Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Jerker »

Nu började just Fråga Lund på SVT1. De påannonserade att de bl.a. ska svara på hur mycket el det skulle gå åt om alla bilar drevs med el. Ska bli intressant att se om de kommer fram till samma som Tibor gjorde!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Bjelke »

Kollar för fullt nu, spännande! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av AGCF »

Det börjar vid 29:30 på svtplay. Fick leta som tusan.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av AGCF »

Spoiler:
De kommer ungefär till samma slutsats. Men sedan blir det massa om och men som bara blir hängande i luften vilket är tråkigt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Bjelke »

Glasspinnebomben var kul iaf :lol: :geek:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Glasspinnebomben var kul iaf :lol: :geek:
Ja! Vilket partytrick! :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Bjelke »

Ja panelens svar blev lite sådär....
I morgon kommer jag få höra att det behövs ett kärnkraftverk för att gör el till alla elbilar, that's it...
Och antagligen att elbilar "stjäl" el som skulle kunna användas till något bättre...
Båda slutsatser säger att det inte finns el så det räcker och att elbilar alltså är superdåligt, så tror jag folk funkar och
kommer att resonera...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av kallekula »

Ja det var ju ovanligt korkade svar.
Verdi

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Ja panelens svar blev lite sådär....
I morgon kommer jag få höra att det behövs ett kärnkraftverk för att gör el till alla elbilar, that's it...
Och antagligen att elbilar "stjäl" el som skulle kunna användas till något bättre...
Båda slutsatser säger att det inte finns el så det räcker och att elbilar alltså är superdåligt, så tror jag folk funkar och
kommer att resonera...
Det behövs ju ca ett kärnkraftverk (fick det själv till ca 1,5 reaktorer när jag räknade som hastigast förut). Jag tycker inte det är så farligt för ofta står ju en eller flera reaktorer stilla utan att nån märker det. :)

Jag tror vissa tänker att elbilar kommer typ fördubbla vårt elbehov och att vi skulle behöva bygga ut vår elproduktion väldigt mycket. Men det är ju inte så. Hoppas dock den poängen gick hem hos de som inte är så insatta.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Bjelke »

Dessutom svarade dom väl inte ens på själva grundfrågan :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Ja panelens svar blev lite sådär....
I morgon kommer jag få höra att det behövs ett kärnkraftverk för att gör el till alla elbilar, that's it...
Och antagligen att elbilar "stjäl" el som skulle kunna användas till något bättre...
Båda slutsatser säger att det inte finns el så det räcker och att elbilar alltså är superdåligt, så tror jag folk funkar och
kommer att resonera...
Ja, undrar varför dessa intelligenta vetenskapsmän och kvinnor inte klarade av att tänka den tanken?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av LarsL »

De vet inget är ju svaret... konstigt att de inte kan ägna 10 minuter till att räkna lite? Men det kanske är för jobbigt?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av AGCF »

IMG_2564.PNG
Även det här är extremt viktigt i sammanhanget. Skärmdump från elstatistik.se visar att vattenkraften står för all reglering mellan natt/dag men i ett läge med 100% elbilar som till 95% laddar nattetid skulle mer magasinerat vatten kunna användas som reglerkraft mot vindkraften eller exporteras och reglera bort kolkraft.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Simon »

AGCF skrev:
Skärmdump från elstatistik.se visar att vattenkraften står för all reglering mellan natt/dag men i ett läge med 100% elbilar som till 95% laddar nattetid skulle mer magasinerat vatten kunna användas som reglerkraft mot vindkraften eller exporteras och reglera bort kolkraft.
Och det är ingen risk att vattenmagasinen inte hinner fyllas på om vi börjar använda mycket el även på nätterna?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av AGCF »

Kärnkraften kan elda på mer, finns stor kapacitet. Utnyttjas dåligt i dag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av evilirish »

Där har vi just en springande punkt som många missar: en massa elbilar som laddar på natten skulle jämna ut effektbehovet och hjälpa till att stabilisera nätet, inte förvärra situationen.
Verdi

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Verdi »

Simon skrev:
AGCF skrev:
Skärmdump från elstatistik.se visar att vattenkraften står för all reglering mellan natt/dag men i ett läge med 100% elbilar som till 95% laddar nattetid skulle mer magasinerat vatten kunna användas som reglerkraft mot vindkraften eller exporteras och reglera bort kolkraft.
Och det är ingen risk att vattenmagasinen inte hinner fyllas på om vi börjar använda mycket el även på nätterna?
På dagarna skiner ju solen. Ibland iaf. ;)
Verdi

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Verdi »

AGCF skrev:
Kärnkraften kan elda på mer, finns stor kapacitet. Utnyttjas dåligt i dag.
Säker på det? Tror nog de försöker köra så mycket det går.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av joel80 »

Kärnkraften ska ju läggas ner.. Det kommer behövas bygga mycket vindkraft. Sån tur är blåser det mer under vintern än sommaren.

Frågan är om vi kommer behöva en massa lagring för att utjämna vindkraften.. Och solkraften den tid på året den hjälper.

Och om vi då också kanske behöver säsongslagring. Här kan jag se en användning för dom där bränslecellerna. Spjälka vatten under sommar med mycket sol och ha som reservkraft under kallaste delen av vintern.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Toja »

Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.

Se http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Verdi

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Verdi »

Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Verdi

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
Kärnkraften ska ju läggas ner.. Det kommer behövas bygga mycket vindkraft. Sån tur är blåser det mer under vintern än sommaren.

Frågan är om vi kommer behöva en massa lagring för att utjämna vindkraften.. Och solkraften den tid på året den hjälper.

Och om vi då också kanske behöver säsongslagring. Här kan jag se en användning för dom där bränslecellerna. Spjälka vatten under sommar med mycket sol och ha som reservkraft under kallaste delen av vintern.
Kärnkraften beräknas finnas kvar till 2040. Mycket hinner hända tills dess.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Toja »

Verdi skrev:
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.
Men jag kan ha fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av Jerker »

Toja skrev:
Verdi skrev:
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.
Men jag kan ha fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Inlägg av frippe »

Jerker skrev:
Toja skrev:
Verdi skrev:
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.
Men jag kan ha fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.
Du har två stora raffinaderier i Lysekil och i Göteborg. Som tillsammans kan producera produkter ur drygt 17mton råolja. Så visst finns det raff i Sverige.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar