Varning för Farbror Blå!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Nyren »

Bild
Den här veckan har polisen en jättesatsning på att sätta dit fortkörare, något som jag fick lära mig idag... Bild 51km/h på 40-väg kostade 2400kr, då där rök månadspengen. Ta det extra försiktigt den här veckan, så undviker ni mitt fiasko! De är jättepetiga med små överträdelser också.
Jag tror dessutom att våra bilar utövar en extra dragningskraft åt laserpistolerna...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av EnTraktor »

Bild

Gick lite snabbt till Arlanda i onsdags. Kostade 3200 kr. Första gången jag åkte dit :(

Som tur är hann jag med flyget :)

Bild

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Bjelke »

Dom var tydligen väldigt aktiva även i Bollnäs i går, jag klarade mig men såg en som blivit stoppad iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Nyren »

EnTraktor skrev:
Bild

Gick lite snabbt till Arlanda i onsdags. Kostade 3200 kr. Första gången jag åkte dit :(

Som tur är hann jag med flyget :)
Kunde du inte vänta med att flyga tills du satt i cockpit? ;)
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Hammar »

Farbror blå frågade möjligtvis inte efter flygcertifikatet :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av bylund »

Nyren skrev:
Den här veckan har polisen en jättesatsning på att sätta dit fortkörare, något som jag fick lära mig idag... Bild 51km/h på 40-väg kostade 2400kr, då där rök månadspengen. Ta det extra försiktigt den här veckan, så undviker ni mitt fiasko! De är jättepetiga med små överträdelser också.
Jag tror dessutom att våra bilar utövar en extra dragningskraft åt laserpistolerna...
25 % över är väl kanske inte jättepetigt? Eller menar du att de även är petiga med någon enstaka km/h också?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Kriper »

Hur jävla svårt ska det vara att ta det i piano under 50 km/h? Hur mycket tid tjänar ni? Som oftast utanför en skola eller i ett bostadsområde. Ta det lugnt!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av MangeT »

Beror ju på var det är någonstans. Många vägar som sänkts från just 50 till 40 och om det är så kan jag förstå att man i gammal vana kört 50 istället.

Utanför skolor är det vanligtvis 30 och det ska man inte tulla på.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Nyren »

Vägen i fråga är en av de största i Malmö och en av de mest omotiverade 40-gränserna i stan. Där var 50 till för ett par år sen då det sänktes till 40, efter påtryckningar från miljöpartiet. Självklart håller man 30 utanför skolor och dagis etc, men problemet med omotiverade fartgränser är att de urholkar respekten för dem även där de är motiverade. Styret i Malmö är extremt bilfientligt överlag, och det gäller även elbilar tyvärr.
Hur som helst så fick jag ju mitt straff så brottet är sonat nu tycker jag. ;)
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av joel80 »

Bylund... 28% över var det. :D

Vi har en väg i närheten av där jag bor där det för 4-5 år sen var 70km/h! Det sänktes först till 50km/h... vilket nog var rätt då det ibland cyklade folk längst med den och den är lite kurvig. Men nu har dom för nått år eller två sänkt den till 40km/h... och det är sjukt svårt att hålla på en väg som tydligen det var helt ok att köra 70km/h på för några år sen.

Vid skolor och ställen där det rör sig mycket barn är det en självklarhet att ta det lugnt, men här kör man mest igenom skogen i några km... Jag skulle på den vägen ibland riskera samma straff som ovan. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Torkel »

bylund skrev:
Nyren skrev:
Den här veckan har polisen en jättesatsning på att sätta dit fortkörare, något som jag fick lära mig idag... Bild 51km/h på 40-väg kostade 2400kr, då där rök månadspengen. Ta det extra försiktigt den här veckan, så undviker ni mitt fiasko! De är jättepetiga med små överträdelser också.
Jag tror dessutom att våra bilar utövar en extra dragningskraft åt laserpistolerna...
25 % över är väl kanske inte jättepetigt? Eller menar du att de även är petiga med någon enstaka km/h också?
Något fått mig att ana att det är ovanligt att Nyren råkar köra i 31 km/h på samma väg :)

Men det är väl precis det här polisen vill? Tryck ditt några vanliga bilister där folk brukar köra fort så har du tillfälligt sänkt genomsnittshastighet på hela sträckan.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Nyren »

Ja det är precis det de vill. De har uttalat att de tar folk även om det bara är nån enstaka kilometer över gränsen.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av joel80 »

Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
3 km/h har jag för mig att säkerhetsmarginalen var men det var ett tag sedan nu. Mätinstrumenten och mätmetoderna bör dock inte ha blivit sämre. 6 km/h är väl minimihastigheten som man måste köra för for för att lagföras. Betyder inte att det då är 12 km/h för fort.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av joel80 »

Man kan enligt lagboken lagföras redan från 1km/h för fort, men eftersom dom drar bort ett antal km/h blir det ju mer I praktiken. Jag har fått uppgifter om att det inte stoppas någon under 6km/h för fort.

Jag har heller aldrig hört om någon som fått böter för under det.
Den jag vet som fått böter för minst överträdelse var en kompis mamma som åkte dit på 30-väg i 37km/h.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Pontus »

Tur för plånboken att man är försäkrad om farbror blå får för sig att man varit på fel sida gränsen :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av lator »

Nyren skrev:
Vägen i fråga är en av de största i Malmö och en av de mest omotiverade 40-gränserna i stan. Där var 50 till för ett par år sen då det sänktes till 40, efter påtryckningar från miljöpartiet. Självklart håller man 30 utanför skolor och dagis etc, men problemet med omotiverade fartgränser är att de urholkar respekten för dem även där de är motiverade. Styret i Malmö är extremt bilfientligt överlag, och det gäller även elbilar tyvärr.
Hur som helst så fick jag ju mitt straff så brottet är sonat nu tycker jag. ;)
Sänkningarna har utökats sedan 2007 och har säkert att göra med Karolina Skogs arbete i kommunalpolitiken. Ja, hon är miljöpartist men kan någon hävda med säkerhet att det sett annorlunda ut med en socialdemokrat på den posten? Jag tröttnar på att så många på detta forum spyr galla över MP så fort det ges tillfälle. Ibland kan det vara befogat men jag skiljer på ett parti och på enskilda politiker. Östersund har också fått sänkta hastighetsbegränsningar sedan några år och jag har väldigt svårt att se att dessa är motiverade. Generellt så verkar politikerna häruppe (oavsett partitillhörighet) jobba på att göra det så besvärligt som möjligt för bilisterna och resultatet blir mera avgaser och irriterade bilförare. Jag menar att problemet inte är MP utan politiker i stort som suktar efter röster och tar råd från tvivelaktiga konsulter. Tyvärr har de glömt att vi bilister också röstar... :(

Enligt denna artikel så handlar sänkningen av hastighetsbegränsningen om att få ner bullernivåerna i Malmö.
https://www.sydsvenskan.se/2013-03-12/4 ... hela-malmo
Enligt detta så handlar det dock om säkerhet...
http://malmo.se/Stadsplanering--trafik/ ... heter.html

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Challe76a »

Personligen tror jag att den stora vinnaren är tillverkaren av våra hastighetsskyltar för numera står det skyltar precis överallt. Otroligt fult. Tycker det är helt sjukt att ha så många olika hastighetsgränser. Helt ok att man vill ha lägre fart här och där men att ha så många olika gör att man har svårt att veta vad som gäller ibland. Hoppas bilen snart kan läsa skyltarna.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av LarsL »

Kriper skrev:
Hur jävla svårt ska det vara att ta det i piano under 50 km/h? Hur mycket tid tjänar ni? Som oftast utanför en skola eller i ett bostadsområde. Ta det lugnt!
Håller med! Ta det lungt på vägar skyltade under 50-60km/h. Det finns oftast en anledning till begränsningen även om den kansk är dold.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av themax »

Jag har två gånger i mitt liv mottagit liknande påminnelser, en gång på 70-väg och en gång på 90. Båda gångerna ouppmärksam på hastighetssänkningen. Då jag varit yrkeschaufför i många år vet jag också att man inte kan tjäna något på att ständigt tänja på gränserna. Numer har min GPS koll på hastighetsgränsen och jag följer den slaviskt. Behagligare resa och mer utvilad vid ankomst är belöningen.

Jag kommer säkert att drabbas av farbror blå igen, men några 20+ kommer de inte att klocka mig på.

”Hellre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen”, som det fanns att se på klistermärken på bilar på 80-talet.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Nyren »

Svenssons skrev:
joel80 skrev:
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
3 km/h har jag för mig att säkerhetsmarginalen var men det var ett tag sedan nu. Mätinstrumenten och mätmetoderna bör dock inte ha blivit sämre. 6 km/h är väl minimihastigheten som man måste köra för for för att lagföras. Betyder inte att det då är 12 km/h för fort.
Nu har jag ju en Tesla så det går att få reda på hur fort jag faktiskt körde! Bild Min kördata är loggad på LinkMyTesla. Så här ruskigt fort körde jag egentligen när jag åkte dit:
Bild

Så tre kilometers marginal kanske stämmer.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av joel80 »

Ja ja ja.. Nu är ju Tesla inte så ensam med sånt där precis.. ;)

Min visar också hastighet mm...
Jag blir dock lite osäker på om det är GPS elleer bilens hastighet. Bilens hastighetsmätare skiljer sig ungeär 3km/h från GPS med dom däcken jag har nu.
Här kör jag alltså i 121km/h på E4 strax norr om Uppsala (där det är 120km/h). Om det var på mätaren eller GPS-fart kan jag som sagt inte svära på...Hur är det på Teslan?
2017-09-12 07.42.04.png
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Nyren »

Ingen aning men jag hoppas för sjutton gubbar att den inte visar mindre än min riktiga hastighet... Jag utgår från att den rapporterar samma hastighet som det står på mätaren i bilen. Om den visar exakt rätt vet jag inte.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:

Håller med! Ta det lungt på vägar skyltade under 50-60km/h. Det finns oftast en anledning till begränsningen även om den kansk är dold.
Jag är verkligen allergisk mot denna typ av generaliseringar. Klart man ska ta det lugnt utanför skolor och på sträckor med övergångsställen osv. Men kör du 50 på tex Centralbron så är du verkligen en trafikfara. Fråga mig inte varför någon ansett att det är en lagom hastighetsgräns där, helt fritt från fotgängare och cyklister.... Kör man 70 i mittenfilen så bildar man kö.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Jerker »

Tills för snart två år sedan körde jag bilar utan farthållare. Farthållaren har gjort mig mycket laglydigare. Särskilt bra är det just vid låga hastigheter. Där är det bara att koppla in farthållaren och simma lugnt! Ingen risk att man kör för fort!

Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.

Jag kör ibland igenom en liten ort som heter Läppe på vägen mellan Vingåker och Örebro. Där har man nu sänkt till 40 genom hela samhället och där är jag glad att kunna ställa in farthållaren och slippa tänka på hastigheten. Men man får alltid en bilkö bakom sig! Inte sällan är det långtradare som inte gillar att köra så sakta.
Skriv svar