Model 3 spotting

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

Limbster skrev:
icreate skrev:
Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Några saker redan nämnda, lägger till att verkstads personal behöver utbildas och lära sig meka med bilen.
Fast det måste den knappast köras omkring på vägarna för.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Limbster »

bylund skrev:
Limbster skrev:
icreate skrev:
Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Några saker redan nämnda, lägger till att verkstads personal behöver utbildas och lära sig meka med bilen.
Fast det måste den knappast köras omkring på vägarna för.
Jo nästan, visst kan man hyra en bana för att utbilda personal vid varje tillfällen men det är enormt med slöseri med tid och pengar för Tesla
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Wilson »

bylund skrev:
Fast det är ju även en kostnad för montering, så det är ju frågan hur mycket dyrare det är att slutmontera i Tilburg som avgör om det är värt det eller inte. Besparingen är alltså mindre än 25 000 kr.
Så sant, så sant!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

Limbster skrev:
bylund skrev:
Limbster skrev:
icreate skrev:
Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Några saker redan nämnda, lägger till att verkstads personal behöver utbildas och lära sig meka med bilen.
Fast det måste den knappast köras omkring på vägarna för.
Jo nästan, visst kan man hyra en bana för att utbilda personal vid varje tillfällen men det är enormt med slöseri med tid och pengar för Tesla
För att lära sig meka med bilen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Wilson »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig :-)
Glöm inte frakt från USA, frakt från Holland och vagnskadegaranti. Säkert nåt annat också som jag glömt.
Om man tittar på prissättningen av tillval ser det ut som att man räknar med en kurs strax över 8,20kr/USD (vilket också låg väldigt nära den kurs som gällde när man gjorde den senaste prisjusteringen i Sverige i juli).
Använder man den kursen verkar det som att man på basbilen lägger på ca 110' kr i Sverige för att täcka posterna som ni nämner. Om det är rimligt kan man diskutera, men i våras var tillägget ca 20'-25' kr mindre. Kanske betyder det att det finns utrymme för lite större prissänkningar framöver (utöver att dollarn sjunkit 25 öre sedan sist).

Hoppas verkligen att påslaget blir bra mycket lägre för Model 3 när den kommer.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 spotting

Inlägg av vigge50 »

Wilson skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig :-)
Glöm inte frakt från USA, frakt från Holland och vagnskadegaranti. Säkert nåt annat också som jag glömt.
Om man tittar på prissättningen av tillval ser det ut som att man räknar med en kurs strax över 8,20kr/USD (vilket också låg väldigt nära den kurs som gällde när man gjorde den senaste prisjusteringen i Sverige i juli).
Använder man den kursen verkar det som att man på basbilen lägger på ca 110' kr i Sverige för att täcka posterna som ni nämner. Om det är rimligt kan man diskutera, men i våras var tillägget ca 20'-25' kr mindre. Kanske betyder det att det finns utrymme för lite större prissänkningar framöver (utöver att dollarn sjunkit 25 öre sedan sist).

Hoppas verkligen att påslaget blir bra mycket lägre för Model 3 när den kommer.
De har sänkt priset betydligt mer på tillvalen än på bilarna så det borde finnas utrymme för mer prissänkning av dessa.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Surfaren »

HelectriC skrev:
Glöm inte frakt från USA, frakt från Holland och vagnskadegaranti. Säkert nåt annat också som jag glömt.
Tesla vill väl säkert ha separat betalt för registrering och "dokument" även med Model 3...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Skee »

Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Jerker »

Skee skrev:
Har sagt det förut, men säger det igen: Röd ska den va!!!

Har inte funderat på det förut, men nu ser man att de har den där lösningen med vindrutan som måste hissas ner lite för att man ska kunna öppna dörren även på 3:an.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Har inte funderat på det förut, men nu ser man att de har den där lösningen med vindrutan som måste hissas ner lite för att man ska kunna öppna dörren även på 3:an.
Hissa ner vindrutan för att kunna öppna dörren?! Bild Då vill jag nog inte ha en Model 3. BildBild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Skee »

Jerker skrev:
Skee skrev:
Har sagt det förut, men säger det igen: Röd ska den va!!!

Har inte funderat på det förut, men nu ser man att de har den där lösningen med vindrutan som måste hissas ner lite för att man ska kunna öppna dörren även på 3:an.
Hade dessa dörrar på min VW CC, stötte aldrig på problem och dom var mycket praktiska vid trånga parkeringar då man kunde hissa ner rutan och böja sig ut mycket enkelt utan att någon dörrbalk var i vägen.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 spotting

Inlägg av chaffis75 »

Skee skrev:
Kanske blir lite oftopic men hur är de med tackräcken? På denna filmen kan jag inte skymta någonstans för att fästa ett tackräcke. Vad är sagt och vad vet man om detta?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 spotting

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Skee skrev:
Har sagt det förut, men säger det igen: Röd ska den va!!!

Har inte funderat på det förut, men nu ser man att de har den där lösningen med vindrutan som måste hissas ner lite för att man ska kunna öppna dörren även på 3:an.
Så tror jag det är på i stort sett alla bilar med ramlösa dörrrar. Svårt att få det tätt annars.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Basunen »

Bild

Fick besök på jobbet, intressant lösning på takräcke för cykel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Surfaren »

Basunen skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hmm, det där är ingen Model 3 va? ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Skee skrev:
Har sagt det förut, men säger det igen: Röd ska den va!!!

Har inte funderat på det förut, men nu ser man att de har den där lösningen med vindrutan som måste hissas ner lite för att man ska kunna öppna dörren även på 3:an.
Så tror jag det är på i stort sett alla bilar med ramlösa dörrrar. Svårt att få det tätt annars.
Jo, men jag omformulerar mig: Hade inte funderat över om 3:an hade ram runt vindrutan eller inte.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 spotting

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Skee skrev:
Har sagt det förut, men säger det igen: Röd ska den va!!!

Har inte funderat på det förut, men nu ser man att de har den där lösningen med vindrutan som måste hissas ner lite för att man ska kunna öppna dörren även på 3:an.
Så tror jag det är på i stort sett alla bilar med ramlösa dörrrar. Svårt att få det tätt annars.
Jo, men jag omformulerar mig: Hade inte funderat över om 3:an hade ram runt vindrutan eller inte.
Svårt att förstå varför M3 har ramlösa egentligen med tanke på att det antagligen är svårare att få till tekniskt utan problem, samt mer jobb för service när folk klagar på vinande ljud etc. Det enda jag kan tänka mig är att Elon inte gillar ramar och sagt att bilarna helt enkelt ska ha ramlösa dörrar. Spontant så kommer jag inte på många andra blir i samma klass som har ramlösa. Model S är en annan klass, så där är det kanske mer accepterat. Personligen så tycker jag ramlösa dörrar är helt värdelöst när man inte kan ta upp och ner fönstren med foben, då hade det gett delvis enklare in och urstigning samt sett mkt bättre ut. Men eftersom man måste stänga fönstren innan man går ut om man inte vill lämna bilen med öppna rutor, så faller hela grejen. T.o.m. på min gamla Volvo kunde jag ta ner och upp rutorna med foben.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3 spotting

Inlägg av TiborBlomhall »

Andersen skrev:
Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?
Första Model X I Europa var den Audi köpte in för att plocka isär... ;)
http://teslaclubsweden.se/audi-model-x/
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 spotting

Inlägg av NiklasTesla »

Hittade precis första riktiga bilden på hur Standard Model 3 kommer se ut med standard Aero fälg!

Den blir det för mig :)
IMG_20170911_112833.JPG
Sabbe
Inlägg: 1293
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Sabbe »

IMG_8309.JPG
Första med regskylt?
Sabbe
Inlägg: 1293
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Sabbe »

IMG_8321.JPG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Bjelke »

Va lattjo, på den bilden ser den nästan ut som en model X ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Sabbe
Inlägg: 1293
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Sabbe »

Sabbe
Inlägg: 1293
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Sabbe »

IMG_7996.JPG
IMG_7995.JPG
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Teslalink »

Nu har jag hört från två håll att dom sett en vit model 3 i Göteborg
Model 3 LR AWD 19"
Skriv svar