon.
Summon ingår också i uppgraderingen.
Numer är dock automatiskt helljus standard även utan AP1, sedan en uppdatering för 1-2 månader sen.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: AP eller inte?

Inlägg av beef »

Vidio skrev:
Gustafsson skrev:
Ap1 bilar har som standard vanlig icke adaptiv farthållare. Efter att man betalat in en hög med pengar för autopilot blev den adaptiv och filhållning + automatisk nedbländning till halvljus aktiverades.
Tror att självparkering ingick i uppgraderingen, osäker hur det var med summon.
Summon ingår också i uppgraderingen.
Numer är dock automatiskt helljus standard även utan AP1, sedan en uppdatering för 1-2 månader sen.
Dessvärre inte automagisk för oss med AP2 i Europa ännu, uppdateringen gällde endast Usa. Borde inte vara många uppdateringar bort dock.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: AP eller inte?

Inlägg av improwise »

Finns det något som AP2 är bättre på än AP1? Verkar inte så när man läser tråden :) Varför finns eg AP2 isf?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: AP eller inte?

Inlägg av bylund »

AP1 närmar sig gränsen för vad den kan klara hårdvarumässigt, och bygger på hårdvara från MobileEye, och en del av mjukvaran kommer också från dem.
AP2 har mer kameror, radar och beräkningskapacitet, men chip från Nvidia, men mjukvaran är ny och inte färdig. AP2 har alltså mycket större potential vad det lider.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: AP eller inte?

Inlägg av improwise »

bylund skrev:
AP1 närmar sig gränsen för vad den kan klara hårdvarumässigt, och bygger på hårdvara från MobileEye, och en del av mjukvaran kommer också från dem.
AP2 har mer kameror, radar och beräkningskapacitet, men chip från Nvidia, men mjukvaran är ny och inte färdig. AP2 har alltså mycket större potential vad det lider.
OK, tack för info.
Skriv svar