Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Moderator: Redaktion
Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Detta kan vara ett väldigt känsligt ämne, eller?
Jag har flera gånger råkat ut för att laddplatserna (ej Teslas), varit fulla med plug-in hybrider, så att jag inte kunnat ladda min Tesla för att ta mig hem. När detta inträffar, när man är ute på längre resor, kan det för oss som endast kör på el, ställa till det. Vid flera tillfällen har jag fått köra långa omvägar för att leta upp Teslas Supercharger, för att fylla på så jag kommer hem eller fått köra väldigt sakta ett antal mil för att komma hem.
För oss som inte bor i Stockholm, kan en weekend kring Stockholm med elbil vara en utmaning. Kan man inte ladda på hotellet och inte kan vara säker på att hitta någon parkering med ledig laddare, har jag lärt mig den hårda vägen, att det är säkrast att ha tillräcklig laddning inkl utflykter för att kunna komma tillbaka till den Supercharger man laddade vid innan man åkte till Stockholm.
Jag har pratat med två helt oberoende av varandra, plug-in bilsägare. Båda berättar anekdoter om när de bl.a varit i Göteborg och letat laddplatser i Nordstan. Båda bor ca 10-12 mil från Göteborg. Det har blivit en grej, att till varje pris ladda, så fort man står parkerad. Det kan är hedervärt i sig. Det minskar ju utsläppen mm. Båda personerna vittnar om att det varit fullt vid laddplatserna och att det runt om stått elbilar och hybrider som troligen inte fått plats vid laddstationerna.
Jag kan tycka att vi som har bilar som går på 100% el skulle ha förtur vid laddstationerna alternativt egna platser. En hybrid som ändå inte tar sig hem på sin laddning, ska den stå ivägen för den som måste ha el?
Jag har flera gånger råkat ut för att laddplatserna (ej Teslas), varit fulla med plug-in hybrider, så att jag inte kunnat ladda min Tesla för att ta mig hem. När detta inträffar, när man är ute på längre resor, kan det för oss som endast kör på el, ställa till det. Vid flera tillfällen har jag fått köra långa omvägar för att leta upp Teslas Supercharger, för att fylla på så jag kommer hem eller fått köra väldigt sakta ett antal mil för att komma hem.
För oss som inte bor i Stockholm, kan en weekend kring Stockholm med elbil vara en utmaning. Kan man inte ladda på hotellet och inte kan vara säker på att hitta någon parkering med ledig laddare, har jag lärt mig den hårda vägen, att det är säkrast att ha tillräcklig laddning inkl utflykter för att kunna komma tillbaka till den Supercharger man laddade vid innan man åkte till Stockholm.
Jag har pratat med två helt oberoende av varandra, plug-in bilsägare. Båda berättar anekdoter om när de bl.a varit i Göteborg och letat laddplatser i Nordstan. Båda bor ca 10-12 mil från Göteborg. Det har blivit en grej, att till varje pris ladda, så fort man står parkerad. Det kan är hedervärt i sig. Det minskar ju utsläppen mm. Båda personerna vittnar om att det varit fullt vid laddplatserna och att det runt om stått elbilar och hybrider som troligen inte fått plats vid laddstationerna.
Jag kan tycka att vi som har bilar som går på 100% el skulle ha förtur vid laddstationerna alternativt egna platser. En hybrid som ändå inte tar sig hem på sin laddning, ska den stå ivägen för den som måste ha el?
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Hmm, tycker det finns nära nog "oändligt" med parkeringar med laddare i Stockholm. Förutom de nya laddgatorna så har väl ALLA gallerior ett antal laddplatser, brukar inte vara några problem att få plats. Dessutom en rad parkeringshus i city med laddare.Benke skrev:För oss som inte bor i Stockholm, kan en weekend kring Stockholm med elbil vara en utmaning. Kan man inte ladda på hotellet och inte kan vara säker på att hitta någon parkering med ledig laddare, har jag lärt mig den hårda vägen, att det är säkrast att ha tillräcklig laddning inkl utflykter för att kunna komma tillbaka till den Supercharger man laddade vid innan man åkte till Stockholm.
Jag håller faktiskt inte med om ditt förslag. Trots att jag är väldigt skeptisk till phevs som koncept så måste det vara minst lika viktigt att de har tillgång till laddplatser. Vi Teslaägare har ju som sagt superchargers att tillgå helt gratis om det krisar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Jo visst är det en delikat fråga och jag har själv stått där (med Leaf) och varit i läget att helt enkelt inte kunna ta mig hem
utan laddningen som en hybridägare "blockade" och han hade 3 mil hem och jag hade 10... Han ville inte flytta på sig
när jag fråga och beskrev situationen...
Tyvärr kan jag inte se ngn lösning (som funkar) på problemet...
utan laddningen som en hybridägare "blockade" och han hade 3 mil hem och jag hade 10... Han ville inte flytta på sig
när jag fråga och beskrev situationen...
Tyvärr kan jag inte se ngn lösning (som funkar) på problemet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Alltså, rimlig prio är
1. Elbilar som strikt behöver laddning
2. Laddhybrider
3. Elbilar som bara laddar för att få lägre egen elräkning
Men, hur skulle man rent praktiskt sköta detta? Det gör ju inte att veta om det kommer tre bilar till som vill ladda på ett tomt par laddare. Enda fungerande lösningen är att ha tillräckligt med laddare.
1. Elbilar som strikt behöver laddning
2. Laddhybrider
3. Elbilar som bara laddar för att få lägre egen elräkning
Men, hur skulle man rent praktiskt sköta detta? Det gör ju inte att veta om det kommer tre bilar till som vill ladda på ett tomt par laddare. Enda fungerande lösningen är att ha tillräckligt med laddare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Minut debitering på laddning funkar. Då blir det dyrt för PHEV's att ladda. De tankar genom sugrör
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
För det är bra att de då kör på bensin eller diesel istället?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Som gammal PHEV ägare känner man igen sig. Varje gång man skulle parkera så ville man plugga in, då man oftast var tom i batteriet, eller halvfull i bästa fall. Numera orkar man oftast inte plugga in när man vardagshandlar t.ex. Kan faktiskt få lite dåligt samvete ibland när man tar sista laddplatsen i något parkeringshus, när man egentligen inte behöver ladda.
Men det känns också konstigt att inte plugga in, om man har möjlighet.
Tycker att kapaciteten behöver utökas generellt. Känns som om många parkeringshus och köpcentrum gjorde ett ryck för ett par år sedan, men sedan har man nöjt sig att man har ett fåtal platser, så att man kan stoltsera med möjlighet för laddning. Det här kommer att bli ett större problem om inte de parkeringsansvariga hänger på. Vi i Teslor har det dock lite bättre för spännt.
Kan nästan känna att PHEV bilarna borde få förtur, så att de kan köras så mycket som möjligt på el. Ska man till Stockholm t.ex så stanna på en SuC innan och ladda upp så att du har tillräckligt med laddning för att klara dig över helgen och sedan tillbaka till samma SuC på hemvägen. Så gjorde jag senast.
Men det känns också konstigt att inte plugga in, om man har möjlighet.
Tycker att kapaciteten behöver utökas generellt. Känns som om många parkeringshus och köpcentrum gjorde ett ryck för ett par år sedan, men sedan har man nöjt sig att man har ett fåtal platser, så att man kan stoltsera med möjlighet för laddning. Det här kommer att bli ett större problem om inte de parkeringsansvariga hänger på. Vi i Teslor har det dock lite bättre för spännt.
Kan nästan känna att PHEV bilarna borde få förtur, så att de kan köras så mycket som möjligt på el. Ska man till Stockholm t.ex så stanna på en SuC innan och ladda upp så att du har tillräckligt med laddning för att klara dig över helgen och sedan tillbaka till samma SuC på hemvägen. Så gjorde jag senast.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Agree. Det optimala vore såklart att hitta en praktisk lösning på den priolistan.bylund skrev:Alltså, rimlig prio är
1. Elbilar som strikt behöver laddning
2. Laddhybrider
3. Elbilar som bara laddar för att få lägre egen elräkning
Men, hur skulle man rent praktiskt sköta detta? Det gör ju inte att veta om det kommer tre bilar till som vill ladda på ett tomt par laddare. Enda fungerande lösningen är att ha tillräckligt med laddare.
Undrar om Typ 2 standarden kan kommunicera laddnivå? Då skulle man ju iaf komma en bit på vägen om laddarna var billiga när batteriet är nästan tomt och dyra när batteriet har mycket laddning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Problemet kan aldrig vara att folk vill ladda för att kunna köra utan diesel/bensin. Problemet när det står hybrider på laddplatserna så att rena elbilar inte får plats är så gott som alltid p.g.a för få laddare!
Att inte ladda när man har tillräckligt för att klara resten av dagen gäller ju nästan alltid men svårt att göra bestämmelser kring.
Ibland tycker jag dock det kan vara vits att ladda även om det inte behövs för dagen. T.ex då laddplatserna är flera och gapar rätt tomma. Jag tycker det finns en vits av att folk ser att det finns behov av laddplatser och ser jag det inte på det personliga planet blir jag faktiskt gladare när jag ser att det är fullt än om det är tomt vid laddplatserna.
Att inte ladda när man har tillräckligt för att klara resten av dagen gäller ju nästan alltid men svårt att göra bestämmelser kring.
Ibland tycker jag dock det kan vara vits att ladda även om det inte behövs för dagen. T.ex då laddplatserna är flera och gapar rätt tomma. Jag tycker det finns en vits av att folk ser att det finns behov av laddplatser och ser jag det inte på det personliga planet blir jag faktiskt gladare när jag ser att det är fullt än om det är tomt vid laddplatserna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Typ 2 är ju en billig lösning så det är bara upp med flera uttag. Var uppe i Stockholm med Leaf i somras och måste säga att det var fullt med laddare överallt. Jag tycker absolut inte att de ska tidsbegränsas på någotvis och ser inte riktigt behovet. Ett Typ2 vill man ju plugga in och sedan kunna gå och göra något annat utan att behöva bekymra sig om bilen och laddningen.
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Bor Stockholm och har tidigare också kört Phev i ett par år. Då var det ett hysteriskt letande på ladduttag för mig när jag bara hade 2-4 mil verklig räckvidd. Det var inte av ekonomiska själ jag jagade ladduttag utan mer att jag blev så irriterad att behöva åka till bensinstationen 1-2ggr per månad. Mitsubishi phev'n brände ju bensin oavsett (och helt enl manualen) för att bensinen inte skulle bli för gammal. Eftersom jag nu både bor och jobbar (mestadels) i stor-Stockholm så klarar jag utan problem 99 % av alla dagsturer med hemmaladdning på X90D å Roadstern. Men det står många laddhybrider på gatan som bara köpt den för förmånsvärdet och som struntar att ladda pga den höga laddkostnaden på många ställen och det känns ju skit. Så jag önskar fler "billiga" långsam uttag i tätorter så fler plugin hybrider laddar på jobbet
samt fler snabbladdningsstationer på landsbygden så att jag som elbilsägare lättare kan göra långresor framförallt i norra Sveriges inland. Jag har gratis "långsam" laddning på flera ställen i Stockholm men avstår faktiskt nu att plugga in då jag hellre ser att plugin hybriderna laddar där. Summa summarum... lösningen är helt enkelt fler uttag, både långsam och snabbladdning! Förbud driver inte utvecklingen framåt!
samt fler snabbladdningsstationer på landsbygden så att jag som elbilsägare lättare kan göra långresor framförallt i norra Sveriges inland. Jag har gratis "långsam" laddning på flera ställen i Stockholm men avstår faktiskt nu att plugga in då jag hellre ser att plugin hybriderna laddar där. Summa summarum... lösningen är helt enkelt fler uttag, både långsam och snabbladdning! Förbud driver inte utvecklingen framåt!
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Ja, det är ett känsligt ämne, i synnerhet om det ska diskuteras i detta forum. För ärligt talat tycker jag att en del Teslaägare är ett större problem än PHEV-ägare när det gäller att blockera laddare. Allt som inte är superchargers betraktas som långtidsparkering. Helt ok om vi snackar långsamma enfasladdare och det gäller några timmar, men jag har till och med råkat ut för inkopplade Teslor som blockerat laddstolpar i flera dagar både i Lund och i Parkeringshuset i Hyllie. Tror till och med jag såg någon tipsa på detta forum om att man kunde passa på att ladda i Hyllie om man flög från Kastrup och skulle vara borta några dagar utan att någon protesterade!Benke skrev:Detta kan vara ett väldigt känsligt ämne, eller?
Jag har flera gånger råkat ut för att laddplatserna (ej Teslas), varit fulla med plug-in hybrider, så att jag inte kunnat ladda min Tesla för att ta mig hem. När detta inträffar, när man är ute på längre resor, kan det för oss som endast kör på el, ställa till det. Vid flera tillfällen har jag fått köra långa omvägar för att leta upp Teslas Supercharger, för att fylla på så jag kommer hem eller fått köra väldigt sakta ett antal mil för att komma hem.
Anledningen till att det är ett känsligt ämne är såklart att det ofta är helt ok enligt gällande parkeringsregler, men samtidigt ett sjukt egoistiskt beteéende jämtemot oss som väljer att köra helt eldrivvet trots att vi inte har råd med en Tesla, med alla begränsningar och kompromisser som det innebär. En PHEV som pluggar in glädjer mig däremot, eftersom det visar att man inte bara var ute efter prestanda och ett lågt förmånsvärde utan faktiskt kör den bil man kör för miljöns skull.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Jag har själv fått stå och vänta i över en timma på en outlander som laddede på sillekrogs chademo när jag va påväg mellan linköping - stockholm med leafen. Grymt irriterande!
Vist är det bra att han får nån mil (max) e4 körning på el, men när det kostar en blockad snabbladdar plats i en timma för oss som verkligen behöver det för att komma fram undrar man om det är värt det.
Att vänta i stan på en PHVE käns på nått sätt mindre jobbit än ute på motorvägen där man vet att hans ICE motor är igång igen innan södertelje ändå
Vist är det bra att han får nån mil (max) e4 körning på el, men när det kostar en blockad snabbladdar plats i en timma för oss som verkligen behöver det för att komma fram undrar man om det är värt det.
Att vänta i stan på en PHVE käns på nått sätt mindre jobbit än ute på motorvägen där man vet att hans ICE motor är igång igen innan södertelje ändå
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Fast det är ju inte sträckan som är intressant utan den insparade förbränningen av kolväten. Och den blir ju ungefär densamma i stan och på motorväg.
Problemet är ju snarare avståndet till alternativ utanför staden.
Problemet är ju snarare avståndet till alternativ utanför staden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Jag skulle efter 15 min gått in på OK och frågat vems bil som blockerar snabbladdaren.Kalle skrev:Jag har själv fått stå och vänta i över en timma på en outlander som laddede på sillekrogs chademo när jag va påväg mellan linköping - stockholm med leafen. Grymt irriterande!
Vist är det bra att han får nån mil (max) e4 körning på el, men när det kostar en blockad snabbladdar plats i en timma för oss som verkligen behöver det för att komma fram undrar man om det är värt det.
Att vänta i stan på en PHVE käns på nått sätt mindre jobbit än ute på motorvägen där man vet att hans ICE motor är igång igen innan södertelje ändå
Eller egentligen hade inte laddaren slagit av långt innan och släppt chademo sladden, bara flytta över till egna bilen?
MYLR-24
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Håller helt medLarsL skrev:Typ 2 är ju en billig lösning så det är bara upp med flera uttag. Var uppe i Stockholm med Leaf i somras och måste säga att det var fullt med laddare överallt. Jag tycker absolut inte att de ska tidsbegränsas på någotvis och ser inte riktigt behovet. Ett Typ2 vill man ju plugga in och sedan kunna gå och göra något annat utan att behöva bekymra sig om bilen och laddningen.
En lösning torde vara fler laddplatser. Ett par av starkare ström, 11-22 kW, och kanske dubbelt så många 3,7 kW uttag. Till en början alltså. Sedan får vi förbereda för att kunna göra som man gör i Norge där alla P-platser är laddplatser i vissa garage.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
En sak jag funderar på. En laddstolpe som släpper kabel när den inte levererar ström så att nästa kan ta över uttaget. Borde gå att lösa på typ2 uttag utan kabel iaf.
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Lösning med att stolpen släpper låsningen är bra, men hur skall lösa kabel skyddas när man är utomhus? Då slänge folk bara bort kabeln och kontakten går sönder över tid.
Tror på en kombination av betalning och fler stolpar. Som tex IKEA gjort på sin personal/kund parkering i Helsingborg.
14laddstolpar med 1-fas 32A. Varför sätta upp ett uttag med 3-fas 32A när man kan få 3 platser 1-fas 32A.
Oftas är det nog kostnaden för den fasta anslutnings avgiften till elnätet som styr hur mång stolpar som sätts upp.och där elnätsbolagen boven i dramat.
Tror på en kombination av betalning och fler stolpar. Som tex IKEA gjort på sin personal/kund parkering i Helsingborg.
14laddstolpar med 1-fas 32A. Varför sätta upp ett uttag med 3-fas 32A när man kan få 3 platser 1-fas 32A.
Oftas är det nog kostnaden för den fasta anslutnings avgiften till elnätet som styr hur mång stolpar som sätts upp.och där elnätsbolagen boven i dramat.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Bra input om hantering av kontakten. Om anslutninsavgiften är problemet är nog lastbalansering lösningen. I ditt exempel sätt upp 3 st 3fas 32 A med max 22 kw total last. Men fortfarande krävs fler stolpar och det är nog stolparna som upplevs för dyra.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Det tar typ lika lång tid att ladda en outlander som en Leaf, dvs en timme eller tom mer, så den laddade nog helt normalt..._TonyV skrev:Jag skulle efter 15 min gått in på OK och frågat vems bil som blockerar snabbladdaren.Kalle skrev:Jag har själv fått stå och vänta i över en timma på en outlander som laddede på sillekrogs chademo när jag va påväg mellan linköping - stockholm med leafen. Grymt irriterande!
Vist är det bra att han får nån mil (max) e4 körning på el, men när det kostar en blockad snabbladdar plats i en timma för oss som verkligen behöver det för att komma fram undrar man om det är värt det.
Att vänta i stan på en PHVE käns på nått sätt mindre jobbit än ute på motorvägen där man vet att hans ICE motor är igång igen innan södertelje ändå
Eller egentligen hade inte laddaren slagit av långt innan och släppt chademo sladden, bara flytta över till egna bilen?
Dom laddar bara på väldigt låg effekt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Jag är som ni vet hybridbilist än så länge, och skulle aldrig få för mig ens tanken att blocka en snabbladdare.
Typ2-uttag på parkeringsplatser däremot anser jag att jag utan att få dåligt samvete kan ladda ifrån.
Typ2-uttag på parkeringsplatser däremot anser jag att jag utan att få dåligt samvete kan ladda ifrån.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Du menar nog att har bilen enfas-ombordladdare så skall den ha TYP-1 anslutning och har bilen trefas-ombordladdare så har den TYP-2 anslutning. ? För med ditt resonemang bör det vara lika fel att en el-bil med enfasladdning som blockerar TYP-2!e5m1r skrev:Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem
Tråkigt för alla EU anpassade PHEV som då behöver ha TYP-1 och CCS (En blockerad TYP-2 i så fall? ) Många anslutningar blir det ....
Mnja, lösningen heter inte förbud! Lösningen är fler laddplatser.
Tesla Model Y
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
tack känns sunt....joel80 skrev:Jag är som ni vet hybridbilist än så länge, och skulle aldrig få för mig ens tanken att blocka en snabbladdare.
Typ2-uttag på parkeringsplatser däremot anser jag att jag utan att få dåligt samvete kan ladda ifrån.
Själv har jag stått och väntat på en outlander som cademo laddade, känns nästan löjligt de har chademo då batteriet är så litet och använder snabbladdaren nästan som en långsamladdare. Att däremot använda vanliga "långsamladdare" ser jag inga problem med även om man såklart blir besviken varje gång de är fullt vid långsamladdarna på IKEA eller annan parkering...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Jag brukar ladda om jag har möjlighet även om jag inte behöver just av anledningen att i Stockholm står oftast laddplatserna tomma och ända sättet att få fler laddplatser är att de som finns används.
Vad man än tycker om ladd-hybrider så är de ju faktiskt bättre att de kör på el så mycket som de går.
Blir lite imponerad om det är så många ladd-hybrider som laddar att det blir fullt på alla stolpar, i Stockholm känns de som att majoriteten inte ens laddar sina hemma utan bara har dem för att de är lågt förmånsvärde.
Värre är de dock med de som tror att de kan stå på laddplaster utan att ladda bara för att de har möjligheten.
Vad man än tycker om ladd-hybrider så är de ju faktiskt bättre att de kör på el så mycket som de går.
Blir lite imponerad om det är så många ladd-hybrider som laddar att det blir fullt på alla stolpar, i Stockholm känns de som att majoriteten inte ens laddar sina hemma utan bara har dem för att de är lågt förmånsvärde.
Värre är de dock med de som tror att de kan stå på laddplaster utan att ladda bara för att de har möjligheten.