5km degenerering efter Spanienresan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Nyren »

Jag uppgraderade min snart ett år gamla 60D till en 75D inför vår resa till Spanien för en månad sen. Vid fulladdning vid avresa hade jag 385km räckvidd typical. Idag när jag har laddat fullt inför en längre resa har jag 380km, så tydligen tog långresan ut sin rätt på batteriet... Under resan blev det ett antal superladdningar men bara fulladdning en gång på en destinationsladdare i Tyskland. Och på plats i Spanien laddade jag till 90%. Men det var ju varmt så in i vassen på superladdarna i södra Europa, så det sliter tydligen på batteriet; kanske mer än att ladda fullt?
Ni andra som har kört långt till varma ställen, har ni upplevt detsamma?
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av far1far2 »

Har upplevt det märkliga att , som Du också säjer, kapaciteten sjunker något efter ett antal snabbladdningar i tät följd. MEN- efter en tid med "normalladdning" har batteriet återfått nästan full kapacitet! :idea:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av leiflodde »

Har kört 4 långa turer på sommaren minst 300-500 mil till Frankrike/Italien/Kroatien 2 ggr och har då kört typ heldagar alltså ladda/tömma/ladda men inte märkt någon degradering.

Tog ut min bill 2014 12 och första månaderna tappades några mil men sedan legat ganska konstant och jag laddar nästan varje vecka fullt men alltid i anslututning till avresa.

Tesla Göteborg rekommenderade mig att ca 1 gång i månaden ladda fullt och stå över natten så batterierna balanseras, kanske det behövs?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Gustafsson »

Tror som farfar att det är lite tidigt att dra några slutsatser av det. Min 70 D har tappat mindre än 10 km typical på drygt 2 år och 6000 mil, använder SuC + Chademo rätt ofta. Sista året tycks den inte ha tappat något alls. I en tidigare tråd har batteriets kapacitetsändring med tiden påvisat just detta - att bilen tappar något i början - därefter planar försämringstakten ut. Det lär inte vara någon risk att du står med ett "dåligt" batteri i närtid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av tias »

Uppdateras inte uppskattningen av räckvidden kontinuerligt? Dvs efter första långresan efter uppgraderingen av batteriet insåg bilen att den inte riktigt kom så långt som den innan avresan uppakattat. Min X har fått något längre uppskattad räckvidd efter några långresor under våren/sommaren.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av EnTraktor »

Min 85D är 2,5 år och har flugit fram i 6000 mil. Första laddningen var 424 km. Sedan har jag kört Europa kors och tvärs, nu senast Stockholm-Marbella-Polen i maj-juni-juli. Igår när jag skulle åka Lodz-Gdansk laddade jag fullt och mätaren visade 423 km. Så jag har tappat 1 km under 2,5 år.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av mati »

Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Verdi »

tias skrev:
Uppdateras inte uppskattningen av räckvidden kontinuerligt? Dvs efter första långresan efter uppgraderingen av batteriet insåg bilen att den inte riktigt kom så långt som den innan avresan uppakattat. Min X har fått något längre uppskattad räckvidd efter några långresor under våren/sommaren.
Nej det tror jag inte. Typical räknar på en fast förbrukning konstigt nog. Däremot så verkar navin räkna bättre efter hur man kör så procent vid ankomst brukar stämma rätt bra.

Ps. Min har tappat 1 km på våra 650 mil hittills. Den takten kan jag leva med. Har laddat ca 10 ggr på SuC hittilla och laddat 100% 3-4 ggr. Dock med enfas/trefas och int SuC.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Smutt »

Kom hem från Kroatien igår har tappat 0.3 mil på min S60 vilket är omöjligt så det måste vara en räknegrej pga det gick fort i Tyskland
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Leo »

Är i princip garanterat ingen degradering. Den "uppskattade" räckvidden ändras ju utifrån alla parametrar som den är programmerad att ta hänsyn till. Sen är det "svårt" rent tekniskt att mäta ett batteris kapacitet. Dessutom får man fram lite olika värden beroende på i vilket takt batteriet töms osv (olika förluster internt beroende på hur snabbt det töms gissar jag)

På min e-Golf står det olika fyån dag till dag. Yttertemp, senaste körning osv påverkar.

Märker att när jag utnyttjat batteriet max och sen gör en långsam laddning till fullt under natten. Då får jag ofta någon extra km i uppskattning. Som då avviker från hur det brukar vara om jag bara tömt batteriet med en mindre del.

Antagligen är det cellbalanseringen mellan alla cellerna som blir som mest optimal om den får ladda från i princip 0-100 med långsam laddning (på e-Golf är max dock inte 100% som på Teslan)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av e5m1r »

Batteri temp vid 100% kan göra skillnad på några km
Låt säga att du laddar 100% på sommaren 30 ute så får du en siffra om du skulle ladda samma under vinter halvåret skulle några km försvinna
Det samma gäller om du laddar med mer kontra mindre strömstyrka
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Nyren »

Ok, intressant! Jag ska ladda fullt nån gång i månaden då och se hur det utvecklar sig.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Remuz »

Laddar jag i stugan 5A så får jag 7km längre än när jag laddar fullt på suc på min 90D. Laddar jag fullt med 15A så får jag 4km längre än suc.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Stefan T »

När jag laddar roadstern hemma med 24A så brukar jag få 3-5km mindre än på jobbet som laddar med 13A har jag kört snällt så får jag mer
är det kallt mindre, laddat från nästan tomt mindre än bara ladda 30-50 km, mm
Helt lass parametrar gör skillnad, har gjort range charge mer efter det , flera små laddning mindre
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Nyren »

Bild

Idag hade jag glömt att sätta ner laddnivån till 80% som jag brukar, så jag fick fulladdat igen. Den här gången fick jag bara 375km... Bild
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Jocce »

Prova att köra en större laddningscykel, ladda till 100%, ladda sedan ur till under 10% och sedan upp till 100 igen och se om du inte får tillbaka det hela.

Jag har för mig att man bör köra under 10% då och då för att balansera alla cellerna i batteriet.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Mats »

Frågade tesla om samma sak för några veckor sedan då jag också upplevde att bilen tappat range snabbt. Fick svaret att det i senaste mjukvaruuppdatering ändrades i algoritmen hur bilen beräknar räckvidden när man har den inställd på ”typical”. Upplevde en minskning på flera km efter en lång italienresa. Upplevde att sammanföll med att jag kom hem och laddade till 90% som vanligt. Kom på att jag installerade programvaran samma dag som jag kom hem när tesla påpekade det.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av fakerlind »

Gick in och letade efter ngn tråd om degradering. Jag har en 90D och i stort sett över en natt så har jag tappat ca 10% range. Jag har under en längre period haft rated inställd och vid 90% så har jag legat mellan 502-506km. Igår morse och i morse så har den legat på 467 samt 468 km. Innan jag ringer Tesla och kollar med dem så tänkte jag höra om ngn upplevt ngt liknande? Har inte installerat ngn ny FW senaste 3-4 veckorna.


Sent from my iPhone using Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av janni »

Bättre att köra med %, då får man aldrig någon degenerering =)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av apkungen »

Japp, som folk är inne på här är det nog the battery management system (BMS) som inte riktigt får till balanseringen. Prova att ladda ur den ordentligt ned till bara några procent och ladda sen upp den med långsam laddning så borde du få tillbaka kilometrarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av mati »

janni skrev:
Bättre att köra med %, då får man aldrig någon degenerering =)
+1
Jag har ingen aning hur mycket min bil visar. Jag kör alltid med % och är lyckligt ovetande om någon eventuell degenerering. Ungefär som de som alltid tankar för 100 kronor. De bryr sig inte heller om bensinpriset. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av fakerlind »

apkungen skrev:
Japp, som folk är inne på här är det nog the battery management system (BMS) som inte riktigt får till balanseringen. Prova att ladda ur den ordentligt ned till bara några procent och ladda sen upp den med långsam laddning så borde du få tillbaka kilometrarna.
Tack, ska prova det!
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
TeslaLoveten
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 04 mar 2015 12:54
Ort: Örnsköldsvik

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av TeslaLoveten »

mati skrev:
Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Jag håller med, det visar bara den uppskattade körsträckan beroende på hur man förbrukat innan, alltså om förbrukningen varit högre under Spanienresan pga av ex. högre hastighet och mer AC så visas den lägre uppskattade körsträckan vid laddning fullt....
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Verdi

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Verdi »

TeslaLoveten skrev:
mati skrev:
Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Jag håller med, det visar bara den uppskattade körsträckan beroende på hur man förbrukat innan, alltså om förbrukningen varit högre under Spanienresan pga av ex. högre hastighet och mer AC så visas den lägre uppskattade körsträckan vid laddning fullt....
Nej så är det garanterat inte. Den ändras inte efter hur man har kört alls.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Smutt »

Nu har det gått en vecka och mina kilometer är tillbaka
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar