Delivery Estimate

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Crappy »

En ny text, jag inte sett tidigare under Model 3
"Reservera din Model 3 idag för leverans om 12 till 18 månader."
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Svenssons »

_TonyV skrev:
Betyder det att jag ska hämta den i Holland? ;)
Antingen det eller så kan du byta land så länken längst nere. Jag förväntar mig dock att bilarna själva kan köra hem till köparna... :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Delivery Estimate

Inlägg av emphili »

Oavsett om man gjorde en reservation i mars 2016 eller idag så verkar det ju som att alla får sin Model 3 mer eller mindre samtidigt, några veckors skillnad är för mig försumbart. Med Elons planerade produktionsnivåer lär ju "alla" få sin Model 3 ganska omgående när väl produktionsnivå har stabiliserats på den höga nivån.

Vet inte hur jag ska tänka då jag upplever risk med en beställning med leverans om 12-18 månader. Jag tänker då på valutarisken och Teslavärldens ständiga förändringar av sina bilar. Dessutom, trots att man är Teslafrälst så kanske det om 12-18 månader finns andra bilmärken som erbjuder elbilar mer eller mindre jämförbara med Model 3.

Funderar på att dra tillbaka min reservation och eventuellt göra om den då leveranstiden är inom räckhåll, dvs inom ett par månader. Då vet man vilken valutakurs som man faktiskt har att hantera samtidigt som man får tillgång till de "senaste" konfigurationsalternativen. (Minns såväl vår första Tesla som vi fick i mars 2014 och som vi trodde vi skulle ha livet ut men ....)

Är det ett feltänk att dra tillbaka reservationen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Delivery Estimate

Inlägg av LarsL »

Förstår inte varför du skulle dra tillbaka den, om du inte har skriande behov av 10000kr. När din plats kommer upp och du ska beställa så går det bra att vänta om du vill.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Svenssons »

emphili skrev:
Är det ett feltänk att dra tillbaka reservationen?
Du har inte gjort någon beställning och kommer inte att råka ut för någon valutarisk. Du har gjort en reservation och reservationsbeloppet på 10kkr kommer kunna användas när det är dags att betala bilen. Ingen omräkning kommer göras till någon annan valuta och priset kommer sättas i SEK för Model 3 när den går att beställa.

Vad gäller att leverans står som slutet av 2018 för alla så betyder det inte särskilt mycket. Osäkerheten är väldigt stor och Tesla "vet" bara att de första leveranserna kommer att komma till oss slutet av 2018. Hur lång tid det tar för en som reserverade 31/3 2016 och för en som lade en reservation idag vet de inte och vill inte hålla på att gissa fram fler tidpunkter än "slutet av 2018" vilket därför blir tidpunkten för samtliga.

Det kommer garanterat skilja flera månader mellan en som har en reservation från 31 mars 2016 och för en som lägger en beställning när beställningssidan öppnas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Sabbe »

Runt årsskiftet så lär reservationsantalet vara uppe i närmare 1 miljon och då handlar det inte längre om några månaders skillnad. Så om du inte absolut behöver 10.000kr så skulle jag behålla reservationen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Mickep »

Frågan är om man vill beställa då ens nummer blir tillgängligt, eller om man vill vänta och vad som händer då. (Egentligen bör det inte ha någon betydelse då nästa person får tillträde) det som är intessant är när man kan beställa utan att stå i kö.(och hur lång den leveranstiden är, de som man lagt i reservation kan man få tillbaka, vilket man inte kommer få om man väl lagt beställningen och beroende på stor valutarörelse vill man ogärna att den är 1.5 år eller längre)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Frågan är om man vill beställa då ens nummer blir tillgängligt, eller om man vill vänta och vad som händer då. (Egentligen bör det inte ha någon betydelse då nästa person får tillträde) det som är intessant är när man kan beställa utan att stå i kö.(och hur lång den leveranstiden är, de som man lagt i reservation kan man få tillbaka, vilket man inte kommer få om man väl lagt beställningen och beroende på stor valutarörelse vill man ogärna att den är 1.5 år eller längre)
Valutarörelser har ju ingen betydelse i sammanhanget. Du betalar i SEK och vet om priset i SEK när du lägger beställningen. När väl Designstudio för Model 3 öppnas för oss med reservation av Model 3 så har man möjligheten att vänta i månader innan man lägger beställning om man nu inte vill ha bilen så snabbt som möjligt. Det enda du riskerar om man utgår från att Tesla inte går i konkurs är räntan på reservationsbeloppet
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Delivery Estimate

Inlägg av LarsL »

En fördel med att ha en reservation är att man förmodligen kommer att bjudas in till provkörningar. Förhoppningsvis så kommer de ske någon gång på sensommaren 2018.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
En fördel med att ha en reservation är att man förmodligen kommer att bjudas in till provkörningar. Förhoppningsvis så kommer de ske någon gång på sensommaren 2018.
Tänkte inte på det. Jag bjöds in till första visningen av Model X eftersom jag hade reservation av Model X. Tog med mig Tibor eftersom Tesla inte bjöd in några andra, varken journalister eller ens märkesklubbens överstepräst. Nyheten som detta resulterade i: http://teslaclubsweden.se/tesla-model-x-i-sverige/

Har man ingen reservation lär man inte var först att bjudas in till visningar och provkörningar. Det är nog först i och med att alla som har reservation har fått erbjudande om visningar och provåkning som möjligheterna öppnas för de nyfikna som inte lagt en reservation.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Jerker »

Upskattad leverans i slutet av 2018?

Jag skulle uppskatta det mycket mer om den kom i slutet av 2017!
Uppskattad leverans.PNG
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Upskattad leverans i slutet av 2018?

Jag skulle uppskatta det mycket mer om den kom i slutet av 2017!
Tesla vet att leverans av din Model 3 är uppskattad. Tyvärr kommer det inte ske förrän i slutet av 2018 som det ser ut nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Dr_bus
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 apr 2016 13:09
Ort: Örebro

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Dr_bus »

Är det någon som vet turordning bland dom anställda på Tesla. Jag tänker på att även i Sverige finns det Tesla-anställda. Har dom möjlighet att få en tidig leverans?
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Svenssons »

Dr_bus skrev:
Är det någon som vet turordning bland dom anställda på Tesla. Jag tänker på att även i Sverige finns det Tesla-anställda. Har dom möjlighet att få en tidig leverans?
De lär nog vara bland de första i Sverige men troligen inte mer än 1-2 veckor före Teslaägare med reservation. Fördelen för Tesla att leverera till anställda i Sverige är ju inte att tidigt hitta fel och brister utan att de anställda vet hur den fungerar när kunder kommer och har frågor. Produktionstakten lär dock vara så hög när väl leveranserna kommer till Europa att alla anställda som vill ha snabb leverans kommer att få det i första batchen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Hammar »

Jerker skrev:
Upskattad leverans i slutet av 2018?

Jag skulle uppskatta det mycket mer om den kom i slutet av 2017!
Uppskattad leverans.PNG
Utan dragkrok? :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Jerker »

Hammar skrev:
Jerker skrev:
Upskattad leverans i slutet av 2018?

Jag skulle uppskatta det mycket mer om den kom i slutet av 2017!
Uppskattad leverans.PNG
Utan dragkrok? Bild
Nej, isåfall är den inte lika uppskattad...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Upskattad leverans i slutet av 2018?

Jag skulle uppskatta det mycket mer om den kom i slutet av 2017!
:lol: tror jag det ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Delivery Estimate

Inlägg av zyax »

dhanjel skrev:
Jag har inget datum alls, bara nedanstående. Registrerade i maj i år.
Nästa steg
Din Model 3 reserverades den 08/05/2017. Du kommer att få en inbjudan om att konfigurera den baserat på reservationsdatum. Om du har några frågor, se våra Vanliga frågor.
En till från Växjö alltså. Vi är några stycken nu, varav några som står i kö.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Delivery Estimate

Inlägg av dhanjel »

zyax skrev:
dhanjel skrev:
Jag har inget datum alls, bara nedanstående. Registrerade i maj i år.
Nästa steg
Din Model 3 reserverades den 08/05/2017. Du kommer att få en inbjudan om att konfigurera den baserat på reservationsdatum. Om du har några frågor, se våra Vanliga frågor.
En till från Växjö alltså. Vi är några stycken nu, varav några som står i kö.
Kul! Får vi ligga på för att få en service verkstad med!
(Vet var två S bor iaf, cyklar förbi dom på väg till jobbet :) )
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Skriv svar