Bilen dog på motorvägen!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Gustafsson »

e5m1r skrev:
Gustafsson skrev:
Hänt flera ggr på vår prius plug-in, men inte på Teslan ännu. Fixat med startkablar + laddning på den.

Kan man inte koppla in nån snygg enkel voltmeter för att kolla skicket, helst som man kan nå via webbläsaren i bilen eller nåt ... ? Finns väl nån diagnostik-mode också som går att titta i eller kanske via OBD2 uttaget ? Idéer ?

/70D
/Roadster 2012
/Prius plug-in
Bilen övervakar och ska varna i displayen om det blir fel
Finns dock system med blåtand och app kostar runt 300kr
Även om bilen övervakar är det inget som föraren kan se förrän det blir problem. I gamla tider fanns ofta en voltmeter som indikerar problem. Finns en sån på min gamla Honda CBX, som också har problem med laddning emellanåt.... Man ser långt innan problemet märks att nåt är fel. Ska självfallet inte behövas på en hypermodern bil 2017 dock. Som allt annat i Teslan bör ju mjukvaran kunna signalera när det osar katt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av miksch »

Trist å bli liggende så akutt. 2015- biler har hatt noen problemer med 12V-batteriet. Måtte også skifte mitt, men det var helt ukomplisert. Jeg har vært i tysk Tesla-forum, og der var det viktigste rådet å åpne frunken før strømmen klippes. Ellers kommer man bare til bilen ved å ta bort fronten og åpne frunken mekanisk.
Jeg regner med at dette nå ordner seg.
Mikael
Användarvisningsbild
JockeR
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 jan 2017 15:18
Ort: Floda

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av JockeR »

Tack för alla inlägg. Håller med om att detta inte borde vara virgin ground... de är ju experter på batteriteknik?!

**uppdatering**
Bilen är nu bärgad till SC efter att ha varit förvarad hos en lackfirma i Mölnlycke över natten. SC verkar inte vara vana vid dessa typer av incidenter enligt bärgaren som är van att kunna slänga in nyckeln genom dörren på andra verkstäder.
En representant från Tesla ringde upp mig 5 minuter efter att bilen lämnats in och sa att de höll på att undersöka loggarna från gårdagen. De hade tydligen fullt upp med servicejobb idag så får snällt vänta till måndag innan jag kan få ett utlåtande.

Blev erbjuden en hyrbil när jag snackade med road assist men tackade nej då det skulle varit en ICE :lol:
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Toja »

Jag råkade ut för att kretskortet som rattspakarna gick sönder under körning.
Jag kunde köra dit jag skulle, men hade svårt att få ur drivande växel.
Det lyckades tillslut.
Tesla skötte detta fantastiskt. Jag var på semester på Gotland. Fick lånebil och min kördes med bärgare till upplands Väsby.
Dessa skedde på torsdagen. Jag åkte hem till Stockholm under helgen.
På tisdag förmiddag var bilen klar.
Det kostade inte mig ett öre.

Allt kan gå sönder. Gäller Telia såväl som andra märken.

"Jag har rättat några stavfel (autokorrekt blir rätt kul ibland )"
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 2 gång.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Smutt »

Toja skrev:
Jag råkade ut för att kretskortet som rattspakarna gick sönder under körning.
Jag kunde köra dit jag skulle, men hade svårt att få ur drivande växel.
Det lyckades tillslut.
Tesla skötte detta fantastiskt. Jag var på semester på Gotland. Fick lådbil och min kördes med bärgare till Lapplands Väsby.
Dessa skedde på torsdagen. Jag åkte hem till Stockholm under helgen.
På tisdag förmiddag var bilen klar.
Det kostade inte mig ett öre.

Allt kan gå sönder. Gäller Telia såväl som andra märken.
Har du nån bild på dig i lådbilen? Hade ju vart kul o se
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av lator »

Toja skrev:
Jag råkade ut för att kretskortet som rattspakarna gick sönder under körning.
Jag kunde köra dit jag skulle, men hade svårt att få ur drivande växel.
Det lyckades tillslut.
Tesla skötte detta fantastiskt. Jag var på semester på Gotland. Fick lådbil och min kördes med bärgare till Lapplands Väsby.
Dessa skedde på torsdagen. Jag åkte hem till Stockholm under helgen.
På tisdag förmiddag var bilen klar.
Det kostade inte mig ett öre.

Allt kan gå sönder. Gäller Telia såväl som andra märken.
Skönt att höra att Tesla satsar på Norrlands inland! Hoppas det sitter en SuC också i Lapplands Väsby...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
Toja skrev:
Jag råkade ut för att kretskortet som rattspakarna gick sönder under körning.
Jag kunde köra dit jag skulle, men hade svårt att få ur drivande växel.
Det lyckades tillslut.
Tesla skötte detta fantastiskt. Jag var på semester på Gotland. Fick lådbil och min kördes med bärgare till Lapplands Väsby.
Dessa skedde på torsdagen. Jag åkte hem till Stockholm under helgen.
På tisdag förmiddag var bilen klar.
Det kostade inte mig ett öre.

Allt kan gå sönder. Gäller Telia såväl som andra märken.
Skönt att höra att Tesla satsar på Norrlands inland! Hoppas det sitter en SuC också i Lapplands Väsby...
Sen måste det vara ganska jobbigt att köra just lådbil hela vägen till Lapplands Väsby :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Bjorn »

mati skrev:
Bjorn skrev:
Det var väl rätt mycket problem med urladdat och därmed förstört 12V batteriet i början. Sen ändrade man SW så att laddning sker från stora batteriet även om bilen inte används, runt tidigt 2015 om jag minns rätt och då upphörde den typen av problem. 12V batteriet står jämt i stort sett fulladdat vilket den tyoen mår bra av.
Är du säker på det? Min bil (8 månader, 14000 mil) har upprepade gånger tjatat om lågt 12V-batteri. Det hände alltid efter att bilen har stått parkerad i några timmar. Tack o lov fick jag ändå alltid igång den och meddelandet försvann då efter en stund, när bilen har varit igång ett tag. Det kändes iaf som att 12V-batteriet blev laddat när bilen var på, men inte när den stod parkerad.
Jag frågade på SC om det och jag fick inget tydligt svar, men de trodde att man måste köra för att ladda 12V-batteriet. Ungefär som med en ICE-bil.
Jag försökte hitta var jag läst det, utan framgång. Nåt gjorde de, men kanske var det bara minskning av förbrukning vid parkerad bil som förbättrade för 12V batteriet.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Tjell »

I går dök mitt batteri - som om Murphy kände av att vi för den här diskussionen!

Kontaktade Tesla som direkt läste av 12V-spänningen och sa att batteriet behöver bytas. Som tur är så har jag lite garanti kvar...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av TiborBlomhall »

Hej kära Tesla! (Som jag vet tjuvläser här ;) )
Vad sägs om att, nu när ni ändå bevisligen kan läsa av batterispänningen via mjukvaran, ni lägger till en liten kodsnutt som varnar på displayen INNAN batteriet har dött?
Puss,
/Tibor
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Bjelke »

Ja det vore ju trevligt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Surfaren »

Jag fick en varning innan något dog, så batteriet byttes innan något dåligt hann inträffa. Så det är nog lite komplicerad kod det där...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av bylund »

Det finns ju ett felmeddelande "12V Battery Needs Service - Replace 12V Battery Soon", så kodsnutten finns, eller åtminstone ett försök till den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av jpetters »

Jag råkade ut för samma 12V felmeddelande under semestern och strax därefter gick det inte att välja D eller R. Sen dog bilen helt. När bärgaren kom efter ca två timmar så hoppade bilen igång som vanligt men efter diskussion med Tesla supporten så beslutade vi att bilen hur som helst skulle till SC i Väsby.
Där återkom felet när servicekillarna skulle ta in bilen. Felet visade sig till slut bero på glapp i anslutningen till HV batteriet och alltså in 12V direkt. Hur som helst löst på ett par dagar och semestern kunde fortsätta.
Men det verkar som lite olika fel kan yttra sig som "12V" fel.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Tjell »

Alltså, för två dagar sedan kunde jag inte öppna frunken, ringde supporten, fick en pdf som visar dragöglor innanför innerskärmarna (båda sidor). Tyvärr var instruktionen för faceliftbilen som jag inte har!

I dag (efter svensexa i går) ringde jag igen och fick felaktiga instruktioner igen ("ta bort noskonen och dra i ett T-handtag..." Finns inget sådant.).

Nåja, jag pillade på kroken som bygeln till sist hålles av och kunde öppna, dock förgäves eftersom jag ändå inte kommer åt batteriet så där lätt liksom. Måste ju ta väck lite mer... Orkar inte göra det idag... Åker till Gbg på måndag, hoppas det funkar iaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av rightnow »

Blir det cellfel på batteriet eller vad är det som händer?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi snackar om 12V blybatteriet, inte stora batteripacket.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av mati »

rightnow skrev:
Blir det cellfel på batteriet eller vad är det som händer?
Varje Tesla har ett gammaldags 12V-startbatteri precis som alla bilar, som används för att starta, ähm, datorn. Jag trodde också att det var ett skämt när jag hörde det första gången.
Men det är alltså det där blybatteriet som går sönder oftare än i fossilbilar, inte stora batteriet vilket man skulle kunna tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Stefan T »

jag av hjälpte detta problemet på roadstern med Li Ion batteri till 12V har funkat snart 2½ år
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av e5m1r »

Tjell skrev:
Alltså, för två dagar sedan kunde jag inte öppna frunken, ringde supporten, fick en pdf som visar dragöglor innanför innerskärmarna (båda sidor). Tyvärr var instruktionen för faceliftbilen som jag inte har!

I dag (efter svensexa i går) ringde jag igen och fick felaktiga instruktioner igen ("ta bort noskonen och dra i ett T-handtag..." Finns inget sådant.).

Nåja, jag pillade på kroken som bygeln till sist hålles av och kunde öppna, dock förgäves eftersom jag ändå inte kommer åt batteriet så där lätt liksom. Måste ju ta väck lite mer... Orkar inte göra det idag... Åker till Gbg på måndag, hoppas det funkar iaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Om du pillar bort nose cone så har du anslutning till batteri där så du kan ladda den eller för att få starthjälp
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Teslaspolen »

Stefan T skrev:
jag av hjälpte detta problemet på roadstern med Li Ion batteri till 12V har funkat snart 2½ år
Vartifrån, och hur fungerar det på vintern?
Användarvisningsbild
JockeR
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 jan 2017 15:18
Ort: Floda

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av JockeR »

Hej igen,

Nu är bilen klart och fick följande spec. Har inte hämtat bilen men kan ni klura ut vad de bytt?

Har de bytt den bakre motorn?
IMG_1224.PNG
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av lator »

Bakre DU bytt pga internt kylvätskeläckage...? Hur kan man få dessa problem med 12-volten av ett läckage i DU??? :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av thomas76 »

nog inte så kul om man råkar ut för detta efter garantitiden
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av bylund »

Fast är det ju drivenheten som är problemet så är i alla fall garantin 8 år med obegränsade mil (utom för äldre Model S 60)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar