Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

75/90/100?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Ja det blev en lagerbil som stod i Göteborg..... men just nu är på väg från Holland :roll:

EN Svart X75D med endast det nödvändigaste :)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Daf »

Gratulerar lite i förskott då till kretsen av de fånigt leende bilägarna. Återstår en kort väntan. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge, brukar alla tycka.

Då du är så intresserad av momentet vinterkörning, var tänker du köra omkring?
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Daf skrev:
Gratulerar lite i förskott då till kretsen av de fånigt leende bilägarna. Återstår en kort väntan. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge, brukar alla tycka.

Då du är så intresserad av momentet vinterkörning, var tänker du köra omkring?
Tack!
Runt gruvsamhällena och ner till kusten då och då 8-)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av benke_berguv »

Blir bra med den nya laddstationen i Töre för dig då:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

benke_berguv skrev:
Blir bra med den nya laddstationen i Töre för dig då:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja den blir riktigt bra, bara den kommer upp nångång :)
Den är nästan ett måste vintertid skulle jag tro.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Hyted »

En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Hyted skrev:
En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?
Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Hyted »

SR-71-BlackBird skrev:
Hyted skrev:
En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?
Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.
Okej.
Men varför inte ha en funktion i appen??
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Hyted skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Hyted skrev:
En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?
Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.
Okej.
Men varför inte ha en funktion i appen??
Tesla har lovat den under en längre tid, soon.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

En av dom mest efterfrågade sakerna här på forumet så därför dröjer det några år, om det alls kommer :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

En liten Update efter ca 500mil vinterkörning.

Hämtade bilen i sthlm 6/10 och begav oss uppåt allt gick väldigt bra och man fick lära känna bilen på den långa (~125mil) vägen upp.

Hur jag upplever den hittils som vinterbil.
+ Väldigt stabil
+ Varm och skön
+ Startar alltid :mrgreen:
+ Samtalsämne :lol:
+ Tar sig fram mycket bättre än min Audi Quattro (fick faktiskt ta ut Teslan efter en natt med nästan 40cm snöfall då jag körde fast ordentligt med Audin, ångrar att jag inte filmade spektaklet, men jag hade för bråttom till dagis och skolor)
+ För mycket kraft i vintertid (Vänta nu... det kan aldrig bli för mycket kraft i en bil :idea: 8-) )
+ Alla roliga frågor man får från folk (Ibland kan man fundera över om det är ett rymdskepp man köpt :lol: )
+ FWD funkar finfint på vintern (en av mina största farhågor, har fått kalibrera den högra en gång dock men det gick bra)

Lite minus...
- Värdelösa Torkare (Undviker att använda dem, det bara smetar)
- Sidorutan fryser ibland (sällan) och hamnar utanpå listen när dörren stängs om man inte upptäcker att den ej åkt ned vid öppning.
- Väldigt hög förbrukning när det är kallt och man kör kortare (under 3mil) körningar, ligger runt ~400i snitt men ibland upp mot 500 dessa dagar. (Har 314wh/km i totalt snitt).
- Strålkastarna är ingen höjdare.
- Stilleståndsförluster och högre förbrukning om man tar en paus i körandet.

I det stora hela så är vi väldigt nöjda med bilen och den har fungerat ungefär enligt förväntningarna, det återstår ca 4-5månader vinter än så vi får se vad den har att erbjuda. Hittils så har det varit ganska kallt till och från och som mest har vi haft -26gC (imorse). Värmen fungerar dock riktigt fint även i dessa temperaturer även om det kräver att man förvärmer kupen som det sagts tidigare.

Något som jag upplever väldigt ovant är att inte ha någon varvräknare och inte heller höra något varvtal. Jag bor lite utanför samhället och har därför inte varken gård eller väg skottat efter en natt med snöfall när jag stiger upp och ska åka på jobbet, detta medför att jag ofta måste köra ca 200m i nysnö uppför en brant backe tills jag kommer upp till plogad väg, detta kan vara rätt spännande med slirande hjul och ingen referens på hur mycket man varvar, det enda man känner är hur bilen drar i sidan och sladdar lite fram och tillbaka :?

Slutligen skulle jag bara vilja säga: Vilken JÄVLA bil :mrgreen: Om jag fick ändra på något, vadsomhelst så skulle det bara vara modellbeteckningen på bakluckan (P100D (Mycke vill ha mer...))

Tack&Bock!

/Snötessla
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Daf »

Efter några hundra mil på vintern är jag benägen att instämma i det mesta.

Torkarna tycker jag att jag har ordning på så här: När det ska snöa lämnar man bilen med torkarna i service mode. När bilen ska användas slår man på landningsplatsen för torkarna och ser till att rensa bladen ordentligt när man borstar vindrutan. Gräv ur landningsplatsen- går bra när den värmt några minuter. Service mode off, sedan är bladen rena och funkar. Om de blir isiga igen, stanna och upprepa.

Framkomligheten är enorm, går obehindrat genom flera dec vindpackad blötsnö.

Ett minus är att vinterdäcken är lite breda. När det är ett tunt snötäcke glider de ovanpå där bilar med samma, fast smalare däck går ned till botten.

24 minus som värst hittills, inga problem. Det gäller bara att förvärma, annars har rutorna åsikter.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

Har nu kört min värsta vinterkörning hittills vad gäller förbrukning. Kraftigt regn med rejäl motvind drev förbrukning upp mot 420wh/km på E4an mellan Tystberga och Ödeshög. Absolut toppnotering för mig. Första gången jag kände att det var en enorm fördel med 90batteri mot mitt tidigare 60batteri.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
ElbilsbilistenTesla
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 jul 2017 03:40

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av ElbilsbilistenTesla »

Hejsan.
Jag kör en 90D och första resan i vinterväglag blev i tisdags den 5 december Örebro till Umeå inge problem

ju längre norrut jag kom ju mer bara ÄLSKAR man denna Tesla vilken bil, jag skulle aldrig byta bort denna för allt "smör i Småland" om man kan uttrycka sig så.

Jag kör på Kumho 245/45 R19 bubbfritt med ganska öppet mönster och vilket grepp i snömodd som det var igår i Umeå det var ett vanligt snöoväder och jag bara måste sätta mig i bilen och köra några mil säg 20 på en dag, snömodd och snön som yrde men inge problem , den går som på räls inge sladd och inge hjulspinn.

Åkte upp till Skellefteå i Onsdags startade från Umeå med 39mil på mätaren och ca -7 och i Skellefteå var det -17 och det var ca 17mil kvar jag körde väl inte så fort men 90 km/h stod de på skylten och det höll jag så den drog inte mycket mer än vanlig sommarkörning tycker jag. ( har 3bar i däcken )

En otroligt bra värme ( som i min gamla volvo 240 )

Minus finns
1.Helljuset i norrlänska mått mätt känns det som halvljus inte helljus.
2.Halvljuset är bra mitt fram men inget eller bara lite på sidorna dvs inte så brett
3.Immar lätt igen på insidan av framrutan samt sidorutorna men det fixar man lätt med att dra ner sidorutorna 2cm på varje sida i 5min ( kanske inte optimalt för en bil på miljonen kanske)
4.frost på insidan av strålkastarna medförde att det svaga helljuset blev ännu svagare men det tog 10mil sen försvann det.
5.Svårt att komma åt med snöborsten mellan torkarna om man vill borsta av snön på morgonen.

Som sagt man får inte allt för pengarna men väldigt mycket och dessa småsaker kan jag leva med varje gång jag tankar gratis
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Daf »

Tips på immande rutor: stäng av recirkulationen och om inte det hjälper AC on.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av mati »

Vi körde igår kväll på E6:an och hamnade i värsta snöovädret. Teslan ligger som en tegelsten på vägen och man skulle kunna köra som på sommaren, men:
- strålkastarna snöar igen efter några minuter! Varför VARFÖR !!!!! har Tesla ingen strålkastarspolning? Detta är totalt fullständigt livsfarligt och borde vara förbjudet. Jag såg inte ett dyft. Ingenting. Tur att andra bilar har fungerande lampor. Det var de andras lampor som höll oss vid liv. Vi fick stanna hela tiden och göra rent strålkastarna. Men efter bara någon kilometer var det likadant igen. Fruktansvärt. Jag försökte hålla mig så nära mitträcket som möljligt, det var det enda jag kunde se. Genom sidorutan alltså, upplyst av bilarna bakom mig.
- samma sak med radarn. Visserligen mindre dramatiskt när den inte funkar, men om jag inte ser nånting själv skulle det underlätta om farthållaren kunde bromsa för mig. Men icke. Även radan slutade fungera ganska omgående. Efter upprepad rengöring av stötfångaren med blodiga fingrar som följd gav jag upp. Radarn skulle behöva värmeslingor så att den inte kan hamna bakom ett lager att snö.
- och till sist vindrutetorkarna och vindrutespolning. De funkar kanske i länder der man aldrig behöver använda dem men inte här med snö och saltslask.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av erbo73 »

mati skrev:
Vi körde igår kväll på E6:an och hamnade i värsta snöovädret. Teslan ligger som en tegelsten på vägen och man skulle kunna köra som på sommaren, men:
- strålkastarna snöar igen efter några minuter! Varför VARFÖR !!!!! har Tesla ingen strålkastarspolning? Detta är totalt fullständigt livsfarligt och borde vara förbjudet. Jag såg inte ett dyft. Ingenting. Tur att andra bilar har fungerande lampor. Det var de andras lampor som höll oss vid liv. Vi fick stanna hela tiden och göra rent strålkastarna. Men efter bara någon kilometer var det likadant igen. Fruktansvärt. Jag försökte hålla mig så nära mitträcket som möljligt, det var det enda jag kunde se. Genom sidorutan alltså, upplyst av bilarna bakom mig.
- samma sak med radarn. Visserligen mindre dramatiskt när den inte funkar, men om jag inte ser nånting själv skulle det underlätta om farthållaren kunde bromsa för mig. Men icke. Även radan slutade fungera ganska omgående. Efter upprepad rengöring av stötfångaren med blodiga fingrar som följd gav jag upp. Radarn skulle behöva värmeslingor så att den inte kan hamna bakom ett lager att snö.
- och till sist vindrutetorkarna och vindrutespolning. De funkar kanske i länder der man aldrig behöver använda dem men inte här med snö och saltslask.
Sällan jag rycker ut och försvarar felkonstruktioner hos Tesla, men detta gäller tyvärr alla nya bilar med LED-strålkastare. De avger ju ingen värme! Helt vansinnigt i vårt klimat med snörök och dylikt. Borde såklart vara värmeslingor i glasen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av mati »

erbo73 skrev:
Sällan jag rycker ut och försvarar felkonstruktioner hos Tesla, men detta gäller tyvärr alla nya bilar med LED-strålkastare. De avger ju ingen värme! Helt vansinnigt i vårt klimat med snörök och dylikt. Borde såklart vara värmeslingor i glasen.
Absolut. Jag håller med. Det är ett problem även för bakljusen som sätts igen vid snörök och så. Värmeslingor i glasen hade varit en bra lösning. Men med strålkastarrengöring och en massa spolarvätska hade man kunnat få bort snön så att man åtminstone ser nånting. Det funkar ju bevisligen för andra bilar. Mina strålkastare såg nästan ut som om de var släckta. Man ser ingenting och är dessutom osynlig för andra. Skrämmande otäckt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av bonath »

Körde Göteborg - Halmstad i går kväll med Lille Lalle.
LED och stoora snöflingor. Helkass sikt, fick följa bilen framför.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Är det nån fler som inte har garage och bor norrut? Jag har efter några månader med minusgrader och senaste tiden riktigt kallt ganska mycket problem med is.

- Förvärmningen räcker inte till för att få upp bakdörrarna. Jag vill inte gärna gå loss med isyxa för att få bort isen heller.
- Typ samma med vindrutetorkarna... dom går inte ner ordentligt.
- Parking assistance not available larmar trots att funktionen är avstängd.
- Driving assistance features not available larmar. Det beror väl också på en massa is på konstiga ställen.
- Däcktryckssensorerna larmar när det är under -20 trots 2,8 bar. Jag kan ju fylla men det borde vara ungefär rätt tycker jag...?
- Hjulhusen har isbeläggning invändigt och det är ju lite trångt så ofta tar hjulen i och man får stanna och rensa.

Jag lutar lite år att rekommendera spekulanter att de borde ha tillgång till varmgarage då och då om dom bor norrut. Det märks att dom har prioriterat varmare breddgrader där det bor fler bilägare.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av LarsL »

Däcktrycket skjunker när det blir kallare, varmluft tar mer plats än kall. Så om du vill ha samma rullmotstånd så ska du fylla luft i däcken.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av lator »

Kraftverksdoktorn skrev:
Är det nån fler som inte har garage och bor norrut? Jag har efter några månader med minusgrader och senaste tiden riktigt kallt ganska mycket problem med is.

- Förvärmningen räcker inte till för att få upp bakdörrarna. Jag vill inte gärna gå loss med isyxa för att få bort isen heller.
- Typ samma med vindrutetorkarna... dom går inte ner ordentligt.
- Parking assistance not available larmar trots att funktionen är avstängd.
- Driving assistance features not available larmar. Det beror väl också på en massa is på konstiga ställen.
- Däcktryckssensorerna larmar när det är under -20 trots 2,8 bar. Jag kan ju fylla men det borde vara ungefär rätt tycker jag...?
- Hjulhusen har isbeläggning invändigt och det är ju lite trångt så ofta tar hjulen i och man får stanna och rensa.

Jag lutar lite år att rekommendera spekulanter att de borde ha tillgång till varmgarage då och då om dom bor norrut. Det märks att dom har prioriterat varmare breddgrader där det bor fler bilägare.
Tesla är inte ensamma om att ha problem med snö/is och kyla. Många bilar som jag har fått ta in och tina upp t.ex bakbromsar på då hela navet är inpackat i snö... Jag rekommenderar ett besök i Ica Kvantums varmgarage i Östersund för att tina upp bilen... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jovisst förstår jag hur luft fungerar vid temperaturvariationer men det känns överdrivet att behöva justera däcktrycket när utetemperaturen varierar.

... och visst har andra bilar också bekymmer på vintern men jag har aldrig haft nån som har varit i närheten av den här. Jag får nog projektera för minst ett skärmtak till nästa vinter. Jag orkar inte vara så länge på ICA att den tinar, även om systemet ligger nära...:)
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Jensa »

Jag hade ett märkligt problem för några dagar sedan efter tvätt. Spolade av rätt rejält och även hjulen och hjulhus. Därefter körde jag ut bilen ur värmen, bromsade av rejält som vanligt och körde hem och ställde bilen ute i -21 grader en timme, sedan åkte jag och handlade och när jag skulle köra hem funkade inte servostyrningen! Testade starta om flera gånger men samma fel, ”Steering assist reduced, service needed”. Jag fick köra väldigt sakta de 2 km hem med extremt trög ratt.

Lånade grannens varmgarage och sedan dess inga problem. Kanske inte optimalt att ställa ut bilen nytvättad i -21! :?
2016 Model S 75
Skriv svar