AP eller inte?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: AP eller inte?

Inlägg av Verdi »

Men verkar som om Mobileye gör bättre saker än Nvidia? Såg att Mobileye samarbetar med Nissan, VW, BMW... Varför sket det sig mellan Tesla och Mobileye?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: AP eller inte?

Inlägg av oscfor »

Mobileye har varit de facto-standard i branschen. Varför tror du Intel köpte dem? De har byggt sin lösning på ett komplett system som utvecklats från adaptiv farthållare. Tyvärr har de inte drivit utveckligen framgent. De ligger långt efter var det gäller ai jämfört med t ex Nvidia. Nvidia passar betydligt bättre som samarbetspartner till Tesla än Mobileye. Volvo arbetar ju t ex också med Nvidia.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Verdi

Re: AP eller inte?

Inlägg av Verdi »

oscfor skrev:
Mobileye har varit de facto-standard i branschen. Varför tror du Intel köpte dem? De har byggt sin lösning på ett komplett system som utvecklats från adaptiv farthållare. Tyvärr har de inte drivit utveckligen framgent. De ligger långt efter var det gäller ai jämfört med t ex Nvidia. Nvidia passar betydligt bättre som samarbetspartner till Tesla än Mobileye. Volvo arbetar ju t ex också med Nvidia.
Häromdagen körde jag på 2+1 vägen norr om Gävle. Vid flera ggr tvärnitade bilen eftersom den tydligen blev rädd för mötande lastbilar på andra sidan räcket. Den bromsar även alldeles för tidigt när man kommer ikapp stora fordon. Den verkar tro att en lastbil på håll är en personbil som ligger nära. Mäts inte avståndet??

Jag är ledsen men jag är inte imponerad av Nvidia än så länge. Det är tre saker jag vill ha. Adaptiv farthållare, regnsensor och helljusautomatik. I nuläget ser det sisådär ut för att uttrycka sig milt. Och då är det väldigt basic grejer som varenda bilmärke har idag. Men på "högteknologiska Tesla" funkar det banne mig inte alls. Hur kommer det sig egentligen?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP eller inte?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Men på "högteknologiska Tesla" funkar det banne mig inte alls. Hur kommer det sig egentligen?
Förklaringen är nog att Tesla hittills i huvudsak har haft kunder som har visat väldigt mycket överseende med i princip allting när det gäller brister på bilarna och allt runtomkring. Ingen annan biltillverkare hade kunnat göra sådana tabbar som att tillfälligt (eller långvarigt) plocka bort standardfunktioner som adaptiv farthållare, regnsensor, automatiskt helljus osv. Kunderna hade gått bananas och bytt bilmärke. Icke så med Tesla. Man sitter visserligen och är mer eller mindre småförbannad, men det finns ju inget vettigt alternativ när man vill köra elbil.
Tesla lever på sin monopolställning. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag är inte främmande för att byta bilmärke så fort det kommer fullvärdiga alternativ till Teslas bilar. Och jag tror inte att jag är ensam om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP eller inte?

Inlägg av LarsL »

Jag antar att det är lättare att acceptera brister när bilen är överlägsen andra bilar. Till exempel att Autopiloten är lite ryckig kan man acceptera eftersom ingen annan bil har något liknande. Samma med appen till Nissan Leaf som knappt fungerar som bäst, jag accepterar det eftersom "ingen" annan kan starta kylan på distans.

Det kommer bli jobbigare med Model 3! Särskilt om de säljer en för barskrapad $35000 modell som kanske inte har så mycket som är speciellt. Kommer man då acceptera att det inte går att fälla in backspeglar, justera luftflöde eller ratten eller vad som nu kan haverera i en bug? Det blir nog svårare att svälja sånt tror jag.
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: AP eller inte?

Inlägg av lano »

Verdi skrev:
oscfor skrev:
Jag är ledsen men jag är inte imponerad av Nvidia än så länge. Det är tre saker jag vill ha. Adaptiv farthållare, regnsensor och helljusautomatik. I nuläget ser det sisådär ut för att uttrycka sig milt. Och då är det väldigt basic grejer som varenda bilmärke har idag. Men på "högteknologiska Tesla" funkar det banne mig inte alls. Hur kommer det sig egentligen?
På TMC hävdar de att regnsensor fungerar på en tre veckor gammal modell X (post #6 i länken nedan). Är det någon som kan bekräfta om det fungerar i Sverige på nya X/S?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... lot.95826/
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: AP eller inte?

Inlägg av Leo »

Lars: alla el/hybrid VW kan starta kyla på distans (Carnet appen) via AC. Då pumpen till AC på dessa modeller drivs på el. Men Leaf kom ju tidigare så då den kom kanske det inte fanns några alternativ?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP eller inte?

Inlägg av LarsL »

Leo skrev:
Lars: alla el/hybrid VW kan starta kyla på distans (Carnet appen) via AC. Då pumpen till AC på dessa modeller drivs på el. Men Leaf kom ju tidigare så då den kom kanske det inte fanns några alternativ?
Ingen av mina andra bilar har haft den funktionen, om vi säger så då.

Samma gäller alltså också min MBs automatiska halvljus som bländar av vid möte. Jag kan acceptera att det inte fungerar för jag har aldrig haft det förut på någon bil. Men skulle jag helt plötsligt köpa en svindyr bil där ratten inte går att justera så skulle jag bli redigt förbannad.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: AP eller inte?

Inlägg av improwise »

mati skrev:
Verdi skrev:
Men på "högteknologiska Tesla" funkar det banne mig inte alls. Hur kommer det sig egentligen?
Förklaringen är nog att Tesla hittills i huvudsak har haft kunder som har visat väldigt mycket överseende med i princip allting när det gäller brister på bilarna och allt runtomkring. Ingen annan biltillverkare hade kunnat göra sådana tabbar som att tillfälligt (eller långvarigt) plocka bort standardfunktioner som adaptiv farthållare, regnsensor, automatiskt helljus osv. Kunderna hade gått bananas och bytt bilmärke. Icke så med Tesla. Man sitter visserligen och är mer eller mindre småförbannad, men det finns ju inget vettigt alternativ när man vill köra elbil.
Har ingen Tesla själv och därmed inga egna erfarenheter men efter att ha hängt här på forumet ett tag då jag funderar på att kanske köpa en måste jag hålla med dig. Även uppenbara nackdelar verkar snabbt på något sätt bli fördelar. Men vem vet, kanske jag själv blir en del av hyllningskören om jag köper en, verkar ändå vara rätt många vettiga personer som har "got the bug" :D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: AP eller inte?

Inlägg av Mickep »

Ap 2.5 kommer släppas snart, med ny hårdvara(snabbare processors) (+kamera i bilen, som model 3 har). (kommer skärmen bli snabbare, vet ej)
Det kommer ge lite mer beräkningskraft. Behövs väl mest till Full självkörande (tycker det är konstigt att ingen kommenterat det lustiga att "full" sätts intill "bilkörning"). Annars tycker jag att det som man vill ha (adaptiv farthållare, autohelljus och självparkering) borde klara sig på betydligt sämre prestanda, jag menar andra tillverkare har det som standard utan att ta mycket extra betalt för det.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: AP eller inte?

Inlägg av Smutt »

improwise skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Men på "högteknologiska Tesla" funkar det banne mig inte alls. Hur kommer det sig egentligen?
Förklaringen är nog att Tesla hittills i huvudsak har haft kunder som har visat väldigt mycket överseende med i princip allting när det gäller brister på bilarna och allt runtomkring. Ingen annan biltillverkare hade kunnat göra sådana tabbar som att tillfälligt (eller långvarigt) plocka bort standardfunktioner som adaptiv farthållare, regnsensor, automatiskt helljus osv. Kunderna hade gått bananas och bytt bilmärke. Icke så med Tesla. Man sitter visserligen och är mer eller mindre småförbannad, men det finns ju inget vettigt alternativ när man vill köra elbil.
Har ingen Tesla själv och därmed inga egna erfarenheter men efter att ha hängt här på forumet ett tag då jag funderar på att kanske köpa en måste jag hålla med dig. Även uppenbara nackdelar verkar snabbt på något sätt bli fördelar. Men vem vet, kanske jag själv blir en del av hyllningskören om jag köper en, verkar ändå vara rätt många vettiga personer som har "got the bug" :D
Kom hem från Kroatien i fredags 250mil vad betalade jag för bränslet? Med tanke på det var det inte så svårt att förlåta bristen på rengnsensor AP har jag ingen så den störde inte alls :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: AP eller inte?

Inlägg av improwise »

Mickep skrev:
Ap 2.5 kommer släppas snart, med ny hårdvara(snabbare processors) (+kamera i bilen, som model 3 har). (kommer skärmen bli snabbare, vet ej)
Det kommer ge lite mer beräkningskraft. Behövs väl mest till Full självkörande (tycker det är konstigt att ingen kommenterat det lustiga att "full" sätts intill "bilkörning"). Annars tycker jag att det som man vill ha (adaptiv farthållare, autohelljus och självparkering) borde klara sig på betydligt sämre prestanda, jag menar andra tillverkare har det som standard utan att ta mycket extra betalt för det.
Bör man isf avvakta lite med att beställa en ny S då? Kan tänka mig att främsta konkurrenten till S just nu är Modell 3 så det är väl rimligt att Tesla kommer sockra dealen lite för att hålla beställningarna uppe av S också?
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: AP eller inte?

Inlägg av improwise »

Smutt skrev:
Kom hem från Kroatien i fredags 250mil vad betalade jag för bränslet? Med tanke på det var det inte så svårt att förlåta bristen på rengnsensor AP har jag ingen så den störde inte alls :lol:
Vad jag läst så bidrar varje såld Tesla med 20 000 kr till SC nätverket så du har förmodligen totalt betalat mer än vad jag betalat för bränsle till min fossilbil senaste åren :D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP eller inte?

Inlägg av Kulingen »

improwise skrev:
Smutt skrev:
Kom hem från Kroatien i fredags 250mil vad betalade jag för bränslet? Med tanke på det var det inte så svårt att förlåta bristen på rengnsensor AP har jag ingen så den störde inte alls :lol:
Vad jag läst så bidrar varje såld Tesla med 20 000 kr till SC nätverket så du har förmodligen totalt betalat mer än vad jag betalat för bränsle till min fossilbil senaste åren :D
Jag tankar min fosilbil med soppa för över 30.000 kronor årligen
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP eller inte?

Inlägg av mati »

improwise skrev:
Smutt skrev:
Kom hem från Kroatien i fredags 250mil vad betalade jag för bränslet? Med tanke på det var det inte så svårt att förlåta bristen på rengnsensor AP har jag ingen så den störde inte alls :lol:
Vad jag läst så bidrar varje såld Tesla med 20 000 kr till SC nätverket så du har förmodligen totalt betalat mer än vad jag betalat för bränsle till min fossilbil senaste åren :D
Samt att din fossilbil gissningsvis kostade mindre än en tredjedel av en Tesla. Det där med att försöka räkna hem en Tesla ekonomiskt kräver mer avancerad matematik än vad jag har fått lära mig under min 5-åriga civilinjenjörsutbildning. Men det är skit samma. Jag säger inte att det inte lönar sig att köra Tesla. Det gör det, men man blir inte rikare rent ekonomiskt. Man blir rikare på livskvalité.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: AP eller inte?

Inlägg av Smutt »

Det känns hursomhelst underbart att glida iväg från SUC utan att betala
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP eller inte?

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Det känns hursomhelst underbart att glida iväg från SUC utan att betala
Det är sant. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP eller inte?

Inlägg av Svenssons »

improwise skrev:
Vad jag läst så bidrar varje såld Tesla med 20 000 kr till SC nätverket så du har förmodligen totalt betalat mer än vad jag betalat för bränsle till min fossilbil senaste åren :D
Sanning med modifikation... Det finns med stor sannolikhet inga öronmärkta pengar till Supercharger när man köper en Tesla. Den första Model S 60-modellen som såldes hade inte fri SuperCharging eller ens möjlighet att ladda vid SuC över huvud taget. Man kunde köpa till möjligheten till att använda Superchargers och det kostade 20 000:-. Därifrån kommer antagandet att Tesla använder dessa pengar till SuC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: AP eller inte?

Inlägg av improwise »

Svenssons skrev:
improwise skrev:
Vad jag läst så bidrar varje såld Tesla med 20 000 kr till SC nätverket så du har förmodligen totalt betalat mer än vad jag betalat för bränsle till min fossilbil senaste åren :D
Sanning med modifikation... Det finns med stor sannolikhet inga öronmärkta pengar till Supercharger när man köper en Tesla. Den första Model S 60-modellen som såldes hade inte fri SuperCharging eller ens möjlighet att ladda vid SuC över huvud taget. Man kunde köpa till möjligheten till att använda Superchargers och det kostade 20 000:-. Därifrån kommer antagandet att Tesla använder dessa pengar till SuC.
Minns inte var jag läste det nu, undrar om det inte kan ha varit någon artikel här men kan inte hitta det nu. Oavsett om det nu stämmer eller inte krävs är det väl ingen allt för vågad gissning att det är kunderna som står för kostnaderna i vilket fall som helst. Fast det kanske är en diskussion som bättre hör hemma i någon annan tråd :D
Skriv svar