Grundläggande krav på batteriet

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Laban »

Här har det inte hänt så mycket så jag tänkte börja med att försöka lista ut vad de grundläggande kraven är för att detta ska gå att genomföra. Och då handlar det förstås om batteriet. Detta har diskuterats här i andra forum så jag kommer att låna en del därifrån.

Sammanfattning:
  • 800 kWh batteripack
  • 13 kWh/mil förbrukning
  • 520 kW av 800 kWh nyttjas.
  • 1000 kW laddning (mindre än nuvarande 85 kWh pack klarar sett till effekt/kWh).
  • Besparing på 5.9 miljoner under batteriets livstid (6.6 år vid 5000 cykler)
  • Med 1100 kr (100$)/kWh på packnivå har man tjänat in batterikostnaden efter 1 år
För de som gillar antaganden och hypoteser:

Till att börja med så gäller dessa regler:

http://www.lastbilsteori.se/kor-vilotid.html
Man får köra i maximalt 4,5 timmar, sen måste man ta en rast om minst 45 minuter eller påbörja en längre vila.

Det går också att köra en kortare stund och ta ut en rast om minst 15 minuter och sedan fortsätta köra till dess man kört maximalt 4,5 timmar. Då måste man ta ut minst 30 minuter rast eller påbörja en längre vila
Tung lastbil får köra högst 90 km/h på motorväg. 4.5h * 90 km/h = 400 km. 40 mil, 45 minuters paus alltså.

Hur mycket en lastbil förbrukar beror förstås på last men jag kommer att räkna med 4l/mil. 4l/mil = ~40 kWh/mil. Vid eldrift bör man kunna dela detta med tre vilket ger ~13 kWh/mil. Det ger 520 kWh. På det måste man räkna med att man inte kan ladda batteriet till 100% samt att man vill ha en viss marginal. Tesla rekommenderar att man laddar batteriet till 80%, sen bör man också ha en marginal på botten, låt säga 10%. Så för hållbarhet samt laddningshastighet så räknar jag med ett hyfsat stort batteri, 800 kWh.

520 kWh på 45 minuter ger 780 kW laddning.Det låter mycket men Teslas 85 kWh pack kan laddas med 120 kW vilket innebär att ett 800 kW batteri kan laddas med ~1130 kW. Vi bör alltså ha väldigt god marginal och kan ta hänsyn till att det inte är 100% effekt när batteriet börjar nära sig full laddning.

En lastbil kan köras ~30 000 mil/år, finns säkert bilar som går längre/kortare men någon siffra ska väljas så varför inte den.

30 000 mil ger totalt 390 000 kWh vilket ger 750 cykler/år. Teslas Powerwall klarar 5000 laddcykler och tänker vi oss att vi har samma kemi/nyttjandegrad på lastbilsbatteriet så överlever 800 kWh batteriet 6.6 år. Eller rättare sagt, då har vi 80% kapacitet kvar.

Kostnadsbesparing på dessa 6.6 år räknat på 30 kr/mil i besparing är 5.9 miljoner. Når man 100$/kWh, låt säga 130$/kWh på packnivå och en faktor 11 i svenska pengar blir det 1.1 miljon. Teslas pris ut till kund (60-75 kWh) ger en batterikostnad på 4.9 miljoner. Det är alltså lönsamt redan med dagens batterier och inräknat att batteriet är värdelöst vid 80%, något som knappast lär vara fallet.

Ovan innehåller förstås en del antaganden från min sida men det känns som att det borde vara en no-brainer med lastbilar och eldrift.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Tars »

Tycker det va bra sammanfattat. Volvo och scania kan väl titta in här och börja jobba på en lastbil som klarar dessa och bygger ett laddnätverk längs med motorvägarna.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av taliz »

Svårare med lastbilar än personbilar. Att behöva leverera flera megawatt för att kunna ladda bara ett par stycken... det är MYCKET kräm.
Sedan körs ju många väldigt långt, rent geografiskt. Över kontinenter, och då måste infrastrukturen verkligen finnas ÖVERALLT, för långsamladdning är totalt omöjligt.
Men kanske åkerier skulle kunna skaffa batteridepåer där de byter vid stoppen? Många kör ju samma turer om och om igen.
Tror hursomhelst det kan dröja ett tag, MEN mycket möjligt att det faktiskt ändå går fortare än omställningen för personbilar. För när det gäller transport så är pengar verkligen ALLT.

Tror dock det kommer bli standard för distributionsbilar relativt snart. De rullar ju lokalt bara, och klarar sig med någon enstaka laddstation. Dessutom betydligt mindre batterier då de inte rullar lika många mil åt gången. Många städer inför också sk miljözoner som inte tillåter fossildrivna fordon, det stimulerar ytterligare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av vigge50 »

Orkar inte jämföra dina siffror nu men Tibor skrev en artikel om detta för ett tag sedan.

http://teslaclubsweden.se/teslas-lastbil/
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Beigler »

taliz skrev:
Svårare med lastbilar än personbilar. Att behöva leverera flera megawatt för att kunna ladda bara ett par stycken... det är MYCKET kräm.
Sedan körs ju många väldigt långt, rent geografiskt. Över kontinenter, och då måste infrastrukturen verkligen finnas ÖVERALLT, för långsamladdning är totalt omöjligt.
Men kanske åkerier skulle kunna skaffa batteridepåer där de byter vid stoppen? Många kör ju samma turer om och om igen.
Tror hursomhelst det kan dröja ett tag, MEN mycket möjligt att det faktiskt ändå går fortare än omställningen för personbilar. För när det gäller transport så är pengar verkligen ALLT.

Tror dock det kommer bli standard för distributionsbilar relativt snart. De rullar ju lokalt bara, och klarar sig med någon enstaka laddstation. Dessutom betydligt mindre batterier då de inte rullar lika många mil åt gången. Många städer inför också sk miljözoner som inte tillåter fossildrivna fordon, det stimulerar ytterligare.
Depåer gör ingen skillnad. Om du inte kan ladda snabbt måste du ladda många samtidigt. Effekten som måste fram är konstant. Det enda en depå kan bidra med är att jämna ut effektbehovet under dygnet, vilket givetvis kommer dra ned pikarna. Men jag tror det blir marginellt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Orkar inte jämföra dina siffror nu men Tibor skrev en artikel om detta för ett tag sedan.

http://teslaclubsweden.se/teslas-lastbil/
Det hade jag faktiskt glömt. Men det är intressant att jämföra. Han räknar lite mer pessimistiskt vilket kan vara bra, 1 MWh istället för 800 kWh. 1.2 MW laddning istället för 1 MW. Men det är inte någon större skillnad.
Själva snabbladdaren då? Dagens Supercharger stationer brukar bestå av 8 laddstolpar som betjänas av 4 Supercharger laddare, var och en på 135 kW. Sammanlagt 540 kW. En laddare för en lastbil kommer alltså dra drygt dubbelt så mycket som en hel Supercharger-station idag. Stort, men inte omöjligt.
Med tanke på att vi nu har stationer med 20 laddstolpar och vad jag antar är 10 laddare samt 145 kW effekt/laddare får man en station på totalt 1.450 MW. Sen måste man förstås klara flera lastbilar åt gången men det viktiga är väl att det inte är omöjligt.
Laddanslutningen måste dock bli automatiserad – kabeln blir alldeles för tjock för att kunna hanteras av en människa.
Alternativt får man ha många kablar :-)

Gissningsvis blir det väl någon form av pantograf lösning, laddning via tak. ABB har visat upp 450 kW laddning, Proterra har 500 kW:

http://www.proterra.com/product-tech/product-portfolio/

Här pratar man om 1000 kW:

http://insideevs.com/oprid-busbaar-demo ... ctric-bus/

ABB's variant för att ladda båtar kanske:

Bild
Svårare med lastbilar än personbilar. Att behöva leverera flera megawatt för att kunna ladda bara ett par stycken... det är MYCKET kräm.
Sedan körs ju många väldigt långt, rent geografiskt. Över kontinenter, och då måste infrastrukturen verkligen finnas ÖVERALLT, för långsamladdning är totalt omöjligt.
Men kanske åkerier skulle kunna skaffa batteridepåer där de byter vid stoppen? Många kör ju samma turer om och om igen.
Tror hursomhelst det kan dröja ett tag, MEN mycket möjligt att det faktiskt ändå går fortare än omställningen för personbilar. För när det gäller transport så är pengar verkligen ALLT.
Som du nämner så kör många samma turer om och om igen. Vi får kanske börja där, Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, Stockholm-Luleå osv. Stockholm-Luleå är 90 mil. Två laddstationer på vägen så är vi där. Laddning vid start/slut station bör kunna ske via betydligt beskedligare effekter.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Svenssons »

Jag har några gånger postat om Kalmars Fast Charge som är på 600kW:
https://www.kalmarglobal.com/equipment/ ... astCharge/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Jag har några gånger postat om Kalmars Fast Charge som är på 600kW:
https://www.kalmarglobal.com/equipment/ ... astCharge/
Intressant.

Känns som att kontentan är att vi kan lösa detta med befintlig teknik. Det finns ett flertal varianter på själva överföringen. De mest energitäta (och billigaste/kWh) batterier för fordonsbruk vi känner till, dvs, Teslas, klarar utan problem att ta emot den effekt som krävs. Och vi är redan nere på priser som gör detta lönsamt, åtminstone om man endast ser till fordonet. Och då pratar vi endast om kostnad, ingenting om de miljömässiga fördelarna.

Frågan blir väl sedan vem som ska bygga infrastrukturen. Men det borde finnas ett starkt intresse för detta från våra elbolag samt ex ABB.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av LarsL »

Tars skrev:
Tycker det va bra sammanfattat. Volvo och scania kan väl titta in här och börja jobba på en lastbil som klarar dessa och bygger ett laddnätverk längs med motorvägarna.
Det är inte Volvo eller Scania som ska göra detta utan DHL, UPS, FedEx eller Schenker som ska driva detta. Vi är redan nu i brytpunkten som det verkar. Tänk då när en av dessa jättar ser att de kan spara 1-10 miljarder per år på att gå över till batteri drift, då kommer det gå fort som tusan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Svårare med lastbilar än personbilar. Att behöva leverera flera megawatt för att kunna ladda bara ett par stycken... det är MYCKET kräm.
...
Nej lastbilar är enklare! Du vet körsträckan, du vet restider, du vet belastningen, du vet var de kommer köras osv. Det finns inga fantasier om 200mils resor i 250km/h osv, de görs helt enkelt inte. De flesta lastbilar ska gå mellan två tre depåer i ett fast schema med fasta tider.
När alla data finns är det bara att sätta sig och räkna och dimensionera batterier och laddare. När resultatet av ekvationen ger plus i slutändan är det bara att köra igång. Om det som står i inledningen av tråden stämmer så borde någon redan nu sätta upp systemet.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Jerka »

Jag tror inte på batteribyten. Så fort man ska ha in mekaniska förflyttningar så blir det strul. Armar som fastnar, smutsiga sensorer som inte ser ordentligt, nåt batteripack har fått sig en smäll som gör det skevt, finns mycket som kan gå fel. Risken är att det blir dyrt och komplicerat om man ska göra det tillförlitligt nog.

Högeffektsladdstationer däremot går att ta fram, det är jag övertygad om. Bara att dimensionera ledningar och säkringar för önskad effekt. Säkert finns det utmaningar på vägen men det är det man har ingenjörer till. Ellära är ett grundligt kartlagt område inom fysiken och det finns inga fundamentala hinder från att bygga laddstationer med mycket hög effekt.

Händelsevis har vi dessutom ett stort företag i Västerås och Ludvika som sysslar med transformatorer och kraftnät. Tänk att ge dem en jättestor statsfinansierad order på ett nationellt snabbladdarnät för lastbilar. Win-win för miljön och jobben.

Se t ex: http://www.abb.se/cawp/seitp202/aa01cb7 ... 1418395062
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av JFAH »

VArför köra batteri byten? Jag har också räknat på det här och satte upp ett excel ark för två år sedan. Och lustigt nog, nu när jag kikade igenom det och det i inlägget ovan så matchar det nästan exakt. Om vi nu är upp till tre stycken (med Tibor som kommit fram till samma sak (och jag tror mig vara ha en hyfsad kompetens inom området) så finns det fog i att göra en lite grundligare undersökning. Många av de saker vi gjort antaganden om är trots allt kända av åkerierna om inte annat. Jag kom fram till att det var lönsamt redan då (för två år sedan, m en med dåtid batteripriser behövde jag tre år), och precis som sagts ovan så är användningsfallet i den absoluta majoriteten av fallen enkla och rättframma att elektrifiera. Bilarna åker på schema och det är relativt enkelt att planera stopp och laddpunkter.

Laddningslösningar finns över disk, redan nu, och de kan kompletteras med såväl kondensatorer som batteri lagring för att jämna ut belastningarna i elnäten. Det enda jag då hade lite problem med att få ihop var vikten jag landade (lite optimistiskt) på omkring 4 ton i batteri vikt vilket faktiskt naggar nyttolasten en aning. Men det bästa batteriet på marknaden, teslas, har blivit bättre, och övergången till det nya batteriformatet lovar ännu en minskning, vilket sannolikt gör att vikten blir ett mindre bekymmer.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Tars »

Jerka skrev:
Jag tror inte på batteribyten. Så fort man ska ha in mekaniska förflyttningar så blir det strul. Armar som fastnar, smutsiga sensorer som inte ser ordentligt, nåt batteripack har fått sig en smäll som gör det skevt, finns mycket som kan gå fel. Risken är att det blir dyrt och komplicerat om man ska göra det tillförlitligt nog.

Högeffektsladdstationer däremot går att ta fram, det är jag övertygad om. Bara att dimensionera ledningar och säkringar för önskad effekt. Säkert finns det utmaningar på vägen men det är det man har ingenjörer till. Ellära är ett grundligt kartlagt område inom fysiken och det finns inga fundamentala hinder från att bygga laddstationer med mycket hög effekt.

Händelsevis har vi dessutom ett stort företag i Västerås och Ludvika som sysslar med transformatorer och kraftnät. Tänk att ge dem en jättestor statsfinansierad order på ett nationellt snabbladdarnät för lastbilar. Win-win för miljön och jobben.

Se t ex: http://www.abb.se/cawp/seitp202/aa01cb7 ... 1418395062
Har en barndomsvän som kör buss i Sthlm, och de har en buss som kör kortare sträckor som
Snabbladdas på 5 min enligt honom.
Men ingen vill köra den/de bussar pga komforten. Gissar att det är någon sorts prototyp som de testar IRL.


Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av PoloPrinsen »

Om man tar hänsyn till den lägre åtgången av energi vid en lägre hastighet (främst luftmotståndet), samt kör med avancerade "tåglösningar" så skulle jag tro att man skulle kunna låta många lastbilar antingen köra väldigt långt eller ha ett relativt litet batteri. Styr man dessutom in bilarna på nattetid och vid gynnsamma (eller iaf inte ogynnsamma!) vindar så borde det inte vara något problem med detta map batteriernas kapacitet och att övrig trafik hindras av lastbilar som kör I 70-75km/h. Gärna förarölst eller med förare som endast övervakar det hela ala piloter.
Är nog motvlijan att vara först och riskera kk som avhäller de etablerade drakarna. Inget hindrar -valfritt firmanamn- från att som Tesla bygga upp ett eget laddnätverk. Borde vara synnerligen enkelt för dhl/posten/nisses frakt att kartlägga sitt eget körmönster till iaf 90-95%.


Körs de små lokala distrubitionsbilarna för LITE för att komma upp I många mil/dygn? Dessa lokalt bundna bilar borde ju vara extremt lätt att nattladda inför nästa pass dagen därpå, då kanske inte ens en svindyr snabbladdare behövs utan en trefasanslutning med 16/32 aH kanske duger om bilen laddas enbart nattetid. Lätt lastbil lyfts ju redan momsen på så där kan ju regeringen påstå att man stödjer en övergång till miljövänligare trafik.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Anders77 »

Intressanr tråd. Värt att tänka på är att ca 80% av allt gods på lastbil går på några få leder. E6, E4, E22, 40, mm.

Börjar man med dem med laddstationer så har man täkt det största behovet direkt.

Ladda över natt tror jag inte på. För flertalet lastbilar, främst de extremt tunga, kör bara på natten.

Malml-Göteborg får man idag köra 80 ton lastbilar på natten. Men visst de kan dock laddas på dagen om de inte körs av en annan förare med mindre last då.

Sen vet jag att flera här inne inte tror på det, men jag tycker tanken är intressant och ser fördelar, nämligen elektrifierade vägar.

Täcker man dessa stora lederer med el i gatan, ja då är behovet av laddatationer för lastbilar borta. Samt att övergången mot förarlösa lastbilar kan gå snabbare. Förarnas pauser är idag dyra för bolagen.

Med el i vägen kan man även använda befintliga lastbilar. De kan sätta in små el motorer vid alla hjulen på lastbilen. Sen går den på el hela vägen.

Sen kan nya lastbilarna med mindre batterier komma. De går på el i vägen mellan städerna och sen ett litet batteri för sista biten från riksvägen till mål destinationen.

Vilket skulle fungera för personbilar med.

Trafikverkets utredning anser åtminstone att elvägar är snabbaste och lättaste sättet att få till övergången för lastbilar till eldrift.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av LarsL »

Distrubutionsbilarna är nog knepigare på samma sätt som personbilar då de åker lite kors och tvärs. Eftersom de är små är de vikt könsliga också, antar jag.

@Anders77 här i tråden har du ju en av de största motiveringarna till att inte elektrifiera vägarna. Ett enskilt bolag kan inte göra det och kan alltså inte skaffa sig konkurrensfördelar. Men att sätta upp egna laddare kan de göra och därmed tjäna pengar jämt emot konkurrenterna.
Det som motsäger detta är vikten för batterierna. De tar ju på nyttlasten av 60ton, regeringen kanske kan införa dispans för batterier? Alltså 60ton plus batteri tex.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Laban »

PoloPrinsen skrev:
Körs de små lokala distrubitionsbilarna för LITE för att komma upp I många mil/dygn? Dessa lokalt bundna bilar borde ju vara extremt lätt att nattladda inför nästa pass dagen därpå, då kanske inte ens en svindyr snabbladdare behövs utan en trefasanslutning med 16/32 aH kanske duger om bilen laddas enbart nattetid. Lätt lastbil lyfts ju redan momsen på så där kan ju regeringen påstå att man stödjer en övergång till miljövänligare trafik.
///PP
Dessa ger kanske ett hum om hur en lokal distributionsbil används:

http://www.laddaelbilen.se/2013/06/27/e ... 9-17366221
Lastbilarna fås med antingen 40 eller 50 kWh batterier och ger beroende på utförande en räckvidd på mellan 65-190 km per laddning vilket bör anses som fullt tillräckligt för utsläppsfria citytransporter av gods.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ch-tystare
Mercedes Urban eTruck ska klara 20 mil på en laddning och kan lasta 26 ton. Lastbilen ska alltså inte köras i fjärrtrafik utan användas för kortare leveransuppdrag i stadstrafik.
Varför detta inte är vanligare än vad det är beror väl som vanligt på ett flertal orsaker. Men som vanligt kan man konstatera att det inte är de stora tillverkarna som ligger i framkant. Jämför elbussar där det har hänt väldigt mycket, centrala London ska ex endast ha eldrivna endäcks bussar (300st) till 2020. Och man testar redan eldrivna dubbeldäcks bussar. Men det är inte de gamla rävarna (Daimler, MAN, ...) som tillverkar bussarna utan BYD, Optare. Går man in på ex MAN's hemsida så finns det tre olika citybussar, vanlig dieseldriven, CNG samt hybrid. Mercedes startar serieproduktion av sin elbuss 2018:

https://www.daimler.com/products/buses/ ... -cell.html

Tyvärr hittar jag inget om när deras lastbil (länken en bit upp) ska släppas, det står bara att den ska testas och första resultaten väntas 2017. Men vi kan nog anta att Teslas satsning återigen kommer att accelerera de andra tillverkarnas planer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Varför detta inte är vanligare än vad det är beror väl som vanligt på ett flertal orsaker. Men som vanligt kan man konstatera att det inte är de stora tillverkarna som ligger i framkant. Jämför elbussar där det har hänt väldigt mycket, centrala London ska ex endast ha eldrivna endäcks bussar (300st) till 2020. Och man testar redan eldrivna dubbeldäcks bussar. Men det är inte de gamla rävarna (Daimler, MAN, ...) som tillverkar bussarna utan BYD, Optare.
Återigen ser man det typiska: De gamla etablerade tillverkarna har svårt att ställa om sin produktion. När väl en rad städer står där på kö och vill köpa elbussar etc. så har de gamla tillverkarna inte kapacitet att leverera utan blir utslagna av de nya. Jag tror att vi kommer att få en en betydande omstrukturering i alla segment av fordonstillverkning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
@Anders77 här i tråden har du ju en av de största motiveringarna till att inte elektrifiera vägarna. Ett enskilt bolag kan inte göra det och kan alltså inte skaffa sig konkurrensfördelar. Men att sätta upp egna laddare kan de göra och därmed tjäna pengar jämt emot konkurrenterna.
Precis, elektrifierade vägar kräver statlig inblandning. Och det är en tämligen riskfylld satsning man i så fall gör med tanke på utvecklingen på batterisidan. Om 8 år har priserna halverats igen, och densiteten gått upp. Trådvägar byggs inte över en dag. Dessutom är det fruktansvärt fult. Så om någon skulle fråga mig om jag tycker att staten ska betala dessa vägar så säger jag nej.
Det som motsäger detta är vikten för batterierna. De tar ju på nyttlasten av 60ton, regeringen kanske kan införa dispans för batterier? Alltså 60ton plus batteri tex.
Om vi pratar om låt säga 4 ton batterier så får man också ta hänsyn till att man sparar en del vikt på motorsidan. Motor + växellåda kan enligt lite googling väga ca 2 ton tillsammans. Här borde man kunna tjäna en hel del vid eldrift, åtminstone 1 ton. 3 ton känns inte som ett problem där ekipagen kan väga 60 ton totalt, borde man kunna få dispens på. Om det nu behövs, håller beräkningarna i denna tråd så spelar det nog mindre roll med tanke på besparingarna.

Fanns förresten lite matnyttigt i Mercedes eTruck artikeln (http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ch-tystare):
Lastbilen har en eldriven bakaxel med elmotorer monterade ute vid hjulen, och den har tre moduler med litiumjonbatterier på totalt 212 kWh. Mercedes Urban eTruck väger 1,7 ton mer än en lastbil med förbränningsmotor, men enligt Mercedes funderar EU-kommissionen nu på att höja den tillåtna maxvikten för lastbilar med alternativa drivlinor för att kompensera viktökningen.
20 mil på en laddning och 212 kWh batteri. Dvs, 80 mil med 1060 kWh. Nu är det antagligen vid lite lägre hastigheter men det ger kanske en fingervisning om att beräkningarna i tråden inte är helt fel ute. 1.7 ton mer är dock rätt mycket för ett 212 kWh batteri men det är svårt att säga något om det när vi inte vet vilken kemi de använder.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av JFAH »

BYD har i sina bussar omkring 340kwh. Ebusco, holländsk tillverkar erbjuder upp till 400kwh i sina bussar. En rad städer i europa har tagit beslut att gå över till batteri drivna bussar för sin kollektiv trafik (Amsterdam, London är väl de mer prominenta). Det är inte frågan om 'försök', det är frågan om storskalig och slutlig övergång. Forskningen, den är redan över. Vi har fakta i målet. I Australien finns det en uppstartande busstillverkare som (Brighsun) som ar en fullstor linjebuss med 100(!) mils räckvidd (inte uppskattad utan faktiskt prövad).

Ebusco provkörde sin model för Helsingfors lokaltrafik för vinteretest och nådde enkelt 20mil i räckvidd, mitt i vintern. BYD håller på att bygga upp tillverkning också för lastbilar; Vikten som jag pratade ovan kan vara ett problem, men man får tänka på att växellåda och motor med tillbehör väger cirkus 3 ton i en lastbil. Så netto blir det inte fullt så mycket plusvikt som man skulle kunna tro, och med lite omsorgsfullt valda material, och kanske utnyttjande av ex. batterilåda som en strukturell del av dragbilen borde man kunna få ned vikten. Dessutom kan man enkelt få till fyrhjulsdrift och, inte minst viktigt, få ned bromsslitage radikalt via regenerering.

Laddning ser jag inte som ett egentligt problem, lösningsmodellerna är många och väl beprövade, det handlar som vanligt om politik i slutändan härvidlag (att komma ned till 30 minuter laddning per 4 timmars körning borde vara helt realistiskt med den teknik som finns tillgänglig nu). Tågvikten gör faktiskt inte så hemskt mycket i förbrukning när man håller hyggligt konstant fart (jag tänkte på de 80 tonnen ovan). Det känns mest som en sak som ligger och väntar på att göras det här...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av LarsL »

Kanske kommer det nyheter på måndag?
Fältet ligger öppet så någon kommer göra det och det ganska snart. Om ingen etablerad tillverkare ställer upp kommer någon göra som DHL och bygga sina egna fordon.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Kalle »

200-300 miles pratas det om nu. Låter lite kort
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Svenssons »

Kalle skrev:
200-300 miles pratas det om nu. Låter lite kort
Håller med, misstänker att det är en ren gissning och att Tesla inte har nämnt något om räckvidd eller batteristorlek.

Visserligen så lär väl en lastbil inte köra mer än ca 6 timmar per dag utan möjlighet till laddning och med en snitthastighet på 70 km/h så blir det 420 km dvs ca 260 miles så 300 miles lär räcka för de flesta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Hok »

En lastbil i USA håller knappast 70 km/h snarare 70 mph, åtminstone på större vägar.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Mickep »

Nu får man tänka att åkerierna kanske har mer muskler att acceptera att batteriet behöver bytas ut, pga av påfrestningen att laddas med hög effekt.
Då blir det genast rimligt då de flesta har depåer där laddning/byte av batteri kan ske. (det är oftast industriområden depåerna står och att höja säkringen bör inte vara omöjligt, (samtidigt som elen till industrin är lägre än för privatpersoner)
Därför så lutar jag mig mot att batterierna kommer kunna bytas ut, och att laddinfrastrukturen kommer finnas på befintliga lastningsställen. (tror det är bortkastat att ens försöka ladda dessa monster på vanliga eluttag) utan det är enorma laddhastigheter som det kommer handla om.
det som talar emot ekonomiskt är konkurrensen från öststater med regelvidriga arbetsvillkor och dumpade löner.(men självstyrande lastbilar eller konvojer testas nu på vägarna)
Skriv svar