Honda Urban EV Concept

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Honda Urban EV Concept

Inlägg av dstr »

https://electrek.co/2017/09/12/honda-ne ... n-in-2019/

Wow! Den där väckte ett oväntat habegär.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Nyren »

Jag tycker den liknar en bil i en tecknad film... :D
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Jerker »

Jag startade just en tråd för att samla alla andra tillverkares nyheter i... ;)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=9927
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av ovelundkvist »

Åh, äntligen ett koncept till! Och vem vill inte ha en skärmbreddad Renault Clio från 90-talet...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av dstr »

ovelundkvist skrev:
Åh, äntligen ett koncept till! Och vem vill inte ha en skärmbreddad Renault Clio från 90-talet...
Det här verkar iofs vara ett koncept med ett datum satt för produktion.
“This is not some vision of the distant future; a production version of this car will be here in Europe in 2019,”
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av LarsL »

:lol: :cry: :lol: :cry: :roll:
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av ovelundkvist »

Känns inte som man förbinder sig till någonting när man använder ett ord som "concept".

Det behövs inte fler koncept, det behövs fler tillverkade elektriska bilar!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Tars »

ovelundkvist skrev:
Känns inte som man förbinder sig till någonting när man använder ett ord som "concept".

Det behövs inte fler koncept, det behövs fler tillverkade elektriska bilar!
IOM att min skärm är spräckt så läste jag att det stod: "Det behövs inte fler koncept, det behövs fler tillverkade lettiska bilar!"
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av ovelundkvist »

Ja, lettiska bilar görs det alldeles för få! :D
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av robpow »

Ja det vore ballt! ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Legato »

Bästa delen är ju att även Honda verkar inse så smått att bränslecellen är död :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Bjelke »

Bränslecellen levde aldrig ens, den föddes direkt som ett vårdpaket och hålls vid liv med livsuppehållande teknik, i bästa fall kan man se
det som att den föddes rejält för tidigt och precis som med prematurbarn så kanske den överlever i något enstaka fall efter tiden i inkubatorn,
och det är inte billigt heller...
Men med tiden kommer vi se andra områden där tekniken funkar... (som nödladdare i ute i ödemarken typ som finns redan)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Yxel »

Stora fartyg måste väl vara optimala för brändlecell?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Legato skrev:
Bästa delen är ju att även Honda verkar inse så smått att bränslecellen är död :D
Bränslecellen är inte död

https://www.nyteknik.se/innovation/sa-k ... aign=mail4
Funkar bättre med den här länken:

https://www.nyteknik.se/innovation/sa-k ... ga-6870153

Jodå, den är visst död, de vet bara inte om det!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

Yxel skrev:
Stora fartyg måste väl vara optimala för brändlecell?
Jag misstänker att man på stora fartyg hellre vill ha volymen till last eller passagerarutrymme. Vikt spelar inte lika stor roll på sjön så batterier borde passa bättre även ifall batterier inte väger mycket mer än bränslecellssystem och inom några få år kanske väger mindre till och med. Nu har dock Honda inte helt gett upp bränslecellstanken:
Honda66percent.PNG
nek0 skrev:
Bränslecellen är inte död
Även ifall själva bränslecellen vore helt gratis att tillverka så är ju drift på bränslecell ca 3 gånger så dyr jämfört med el. Bränslecellen är död för personfordon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?
Ingen vet vad vi har för bränsle om 10 år. Det kan bli el,vätgas,HVO , etanol eller vad som helst
Vätgas och HVO är och kommer alltid vara mindre effektivt än el. Det finns inte ingen energikälla med vätgas, HVO eller etanol som man kan tanka bilar med utan dessa måste produceras och för att producera dessa krävs det att man pumpar in energi. Just för fossilfri produktion av tex vätgas så tappar man ca 30% av energin (elenergin) i framställningen och än mer för lagring och transport vilket gör det effektivare att använda elen direkt till att transportera dit behov finns och ladda batterier.

Om 10 år är det i princip garanterat att vi inte har stor andel av vätgasbilar. Enda möjligheten till detta vore om politikerna investerade miljarder i ny elprodukt för att kunna framställa vätgas, ytterligare miljarder till infrastruktur, förbjöd import och försäljning av vätgasbilar samt skrotade mer än 90% av vår befintliga bilpark. Det skulle nämligen inte finnas särskilt många vätgasbilar att köpa. Toyota är en av de som främst drivit på för bränslecellsbilar. De har på 3 år lyckats "sälja" hela 3 000 bilar i världen. De flesta av dessa har gått till myndigheter och Toyota själva. Med "sälja" menar jag leasa eftersom de inte sålt en endaste.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

Hur många MS/MX är privat köpta i Sverige? Att man inte säljer massa bilar idag betyder inte mycket. Många diesel bilar var miljöbilar, det är dom inte idag. Etanol var räddning för klimatet finns inte idag .... Vad vi har om 10 år vet ingen .Spekulera och önska kan vi men ingen vet vad våra politiker bestämmer.
Jag själv vill ha elbil. Bilen skall klara minst 50 mil vid -20C, laddas på max 15min, kosta och vara lika stor som min Superb.
Det finns väl i princip lika många Model S/X totalt i Sverige som Toyota Mirai i världen. Ingen av Mirai-bilarna är sålda eftersom Toyota inte vill sälja bilen.

Det går inte bortse från de fysiska egenskaperna på el jämfört med egentligen vilken annan typ av energi. Det går alltid att jobba med sannolikheter. Bränsleceller är inte sannolikt utifrån några aspekter alls, inget talar för bränsleceller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?
Ingen vet vad vi har för bränsle om 10 år. Det kan bli el,vätgas,HVO , etanol eller vad som helst
Vätgas och HVO är och kommer alltid vara mindre effektivt än el. Det finns inte ingen energikälla med vätgas, HVO eller etanol som man kan tanka bilar med utan dessa måste produceras och för att producera dessa krävs det att man pumpar in energi. Just för fossilfri produktion av tex vätgas så tappar man ca 30% av energin (elenergin) i framställningen och än mer för lagring och transport vilket gör det effektivare att använda elen direkt till att transportera dit behov finns och ladda batterier.

Om 10 år är det i princip garanterat att vi inte har stor andel av vätgasbilar. Enda möjligheten till detta vore om politikerna investerade miljarder i ny elprodukt för att kunna framställa vätgas, ytterligare miljarder till infrastruktur, förbjöd import och försäljning av vätgasbilar samt skrotade mer än 90% av vår befintliga bilpark. Det skulle nämligen inte finnas särskilt många vätgasbilar att köpa. Toyota är en av de som främst drivit på för bränslecellsbilar. De har på 3 år lyckats "sälja" hela 3 000 bilar i världen. De flesta av dessa har gått till myndigheter och Toyota själva. Med "sälja" menar jag leasa eftersom de inte sålt en endaste.
Hur många MS/MX är privat köpta i Sverige? Att man inte säljer massa bilar idag betyder inte mycket. Många diesel bilar var miljöbilar, det är dom inte idag. Etanol var räddning för klimatet finns inte idag .... Vad vi har om 10 år vet ingen .Spekulera och önska kan vi men ingen vet vad våra politiker bestämmer.
Jag själv vill ha elbil. Bilen skall klara minst 50 mil vid -20C, laddas på max 15min, kosta och vara lika stor som min Superb.

Nån särskild anledning till just de kraven? Antar att du ofta kör 50 mil i stark kyla under tidspressade former? Var bor du? Varför kan du inte stanna och ladda en gång vilket tar 30-40 min? Ta en kaffe, äta lunch, gå på muggen... Ett SuC-stopp går fortare än man tror.

Är tyvärr väldigt trött på folk som stirrar sig blinda på en sak och vägrar kompromissa kring det alls.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?
Ingen vet vad vi har för bränsle om 10 år. Det kan bli el,vätgas,HVO , etanol eller vad som helst
Vätgas och HVO är och kommer alltid vara mindre effektivt än el. Det finns inte ingen energikälla med vätgas, HVO eller etanol som man kan tanka bilar med utan dessa måste produceras och för att producera dessa krävs det att man pumpar in energi. Just för fossilfri produktion av tex vätgas så tappar man ca 30% av energin (elenergin) i framställningen och än mer för lagring och transport vilket gör det effektivare att använda elen direkt till att transportera dit behov finns och ladda batterier.

Om 10 år är det i princip garanterat att vi inte har stor andel av vätgasbilar. Enda möjligheten till detta vore om politikerna investerade miljarder i ny elprodukt för att kunna framställa vätgas, ytterligare miljarder till infrastruktur, förbjöd import och försäljning av vätgasbilar samt skrotade mer än 90% av vår befintliga bilpark. Det skulle nämligen inte finnas särskilt många vätgasbilar att köpa. Toyota är en av de som främst drivit på för bränslecellsbilar. De har på 3 år lyckats "sälja" hela 3 000 bilar i världen. De flesta av dessa har gått till myndigheter och Toyota själva. Med "sälja" menar jag leasa eftersom de inte sålt en endaste.
Hur många MS/MX är privat köpta i Sverige? Att man inte säljer massa bilar idag betyder inte mycket. Många diesel bilar var miljöbilar, det är dom inte idag. Etanol var räddning för klimatet finns inte idag .... Vad vi har om 10 år vet ingen .Spekulera och önska kan vi men ingen vet vad våra politiker bestämmer.
Jag själv vill ha elbil. Bilen skall klara minst 50 mil vid -20C, laddas på max 15min, kosta och vara lika stor som min Superb.

Nån särskild anledning till just de kraven? Antar att du ofta kör 50 mil i stark kyla under tidspressade former? Var bor du? Varför kan du inte stanna och ladda en gång vilket tar 30-40 min? Ta en kaffe, äta lunch, gå på muggen... Ett SuC-stopp går fortare än man tror.

Är tyvärr väldigt trött på folk som stirrar sig blinda på en sak och vägrar kompromissa kring det alls.
Det märks att du kört Tesla ett tag nu... ;-) Förvandlingen går snabbt och omärkligt. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av lator »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:

Nån särskild anledning till just de kraven? Antar att du ofta kör 50 mil i stark kyla under tidspressade former? Var bor du? Varför kan du inte stanna och ladda en gång vilket tar 30-40 min? Ta en kaffe, äta lunch, gå på muggen... Ett SuC-stopp går fortare än man tror.

Är tyvärr väldigt trött på folk som stirrar sig blinda på en sak och vägrar kompromissa kring det alls.
När Sverige byter ut 4 300 000 fossilare mot 4 300 000 elbilar blir det inga 30-40 min laddningar. Var och när köper jag en Tesla kombi lika stor som superben för 320 000kr?
Kan inte ladda hemma och i Huskvarna har vi 3 laddare ingen SuC :(
Innan du och alla andra har bytt till elbil så finns det garanterat flera laddare att välja på och eventuellt finns det också flera lösningar för energitransport... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

När Sverige byter ut 4 300 000 fossilare mot 4 300 000 elbilar blir det inga 30-40 min laddningar. Var och när köper jag en Tesla kombi lika stor som superben för 320 000kr?
Kan inte ladda hemma och i Huskvarna har vi 3 laddare ingen SuC :(
Du har rätt att när Sverige har enbart elbilar så kommer det inte ta 30-40 minuter att ladda (det tar det normalt sätt inte idag heller...) Det kommer att gå snabbare. Troligen kommer du bara behöva ladda i 15 minuter då.

Du behöver ju aldrig ladda mer än till nästa laddare och långt före det är 100% elbilar kommer alla parkeringsplatser ha laddare. I närhet av Huskvarna finns det ju redan nu 3 snabbladdare, ytterligare en strax söder om Jönköping, dessa är främst till för långresor. Det finns ytterligare ett stort antal destinationsladdplatser och långsamladdplatser.

Jag skulle inte bli förvånad om en ytterst liten del av framtidens elbilar har räckvidd på 500 km eller mer. I framtiden kommer det ju finnas bra många fler laddstolpar så vad är vitsen att släpa runt på ett batteri vars kapacitet som man dagligen enbart nyttjar till mindre än 10% och du alltid har möjlighet att ladda upp bilen?

Håller också med om att det är mycket svårare att motivera elbil om du inte har möjlighet att ladda bilen antingen där du parkerar den när du är hemma eller när du är på jobbet. Detta gäller idag och det kommer gälla i framtiden också. Bor du i villa är det inga problem och allt fler garage för lägenheter får laddmöjlighet så detta problem håller på att bli mindre. Dock ser det mörkare ut för parkering längs med gatan.

Jag tror inte det kommer dröja så lång tid innan vi ser begagnade Teslor för runt 350kkr. Model S har sedan större lastutrymme än Skoda Superb (745l+150l jämfört med 633l, med fällda säten blir det dock nästan samma 1645+150 för Model S mot 1865l för Skoda) och Model X har än större lastutrymme nu med fällbar andrarad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av 12man »

ser ju onekligen bättre ut för elbilar idag än för fossilbilar för c:a 100 år sedan, nåt säger mej att det går fortare denna gången

"Bränslet distribuerades till mindre ombud som skötte handeln, vilket innebar att lanthandlare, apotekare och färghandlare försåg bilisten med bensin. Under de första två decennierna på 1900-talet var lysfotogen fortfarande den dominerande varan för oljebolagens handel, men i takt med ökad elektrifiering och förbränningsmotorns utveckling fick bensinen allt större betydelse. Efter första världskriget fick bilen en bredare användning. Ett utökat vägnät och bilbestånd gjorde det lönsamt för större bensinbolag att på egen hand sköta försäljningen. Ett av de första bolagen att etablera sig i Sverige var amerikanska Standard Oil. Varunamnet har sin förankring i den rationella tidsandan där industriella standarder och gemensamma måttstockar möjliggjorde lönsam och effektiv masstillverkning. Standard Oil garanterade att deras olja och bensin motsvarade dessa exakta krav. En tidig aktör var också Shell, eller Svenskengelska Mineralolje AB som man kallade sig då, vars bolag grundades redan 1912. Ett tredje bensinbolag var BP som etablerade sig 1923. Några år senare uppfördes deras första renodlade bensinstationer på strategiskt valda platser i Sverige. De påminde om antika tempel och hade en öppen gavel vänd mot vägen. Pelare bar upp ett utdraget takparti som skyddade tankande bilförare från nederbörd och erbjöd skugga på ett sätt som påminner om en indisk bungalow. Den svalt vita exteriören signalerade hygien och utgjorde en neutral bakgrund till de tekniska aktiviteterna.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av ovelundkvist »

Det är nog inte de exakta siffrorna som avgör, utan mer om man är tillräckligt motiverad för att gå över till de elbilar som finns på marknaden.

Om man är det så räcker lastrummet i Model S till med god marginal, och laddning på 30-40 minuter på långresor är inget som helst problem.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
ovelundkvist skrev:
Det är nog inte de exakta siffrorna som avgör, utan mer om man är tillräckligt motiverad för att gå över till de elbilar som finns på marknaden.

Om man är det så räcker lastrummet i Model S till med god marginal, och laddning på 30-40 minuter på långresor är inget som helst problem.
Jag är mer än motiverad men mina 320 000 kr köper ingen ny Tesla :( . Ups inte ens någon begagnad Tesla
Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset. Det är ju din totala kostnaden som är intressant. En Tesla blir såklart dyrare än en Skoda ändå, men skillnaden är ju långt ifrån den som inköpspriset antyder.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av bylund »

Varför så konfrontativ? Legato skrev ju bara att det är totalkostnaden som är relevant, inte bara inköpspriset, och att Teslan ändå skulle vara dyrare. Varför skulle man inte tro på det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar