Varning för Farbror Blå!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lunna
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 apr 2014 13:56
Ort: Linköping

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Lunna »

Dom 5st Teslor jag kört inkl min egen visar +1km/h på displayen i bilen. Men i app och när man hämtar data remote så visas samma hastighet som en GPS.
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Ric »

Challe76a skrev:
Hoppas bilen snart kan läsa skyltarna.
Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Challe76a »

Utmärkt idé! Är det inte uppdaterat digitalt så klarar man sig! Det hade varit något det.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Tjell »

Ric skrev:
Challe76a skrev:
Hoppas bilen snart kan läsa skyltarna.
Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.
Skriv till Trafikutskottet och föreslå detta!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av chaffis75 »

Tjell skrev:
Ric skrev:
Challe76a skrev:
Hoppas bilen snart kan läsa skyltarna.
Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.
Skriv till Trafikutskottet och föreslå detta!
Bra, för detta är ett stort problem. GPSerna klara inte hålla takten med alla hastighets förändringar som görs...
Jag tycker förr kunde man lätt avgöra vad vägen hade för hastighets gräns utan att se någon skylt men idag måste man verkligen ha koll på skyltarna för där är ingen riktig logik längre.

Malmö (och många andra städer) kör jag alltid med fart begränsare för annars hade jag också åkt dit.. Ganska bekvämt sätt att köra på...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Swede1 »

Mm, i Stockholm blir man verkligen hatad av övriga bilister om man kör lugnt och med farthållare på hastighetsgränsen. Klart mer trafikfarligt än att hålla samma rytm som övriga trafiken. Särskilt lastbilar och taxichaufför kan vara tokiga. Kan gå uppåt 30 km för fort bara för att hålla samma rytm. Lastbilar vill ofta hålla 90 km/h oavsett hastighet begränsning.

Elbil känns som det är lättare att åka i vilken hastighet som helst och accellera/bromsa helt hur rytm med övrig trafik men enligt hastighetsbegränsningen.

Politikerna ja, sorgligt kapitel. Istället för att lyssna på folk så kommer de med översittar fasoner, sjukt. Demokratin funkar inte bra här. Titta och lär av Schweiz! Sverige hade 1970 samma välstånd som alplandet.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Feddan »

Swede1 skrev:

Titta och lär av Schweiz! Sverige hade 1970 samma välstånd som alplandet.
Om du är så kär i Schweiz, varför friar du inte?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.
Pratar vi om vägar där man får möte (utan mitträcke)? Som jag förstått det börjar det hända ganska mycket i högre hastighet än så, om två bilar frontalkrockar med varandra. Minns inte detaljerna, men det finns nog statistik på detta nånstans som dom lutar sig mot när dom bestämmer sig för att skylta 80.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Jerker »

Kom att tänka på en viss politiker i det antika Rom som alltid avslutade sina anföranden med "För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras!" ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Fast säkerhetsmarginalen finns ju där av en anledning - för att mätmetoderna inte är exakta och det kan bli fel. Därför drar man av en felmarginal för att få en lägsta hastighet man med säkerhet kan säga att bilen höll. Så om den visar 51 km/h och säkerhetsmarginalen är 6 km/h så är det fortfarande mycket möjligt att bilen faktiskt färdades i 51 km/h om alla mätfel slog åt samma håll (även om det är mer troligt att den färdades snabbare än så).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av gellerstam »

Ric skrev:
Challe76a skrev:
Hoppas bilen snart kan läsa skyltarna.
Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.
Den heter NVDB - Nationell Vägdatabas.

http://nvdb.se/sv
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Verdi

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Verdi »

Feddan skrev:
Swede1 skrev:

Titta och lär av Schweiz! Sverige hade 1970 samma välstånd som alplandet.
Om du är så kär i Schweiz, varför friar du inte?

Man kan inte se ett annat land som förebild utan att vilja flytta dit? Att flytta kräver trots allt väldigt mycket. Särskilt i vuxen ålder. Språk, arbete, vänner, familj, kultur...

Sverige är tyvärr på fel väg enligt mig men det betyder inte att jag är beredd att rycka upp min familj med rötterna.
Verdi

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.
Pratar vi om vägar där man får möte (utan mitträcke)? Som jag förstått det börjar det hända ganska mycket i högre hastighet än så, om två bilar frontalkrockar med varandra. Minns inte detaljerna, men det finns nog statistik på detta nånstans som dom lutar sig mot när dom bestämmer sig för att skylta 80.

Tror inte det är särskilt nyttigt att fronta i 80 km/h heller. Det kan inte vara därför som de sänker hastigheten väl?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.
Pratar vi om vägar där man får möte (utan mitträcke)? Som jag förstått det börjar det hända ganska mycket i högre hastighet än så, om två bilar frontalkrockar med varandra. Minns inte detaljerna, men det finns nog statistik på detta nånstans som dom lutar sig mot när dom bestämmer sig för att skylta 80.

Tror inte det är särskilt nyttigt att fronta i 80 km/h heller. Det kan inte vara därför som de sänker hastigheten väl?
Då får man sänka hastigheten till typ 50 på alla vägar med möte. Det finns dessutom gott om relativt smala och kurviga vägar där det fortfarande är 90, så det verkar vara rena lotteriet vilken hastighet en väg får.

Ta E4 förbi Nyköping t.ex. Det var inte särskilt många olyckor på den vägen förrän vi hade de två snövintrarna (2010-2011 ?). Då inträffade det några spektakulära trafikolyckor med dödsoffer och många mindre. Det var helt klart väderrelaterat. Då beslutade man att sänka hastigheten förbi Nyköping till 90 och så har det förblivit sedan dess. Men det vinterväglaget har inte återkommit. Bättre hade varit att de satte upp digitala hastighetsskyltar som man kan variera efter väder. På sommaren är det definitivt ingen anledning till sänkt hastighet där.

Ett annat exempel är på gamla E4:an lite väster om Nyköping. När det under en period förra året var flera olyckor på E4 som gjorde att man fick leda om trafiken på gamla E4:an så inträffade också några olyckor på gamla E4 under omledningen (pga korkade trafikanter). Detta fick dem att skylta ner från 90 till 80 permanent. Va? Under 99,8% av tiden är det bara vanlig vardagstrafik där och den vägen är ju väldigt bred och rak för att vara en landsväg. Den hastighetsbegränsningen är inte legitim om man vill ha respekt och förståelse för hastighetsbegränsningar i allmänhet.

Så kan man hålla på. Tillfälligheter mer än konsekventa och genomtänkta regler ligger till grund för väldigt mycket av hastighetsbegränsningarna i det här landet.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Foluke »

40 på skylten och 51 på lasern! Det är vad som gällde i första exemplet. 28% över gällande fart. Det är inte småaktigt av farbror Blå. Det hävdade inte trådskaparen heller. Bara att man skall veta vad man gör, varför och eventuella konsekvenser.
Fartskyltarna är som de är oavsett trafik, ljus, regn, snöstorm mm. Än så länge krävs mänskligt omdöme. Då kan 70 på en 80-väg vara farligt fort medan under andra förhållanden, samma väg, 108 vara en säker fart (om än olaglig)!
När vi har självkörande bilar blir färden strikt efter skyltarna, antar jag.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av leiflodde »

joel80 skrev:
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Jag har åkt fast för 56 km/h i Malmö en onsdag kväll (23:30) för några år sedan men man har nog olika regler. Men svaret blev vi börjar vid 56 :cry:
Verdi

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Verdi »

leiflodde skrev:
joel80 skrev:
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Jag har åkt fast för 56 km/h i Malmö en onsdag kväll (23:30) för några år sedan men man har nog olika regler. Men svaret blev vi börjar vid 56 :cry:
56 km/h är inte under 6 km/h för fort. :mrgreen:
Jjaners
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 maj 2017 22:11

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Jjaners »

Gissar att det bara är jag som har blivit stoppad utan att dom hade något bevis, men jag sa som det var den accelerera snabbt så det verkar som det går fortare än det egentligen gjorde, och då sa polisen att dom kunde strunta i det hela om han fick åka med och känna på accelerationen, sen fick jag åka

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

lator skrev:
Nyren skrev:
Vägen i fråga är en av de största i Malmö och en av de mest omotiverade 40-gränserna i stan. Där var 50 till för ett par år sen då det sänktes till 40, efter påtryckningar från miljöpartiet. Självklart håller man 30 utanför skolor och dagis etc, men problemet med omotiverade fartgränser är att de urholkar respekten för dem även där de är motiverade. Styret i Malmö är extremt bilfientligt överlag, och det gäller även elbilar tyvärr.
Hur som helst så fick jag ju mitt straff så brottet är sonat nu tycker jag. ;)
Sänkningarna har utökats sedan 2007 och har säkert att göra med Karolina Skogs arbete i kommunalpolitiken. Ja, hon är miljöpartist men kan någon hävda med säkerhet att det sett annorlunda ut med en socialdemokrat på den posten? Jag tröttnar på att så många på detta forum spyr galla över MP så fort det ges tillfälle. Ibland kan det vara befogat men jag skiljer på ett parti och på enskilda politiker. Östersund har också fått sänkta hastighetsbegränsningar sedan några år och jag har väldigt svårt att se att dessa är motiverade. Generellt så verkar politikerna häruppe (oavsett partitillhörighet) jobba på att göra det så besvärligt som möjligt för bilisterna och resultatet blir mera avgaser och irriterade bilförare. Jag menar att problemet inte är MP utan politiker i stort som suktar efter röster och tar råd från tvivelaktiga konsulter. Tyvärr har de glömt att vi bilister också röstar... :(
Även i vår lilla kommun har politikerna sänkt hastigheten till 40km/h i tätbebyggt område. Här är det dock svår att skylla på Miljöpartiet eftersom Moderaterna har styrt de senaste 35 åren, och hastighetssänkningen genomfördes när de satt med helt egen majoritet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Det stämmer inte.

Min arbetskamrat fick böter när han körde 84km/h på en 80-väg. Eller rättare sagt, det var en 100-väg som under några hundra meter hade 80 vid en korsning, sedan blev det 100 igen.

Och i diskussionen med polisen så sa de att de dragit av 3 km/h för felmarginal på mätinstrumentet. (Laser)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Foluke »

Jjaners skrev:
Gissar att det bara är jag som har blivit stoppad utan att dom hade något bevis, men jag sa som det var den accelerera snabbt så det verkar som det går fortare än det egentligen gjorde, och då sa polisen att dom kunde strunta i det hela om han fick åka med och känna på accelerationen, sen fick jag åka Bild

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Det är väl säkrast att de får köra själva vid demonstration av acc! Annars sitter man där! :D
Model S P85D,
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
joel80 skrev:
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Det stämmer inte.

Min arbetskamrat fick böter när han körde 84km/h på en 80-väg. Eller rättare sagt, det var en 100-väg som under några hundra meter hade 80 vid en korsning, sedan blev det 100 igen.

Och i diskussionen med polisen så sa de att de dragit av 3 km/h för felmarginal på mätinstrumentet. (Laser)
Precis, det är också vad jag kommer ihåg. Sedan kan det vara så att det först är överträdelse på över 5 km/h som polisen stoppar personer för, dvs minst 6 km/h efter att 3 km/h har dragits av pga felmarginal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av joel80 »

Om dom dragit av 3km/h har arbetskamraten ju kört i 87km/h... Men fick rabatt med 3km/h.

Polisens mätverktyg har inte mer än max en halv km/h i deviation. Så avdraget är mer för att ingen ska kunna "klaga" som jag förstått.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:
Om dom dragit av 3km/h har arbetskamraten ju kört i 87km/h... Men fick rabatt med 3km/h.

Polisens mätverktyg har inte mer än max en halv km/h i deviation. Så avdraget är mer för att ingen ska kunna "klaga" som jag förstått.
Stämmer dåligt med det du skrivit tidigare där du hävdar 6 km/h i "säkerhetsmarginal", eller "rabatt" som du nu väljer att kallar det.
joel80 skrev:
Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Konstigt resonemang. Kör man då 6 km/h för fort så får man böter för att man kört 50 km/h på 50-väg?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Varning för Farbror Blå!

Inlägg av Torkel »

Skriv svar